Triang rautatie

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
Vastaa Viestiin
Vilhelmiina
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 18.08.2017 09:26

Triang rautatie

Viesti Kirjoittaja Vilhelmiina » 18.08.2017 09:44

Sain tutulta tuollaisen vanhan 60-luvun pienoisrautatien. Raiteita, junia ja vaunuja on aika paljon mutta ongelmana on että junat ei oikein kulje. Raiteet ovat ymmärtääkseni Triang ja Peco merkkisiä. Ainakin jokou veturi on Jouef merkkinen Olemme puhdistaneen kiskojen pinnat liuotinaineella ja se auttoi kulkuun selvästi. Edelleen junat pitää aina tökätä liikkeelle ja välillä ne pysähtelevät. Osa ei kulje lainkaan.
Olemme todella aloittelijoita ja koko tämä maailma on aika vieras. Vaihteitakaan en ole vielä osannut sähköistää. VOiko noita junien moottoreita jotenkin huoltaa? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle aiheen opiskelun kanssa? Onko tuollainen 60 luvun setti jo aikansa elänyt ja kuopattava? Raiteet taitaa kuitenkin olla yhteensopivia nykyisten kanssa?
Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä ja ohjeista!

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Triang rautatie

Viesti Kirjoittaja Psi » 18.08.2017 20:09

Tri-ang-vetureiden huoltoa helpottavia räjäytyskuvia on ainakin täällä:

http://www.hornbyguide.com/service_sheet_menu.asp

pekka

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Triang rautatie

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.08.2017 10:54

Veturit luultavasti kaipaavat huoltoa: Pyörien kulku- ja virroituspintojen puhdistus, hapettumat pois. Akselien, laakerien ja hammasrattaiden voitelut. Moottorin putsaus, voitelu. Varsinkin moottorin ankkurin(pyörijän/roottorin) kollektorin putsaus hiilijäämistä. Mieluiten metallinkirkkaaksi. Tämä hyvin hienolla esim. vesihiontapaperilla*. Hiilien kunto, niiden pitimien putsaus. Kollektorilamellien raot puhtaiksi, auki. Näillä eväillä voisi saada nätisti kulkevaa. Kun kiskotkin puhtaat, mieluiten nekin kulkupinnoiltaan* metallisen puhtaat, ei hapettumia. Jatkohoidot sitten samaan sorttiin. Kiskoihin voi sitten käyttää esim. Roco:n hiomatyynyä.

Vilhelmiina
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 18.08.2017 09:26

Re: Triang rautatie

Viesti Kirjoittaja Vilhelmiina » 19.08.2017 17:33

Kiitos linkistä ja vihjeistä. Täytyy tutustua junien sielunelämään ja saada niitä putsatuksi. Luulen että triangin kiskot jätämme itselle ja iso määrä Pecon flexi kiskoja ja vaihteita koitamme saada myytyä. Noissa näyttää olevan pieni korkeusero keskenään ja joka tapauksessa raiteita on niin paljon että kaikkia emme voi käyttää.

Vilhelmiina
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 18.08.2017 09:26

Re: Triang rautatie

Viesti Kirjoittaja Vilhelmiina » 22.08.2017 15:33

Vielä jatkaisin aiheesta... Tietääkö joku jonkun Turun suunnalta joka osaisi vanhoja vetureita kunnostaa? Olisi mukavaa jos poika pääsisi ajelemaankin välillä ja oma osaamiseni ei nyt ole riittävällä tasolla.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa