1800-luvun juna valmistumassa (päivitetty 18.7)

http://mestarimallit.com/

Valvoja: PeS

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

1800-luvun juna valmistumassa (päivitetty 18.7)

Viesti Kirjoittaja PeS »

Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlan kunniaksi Mestarimallit toteuttaa Suomen Rautatiemuseon tilauksesta sarjan rautateidemme alkuaikojen kalustosta. Sarja koostuu kahdesta erilaisesta henkilövaunusta (yhdistetty 1. ja 2. luokan vaunu sekä kolmannen luokan vaunu), konduktöörivaunusta, kahdesta erilaisesta G-sarjan umpitavaravaunusta sekä yhdestä avovaunusta. Matkustajavaunut, konduktöörivaunu ja umpitavaravaunut ovat myynnissä kesän aikana — ensimmäiset heinäkuussa. Avovaunu julkaistaan syksyllä. Lisäksi loppuvuodesta tai ensi vuoden alkupuolella valmistuu junaan sopiva veturi.

Matkustajavaunujen esikuvat valmisti englantilainen Brown, Marshall & Co. Konduktöörivaunun taas valmisti englantilainen Railway Plants Co. Yritys valmisti myös G-sarjan vaunuja, kuten myös niitä valmisti Helsingin konepaja.

Matkustajavaunut, konduktöörivaunu ja avovaunu on toteutettu syövyttämällä uushopeasta. Tuulettimet, puskimet ja laakeripesä/jousiyhdistelmä on toteutettu hartsivaluna. Puskinlautasen ja varren yhdistelmä on sorvattu teräksestä ja käsitelty mustaksi tummutuskemikaalilla. Vaunussa on sirot puolapyörät, ja vaunuihin on myös mahdollista hankkia tähtipyörät. Tavaravaunujen kori on valmis kokonaisuus, joka on valettu hartsista. Alusta on syövytetty uushopeasta. Sarjat sisältävät kaikki rakentamisessa tarvittavat osat. Matkustajavaunujen kullanväriset siirtokuvat ovat näyttäviä, erityisesti 1. ja 2. luokan matkustajavaunun kyljessä oleva Suomen suuriruhtinaskunnan embleemi.

1800-luvun vaunuista ei ole aikaisemmin toteutettu rakennussarjoja Suomessa. Kolmiulotteiset osat on jouduttu suunnitteleman erityisesti näitä vaunuja varten. Suunnittelussa ja valmistuksessa on käytetty modernia 3D-tekniikkaa.

Ensimmäisiä malleja kootaan parhaillaan. Ohessa ennakkotietona kuvia Railway Plants Co:n valmistamasta F-vaunusta.

Sarjana vaunut ovat todellinen harvinaisuus, jota tuskin tullaan valmistamaan toista kertaa. Pienehkön valmistuserän vuoksi kannattaa olla aktiivinen sen jälkeen, kun sarjat tulevat myyntiin. Vaunuja on mahdollisuus tilata myös valmiiksi rakennettuja Mestarimalleilta. Lisätiedot info(at)mestarimallit.com.

Kuva
Kuva
Kuva

Edit. Kolmannen luokan matkustajavaunun pienoismalli näyttää tältä. Rakenne on selkeä taivuteltava "laatikko". Kolmannen luokan vaunut maalattiin tasaväriseksi toisin, kuten 1. ja 2. luokan vaunut....
Kuva
Kuva
Kuva

...jotka olivat lakattua jalopuuta. Todennäköisesti teak-puuta. Tällaisen pinnan maalaaminen pienoismallin on mielenkiintoinen projekti, johon harvoin törmää. Sarjan ohjeissa valotetaan seikkaperäisesti myös maalaustekniikka. Suomen suuriruhtinaskunnan embleemi vaunun kyljessä on näyttävä yksityiskohta.

Kuva
Kuva
Kuva

Wanhimman ja uusimman vaunutyypin välillä on kokoeroa.
Kuva

Ensimmäinen G-vaunu on valmistunut. Tämän helpompi rakennussarja tuskin voi olla: kori on valmis valukappale, johon liitetään syövyttämällä valmistettu yksinkertainen alusta. Mestarimallit tiimin 3D-velho Antti Taina on taas ahkeroinut — korin originaali on tuotettu 3D-tekniikalla. Seuraavana vuorossa on jyrkemmällä kattoprofiililla ja jarrumiehen sillalla varustettu G-vaunu. Proto lienee nähtävissä jo ensi viikon alussa.
Kuva
Kuva

Jarrusillalla varustettu G-vaunu on valmistunut. Kokoonpano on samankaltainen kuin pikkuveljensä.
Kuva
Kuva
Kuva