Uusia H0-malleja: EF ja Mp

http://mestarimallit.com/
Vastaa Viestiin
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 775
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Uusia H0-malleja: EF ja Mp

Viesti Kirjoittaja PeS » 15.10.2017 21:29

Kuva
Kuva

Matkalaiset ja konduktöörit — EF-vaunu

Konduktöörivaunuissa kuljetettiin myös matkustavaisten suurikokoisia tavaroita. Vaunuja käytettiin junissa, joissa ei ollut erillisiä matkatavaravaunuja. EF-sarjan vaunussa matkatavaroita varten on sivuovella varustettu tila, jolloin matkustamoon myös pienempi. Visuaalisesti vaunu on hauskan näköinen, kun luokkavärityksen aikana puolet vaunusta maalattiin konduktööriosastonvihreäksi.

Pienoismallin kokoonpanoajatus noudattaa Suomi 100 -vuotta sarjoille tuttua rakennetta: kori muodostaa laatikkomaisen rakenteen. Se on helppo rakentaa ja uushopealevystä syövytetty vaunu on tukeva. Vaunussa on kolmipisteripustus ja lähikytkinmekanismit. Sarja sisältää rakentamisessa tarvittavat kaikki osat ja hyvät siirtokuvat.

Pitkään käytössä

EF-sarjan yhdistetty kolmannen luokan matkustaja- ja konduktöörivaunu rakennettiin jo vuonna 1899. Vaunu sijoitettiin sarjaan 3052—3057. VR:n vaunulistauksissa vaunu näkyy käytössä vielä vuonna 1957. Vuoden 1931 jälkeen vaunua ei enää maalattu luokkavärityksen mukaan kahdella värillä, vaan koko vaunu maalattiin ruskeaksi.

Rakennussarjan hinta on 98,- (sis. alv 24%)

Tee varauksesi 27.10.2017 mennessä. Lähetämme sinulle tämän jälkeen 40 euron laskun per vaunu. Ennakkomaksu vahvistaa kaupan. Sarjat toimitetaan marraskuun loppuun mennessä. Tee varauksesi: info(at)mestarimallit.com. Valmiin vaunun hinta on 350 euroa (sis. Alv).

Kuva
Kuva

Päädyillä varustettu soravaunu Mp
Tavaravaunuista oli pulaa 1900-luvun alussa. Samalla kuljetustarpeet kasvoivat, kun kaupungistuva Suomi lämmitti kotejaan ja kiinteistöjään haloilla. Radanrakennustyömaiden tarpeita varten oli jo ehditty hankkia suurehko määrä soravaunuja, kun ratojen rakentaminen jatkui kiihkeänä. Vuonna 1911 havaittiin, että suuri määrä M-soravaunuja oli pitkiä aikoja käyttämättöminä. Siksi puuhkehyksille rakennettuja M-vaunuja päätettiin ryhtyä varustamaan päädyillä ja sivutolpillta. Vaunuja tarvittiin erityisesti halkojen kuljettamiseen. Vaunujen päädyissä on kotelot, joihin sivutolpat voidaan sujauttaa, jos vaunuilla halutaan kuljettaa soraa. Uusi vaunutyyppi sai tunnuksen Mp — päädyillä varustettu soravaunu. Mp-vaunut säilyivät VR:n vaunulistauksissa aina 1940-luvulle asti — todennäköisesti vielä 1950-luvun alkuu saakka, vaikka virallisesti päädyistä ja sivutolpista päätettiin luo pua jo vuonna 1927.

Sarja on hinnoiteltu siten, että suurempia määriä hankittaessa sarjan yksikköhinta on edullisempi.

1 kpl: 54 euroa (54 euroa/kpl)
3 kpl: 152 euroa (50,7 euroa/kpl)
5 kpl: 237 euroa (47,4 euroa/kpl)
10 kpl: 440 euroa (44 euroa/kpl)
(hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%)

Tee varauksesi 27.10.2017 mennessä. Lähetämme sinulle tämän jälkeen ennakkomaksuna laskun, joka on puolet kauppasummasta. Ennakkomaksu vahvistaa kaupan. Sarjat toimitetaan marraskuun lopussa. Tee varauksesi: info(at)mestarimallit.com.

Mp-vaunun pienoismallin kokoonpanoajatuksessa rakentamista varten on kehitetty uusia ideoita. Sivupylväät ja päätyjen pylväät taivutetaan yhdestä 0,4 millimetrin vahvuisesta syövytetystä messinkipellistä. Päistään kiinni oleva pylväs taipuu helposti toisiaan vasten, jonka jälkeen pylväs tinataan sivuistaan kevyesti. Pylväs sopii sivupalkeissa kiinni oleviin lenkkeihin — pylvään voi jättää irtonaiseksi. Sivupylväiden asentaminen sivupalkeissa kiinni oleviin silmukoihin on näppärää ja vaivatonta. Silti kiinnitystapa on hyvin esikuvanmukainen. Kehittämämme idea avaa mahdollisuuden tuottaa monenlaisia tolppavaunuja, joihin palaamme myöhemmin.

Vastaa Viestiin