Kotimaan kalustoa ja maisemaa

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Kotimaan kalustoa ja maisemaa

Viesti Kirjoittaja tala2 »

https://www.youtube.com/watch?v=LMvad4U ... e=youtu.be

Videon kuvaaminen normikameralla ei kovin kummoista kuvanlaatua anna mutta tuloksena on jonkinlaista kuvaa kotiradasta.

tala2
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Kotimaan kalustoa ja maisemaa

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

No huh huh, on ollut miehellä aikaa harrastaa kun on sen verta kalustoa ja iso kotirata että kateeksi käy.
Kotimaisen kaluston määrä todellakin löi ällikällä..
Ylläpito
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Kotimaan kalustoa ja maisemaa

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Onkohan tuo sittenkään kenenkään yksityisen harrastajan rata? Videon tekijänä mainitaan "NCF päijät-häme", joka viittaisi Päijät-Hämeessä vaikuttavaan N Club Finlandin osastoon. Kerhotoimintaan viittaavat myös selvästi näkyvät lohkojen rajat ja lohkojen maisemoinnin erilaisuus.

Hieno kokonaisuus joka tapauksessa!

Junnailija

P.S. Heräsi taas kysymys, että onko näitä pienoisrautatievideoita ihan mahdotonta kuvata terävänä? :?
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: Kotimaan kalustoa ja maisemaa

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Kyllä tuo rata on täysin yksityinen eli allekirjoittaneen ns. autotallissa, se että maisema ei ole täysin yhteneväinen johtuu siitä että aiheet koostuvat useammasta kolmen modulin aiheesta jotka on nyt ensimmäisen kerran kytketty yhdeksi radaksi johon oli tehtävä "liitososiot" käyttäen osittain toisen ratani paloja turhien modulien välttämiseksi. Yksi kokonaisuus kuvaa 50 luvun saha-aluetta (lapsuuden maisema) toinen nykyisen mökkipaikkakuntani (Padasjoella) myllyympäristöä ja kolmas osittain kuviteltua tyypillistä rantamaisemaa esim Valkealassa jne. Ainahan näissä on käytettävä hiukan sovittelua ja mielikuvitusta jo modulistandardin vaatimuksesta.
Tarkoitus oli lähinnä kertoa tekemistäni N mittakaavan suomikalustoista ja tekeminen jatkuu uusilla malleilla vaikka ikä alkaa painaa.
Mitä tarkuuteen tulee niin tuon kuvasin normaali digikameralla joka ei todellakaan anna kunnon tulosta ja niinpä uusin koko jutun kun saan käteeni kunnon videokameran ja mielellään kaverin joko ajamaan junia tai kuvaamaan.

tala2
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Kotimaan kalustoa ja maisemaa

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Okei, kiitos selvennyksestä.

Nyt nostan stetsoniani entistä korkeammalle.
Itse en uskalla edes haaveilla noin suuresta radasta -- tuskin saisin sitä koskaan noin hienoon ja viimeisteltyyn kuntoon -- varsinkaan Suomi-kalustolla ja -ympäristössä.

Mitä taas tulee kuvan laatuun, niin sehän on muuten ihan kelvollista, paitsi tarkennuksen osalta. Eli pitäisi vaan kokeilla (tai lukea ohjeesta :D ), miten lähelle kamera pystyy automaattisesti tarkentamaan, eikä mennä yhtään tarkennusetäisyyttä lähemmäksi. Mikä muuten on "normaali" digikamera :) ?

Ratasi on niin upea, että se ehdottomasti ansaitsisi kunnollisen esittelyn! Ja pieni selostusteksti mukaan.

Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 56
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Kotimaan kalustoa ja maisemaa

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Osa tästä radasta näkyy Kölnin messuilla kuvatulla videolla. Pätkä alkaa kohdasta 14:25.

Hier, bitte. https://www.youtube.com/watch?v=HiJL3UedCmQ
tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: Kotimaan kalustoa ja maisemaa

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Ensi viikolla osa rataa, saha-alue ja Vesijärven satama, matkaa Tanskan Kogeen DMJU´n 8-9.4 pidettäville pienoisrautatiepäiville osana NCF´n modulirataa.
Vastaa Viestiin