Apua aloittelijalle!

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Psi »

jartsa kirjoitti: --vaihdemotti on jo (-74/75) ollut mahdollista kääntää toisinpäin Fleischmann:in (piccolo ja HO).
Vaihdemotista ei jää näkyviin mitään vaihteen viereen käännettynä ollessaan,ainoastaan mahdollisesti(erillinen)vaihteen suunnan osoittava "lamppu".
Vaihdemotin kohdalle jyrsitään kolo levyyn ratapöydässä,päälle voi asentaa sopivan muovisuikaleen peitteeksi(kuviona:hiekka,lankku tms.)
Kuinka alas se ylösalaisin asennettava moottori muuten menee? Normaaliasennuksessahan se kytkentävipu tule vaihteen kyljestä pöydän päällä ulos ja menee moottorin kyljestä sisään. Kuvaston kuvista muistan että tuo käyttövipu pitää kääntää, jos moottori pannaan ylösalaisin. Laskeutuuko vivun moottorin puoleinen pää silloin niin paljon pöydän tason alapuolelle että moottori kokonaisuudessaa jää pöytätason alle?

Mua on aina huolestuttanut noiden ylösalaisin asennettujen Fleischmann-moottoreiden suojaaminen maisemalitkuilta, jos rataa sorastaa (esim. raidevälejä vaikkapa Fleischmannin sirotteella) tai maisemapuruja muuten vaan liimailee vaihteen ympäristössä: Millä estää liimalitkun meneminen tuonne moottorin kaivantoon? Moottorit täytyy tietysti asentaa vasta maisemoinnin/sorastuksen jälkeen. Kuinka huomaamattomasti tuo jälkikäteen peittäminen onnistuu, vaikka peittävän levyn onkin etukäteen sorastanut tai ruohottanut? Kannattaako moottoria ehkä ylipäänsä yrittää piilottaa?

pekka
jartsa

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Psi kirjoitti:Kuinka alas se ylösalaisin asennettava moottori muuten menee? Normaaliasennuksessahan se kytkentävipu tule vaihteen kyljestä pöydän päällä ulos ja menee moottorin kyljestä sisään. Kuvaston kuvista muistan että tuo käyttövipu pitää kääntää, jos moottori pannaan ylösalaisin.

pekka
Tottakai vipu pitää kääntää,sehän on itsestään selvyys(kaikkea ei aina muista/jaksa mainita). :shock:
Vaihteen viereen ei jää motista mitään näkyviin,paitsi millin patti,jonka voi peittää mainitsemillani keinoilla.

Vaihdelyhdyn 644020/010 mukana tulee 3 eri sovitinkappaletta,jolla tuo lyhty asennetaan eri vaihdetyypille sopivaksi:

Pinta-asennus, pitkä on vaihteille 6078/79/80/81 tai profin vastaavat 6178/79.
Pinta-asennus, lyhyt on vaihteille 6057/58,6070/71/72/73/74/75/76/77 tai profin vastaavat vaihteet.
Uppoasennus, vaihdemoottori asennettu ratapinnan alle.
(Joihinkin vaihteisiin ostettava vaihdemotti erikseen)
Vaihdelyhty voidaan asentaa vain vaihdemoottoreihin(644110/644210),näissä on valmius asennukseen.
Vanhempiin 6421/22 vaihdemoottoreihin ei "lamppua" voi asentaa.
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja carrier »

Lainataas ketjua, kun itsellänikin on ruvennut kuumottamaan pienen rautatien rakentaminen ja olen näissä täysin noviisi. Vaikuttaisi olevan tekniikaltaan melkoisen haasteellista... Tilanpuutteen vuoksi olen ajatellut, että N-skaala voisi olla itselleni sopiva. Olen ajatellut ostaa jonkinlaisen digitaalisen aloituspakkauksen näin ensi alkuun. Haertlen sivuilta vaikuttaisi löytyvän pari varteenotettavaa. Fleischmannin 931105 ja Minitrixin 11131.

Myös Fleischmannin 931282 voisi olla vaihtoehto. Ei oikein tunnu löytyvän tietoja ainakaan helposti noiden veturien eroista, esim. vetävien akselien määrä.

Onko mielipiteitä, kumpi noista olisi parempi? Minitrixissä näyttäisi tulevan hieman enemmän rataosia (yksi vaihde ym), vaunuja ja ohjain on eri (Mobile Station 2) kun Fleischmannissa ohjain on ilmeisesti multiMaus. Onko jompikumpi näistä ohjaimista selvästi parempi? Mitä arvon foorumilaiset suosittelevat? Onko Fleischmannin laatu parempi kuin Minitrixin?

Jossain vaiheessa kokoelmaan olisi myös tarkoitus hankkia höyryveturi, poika kun niistä erityisesti tykkää. H0-skaalassa näyttäisi olevan saatavilla äänimoduulilla varustettuja valmiiksi, mutta N-skaalaan ei moisia näkynyt. Ilmeisesti tällaiseen olisi mahdollisuus kuitenkin asentaa äänimoduuli. Onko millainen operaatio, ja pitääkö äänet "säveltää" itse eri vauhteihin vai miten homma toimii? Paljon kysymyksiä, toivottavasti ette ahdistu aloittelijan tietämättömyydestä. :)
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Tony »

carrier kirjoitti:Onko mielipiteitä, kumpi noista olisi parempi? Minitrixissä näyttäisi tulevan hieman enemmän rataosia (yksi vaihde ym), vaunuja ja ohjain on eri (Mobile Station 2) kun Fleischmannissa ohjain on ilmeisesti multiMaus. Onko jompikumpi näistä ohjaimista selvästi parempi? Mitä arvon foorumilaiset suosittelevat? Onko Fleischmannin laatu parempi kuin Minitrixin?

Jossain vaiheessa kokoelmaan olisi myös tarkoitus hankkia höyryveturi, poika kun niistä erityisesti tykkää. H0-skaalassa näyttäisi olevan saatavilla äänimoduulilla varustettuja valmiiksi, mutta N-skaalaan ei moisia näkynyt. Ilmeisesti tällaiseen olisi mahdollisuus kuitenkin asentaa äänimoduuli. Onko millainen operaatio, ja pitääkö äänet "säveltää" itse eri vauhteihin vai miten homma toimii? Paljon kysymyksiä, toivottavasti ette ahdistu aloittelijan tietämättömyydestä. :)
Itse en noista N-sarjalaisista juuri mitään tiedä, mutta kommentoin silti. Kerroit, että haluat hankkia jossakin vaiheessa höyryveturin radalle. Kannattanee miettiä etukäteen, minkä aikakauden ja maan junia haluaa harrastaa. Toki niitä voi ajattaa sikin sokin ympäri rataa, mutta... Mielestäni ainakaan tuo Minitrixin setin uudehko tavarajuna ei oikein sovi höyryvedon kanssa samaan kuvaan. Fleischmannin kalusto näytti olevan DB era III (1945 - 1970) ja IV (noin 1970 - 1990). Näistä höyryllä mentiin ensimmäisessä paljonkin ja jäljemmässä ajettiin viimeisiä höyryvetoja Saksan liittotasavallassa. Sinnekin höyryn voisi vielä jotenkin perustella.

Äänidekooderin asentaminen tavallisen dekooderin tilalle ei ole sähköteknisesti vaikeaa. Uusimmissa vetureissa saattaa onnistua jopa ilman juottamista. Ongelmaksi N-sarjassa tulee tila kaiuttimelle. Noihin suurehkoihin sähkövetureihin sen saattaa saada suhteellisen vaivattomasti, mutta tenderittömät höyryt sekä pienet dieselit voivat olla jo tekemätön juttu. Kaiuttimia onneksi saa eri kokoisia, joten mahdollisuuksia saattaa olla. Lisäksi voi käyttää sellaista kikkaa, että äänet tulevat vaunusta, joka on veturin takana. Tämä tietysti rajoittaa veturin käyttöä eri roikkien keulalla. Riippuen dekooderista äänet tulevat joihinkin (erityisesti DB:n vetureihin) valmiiksi äänitettyinä, tai ne voi ladata tietokannasta. Suomivetureihin joutunet ne itse "säveltämään".

Ohjaisimista sen verran, että aloituspakkauksen mukana tulevalla ohjaimella on tarkoitus ohjata yhtä veturia kerrallaan. Toki ne pystyvät useamman laitteen käskyttämiseen, mutta yksittäisen veturin ohjaimena ne ovat parhaimmillaan. Omasta mielestäni aloituspakkauksen ohjaimen olisi hyvä olla liitettävissä suurempaan kokonaisuuteen, kunhan rata mahdollisesti kasvaa. MS2 ohjaimen Märklin versio on ainakin ihan kelpo laite.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja carrier »

Kiitokset tiedoista. Itsekin mietin, että tuo Minitrixin setti voisi olla hieman korni höyryn kanssa, joten päädyin tilaamaan tuon Fleisun 931105 sarjan, kun löytyi vielä suoraan varastosta ja tuo multiMous ohjain on netin palstoilla kerännyt kehuja. Sopii tuo vuonna 1938 valmistuksen aloittanut E19 hyvin höyryn kanssa samalle radalle, vaikka tuskin mitään dioraamaa rupean väsäämään. Lisäksi ostin saksan ebaystä muutaman (10kpl) Rocon flex kiskon ja pari vaunua, ihan vaan kun sai halvalla. Nyt vaan odotellaan toimitusta, vinkkejä saa antaa erityisesti tuohon ääniasiaan. Varmaan pitänee harkita tenderillistä höyryä, niin ei ole niin iso ongelma tuo äänimoduulin asennus. Vaihteet tuossa ilmeisesti ei ole sähköistettyjä, joten jos jollakin on linkkiä n-skaalan kiskojen perusasioihin niin mielelläni otan vastaan. Noiden flex kiskojen alla ei ole mitään koroketta, ilmeisesti sellainen pitää rakentaa itse (korkista tmv)?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Tuohon ostamasi Fleisun sarjaan kuuluvan E19 veturinkin kyllä pystynee kohtuullisin vaivoin muuttamaan äänelliseksi. Eli tällöin siihen täytyy vaihtaa jokin niistä miniatyyrikokoisista äänidekoodereista mihin liitettynä pienen pieni kaiutin.

Tällaisia pieniä äänidekoodereita tekevät lähinnä Esu ja Zimo (molemmat kertovatten heiltä löytyvän maailman pienimmät äänidekooderit!).

Esim. Esun "Loksound Select Micro" dekooderi on mitoiltaan 25.0 x 10.6 x 3.8 mm ja sen mukana tuleva kaiutin 16 x 25 x 7,9 mm.

Jos tuo kaiari on liika iso, kannattaa harkita hieman vastaavaa mutta monipuolisempaa Esun dekooderia "LokSound Micro V4.0" mitoiltaan sama kuin edellinen. Tuon mukana ei tule kaiutinta, mutta pienin siihen Esulta saatava on mitoiltaan vain 13 x 11 x 5,5 mm (koodi 50326)

Tässä on nyt kuitenkin huomattava, että noiden verneiden sovittaminen tuon Fleisun dieselin sisään saattaa vaatia hieman veistelyä kopasta ja vastaavaa sovitusta - mutta yleensä tuo ei ole onkelmia tuottanut. Niin, ja sen Fleisun alkuperäinen dekooderihan ei mene hukkaan - sitä voi sitten käyttää vaikkapa jonkun halvalla hankitun analogiveturin digitalisoimisessa.

http://www.esu.eu/en/products/loksound/
carrier
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 03.01.2013 14:33

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja carrier »

Kiitos vastauksesta! Tuo. Esun loksoundin löysinkin jo, mutta hyvä tietää että muitakin vaihtoehtoja on. Tuota e19 sähköveturia tuskin rupean ääneistämään, vaan lähinnä olisi mukava saada höyry jossa on äänet. Olen katsellut noita tenderillisiä trixejä joissa digiliitäntä siihen tarkoitukseen, mutta hirvittää kyllä maksaa lähes koko aloitussetin hintaa yhdestä veturista. Mikä noissa oikeen maksaa? :shock: kai nuo tenderienkin pyörät on yleensä virroittavia? Tuntuu että tarkemmat tekniset tiedot monien mallien kohdalla on kiven takana.

Myös vaihteiden digitointiin (manuaalimalli etäohjattavaksi) otaan vinkkejä vastaan. Pelaako nekin tuolla dcc protokollalla ja tarvitaanko noita opastimia johonkin todelliseen toiminnallisuuteen vaan ovatko vaan koristeita?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Näin se vain nyt on, että äänelliset uudet veturit N:ssä ovat ryököttömän kalliita!

Esim. itselläni on Minitrixin höyry Bavarian S 3/6 äänellisenä, jonka ostin keväällä vuonna 2009 ModelBahnshop-Lippeltä, noin vajaan 300€ hintaan. Siitä hävisi kerran kaikki kulkuominaisuudet ja toisen jos toisenkin kerran kaikki äänet.

Molempina kertoina sen lähetin saksaan Märklinin pajalle korjaukseen ja tulihan se sieltä aina takaisin noin 3-9 kuukauden kuluttua kunnostettuna takuuseen. Kun äänet sitten hävisivät kolmannen kerran ja sen sinne Märklinille lähetin, palauttivatten sen jälleen kunnostettuna mutta nyt noin 100 € laskun kera!

Huuoh!!! Eli tuo yksi ainoa onneton äänihöyry on meikäläiselle kaikkine postimaksuineen tullut maksamaan hyvinkin yli 500 €.

No, nyt tämä Minitrixin S 3/6 Bavarian höyry on noin vuoden toiminut ihan hyvin sen myötä kun nyt olen uskaltanut sitä käyttää. Tuon lisäksi minulla on pari N-skaalan diesel ääniveturia ja yksi äänikiskobussi, jotka ovat jo pitkään toimineet ihan Buiccin lailla, siis no problem. Nämä ovat siis:

- Minitrix ML3000 (12466)
- Minitrix V300 (12455)
- Minitrix VT/VB/98 VS/98 (12467) Siis kolmiosainen äänellinen kiskodösä.
Pullover
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 23.08.2014 19:49

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Pullover »

Tervehdys! Minullekin rantautui kämppään N-skaalan rata. Se on aikoinaan tehty käyttämällä Arnoldin kiskoja sähkövaihteineen yms.
Oisko jollakulla mitään vinkkiä siitä, että minkä valmistajan kalusto ( Arnoldin lisäksi, siis) kulkisi tuolla kivuttomasti?
Tällä hetkellä minulla ei ole vetureita muita kuin Rivarossin V-200:nen, ja ainakin sen pyörät kolisee radalla ja vaihteetkin välillä takkuaa.
Oisi mukavaa saada infoa, koska N-skaala ei ole minulle niin tuttua kuin H0, jota olen harrastanut jo paljon kauemmin.
Vastaa Viestiin