N mittakaavan kapearaiteisia.

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

sampo
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 06.08.2008 20:41

N mittakaavan kapearaiteisia.

Viesti Kirjoittaja sampo »

Kun näin kerrostaloasujana noi asuinneliöt on niin rajallisia, niin olen miettinyt, että miten saisi mahdollisimman näyttävän kokonaisuuden pieneen tilaan.
Alustavasti olen ajatellut seuraavaksi projektiksi N-mittakaavan mallia, jonka esikuvana olisi 750 miilin raideleveydellä ollut kapearaiteinen rautatie. Tarkemmin sanottuna Hyvinkää- Karkkila rataosalla sijainnut Kytäjä. Tähän olen päätynyt kyseisen ympäristön kiinnostavuuden takia eli kaksi järveä, mylly, vesiputous, suo, korkea kallio.
Suomessa varmaan kukaan ei ole vastaavaa tehnyt, joten kirjoittakaa ihmeessä kaikenlaista tietoa ja ajatuksia aiheesta. Esimerkiksi tietoa kalustosta, kiskoista ym.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: N mittakaavan kapearaiteisia.

Viesti Kirjoittaja PeS »

Haastava aihe missä tahansa mittakaavassa - joudut nimittäin rakentamaan lähes kaiken itse omin käsin. N-mittakaavassa tuskin löytyy edes valmista kiskomateriaalia 750 mm-raideleveydelle, koska käsittääkseni yleisimman N-mittakaavan kapearaiteisen esikuva on 1000 mm tai kolme jalkaa, eli Nm tai Nn3. Perustiedot radasta ja kalustosta löytyy googlettamalla http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyvink%C3% ... n_rautatie
n160
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 03.01.2009 10:58

Re: N mittakaavan kapearaiteisia.

Viesti Kirjoittaja n160 »

N-mittakaavan kapearaiteisen raiteeksi käy Ne-mittakaavassa (esikuva luokkaa 650 - 850 mm) Z-mittakaavaan tarkoitettu Zm-raide, jonka raideleveys on 4,5 mm. Sellaista valmistaa saksalainen Freudenreich.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: N mittakaavan kapearaiteisia.

Viesti Kirjoittaja PeS »

n160 kirjoitti:N-mittakaavan kapearaiteisen raiteeksi käy Ne-mittakaavassa (esikuva luokkaa 650 - 850 mm) Z-mittakaavaan tarkoitettu Zm-raide, jonka raideleveys on 4,5 mm. Sellaista valmistaa saksalainen Freudenreich.
Zm-kisko onkin hyvä lähestymistapa - tuotanto taitaa tosin olla siirtynyt Aspen Modelsille.
https://aspenmodel.com/
Viimeksi muokannut LOK, 19.12.2017 03:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu toimivaksi.
sampo
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 06.08.2008 20:41

Re: N mittakaavan kapearaiteisia.

Viesti Kirjoittaja sampo »

Kiitoksia tiedoista. Sen verran vielä, että en tosiaan itse pidä niin tärkeänä, että onko se raideleveys juuri 750 mm. Kunhan sinne päin. Radan maisemallinen puoli on mulle tärkeämpi.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: N mittakaavan kapearaiteisia.

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Laita sitten kuvia kun saat jotain aikaan! Olis mielenkiintosta nähä miltä niin pienet junat näyttää :)
Vastaa Viestiin