Suomikalustoa 1:160

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Vitriinissä tämänhetkinen suomikalustoni, vitriinin rakensin jonkinlaiseksi pölysuojaksi vaikka tietenkin kaluston kuuluisi olla radalla käytössä, no kaikilla ajetaan säännöllisesti senverran että pysyvät ajokuntoisina.
Liitteet
vitriini1.jpg
vitriini1.jpg (39.74 KiB) Katsottu 9807 kertaa
lepa
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2012 19:10

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja lepa »

Hieno kalusto sulla! onko hankittu "valmiina" noi vaunut ja veturit vai onko tehty itte? itse oon alotellu väsään suomikalustoo mutta tosin HO-skaalassa... ei nää elannon talousmakkarat oikein sovellu noin pieneen näpräilyyn :)
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Moi,

Todella hieno kokoelma!

Muuten, itse myös pidän liki kaiken kalustoni olkkarin seinässä olevissa pleksilasillisissa vitriineissä (vaikka muija siitä jatkuvasti jaksaakin morkottaa). Sielläpähän ovat hyvin pölyltä ja muulta käpälöinniltä suojassa!

Mutta, tuolla alimmalla vitriinisi tasollasi olevat lätät ja ylinnä olevat puuvaunut näyttävät todella hienoilta, oletko ne itse rakentanut joistakin sarjoista vaiko ihan alkutekijöistään?
tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Kaluston olen itse väsännyt erilaisista aihioista paitsi tietysti Sr2 joista selviää maalilla ja itse tehdyillä siirtokuvilla, lättähatuista toinen on tanskalaisten muovimallista kasattu ja toinen pari ruotsalainen etsisarja, kumpikaan ei suoraan tyydytä tarkkasilmäistä harrastajaa mutta ruotsin malli on lähempänä kotimaista mutta vaatii reilusti enemmän työtunteja mutta siinä se, molempien alustat on japsien tekemiä (tomix)
ns. puuvaunut on modifioitu Katon vaunuista, sattumalta kerran törmäsin kyseisiin aihioihin ja totesin että niin kauan kun ei parempia löydy saavat kelvata.
viimeisin valmistunut on Dm4 moottorijuna ja työn alla lähijunat (Sm1 ja Sm2)
lepa
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 28.03.2012 19:10

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja lepa »

pistä ihmeessä kuvaa tänne kun saat projektit valmiiks! :D
tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja tala2 »

http://www.youtube.com/watch?v=E8GyqRey ... tube_gdata tuolla menee Dm4 kotiradalla, maisema nyt ei ole niin suomalainen mutta juna on.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja ealab »

Näkyy Kiitojuna kulkevan siististi.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Moi tala2, mistä aihioista lähdit Dm4 veturin ja vaunujen tekoon? Kiinnostaa kovasti, varsinkin vaunujen aihiot, Juha on tekemässä Dm4 moottorivaunua/veturia, mutta vaunuille ei ole vielä löytynyt mielekästä aihiota.
Tietysti myös veturin aihio kiinnostaa, siihen hankkimassani aihiossa on liian leveät telit, ja vaikka telejä on kavennettu, niin silti Dm4:n hienot kaventuvat helmat ei oikein onnistu. Nuo helmat on minusta ne erittäin tyypilliset piirteet Dm4:lle suhteessa nykyaikaisempiin vetureihin.
tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: Suomikalustoa 1:160

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Veturin alustana on Minitrixin V300 dieselveturi 12454, kolmeakselisesta telistä on keskiakseli poistettu jne, vaunuissa on KATO´n telit omavalmisterungossa. Veturin alustaa on kait valmistettu pieni määrä kun on aika hankalasti saatavilla mutta aina välillä esim. Ebayssa myynnissä.
Koko moottorijunaprojektista on NCF´n sivulla pitempi tarina kuvineen. Junarunkoja ei museolla enää olekaan saatavilla mutta onhan piirustukset tallessa joten 3D tulostimet vain hommiin.
Vastaa Viestiin