Obrk-romuvaunun rakennussarja (N)

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Obrk-romuvaunun rakennussarja (N)

Viesti Kirjoittaja LOK »

Intro

N-mittakaavan Suomi-harrastajat esittivät minulle pari vuotta sitten toiveen, että tuottaisin heille vaununrakennussarjan N-mittakaavassa. Sain päättää aiheen vapaasti, joten valitsin ensimmäisen N-rakennussarjani aiheeksi Obrk-romuvaunun. Kokoonpanoperiaatteeltaan N-Obrk noudattelee aikaisemman H0-Obrk-rakennussarjani työvaiheita.

N-Obrk-vaunun minimikaarresäde on 194,6 mm (Rocon kaarre 22221), minkä johdosta vaunu on liikennöintikelpoinen myös jyrkkiä kaarteita sisältävillä kotiradoilla. Pienoismallin esikuvat ovat liikennöineet laajasti Suomen rataverkolla 1980-luvun loppupuolelta nykypäivään saakka, joten N-Obrk sopii luontevasti useimpien pienoismallitavarajunien kokoonpanoon.

Rakennussarja tulee ennakkomyyntiin toukokuun 2017 aikana Muut piensarjat -osioon. Tuotan N-Obrk-sarjoja korkeintaan 16 kappaletta.

-LOK

N-mittakaavan Obrk-romuvaunu Mestarimallien MM160-kytkimellä varustettuna.JPG
N-mittakaavan Obrk-romuvaunu Mestarimallien MM160-kytkimellä varustettuna.JPG (60.31 KiB) Katsottu 10598 kertaa


Sisällysluettelo (Klikkaa hiirellä siirtyäksesi aiheeseen)

1. Obrk-vaunujen historiaa
2. Sarjan osat
3. Osien maalaus
4. Rivat
5. Jarrupäämerkinnät
6. Siirtokuvat
7. Otekahvat, astimet ja jarruvipu
8. Osien lakkaus
9. MM160-kytkimet
10. Loppukokoonpano
Viimeksi muokannut LOK, 01.05.2017 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

1. Obrk-vaunujen historiaa

Viesti Kirjoittaja LOK »

VR kehitti Obrk-sarjan romuvaunut 1980-luvun loppupuolella (viite 1) käyttäen suunnittelun lähtökohtana vanhempia Obr-sarjan romuvaunuja (viite 2). Kumpikin vaunusarja rakennettiin käytettyjen Ob-yleisavovaunujen alustoille, mikä on helposti havaittavissa vaunujen 18,00 metrin kokonaispituudesta sekä kylkien alaosia koristavista rei'istä (viite 3). Kylkireiät ovat alkujaan majoittaneet Ob-vaunujen laukaistavia sivupylvästuppiloita.

Yhteisestä alustaratkaisusta sekä samansuuntaisista korirakenteista huolimatta Obr- ja Obrk-vaunujen välillä on merkittäviä eroavaisuuksia (viitteet 2 & 4): Obrk-vaunujen päätyihin on hitsattu vaunusarjalle tunnusomaiset kahvat, joiden välityksellä Obrk-vaunuja voidaan liikutella kuormaus- ja purkupaikoilla ilman veturia. Toisena merkittävänä erona mainittakoon Obrk-vaunuihin ristikulmittain toteutetut puhdistusluukut. Obr-vaunuissa mainittuja rakenteita ei ollut. Myös vaunujen kylkiä tukevat palkkirakenteet poikkesivat huomattavasti toisistaan.

Obrk-vaunut numeroitiin Obr-vaunujen tavoin 73XXX-sarjaan (viitteet 3 & 5). Vaunusarjoja käytettiin 1990-luvulla rinnakkain kaupallisessa liikenteessä, minkä johdosta Obrk-vaunujen määrä pysytteli 1990-luvun puoliväliin asti suhteellisen vaatimattomana (viite 5). 1990-luvun jälkipuoliskolla Obrk-vaunujen määrä alkoi kasvaa voimakkaasti, minkä seurauksena vaunujen määrä kohosi vuoden 1997 lopulla jo 80 yksilöön. Myöhemmin Obrk-vaunuja on alettu numeroida myös 26XXXX-sarjan alle (viite 6).

Obrk-vaunuja käytetään edelleen kaupallisiin romumetallikuljetuksiin laajasti ympäri Suomen rataverkkoa (viite 6). Vaunuihin on viime vuosien aikana vaihdettu uusia astimia sekä tartuntaripoja osana VR Transpointin tavaravaunujen uudistusohjelmaa (viite 7).

Obrk 73106 Hämeenlinnassa vuonna 2016. Huomaa uudet rivat ja astimet vaunun päädyssä. Useimmista Obrk-vaunuista poiketen tämä yksilö on säilyttänyt osan Ob-vaunun aikaisista pylvästuppiloistaan.
Obrk 73106 Hämeenlinnassa vuonna 2016. Huomaa uudet rivat ja astimet vaunun päädyssä. Useimmista Obrk-vaunuista poiketen tämä yksilö on säilyttänyt osan Ob-vaunun aikaisista pylvästuppiloistaan.
Obrk-vaunu 2016.JPG (106.96 KiB) Katsottu 10504 kertaa

Tässä kokoonpano-ohjeessa vaunut rakennetaan uudistusohjelmaa edeltäneisiin ulkoasuihinsa. Rakennussarjan mukana toimitetaan siirtokuvia sekä 73XXX- että 26XXXX-sarjaa esittävän Obrk-pienoismallin rakentamiseksi.


Lähdeviitteet:

1. http://vaunut.org/kuva/106036?tag0=11%7CObrk%7C (viitattu 24.4.2017)
2. VR kuljetustieto -kansio, korjattu versio 2.88, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1988.
3. Rautatiehallitus, Valtionrautatiet 1962–1987 -kirja, Valtion painatuskeskus, Helsinki, 1987, sivut 439, 443-445, 454 ja 462.
4. Kotimaan raideliikenteen vaunukuvasto, VR Transpoint, 2011.
5. Arkisto M. Bergström (viitattu 27.3.2017)
6. http://vaunut.org/kuvat/?tag0=11%7CObrk%7C&p=0 (viitattu 24.4.2017)
7. VR Transpoint, 6000 vaunua uudistetaan – tavoitteena vaihtotöiden turvallisuus, artikkeli (julk. 4.12.2014),
__https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-trans ... 220140000/ (viitattu 24.4.2017)
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

2. Sarjan osat

Viesti Kirjoittaja LOK »

N-Obrk-rakennussarjan voi hankkia kahtena eri versiona: täysversiona tai kevytversiona.

Sarjan täysversio (alapuolen kuva 1) sisältää kaikki vaunun kokoamiseen tarvittavat osat. Vaunurunko, telit, puskimet, painesäiliöt, astimet ja jarruvipu ovat 3D-tulostettua nailonia. Sarjojen mukana toimitetaan pari ylimääräistä puskinta sekä astinta varaosiksi. Telien kiinnitykseen tarvittavat ruuvit, mutterit sekä aluslevyt kuuluvat sarjaan. Pyöräkerrat ovat Rocon akselimitoituksella. Vaunun otekahvat taitellaan ja juotetaan sarjan mukana toimitettavasta 0,3 mm:n uushopealangasta. Sarjan mukana toimitettava siirtokuva-arkki sisältää siirtokuvat kuuden eri numerolla varustetun N-Obrk-yksilön rakentamiseksi. Mukana toimitetaan lisäksi paperiset jarrupäämerkin maalaussapluunat.

Sarjan täysversio sisältää Mestarimallien MM160-kytkimien rakennussarjan. N-Obrk-rakennussarja voidaan toimittaa myös ilman MM160-kytkimiä, mikäli rakentaja haluaa kehittää vaunuun muun kytkinratkaisun. N-Obrk-vaunun teleihin on jätetty tilaa Dapol-kytkintuppeloiden asennukselle (esimerkki kuvassa 2).

Sarjan kevytversio ei sisällä alapuolen kuvassa näkyviä pyöräkertoja, uushopealankaa eikä MM160-kytkimien rakennussarjaa.

Kuva 1. N-Obrk-rakennussarjan osat (täysversio).jpg
Kuva 1. N-Obrk-rakennussarjan osat (täysversio).jpg (54.67 KiB) Katsottu 10445 kertaa

Kuva 2. Dapol-tuppelolla ja Rapido-kytkimellä varustettu teli.JPG
Kuva 2. Dapol-tuppelolla ja Rapido-kytkimellä varustettu teli.JPG (12.38 KiB) Katsottu 10445 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

3. Osien maalaus

Viesti Kirjoittaja LOK »

Valmistelut

Vaunurungon reiät puhdistetaan mahdollisista nailonjauhejäämistä esim. neulan avulla. Telien kiinnitysruuvit liimataan tämän jälkeen poteroihinsa esim. Erikeeper-liimalla (alapuolen kuva 1). Liimauksen annetaan kuivua pari vuorokautta. Maalaus- ja lakkausvaiheiden ajaksi ruuvikierteet suojataan maalarinteipin palasilla (alapuolen kuva 2).

Pyöräkerrat asetetaan paikoilleen N-teleihin, jonka jälkeen telien kulkuominaisuudet testataan koeajoradalla. Pyöräkertojen laakeripesiä avarretaan tarvittaessa esim. neulalla, mikäli telit vastustelevat liiaksi pyöräkertojen vierimistä. Testien jälkeen pyöräkertojen laakeripesät suojataan maskeerausteipin palasilla (alapuolen kuva 2). Telit on kuvassa 2 tuettu tulitikkujen välityksellä vanhoihin kuulakärkikyniin, joiden varassa telejä on helppo spraymaalata.

Puskimet, astimet, painesäiliöt ja jarruvipu voidaan kiinnittää maalausvaiheiden ajaksi aaltopahvin palaseen (alapuolen kuva 2): Pahviin tehdään neulalla reiät, joihin puskimien ja astimien varrenpäät sopivat. Painesäiliöt liimataan ohjainnastoistaan kiinni pahvinpalaseen. Jarruvipu voidaan kiinnittää pahviin maalarinteipin välityksellä.

Kuva 1. Teliruuvien liimaus vaunurunkoon.JPG
Kuva 1. Teliruuvien liimaus vaunurunkoon.JPG (21.12 KiB) Katsottu 10380 kertaa

Kuva 2. Sarjan osat valmisteltuna pohjamaalaukseen.JPG
Kuva 2. Sarjan osat valmisteltuna pohjamaalaukseen.JPG (37.71 KiB) Katsottu 10380 kertaa


Maalaaminen

Käytän N-Obrk-rakennussarjan maalaukseen samoja maaleja ja työmenetelmiä kuin aiemmissa H0-rakennussarjoissani. Yksityiskohtaisempaa tietoa maalausmenetelmistäni voi lukea vaikkapa Kbp-vaunun kokoonpano-ohjeesta.

Pohjamaalaan telit ja pahvinpalaan kiinnitetyt pikkuosat Mastonin mustalla spraypohjamaalilla numero 520. Vaunurunkoon levitän kyseistä maalia vain hyvin ohuen harson, jonka jälkeen jatkan rungon pohjamaalausta Mastonin punaruskealla spraypohjamaalilla numero 519. Pohjamaalauksen jälkeen annan osien kuivua viikon.

Hion pohjamaalatut osat vesihiomapapereilla käyttäen karkeuksia 800 ja 1000. Avarran samalla vaunurungon kylkireiät neulalla, sillä pohjamaalauksen yhteydessä reikien päälle muodostuu herkästi maalikalvoja. Hiontavaiheen jälkeen kiinnitän puskimet vaunurunkoon Micro Kristal Klear -liimalla (alapuolen kuva).

Pohjamaalattu ja hiottu N-Obrk-kori puskimien asennuksen jälkeen.JPG
Pohjamaalattu ja hiottu N-Obrk-kori puskimien asennuksen jälkeen.JPG (15.84 KiB) Katsottu 10380 kertaa

Kun puskinten liimaus on kuivunut vuorokauden, pintamaalaan vaunurungon alapinnat, kyljet ja päädyt Mastonin spraypohjamaalilla numero 519 (alapuolen kuva). Runko on tämän jälkeen valmis ripojen liimaukseen.

Pohjapuolelta pintamaalattu kori.JPG
Pohjapuolelta pintamaalattu kori.JPG (19.28 KiB) Katsottu 10380 kertaa

Astimet, painesäiliöt ja jarruvivun pohjamaalaan toistamiseen käyttäen Mastonin kirkasta harmaata spraymaalia numero 800. Telit pohjamaalaan toistamiseen Mastonin spraypohjamaalilla 519. Viikon kuivumisen jälkeen tarkastan pikkuosien pinnat ja viimeistelen osat tarvittaessa vesihiomapapereilla (karkeudet 1000 ja 1500). Pintojen viimeistelyn jälkeen pintamaalaan telit, astimet sekä painesäiliöt punaruskeiksi (maalina Maston 519). Jarruvivun pintamaalaan keltaiseksi otekahvojen sekä vaunun huomiomerkintöjen maalauksen yhteydessä.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

4. Rivat

Viesti Kirjoittaja LOK »

Obrk-vaunujen päädyissä oli tavaravaunujen uudistusohjelmaan saakka alapuolen kuvan mukaiset tartuntarivat. Rivat kootaan juottamalla 0,3 mm:n uushopealangasta. Pistejuotosten tekemisestä voi lukea tarkemmin Juottamisesta aloitteleville mallinrakentajille -keskusteluketjusta.

Ripojen taitteluohje N-Obrk-vaunuun. Ripoja tarvitaan kaksi kappaletta vaunua kohden.jpg
Ripojen taitteluohje N-Obrk-vaunuun. Ripoja tarvitaan kaksi kappaletta vaunua kohden.jpg (33.81 KiB) Katsottu 10369 kertaa

Rivat liimataan paikoilleen vaunurungon päätyihin esim. Micro Kristal Klear -liimalla (alapuolen kuva 1). Liimauksen ajaksi rivat tuetaan paikoilleen teippisuikaleilla. Vuorokauden kuivumisen jälkeen vaunun kuormatila, kyljet, sekä päädyt pintamaalataan (alapuolen kuva 2). Maalina olen käyttänyt aiemmin mainittua Maston 519 -maalia. Runko on tämän jälkeen valmis detaljien maalaukseen.

Kuva 1. Ripojen liimaus vaunurunkoon.JPG
Kuva 1. Ripojen liimaus vaunurunkoon.JPG (22.48 KiB) Katsottu 10369 kertaa

Kuva 2. Pintamaalattu N-Obrk-runko.JPG
Kuva 2. Pintamaalattu N-Obrk-runko.JPG (24.03 KiB) Katsottu 10369 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

5. Jarrupäämerkinnät

Viesti Kirjoittaja LOK »

Jarrupäämerkinnän maalaamiseksi valmistetaan maskeerausteipistä sapluuna, jonka tekemiseen voi hyödyntää sarjan mukana toimitettuja paperisia jarrupäämerkkejä. Sapluunan valmistus on kuvattu tarkemmin Kbp-vaunun kokoonpano-ohjeessa.

Valmistettu sapluunatarra kiinnitetään rungon käsijarrupäädyn vasempaan nurkkaan (puskimien etupuolelta katsottuna). Käsijarrupäädyn tunnistaa siitä, että kyseisessä päädyssä ei ole pientä uloketta päätypalkissa. Uloke näkyy selvästi esim. oheisessa Vaunut.orgin kuvassa. Tavaravaunujen rakenteisiin perehtyneet henkilöt voivat vaihtoehtoisesti päätellä jarrupäämerkin paikan vaunurungon painesäiliöiden sijainneista.

Jarrupäämerkin maalauksen yhteydessä maalataan myös käsijarrupäädyn rivan keltainen huomioväri. Ripoja on huomiomaalattu eri Obrk-yksilöissä hieman eri tavoin, minkä johdosta oman Obrk-pienoismallin sarjanumero kannattaa päättää viimeistään tässä vaiheessa kokoonpanoa. Ripojen maalauskuvioita voi tutkia esim. Vaunut.orgin valokuvahaulla.

Maalattavan alueen ympäristö suojataan huolellisesti (alapuolen kuva 1), jonka jälkeen jarrupäämerkki sekä ripa maalataan samalla keltaisen sävyllä. Olen itse käyttänyt maalaukseen pientä sivellintä sekä Revellin emalimaalia numero 12 (välineiden pesu lakkabensiinillä). Irrotan maskeerausteipit maalattujen alueiden ympäriltä parin tunnin kuluttua maalauksesta, jotta teipit eivät jämähtäisi kiinni maalattuihin kuvioihin (alapuolen kuva 2). Teippien irrotuksen jälkeen annan maalin kuivua pari vuorokautta ennen seuraavaan työvaiheeseen siirtymistä.

Jarrupäämerkkien maalaaminen N-Obrk-vaunuun.JPG
Jarrupäämerkkien maalaaminen N-Obrk-vaunuun.JPG (24.66 KiB) Katsottu 10335 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

6. Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja LOK »

Pintamaalina käyttämäni Maston 519 on mattamaali, johon siirtokuvat eivät tarraudu kunnolla. Siirtokuvien kiinnittämiseksi kirkaslakkaan vaunurunkoni Mastonin kiiltävällä lakalla numero 332. Annan lakkapinnan kuivua vähintään viisi vuorokautta ennen siirtokuvien asettelua.

Siirtokuvat asetellaan Obrk-runkoon alapuolen kuvien mukaisille paikoille. Siirtokuvien asetteluun käytän Ealabin liu'utustekniikkaa, josta voi lukea tarkemmin tästä linkistä. Pehmentimenä olen käyttänyt Micro Set -siirtokuvapehmennintä. Siirtokuvien asettelun jälkeen olen antanut rungon kuivua vähintään vuorokauden, jonka jälkeen runko on valmis lakattavaksi.

Siirtokuvien sijainnit Obrk-vaunujen kyljissä.JPG
Siirtokuvien sijainnit Obrk-vaunujen kyljissä.JPG (24.53 KiB) Katsottu 10330 kertaa

Obrk-vaunun päädyssä sijaitsevan numerosarjan paikka.JPG
Obrk-vaunun päädyssä sijaitsevan numerosarjan paikka.JPG (25.71 KiB) Katsottu 10330 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

7. Otekahvat, astimet ja jarruvipu

Viesti Kirjoittaja LOK »

Puskimien alla sijaitsevia otekahvoja (yläpuolen kuva) taivuteltaessa on päätettävä, kuinka jyrkistä kaarteista N-Obrk-vaunun halutaan kulkevan: Mikäli MM160-kytkimin varustetun N-Obrk-vaunun on selviydyttävä 194,6 mm:n kaarresäteistä (Rocon kaarre 22221), täytyy jarruvivun alapuolella sijaitseva otekahva mallintaa todellisuutta kapeammaksi (Kahvan leveys tällöin 3 mm). Mikäli jarruvivun otekahva toteutetaan esikuvan mukaisella leveydellä (4,5 mm), N-Obrk-vaunun minimikaarresäteeksi tulee 261,8 mm (Rocon kaarre 22223). Vaunurungosta löytyy valmiit reiät kummallekin vaihtoehdolle.

Otekahvojen mitat sekä kappalemäärät on esitetty alapuolen kuvassa. Kahvojen taivutteluun riittävät linjapihdit, katkaisupihdit sekä viivain. Kahvat teipataan tyvistään esim. aaltopahvin palaseen ja maalataan keltaiseksi (sävy sama kuin vaunurungon jarrupäämerkinnöissä).

Otekahvojen maalauksen yhteydessä on hyvä maalata myös harmaaksi pohjamaalattu jarruvipu keltaiseksi. Samalla voidaan toteuttaa jarruttajan astimen reunaa kiertävä keltainen huomioraita (Katso yläpuolen kuva astimesta ja jarruvivusta). Vaunurungon käsijarruttomassa päädyssä sijaitseva astin on kokonaan punaruskea, joten älä maalaa muihin astimiin huomiomerkintöjä.

Otekahvojen mitat N-Obrk-vaunuun.jpg
Otekahvojen mitat N-Obrk-vaunuun.jpg (18.94 KiB) Katsottu 10326 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

8. Osien lakkaus

Viesti Kirjoittaja LOK »

Edellisissä kohdissa työstetyt rakennussarjan osat mattalakataan esim. Mastonin himmeällä spraylakalla numero 331. Lakkauksen jälkeen rakennussarjan täysversion tulisi näyttää alapuolen kuvan mukaiselta (Kytkimet on jätetty kuvasta pois).

N-Obrk-rakennussarjan osat lakattuina.JPG
N-Obrk-rakennussarjan osat lakattuina.JPG (60.56 KiB) Katsottu 10321 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

9. MM160-kytkimet

Viesti Kirjoittaja LOK »

Mestarimallien MM160-kytkinten mukana toimitetaan valmistajan laatimat seikkaperäiset taitteluohjeet MM160-kytkimien kokoamisesta. Kirjoitan tästä johtuen näkyville vain lyhyen selostuksen, kuinka olen koonnut, maalannut sekä kiinnittänyt kytkimet N-teleihini.

Irrotan kytkimet syövytepellistä askarteluveitsellä ja hion leikkauspinnat kuivalla vesihiomapaperilla sileiksi (karkeus 1000). Taittelen tämän jälkeen kytkimet muotoihinsa linjapihdeillä (alapuolen kuva 1). Tuen kytkimien rungot aaltopahvin palaseen, jonka jälkeen maalaan kytkimet punaruskeiksi Mastonin spraypohjamaalilla numero 519 (kuva 2). Maalin kuivuttua noin 30 minuuttia mattalakkaan kytkinvarret Mastonin mattalakalla numero 331.

Annan kytkimien kuivua viikon, jonka jälkeen asetan kytkinlenkit paikoilleen kytkinvarsiin. Liimaan lopuksi kytkimet N-teleihin Erikeeper-liimalla (kuva 3). Kytkimen pään etäisyys N-telin etureunasta on riippuvainen kaarresäteestä, josta N-Obrk-vaunujen halutaan kulkevan: Mikäli N-Obrk-vaunu rakennetaan 194,6 mm:n minimikaarresäteelle, on kytkimen etureunan sijaittava vähintään 9 millimetrin päässä telin etureunasta (havainnoillistettu kuvassa 3). Näin toisiinsa kytkettyjen N-vaunujen puskimien väliin jää riittävästi turvamarginaalia jyrkimmissäkin kaarteissa.

MM160-kytkimien asentaminen N-Obrk-vaunuun. 1: Kytkinvarren taittelu. 2: Kytkinvarsien maalaus ja lakkaus. 3: Kytkimen asentaminen N-teliin (mitoitettu kuvassa 194,6 mm:n kaarteille).
MM160-kytkimien asentaminen N-Obrk-vaunuun. 1: Kytkinvarren taittelu. 2: Kytkinvarsien maalaus ja lakkaus. 3: Kytkimen asentaminen N-teliin (mitoitettu kuvassa 194,6 mm:n kaarteille).
MM160-kytkimet.JPG (54.11 KiB) Katsottu 10321 kertaa
LOK
lakivija[at]hotmail.com
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

10. Loppukokoonpano

Viesti Kirjoittaja LOK »

Painesäiliöt, otekahvat, astimet ja jarruvipu liimataan alapuolen kuvan mukaisille paikoilleen. Huomaa, että astimilla ja otekahvoilla on yhteiset, leveät reiät vaunun ristikulmissa. Painesäiliöiden kiinnitystappeja voi olla tarpeellista ohentaa esim. askarteluveitsellä, mikäli maali- ja lakkakerrokset ovat paksuntaneet tappeja liiaksi. Astimien ja otekahvojen reikiä voi avartaa esim. neulalla, mikäli reikiin on kertynyt liiaksi maalia/lakkaa. Osien liimaukseen olen käyttänyt Micro Kristal Klear -liimaa ja liiman annosteluun teroitettua tulitikkua.

Liimauksen kuivuttua telit asennetaan paikoilleen. Muista laittaa aluslevy rungon ja telin väliin. Telejä paikallaan pitävän mutterin pysyvyys voidaan varmistaa pienellä liimatipalla, jolloin mutteri ei pääse kiertymään auki vaunulla liikennöitäessä. Lopuksi puskimien päät mustataan esim. akryylivärillä. N-Obrk-vaunu on tämän jälkeen valmis palvelukseen.

Koottu N-Obrk-vaunu pohjan puolelta kuvattuna.JPG
Koottu N-Obrk-vaunu pohjan puolelta kuvattuna.JPG (46.97 KiB) Katsottu 5263 kertaa

Edit 23.04.2020: korruptoitunut kuva vaihdettu.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 216
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Obrk-romuvaunun rakennussarja (N)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Todella hienoa jälkeä (myös sen perusteella mitä näin Hyvinkäällä livenä) ja selkeä kokoamisopas. Seurataan.
Vastaa Viestiin