Messingin syövytys

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Mistä ferrikloridia?
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kysypä apteekista! Sieltä olen ostanut jo 60- luvulla. Elfasta ei silloin ollut tietoakaan. :)
Viimeksi muokannut ealab, 29.12.2010 21:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mattih
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 19.09.2007 15:21

Re: Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja mattih »

Itse olen ostanut ferrikloridia Elfasta, vaikken nyt webbihaulla sitä tähän hätään löytänytkään.
https://www.elfaelektroniikka.fi/

Muistathan että ferrikloridi on ongelmajäte, ja tulee hävittää esim kunnallisen ongelmajätekeräyksen kautta, ei kaataa viemäriin :)

-MattiH
jartsa

Re: Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Lahdesta Bebekiltä on tullut jo vuosia sitten hommattua pari kiloa.Litran lasipurkissa säilyttelen jämiä(ei ole liuotettu vielä veteen)pitää olla aika tiivis purkki muuten,ferrikloridi imee sitten hyvin tuota kosteutta....
Likaa vaatteet peruuttamattomasti,lasi tai muoviastia säilyttettävälle valmiille kamalle.Sellasenaan syövyttää kyllä metallisia putkia,neutraloinnin jälkeen ei aiheuta viemäriin ongelmia.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja ealab »

Valmista liuosta voi käyttää useita kertoja, niin kauan, kuin toimii. Kaataa homman jälkeen takaisin lasipulloon. Syövytystä, kotioloissa, nopeuttaa pieni lämpö, liemen liikuttelu vaikka astiaa kallistelemalla. Näin ainakin, jos tekee piirilevyjä.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja jhr »

Mulla joskus oli tämä: http://www.bebek.fi/kauppa/tuotteet.php ... sana=Et-20
Ja toimi suht ok jopa kakspuoleisessa syövytyksessä. Ilmakuplat korvaa astian heiluttelun
jartsa

Re: Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Samaa kuraa voi käyttää maksimissaan kahden isomman levyn syövytyksessä,alkaa olemaan aika tehotonta sen jälkeen (kyllästynyt).
Kakspuolisen levyn vatkaus altaassa vaatii pienet muovitapit joka nurkkaan levyssä,näin estyy alapinnan maskin hinkkaantuminen poies syövytyksessä.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Messingin syövytys

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Eikös messinki ym. syövytteet saa kätevästi tilaamalla netistä jonkun palvelun kautta? Minua kiinnostaisi tietää, miten koko homma tapahtuu ja missä kustannuksissa suunnilleen liikutaan. Ja voiko jotain tällaista palvelua suositella erityisesti. Muistelen lukeneeni joskus aiheesta, mutta nyt en taas löydä mistään mitään tietoa.
Vastaa Viestiin