N-scale analogisesta digitaaliseksi

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

pepeveturi

N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja pepeveturi »

Minulla on MiniTrix 11479 aloituspakkaus.
Hankin lisää kaksi käsikäyttöistä vaihdetta ja kiskot peruspaketin ulkokehälle. Nyt vaihteita on 5 kpl.
Edessä olisi digitalisoiminen, josta en tiedä juuri mitään ja uuden junayksikön hankinta. :roll:
Mitä minun tulisi huomioida siirtymisestä digitaaliseen ohjaukseen ja vaihteiden sekä kytkemisen irroittamis-raiteen motorisoimiseen? Vaihteiden hallinta kytkin boxi tms.
jartsa

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Nämä nykyajan vermeet on jo tehty digivalmiiksi,tietsikasta tutusta "plug play" toiminnasta.
Hommaa se uusi paketti mielummin valmiina "digireadyna"!
Kaikkiin käsikäyttösiin joutuu ostamaan sen magneettilaitteen erikseen myöhemmin,lisäksi digikäyttöön tarvii sen dekooderin erikseen.
Kaikki keskusyksiköt ei tue välttämäti joitain dcc/mm-moodeja.Märklinin uusin ohjain keskusyksikkö handlaa myös DCC:n käskyt,voi käyttää sekaisin DCC/MM dekoodereja.Perinteinen analogi toimii myöskin vetureissa??
Fleischmanneissa on ainakin dekooderissa toimintona useampi moodi:FMZ/DCC ja DCC/analogi/sound....
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken »

pepeveturi kirjoitti:Minulla on MiniTrix 11479 aloituspakkaus.
Hankin lisää kaksi käsikäyttöistä vaihdetta ja kiskot peruspaketin ulkokehälle. Nyt vaihteita on 5 kpl.
Edessä olisi digitalisoiminen, josta en tiedä juuri mitään ja uuden junayksikön hankinta. :roll:
Mitä minun tulisi huomioida siirtymisestä digitaaliseen ohjaukseen ja vaihteiden sekä kytkemisen irroittamis-raiteen motorisoimiseen? Vaihteiden hallinta kytkin boxi tms.
Tuon Veturisi sisällä on NEM-liitäntä, joten sen digitalisoiminen on helppoa ostamaalla siihen sopiva DCC (tai DCC/SX) -dekooderi ja tökkäämällä se siihen liittimeen. Dekooderi kustantaa jotakin 25-70 euroa, ominaisuuksista ja valmistajasta riippuen.

Lisäksi tarvitset digitaaliohjaukseen (jolla siis voit käskyttää monta veturia yhtäaikaa toisistaan riippumatta) ohjain/keskusyksikön virtalähteineen. Tähän soveltuu esim. Trixin DCC-paketti:
- Käsiohjain 66950
- Keskusyksikkö 60113
- Vaihtovirtamuuntaja 60653
Tämä satsi myydään usein pakettina ja edullisimmin sen saa uutena noin 100 euron hintaan eBaysta.

Toinen mahdollisuus on, että siirryt digiaikaan ostamalla uuden digitaalisen aloitussarjan ja yhdistämällä sen sinun analogisiin verneisiin. Sen digialoitussarjan mukana tulee siis em. Trixin digipaketti. Edullisimmillaan sellaisen MiniTrixin digitaalisen aloitussarjan saat johonkin 250-280 euroon jälleen eBaysta.

Esim. tämä digiveturin (V200) ja neljän tavaravaunun + raidesoikion + 3 vaihteen sarja:

http://www.ebay.de/itm/Minitrix-11129-D ... 8410019000

Tässä vaiheessa mielestäni sinun ei vielä kannata alkaa digitalisoimaan vaihteitasi. Jos haluat muuttaa ne sähkökäyttöiseksi se onnistuu vallan hyvin ihan perinteellisin analogisin vernein. Siis hankit kuhunkin MiniTrixin vaihteeseen sen kääntömoottorin (Trix 14934/35 a´13 €) ja sitten vielä asetinlaitteen (kytkin) millä ne vaihteet käännät. Tuona asetinlaitteena toimii vallan hienosti esim. Viessmannin ledi-valoin vaihteen asennon osoittava kytkin 5549 neljälle vaihteelle. Näitä siis tarvitset pari kappaletta, a´18 €. Esim. täältä:

http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Toki, jos haluat ohjata vaihteitasi myös sen Trixin 66950 käsiohjaimen kautta, tarvitset vaihdedekooderit. Sellaiset kustantavat luokkaa 40-80 € kutakin nejää vaihdetta kohdin.
pepeveturi

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja pepeveturi »

Hei
Olisiko Lenz Article number 60090 :
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html
näin aloittelijalle sopiva start set? Tarvitseeko tuohon hankkia jotain muuta esimerkiksi vaihtovirtamuuntaja tai...? :oops:
jartsa

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Aika suppean ja askeettisen oloinen tuo Lenz,mikäli alat vakavasti harrastusta aloittaa ,etkä hetken huumassa.
Uhlenbrockin Basic lienee parempi vaihtoehto,hintakin suuripiirtein samaa luokkaa.
Näihin molempiin (Lenz/UB)tarvitsee ko. laitteeseen sopivan muuntajan.
Muita muuntajia ei välttämäti tarvita pienessä radassa.
Dekooderit vetureille,mikäli niissä ei vielä ole.Vaihteille opastimille yms. tarvii omat näille sopivat dekooderit lisäksi,mikäli meinaa ohjata laitteita sähköisesti.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken »

pepeveturi kirjoitti:Hei
Olisiko Lenz Article number 60090 :
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html
näin aloittelijalle sopiva start set? Tarvitseeko tuohon hankkia jotain muuta esimerkiksi vaihtovirtamuuntaja tai...? :oops:
Tuo Lenzin 60090 aloitussetti on kyllä vallan mainio DCC-standardin maailmassa. Kyseinen Lenzin setti on siis hyvin monipuolinen ja sillä voi niiden perustoimintojen lisäksi, eli vetureiden ja oheislaitteiden käskytyksen lisäksi tehdä yhtä sun toista muutakin. Lisäksi tämä aloitussetti sisältää sen LZV100 5 A keskusyksikön/powerin. Eli tällä 5-8A virtaa antavalla powerilla päästään jo hyvinkin pitkälle ja voidaan ajaa monia vetureita rinnan.

Kyseinen paketti (LZV100 yksikkö) sisältää myös itsessään Railcom protokollan mukaisen ilmaisimen, joka siis kovastikin helpottaa kommunikointia keskusyksikön ja oheislaitteiden kesken. Lisäksi tämä laite tukee täysin Lenzin XpressNET avointa väyläprotokollaa ja sen sukulaisia, mikä on mielestäni suuri etu.

Hyvä puoli Lenzin vehkeiden kanssa on lisäksi se, että kyseinen firma pitää laitteidensa firmwaret kohtuullisen ajantasalla ja usein tarjoaa päivitykset niihin jopa uusin ominaisuuksin. Tämä ei siis ole mitenkään tavanomaista esim. monien sakemannifirmojen kohdalla, joilla vuodesta toiseen tahkotaan samalla bugisella firmiksellä!

Tämän Lenzin kohdalla pitänee paikkansa sanonta "ei ole koiraa karvoihin katsominen..." Siis ohjain on kovin vaatimattoman ja yksinkertaisen näköinen ja oloinenkin verrattuna moniin muihin kuten ziljoonanappuloisiin Uhlenbrockeihin tai vaikkapa ESUn koreisiin ECoS vehkeisiin. Mutta se sisäineen kauneus...

Kysyit lisäksi tarvitseeko hankkia muuta kuten vaihtovirtamuuntajan? Tuo Lenzin aloitussetti riittää siis täysin useamman veturin virransyöttöön radallasi, joten siinä mielessä ei muuta tarvita. Mutta jos sinulla on sähkökäyttöisiä vaihteita, opastimia tai vaikkapa ratamaisemassasi joitakin valaisimia, niin niille olisi hyvä hankkia ihan erillinen joku 12-20 V antava virtalähde. Näitä oheislaitteita ei siis pidä syöttää sillä DCC-vehkeen virralla! Itse esim. käytän noihin oheislaitteisiin Uhlenbrockin varsin tehokasta 150 VA 17 V vaihtovirtalähdettä.
Viimeksi muokannut LOK, 19.12.2017 03:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
jartsa

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Hetkonen...
Siis se DCC muuntaja antaa 16-18 VAC,joka käy hyvin pienimuotoiseen syöttöön muillekin kuin keskusyksikölle,jos vain on tarpeeksi tehokas muuntaja.
Paras vaihtoehto on se erillinen muuntaja taikka useampi valaistukselle yms. n.12-14VAC,yksi iso muuntaja saattaa olla vaarallisempi kuin kaksi pienempää.
Oikosulun sattuessa se yksi muuntaja puskee kaiken tehonsa ulos,seurauksena johtimien sulaminen ja pahimmassa tapauksessa tulipalo.
Tässä jaetussa syötössä vaara pienenee puoleen,näkee myös jos ko. piirissä on vikaa.
Viimeksi muokannut LOK, 19.12.2017 03:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ei "magnuken":in juttu puutaheinää ollut. Siinähän myös kerrottiin muuntajien tehot selvästi, myös jännitteet, virrat.
Toisaalta muuntajien lukumäärällä ei ole merkitystä oikosulkutapauksessa. Kyseisen muuntajan toisiovirtapiirin oikosulku saa sen muuntajan antamaan kaikkensa. Silloinkin siinäkin tarvitaan oikosulku-/ylivirtasuojaa. Muutoin nousee savut kohta. Muuten kyllä useamman muuntajan käyttö oli esitetty perustellusti. No, johtimet, jos ovat sulaakseen, palaakseen, kaikki riippuu vain virrasta ja johtimien poikkipinnasta, ovat siis vain mitoituskysymyksiä. Tarkoittaa sitä, että johtimien poikkipinnat ja ylivirtasuojat olisi mitoitettava virtojen mukaan, aivan sähköteknisin perustein. Ja ne ovat samat systeemissä, kuin systeemissä. Johdinpituus ja -poikkipinta voidaan mitoittaa senkin mukaan, että oikosulku missään kohdin virtapiiriä ei saa virtaa nousemaan yli virransyötön kyvyn. Tällöin kyllä virtapiirin jännite muuttuilee rajustikin kuormituksen mukaan. Poikkipinta voidaan mitoittaa senkin mukaan, että virtapiirin etäpäässäkään jännite ei laske käytännön virtakuormituksella. Oikosulussa kyllä, silloin pitää olla oikosulkusuojaukset. Viritykset ovat sitten virityksiä.
jartsa

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Huomio kohdistui lähinnä tuohon ohjelmapäivitysjuttuun.
Mulla ainakin on nuo Fleisun 6802 ja 6822 päivitetty V:2.000,molempiin tuli muutamia tarvisemiani lisätoimintoja.
Viimeksi muokannut LOK, 19.12.2017 03:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty provosoinnista.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Siis mitä tulee ohjelmapäivityksiin, niin itselläni on muiden muassa myös Lenzin vehkeet ja niihin olen saanut todella hienosti firmispäivitykset. Joskus olen tosin niiden perään valmistajalta kysellyt ja sitten olen aina paluupostissa saanut tarvittavan fixin.

Mutta kuten aikaisemminkin olen kertonut, ei meikäläinen pelkkä Lenz friikki ole. Minulla on sen lisäksi myös käytettävissä Fleischmannin vehje (nykyisin jo tosin firman hylkäämää Loconet väyläinen laite) sekä Trixin vanhempi DCC/SX keskusyksikkö/ohjain että maan mainio monipuolinen Doehler & Haasin Future Control Station. Etenkin tämä viimemainittu keskusyksikkö pystyy oikeastaan mihin vaan, etenkin SX-protokollalla ja hieman läppärillä avustettuna!

Mainittakoon nyt nimimerkille jartsa, että olen todellakin vuosien varrella myös perehtynyt Uhlenbrockin Intellibox vehkeisiin ja ei niistä mitään pahaa sanomista, mutta ainakin omiin tarpeisiini löytyy nykyään viksumpiakin. Kuten nykyisin käytämäni (D&H...), tai sitten vaikkapa Esun ECoS 50200, se on vain hieman liian tyyris ainakin meikäläiselle.
Viimeksi muokannut LOK, 19.12.2017 03:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty poistamalla viittaukset häiriköintiin.
pepeveturi

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja pepeveturi »

Poimin vaihtoehtoja teidän keskusteluistanne. Kiitos viesteistä.

Lenz vaihtoehto:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html
221,99 €

Uhlenbrock 65 060 Intellibox:
http://www.haertle.de/modelleisenbahn/d ... basic.html
278 €
ja siihen muuntaja
Uhlenbrock 20075 Transformator 70VA 12/15V:
http://www.haertle.de/modelleisenbahn/d ... 2+15v.html
79,80 €
Uhlenbrock yhteensä: 357,80

Toimivatko molemmat PC:n kanssa?
Kun nyt on analogisen systeemin virtakisko, niin pitääkö se muuttaa digitalisoinnin myötä?
Kyllä minä olen ihan tosissani näiden hankintojen ja harrastukseni parissa.
jartsa

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

pepeveturi kirjoitti:
Uhlenbrock 65 060 Intellibox:
http://www.haertle.de/modelleisenbahn/d ... basic.html
278 €
ja siihen muuntaja
Uhlenbrock 20075 Transformator 70VA 12/15V:
http://www.haertle.de/modelleisenbahn/d ... 2+15v.html
79,80 €
Uhlenbrock yhteensä: 357,80

Toimivatko molemmat PC:n kanssa?
Kun nyt on analogisen systeemin virtakisko, niin pitääkö se muuttaa digitalisoinnin myötä?
Kyllä minä olen ihan tosissani näiden hankintojen ja harrastukseni parissa.
UB toimii myös PC:n kanssa(Lenzistä ei tietoa),useimmat ohjelmat sisältävät juurikin monen isomman valmistajan laitteiden ohjauksen PC:llä.Kuten esim.WDP:n ohjelmassa valikosta löytyy Fleisu,Märklin,UB ja useampia muita,lisäksi sinne on talletettu valmiiksi muutamia vetureita ja pieniä ratakaavioita.
Itsellä on läppäri ja Fleischmannin 6802/6822 kombo=UB:n vastaava.Läppärissä on WDP:n premium edition,eli täysversio(ohjelma maksoi mekein saman kun tuo 6802!),yhteys on sovitinkaapelilla RS-232>USB.
Tuo WDP:n täysversio siksi,muuten en saa kaikkia vetureitani mahtumaan tuonne veturien kuvineen.
Ei kannata hommata tosiaankaan sitä halvinta laitetta,katsele myös mitä maksaa tuo UB vaikkapa Krammilla tai ETS:llä.
Pc:lle sopiva ohjelmisto kannattaa hankkia vasta ohjainlaitteen jälkeen,sitten tutki mikä ohjelmisto tukee ko. laitetta.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken »

pepeveturi kirjoitti:Poimin vaihtoehtoja teidän keskusteluistanne. Kiitos viesteistä.

Toimivatko molemmat PC:n kanssa?

Kun nyt on analogisen systeemin virtakisko, niin pitääkö se muuttaa digitalisoinnin myötä?
Kyllä minä olen ihan tosissani näiden hankintojen ja harrastukseni parissa.
Toki sekä useimmat hiemankin laajemmat keskusyksiköt toimivat yhteen PC:n kanssa mutta sitten voi olla eroja niiden PC ohjelmien kanssa, minkä kanssa ne viksuimmin juttelevatten.

Siis, jopa vanha Uhlenbrocki toimii PC:n kera ja tietenkin myös mm. Lenz, Digitrax, EcOS ja etenkin Doehler&Haasin Future Control Station, joka on nimenomaan PC:lle suunniteltukin eikä oikein muutoin viksusti ole yksinkertaisesti käytettävissä.

Kysyit lisäksi mitä pitää tehdä sille analogisen sydeemin virtakiskolle. Eli tarkoitatko sellaista erikoista virransyöttökiskon pätkää, missä on kiskojen välissä sellainen häiriönsuotokondensaattori? Tämä häiriönpoistaja on siis hyvä poistaa digiradassa, esim. korvaamalla kyseinen radanpätäkä ihan tavallaisella vastaavalla raiteella.

Digiradassa on ihan hyväksi jos syötät sen ratavirran useisiin kohteisiin esim. noin metrin välein ihan yksinkertaisesti juottamallla virtalähteestä haaroittamasi johdot kiskojen syrjiin kiinni. Huolehdi siitä, että napaisuus säilyy kokoajan samana!

Jos juottaminen ei onnaa, niin löytyy myös monilta raidevalmistajalta sellaisia helppoja klipsejä mitkä napsautetaan kiskoihin ja sitä kautta sitten sähkö syötetään. Näitä on ainakin Fleischmannilla ja Mintrixillä. Mutta sanoisin kyllä, että juottaminen on kuitenkin helpompaa ja sutjakkaampaa, etenkin radan rakennusvaiheessa..
jartsa

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Lisään tähän edelliseeni vastaukseen.
Varmin liitos on juotettu liitos,halvimmillaan ostat sopivia kiskoliittmiä ja suht ohutta kaapelia.Näkyvällä paikalla sirompi lopputulos tulee kytkentälangalla ,juottamalla se kiskoliittimeen.Nämä erilliset klipsit raiteisiin ovat se varmin ongelmien aiheuttaja,tulee kontaktihäiriöitä ajanmyötä.
Nämä häiriönpoisto systeemit sotkee myös digikäytössä,joten niitä ei tarvita,taikka niitä ei edes saa olla.
AJ 1,5 on sopivaa n-käytössä tähän virransyöttöön kiskoille sekä vaihde/opastindekoodereille.Suositellaan monien valmistajien käyttöoppaassa kiskoihin se syöttö kolmen metrin välein,samoista piuhoista syöttö näille magn.l-dekoodereille.Tästä runkolinjasta erotetaan ne kytkentälanka syötöt kiskoihin,vaikka sokeripalalla.
pepeveturi

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja pepeveturi »

Hankin sitten Uhlenbrock 20075 ja Transformator 70VA 12/15V. Digiopiskelun jälkeen sain hyvien neuvojen ansiosta sen toimimaan. Hankin kaksi MINITRIX 66838 Lokdecoderia. Ne toimivat molemmissa vetureissa kohtuullisesti. Sain vinkin, että Uhlenbrock 73410 DCC olisi monipuolisempi, joten hankin sen MINITRIX 12474 höyryveturiini.

Nyt on ongelmana, kuinka saisin ajovalot määriteltyä siihen. Eli mihin CV:n arvoihin pitää määritellä ja mikä?
Manuaali löytyy: http://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/ ... 73410e.pdf

Mikä olisi kevyt käsiohjain Uhlenbrock 20075 kanssa käytettäväksi, ettei mötikkää tarvitsisi pitää sylissä?

Heippa asiantuntijat, antakaa hyviä neuvoja, kiitos! :shock:
Viimeksi muokannut LOK, 19.12.2017 03:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu.
Vastaa Viestiin