M: Ok-vaunu — kaksi erilaista versiota H0-mittakaavassa

http://mestarimallit.com/

Valvoja: PeS

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 779
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

M: Ok-vaunu — kaksi erilaista versiota H0-mittakaavassa

Viesti Kirjoittaja PeS » 26.05.2018 14:24

Kuva
Kuva

Kaksi erilaista pienoismallia
Julkaisemme Ok-vaunusta kaksi erilaista mallia H0-mittakaavassa: matalilla sivupylväillä ja matalilla päädyillä varustetun vanhemman malln sekä korkeilla sivupylväillä ja päädyillä varustetun uudemman mallin. Uudemmassa mallissa sarja sisältää useampia eri aikakauden tekstitysversioita.

Päätyjen ja sivupylväiden asentamista ja rakentamista varten olemme kehittäneet aivan uudenlaisen menetelmän. Se on näppärä ja ennen kaikkea halvempi kuin metallivalujen käyttö. Vaunut on toteutettu syövyttämällä 0,3:n ja 0,4 mm:n uushopealevyistä. Teleissä on jousitus ja kolmipisteripustus. Vaunut on varustettu lähikytkinmekanismeilla ja NEM-tuppeloilla. Teleissä on herkästi rullaavat sorvatut laakerit. Kolmiulotteiset osat ovat valkometalli- ja hartsivalua.

Myöhemmin julkaisemme saran Orton-nosturivaunun puomivaunusta, joka oli muunnos Ok-vaunusta.

Tee varauksesi 8.6.2018 mennessä. Lähetämme sinulle tämän jälkeen 50 euron laskun per vaunu. Ennakkomaksu vahvistaa kaupan. Sarjat toimitetaan kesä-heinäkuun vaihteessa jälkipuoliskolla. HUOM! Muista ilmoittaa tilauksesi yhteydessä, tilaatko uuden vai vanhan version Ok-vaunusta.

Tee varauksesi: info(yx)mestarimallit.com

Tilaa samalla itsellesi ilmainen Mestarimallien uutiskirje, josta saat paljon tietoa myös tekeillä olevista malleistamme ja tuoteuutuuksistamme.

Kuva
Kuva

Aikansa radikaali
Ok-vaunu oli ensimmäinen todellinen tavaraliikenteen telivaunu. Vuonna 1910 suunniteltu vaunu oli aikansa radikaali. Vastaavanlaisia vaunuja ei aikaisemmin oltu suunniteltu Suomessa. Vaunua varten kehitettiin mm. aivan uusi telityyppi, K5.
Alunperin uuden vaunun littera oli O, mutta melko nopeasti littera sai muodon Ok. Vaunuja oli 1439 kpl kaupallisessa liikenteessä vuonna 1926 ja vuonna 1938 niitä oli käytössä 1499 kpl. Vielä vuonna 1963 Ok-vaunuja oli liikenteessä peräti 863 kappaletta.
Ok-vaunuissa oli alunperin matalat — 1,53 metriä korkeat — sivutolpat ja päädyt. Vuodesta 1927 lähtien tolpat ja päädyt korvattiin puuosien uusimisen yhteydessä korkeammilla, kaksimetrisillä sivutolpilla ja päädyillä. Tämä muutti melkoisesti vaunun ulkoasua.