Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Moderator: Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Post by ealab »

Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Post by Samuelsson »

ealab wrote:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Kyllä. Kaikki on mahdollista. Mutta kuinka järkevää, kannattavaa tai suositeltavaa, on tyystin eri asia.
Mikäli jollakulla on palava halu ajaa Märklinin nastaraiteilla DC-vehkeillä, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Kun tällaista metodia aletaan markkinoida muille harrastajille, vähintäänkin kyseenalaisin perustein, en näe siinä järjen, logiikan tai minkään muunkaan hiventä.

ps. Kannattaa hakea Trix:n raiteita. Samaa kamaa kuin Märklin mutta jo valmiiksi DC!
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Post by Hermanni »

ealab wrote:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Märklinin penkallinen C kisko on samaa kuin Trixin kisko josta vain puuttuu keskinastoitus.
Trixin kiskossa on siis samat paikat (syvennykset) keskinastoitukselle kuin Märklinin kiskossakin, eli tulevat ilmeisesti täysin samalta tehtaalta.
Märlkinin C kiskossa vain on kummatkin kiskot sähköisesti yhteydessä toisiinsa, kun taas osa K kiskoista on eristyksissä toisistaan (ja voi käyttää sellaisenaan 2 kisko systeemeissä).
Ylläpito
kari-g
Lämmittäjä
Posts: 217
Joined: 21.05.2007 22:38

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Post by kari-g »

Mitä tulee TRIXin C-kiskoon, niin täällä http://www.trix.de/de/produkte/trix-c-g ... kmale.html sanotaan (vapaasti suomentaen), että
"C-raiteessa on muovinen penkka ja uushopeaiset täysprofiiliset kiskot. Kiskoprofiilin korkeus on 2,1 mm vastaten code 83:a. C-raide soveltuu kalustolle, joissa on NEM:in tai RP25:n mukaiset eristetyt pyörät."
Vastaavaa selvitystä ei Märklinin puolelta löytänyt.

//kari
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Post by JuhaTelimaa »

Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm

Juha
Last edited by LOK on 06.07.2018 05:24, edited 1 time in total.
Reason: Ketjun loppuosa nimetty eri tavalla haun helpottamiseksi.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Post by PeS »

JuhaTelimaa wrote:Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm.
Märklin on käyttänyt teräskiskoa jo K-kiskoissaan. Syynä tähän on se, että kolmikiskoveturin laahain aiheuttaa kitkaa — tämä vaikutus poistetaan käyttämällä teräskiskoa, jonka "pito" on selvästi parempi kuin uushopeakiskossa. Teräskiskoa, mutta myös teräsrenkaisia pyöriä käytetään samasta syystä protoscale-luokassa, koska näissä vetureissa ei käytetä kitkarenkaita.

Tuntuu oudolta, että Trixin ja Märklinin vaihteet olisi mitoitettu samalla tavalla, koska NEM/RP25 pyöräkertojen mitoitus on hyvin erilainen kuin Märklinin omien pyöräkertojen. En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Post by ealab »

Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k-kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Post by PeS »

ealab wrote:Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k--kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.
Kaksikiskojärjestelmässä yleisin kiskomateriaali on uushopea — ilmeisesti hyvän sähkönjohtamiskyvyn ja kohtuullisen vähäisen puhdistustarpeensa vuoksi. Kaksikiskojärjestelmässä käytetään myös kiskomateriaalina terästä (muistaakseni myös jopa ruostumatonta terästä) — erityisesti fine scale -mittakaavoissa. Myös fosforipronssista valmistettua kiskoprofiilia on olemassa hyvän sähkönjohtokyvyn ja värinsä vuoksi.

Laadukkaimpien pyöräkertojen (erityisesti vetureiden) pyöränrenkaat valmistetaan uushopeasta tai teräksestä. Massavalmistajien pyöränrenkaat ovat yleensä niklattua messinkiä. Uushopea on tunnetusti kallis materiaali. Messingistä valmistettuja pyöriä ei pitäisi käyttää virroittavina pyörinä — ne likaantuvat äärimmäisen nopeasti.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Post by Hermanni »

PeS wrote:En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.
Kuvassa Trixin vaihde altapäin jossa näkyy Märklin keskinastoituksen paikka.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Ylläpito
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Post by PeS »

Jos Trixin penkan alla on asennuskolot Märklinin keskinastoitusta varten, niin se tietty osoittaa sen, että samaa penkkaa käytetään kummankin brändin tuotteissa. Se ei kuitenkaan osoita sitä, että vaihteiden mitoitus olisi sama. Sehän jo tiedetään, että Trixin ja Märklinin vaihteissa on erilaiset kiskoprofiilit.

Toiminnan ja yhteensopivuuden kannalla olennaista on se, miten vaihde on mitoitettu. Trixin vaihde mitä ilmeisimmin vastaa NEM-normin mittoja, jotka näkyvät oheisessa taulukossa. Asian ydin tässä keskustelussa on kuitenkin se, poikkeako Märkilin mitoitus taulukon mitoista vai ei. Se selviää vain mittaamalla.

[Toimimaton taulukkolinkki poistettu]
Last edited by LOK on 06.07.2018 05:27, edited 1 time in total.
Reason: Linkki kadonneeseen taulukkoon poistettu.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Post by Hermanni »

Tuo Märklinin C-kisko ei ole oikeastaan NEM 340 eikä täysin Nem 310 kiskoakaan.
Laipan maksimisyvyys (H mitta) Märlinin C kiskossa on 1.2mm (vastaa Nem 310 mitoitusta) ja "F mitta" 1.5mm (Nem 310 1.3mm ja Nem 340 1.7mm).
Onko tässä sitten hivuttauduttu pikku hiljaa lähemmäksi NEM 310 mitoitusta koska jos kiskoprofiili olisi 2.3mm pitäisi teoriassa laipalla olla enemmän tilaa kuin 1.2mm?
Risteyskohdassa oleva ohjainkisko on penkassa yhtä valua penkan kera jotenka se on varmaan sama niin Trixillä kuin Märklinillä (muutehan ei voisi samaa penkkaa käyttääkkään).
Viime vuosituhannen (Märklinin) vanhempi kalusto, tuppaa pyörä vähän nousemaan C-kiskon vaihteen (risteyksen) kohdalla...
Ylläpito