Vaxin N-kotirata

N-skaalan pienosrautatiet

Moderators: jhr, Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Vaxin N-kotirata

Post by magnuken »

Hei nimim. Psi,
Tiedän, että näitä valmita "tehdastekoisia" digiratojen paluusilmukoiden ohjausbokseja on olemassa ym. mutta seuraavaa kaipaisin:

Eli olen jo pisemmmän aikaa pähkäillyt miten DCC-radassa toteuttaa helpoiten (ja edullisesti) sellaisen edes-takaisin ajon kiskobussilla jollakin tietyllä ennalta määritellyllä rataosuudella ja vaikkapa pysähtyen yhdellä välipysäkillä, ei kuitenkaan välttämätöntä.

Siis, tiedän toki, että tuon tapaista point-to-point liikennöintiä DCC:llä voidaan helpostikin toteuttaa esim. jos sinulla on DCC-radassasi käytettävissäsi jokin Esu:n Ecos keskusyksikkö ja siihen liitetyt s88 moduulit. Toinen ratkaisu olisi tietty Uhlenbrockin Lissy-veturidekooderit ja siihen kuuluvat sensorit ja tietty sopiva keskusyksikkökin.

Mutta, näiden kaikkien ongelmana on niiden valmistajakohtaisuus ja raskaisuuskin sekä sen myötä tuleva hirmuinen toteuteutuksen kustannus!

Löytyisikö siis jotakin todella yksinkertaista ratkaisua DCC-radalla tietyn ennalta kiinni piikatun väliä automaattisesti liikennöivälle pendelijunalle???
Toki, tuon pendelijunan välin voisi tietenkin aina eristää DCC:stä ja toteuttaa pendelöinti täysin analogisena esim. Conradin halpoja pendelimoduleja käyttäen. Mutta tämä ei kuitenkaan nyt ihan ole tarkoitus!
MOU83
Ratavartija
Posts: 48
Joined: 02.04.2009 16:51

Re: Vaxin N-kotirata

Post by MOU83 »

Psi wrote:
MOU83 wrote:Onkos tällaisten rataosuuksien tekemiseen mitään valmiita laitteistoja valmistajilla (esim. Piko, Roco, jne missään mittakaavassa) nykyään, vai meneekö täysin itse rakenteluun?
Kaiken saa kaupasta valmiina ja valmistajia lienee useita.

pekka
Kenellähän valmistajilla niitä on valmiina ja minkälaisilla valmistenumeroilla, jotta tietäisi etsiä? Mittakaavana H0. Liekko aika kalliita systeemejä ja herkkiä menemään rikki. Saksankielinen nimikin voisi auttaa etsinöissä.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Vaxin N-kotirata

Post by Psi »

magnuken wrote:Hei nimim. Psi,
-- Siis, tiedän toki, että tuon tapaista point-to-point liikennöintiä DCC:llä voidaan helpostikin toteuttaa esim. jos sinulla on DCC-radassasi käytettävissäsi jokin Esu:n Ecos keskusyksikkö ja siihen liitetyt s88 moduulit. Toinen ratkaisu olisi tietty Uhlenbrockin Lissy-veturidekooderit ja siihen kuuluvat sensorit ja tietty sopiva keskusyksikkökin.

Mutta, näiden kaikkien ongelmana on niiden valmistajakohtaisuus ja raskaisuuskin sekä sen myötä tuleva hirmuinen toteuteutuksen kustannus!
Olen seurannut alaa viimeaikoina aika huonosti. Ymmärtääkseni kaikki on tavalla tai toisella valmistajakohtaisia jippoja. NMRA-DCC ei sisällä mitään joka tuksi eestaas-ajoa, ehkä lähimmäs pääsee Lenzin lanseeraamalla ja vissiin jo NMRA-DCC-suosituksiin päässeellä epäsymmetrisellä NMRA-DCC-signaalilla (diodien avulla tehtävissä, jos dekooderi sitä ymmärtää), mutta suuntaa ei tuokaan osaa itse vaihtaa, vain pysäyttää (tai hidastaa?). Samanlainen lienee tilanne Selectrix-puolellakin, ainakin yhdellä valmistajalla on olemassa eestaas-automatiikka EcOSin ja Uhlenbrockin tapaan, mutta tuskin sitä on kaikissa keskusyksiköissä, ja tuokin taitaa olla aika kalliin puoleinen (MüT:n lippulaiva). Tästä Selectrix-vaihtoehdosta kannattaa kysellä N-clubin foorumin kautta -- Tapani Tuominen tietää Selectrix-puolesta enemmän kun kukaan.

Ylipäänsä DCC:n käyttö eestaasradassa tuntuu mun mielestäni ehkä vähän turhalta muutenkin, kun junan on tarkoitus olla täysin automaattiajossa.

pekka
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Vaxin N-kotirata

Post by Psi »

MOU83 wrote:
Psi wrote:
MOU83 wrote:Kenellähän valmistajilla niitä [paluusilmukkamoduuleja] on valmiina ja minkälaisilla valmistenumeroilla, jotta tietäisi etsiä? Mittakaavana H0. Liekko aika kalliita systeemejä ja herkkiä menemään rikki. Saksankielinen nimikin voisi auttaa etsinöissä.
Esimerkiksi:

Lenz:
-----
LK100 (Art. No. 12100) Reverse Loop Module
http://www.lenz.com/manuals/modules/lk100.pdf

Digitrax:
--------
AR1 Auto Reversing Controller
http://www.digitrax.com/prd_powerman_ar1.php

Gaugemaster:
-------------
DCC40 AUTO REVERSE LOOP MODULE
http://www.gaugemaster.com/gmdigital.html

Conrad:
-------
Kehrschleifenmodul Ksm-1
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=210324 (rak-sarja)
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=210325

....

pekka
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Vaxin N-kotirata

Post by magnuken »

Psi wrote: Ylipäänsä DCC:n käyttö eestaasradassa tuntuu mun mielestäni ehkä vähän turhalta muutenkin, kun junan on tarkoitus olla täysin automaattiajossa.

pekka
Taidan kyllä sitten toteuttaa tuon eestakaisin ajon hankkimalla Esun Ecos vehje, vaikka hirmu kallis onkin.

Tuo DCC on tuossa point-to-point rataosuudessa sen takia, että se on paristakin kohtaa yhteydessä muuhun rataan, jota siis käytän DCC-systeemillä. Olen ymmärtänyt, että on hieman riskaabelia ajaa veturi analogi/DCC liitoskohdan yli, ja siinä saattaa kuulemma jotakin kärvähtääkin.

Se on totta, että jos se point-to-point osuus olisi analoginen, niin automaattisen edestakaisin ajon toteuttaminen siinä olisi helppoa ja edullistakin, siihen kun löytyy vaikka kuinka paljon valmiita ratkaisuja.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Vaxin N-kotirata

Post by markku55 »

Jotenkin minulle jäi mielikuva, että luuppimodulit on erilaisia digiradalle ja analogiradalle, vai eikö? :oops:
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Vaxin N-kotirata

Post by Psi »

markku55 wrote:Jotenkin minulle jäi mielikuva, että luuppimodulit on erilaisia digiradalle ja analogiradalle, vai eikö? :oops:
Juu ihan eri asiasta on kyse! Nuo digitaaliselle puolelle tarkoitetut paluusilmukkamoduulit eivät toimi tasavirtakäytössä.

Kaksikisko-tasavirtapuolella paluusilmukassa veturin "maantieteellinen" kulkuuunta muuttuu vaikka veturikohtainen kulkusuunta ei muutukaan (veturi kulki silmukkaan ajettaessa esimerkiksi itään ja palaa sieltä länteen mutta edelleen ajaa eteenpäin). Helpoin ratkaisu kaksikisko-tasavirtapuolella on tehdä silmukan napaisuus silmukkaan johtavan vaihteen asennosta riippuvaksi: kun vaihde kääntyy kääntyy samalla joku rele tms joka vaihtaa silmukan napaisuuden ("suunnan"). Kannattaa ehkä tehdä vielä silmukkaan ennen vaihdetta eristetyt raideosuudet jonne veturi pysähtyy ennenkuin ajaa umpivaihteeseen. Tällä periaatteella voi hoitaa yhtä hyvin myös DCC-radan paluusilmukan. Napaisuuden vaihtaminen estää oikosulun mutta koska veturin kulkusuunta DCC-käytössä on veturikohtainen -- ei maantieteellinen -- ei junan kulkusuuntaa ajolaitteessa tarvitse muuttaa eikä junaa välttämättä edes pysäyttää vaihteen käännön ajaksi.

Tapiolassa itse tehty paluusilmukkajippo perustui juuri tähän ajatukseen. Silmukassa vaihdetta ennen oli eristetyt raideosat ja veturi tullessaan eristetylle raideosalle sai vaihteen ja silmukan suunnanvaihtoreleen kääntymään ja ajo jatkui ilman että kenenkään tarvitsi asiaan puuttua. Juna havaittiin yksinkertaisesti: eristysosuudella toinen kisko oli katkaistu ja katkaisukohdan yli oli kytketty optoeristimen LED, suojadiodi ja etuvastus. Kun veturi meni eristyksen yli sen virta kulki tuon LEDin kautta ja LED syttyy palamaan. Optoeristimen transistori käänsi "555"-piirin tilan (kytketty flip-flopiksi) ja se ohjasi relettä jonka kaksi vaihtokosketinta hoiti suunnanvaihdon ja yksi vaihtokosketin ohitti eristettyjen raideosien eristyksiä jotta juna saattoi jatkaa matkaansa. Vaihde kääntyi releen neljännellä vaihtokoskettimella (vaihdemoottorina Bilteman rele). Paluusilmukat oli käytössä Tapiolan VM-93-moduuliradassa Lahdessa 2002 ( http://www.taprk.org/fin/show/prp_2002/ ) ja ilman vaihteita Kauniaisten paluusilmukoina Turussa 2003 ( http://www.taprk.org/fin/show/prp_2003/ ).

Toinen idea on käyttää tasasuuntaajaa paluusilmukan napaisuuuden ohjaukseen ja aina muistaa ajaa silmukkaa tiettyyn suuntaan (aina myötä- tai vastapäivään) ympäri. Tämä toimii vain taasavirtakäytöllä, ei DCC:llä!

Hyviä esimerkkikytkentöjä:

http://www.1zu160.net/elektrik/kehrschleife1.php
http://www.1zu160.net/elektrik/kehrschleife2.php

Kolmikiskoharrastajillahan ei näitä paluusilmukkaongelmia ole lainkaan ajetaan millä järjestelmällä tai virtalajilla hyvänsä.

pekka
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Vaxin N-kotirata

Post by markku55 »

No tuohan kuulosti yksinkertaiselta, eli en ymmärtänyt paljon mitään :oops: :oops:
Saisko N-skaalan veturit modattua kolmikiskolle ja tekis omat raiteet :shock:
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Vaxin N-kotirata

Post by Psi »

Psi wrote:
magnuken wrote:Hei nimim. Psi,
-- Siis, tiedän toki, että tuon tapaista point-to-point liikennöintiä DCC:llä voidaan helpostikin toteuttaa esim. jos sinulla on DCC-radassasi käytettävissäsi jokin Esu:n Ecos keskusyksikkö ja siihen liitetyt s88 moduulit. Toinen ratkaisu olisi tietty Uhlenbrockin Lissy-veturidekooderit ja siihen kuuluvat sensorit ja tietty sopiva keskusyksikkökin.

Mutta, näiden kaikkien ongelmana on niiden valmistajakohtaisuus ja raskaisuuskin sekä sen myötä tuleva hirmuinen toteuteutuksen kustannus!
Olen seurannut alaa viimeaikoina aika huonosti. Ymmärtääkseni kaikki on tavalla tai toisella valmistajakohtaisia jippoja. NMRA-DCC ei sisällä mitään joka tuksi eestaas-ajoa, ehkä lähimmäs pääsee Lenzin lanseeraamalla ja vissiin jo NMRA-DCC-suosituksiin päässeellä epäsymmetrisellä NMRA-DCC-signaalilla (diodien avulla tehtävissä, jos dekooderi sitä ymmärtää), mutta suuntaa ei tuokaan osaa itse vaihtaa, vain pysäyttää (tai hidastaa?).--
Ja taas saan syödä sanojani! Olen tässä ihmetellyt Lenz Gold -dekooderin sielunelämää (en saa millään dekooderiin kytketyllä Power 1 -moduulilla veturia jatkamaan matkaansa hetkellisen virrattomuuden aikana). Lueskelin dekooderin manuaalia ja siellä pisti silmään yksi konfigurointimuuttuja (CV54): pysähdysaika sekunteina eestaas-ajossa.

Lenzin BM2-moduulilla ja Lenz-gold-dekooderilla siis voinee onnistua:
http://www.lenz.com/
http://www.lenz.com/products/modules/bm2.htm

pekka
MOU83
Ratavartija
Posts: 48
Joined: 02.04.2009 16:51

Re: Vaxin N-kotirata

Post by MOU83 »

Siis toimisiko tuo Digitraxin homma suoraan digitaalisen H0 Pikon kanssa, kun kytkisi johdot linkissä "AR1 Instructions" http://www.digitrax.com/ftp/ar1.pdf olevan kuvan vastaavalla tavalla? Kun vain hommaisi ko. laitteen ja Pikon eristeliittimet.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Vaxin N-kotirata

Post by magnuken »

Kyllä sen pitäisi toimia. Tuo laitehan on varsin yksinkertainen ja vaihtaa vain kiskojen napaisuuden tunnistamalla veturin pyörien aiheuttaman oikosulun kiskojen katkoskohdassa. Siinä ei siis ole mitään suurempaa älyä, joka esim. antaisi DCC:n mukaisia komentoja veturille.

Eristeliittimiksi kelpaavat oikeiastaan mitkä vain tai vaihtoehtoisesti ohutta rautasahaa näyttäen.
MOU83
Ratavartija
Posts: 48
Joined: 02.04.2009 16:51

Re: Vaxin N-kotirata

Post by MOU83 »

Mitenkähän laite mahtaisi toimia kuvan mukaisessa tilanteessa. Kuinka monta laitetta pitäisi olla ja missä kohdissa? Saattais tulla muuten toimeen kahdella, kun tässä itse mietin.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Vaxin N-kotirata

Post by magnuken »

Tuossahan on kaksi kääntösilmukkaa. Mielestäni tuohon ratakaavioosi riittää kaksi sellaista vehjettä. Toinen tulisi vasemmalla olevan loivan "S-kirjaimen" kohdalle, joka siis olisi molemmista päistään eristetty. Toinen purkki tulisi sitten oikealle sen alhaalta vinottain vasempaan yläkulmaa kohti menevän suoran kohdalle. Tämä suora olisi siis myös eristettävä.

Näin siis pikaisesti pähkäiltynä, mutta tarkentakaapa muut. Nämä paluusilmukat voivat välistä olla aika kimurantteja eikä aina edes hiffaa kovin helposti, että kyseessä on paluusilmukka!
MOU83
Ratavartija
Posts: 48
Joined: 02.04.2009 16:51

Re: Vaxin N-kotirata

Post by MOU83 »

Tuli tuossa mieleen, että ko. radan voisi ehkä hoitaa yhdellä laitteella, jos tekee eristyksen kuvan esittämällä tavalla. Mitäs te muut sivuston käyttäjät olette mieltä? Ko. laitteen mukanahan taisi tulla vielä johdotkin ja jos käyttäisi vielä valmiita Pikon virrotusosia, taitaa kuitenkin vaatia, että ovat laatua digitaali.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaxin N-kotirata

Post by ealab »

H0:aa harrastavana asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta kysyn vaan: Onko kaarteissa kaarrevaihteet. Jos ne jättäisi pois, niin siltä osin voisi ajaa helpommin kahdella junalla...muu raiteenvaihto......Vaihdekujien hyödyntäminen silmukoihin?
Yt vaan.