Työkaluja: Ulosvetimet

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Työkaluja: Ulosvetimet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tehty 10mm x 20mm teräsprofiilista ja 30mm x 30mm x 2mm teräsputkesta. Ruuvit M6, joiden päissä poraukset 2mm. Näissä 2mm vaarnat, jotka on irrotettavat, käännettävät, vaihdettavat. Tehty laakerineuloista. Yksi tasapäinen ja syvennyksellä, kärkilaakeriakin varten, toinen hiottu -5-6mm matkalta 1,5mm:iin tai vähän alle. Näillä voi kasata, purkaa pyöräkerran, 2-2,5mm akseliset ja mm. irrottaa moottorin 1,5mm akselilta matoruuvin. Ja irtoaa myös. Laakerineuloista siksi, kun tiukassa oleva kärkilaakeriakseli muuten levittäisi pehmeämmän vaarnan. Syvennyksen teko vaarnaan timanttihiomaterillä. Siinä on hyvä käyttää kahta miniporaa, saisi tuplavarvit, kun toisen pyörimissuunta...homma nopeutuisi, on muutenkin hidasta.
Liitteet
P6110913.JPG
P6110913.JPG (148.9 KiB) Katsottu 7644 kertaa
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Työkaluja: Ulosvetimet

Viesti Kirjoittaja LOK »

Kätevä työkalu. Tuollaista on tullut itsekin etsittyä, mutta ei ole tullut rautakaupoissa vastaan pienoismalliakseleille sopivaa ulosvedintä.

Pystyisitkö ealab valmistamaan ja myymään noita rakentamiasi ulosvetimiä muille harrastajille? Tekemäsi työkalu helpottaisi suuresti mm. "DIY"-miesten veturiprojekteissa, kun tavallisen vaunupyöräkerran voisi modata rattaalla varustetuksi versioksi ulosvetimen avulla. Tuo ulosvedin olisi lisäksi taatusti suomalainen laatutuote - kehittämistä ja valmistusta myöten. :)
LOK
lakivija[at]hotmail.com
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Työkaluja: Ulosvetimet

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Fohrmannilta löytyy useita pienoisrautatieharrastajan työkaluja. Olen ostanut useita ja laatu on erinomainen.

https://www.fohrmann.com/en/model-railr ... und-axles/
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Työkaluja: Ulosvetimet

Viesti Kirjoittaja PeS »

Fohrmanin ulosvetäjä on hyvä. Lisäksi minulla on G.W.Modelsin valmistama.

Fohrmanin vehkeessä voi vaihtaa pistiminen (ylinnä kuvassa). Muissa on kiinteä pistin, jolloin tarvitaan useampi työkalu, jos on tarve irroittaa erivahvuisia akseleita. Pyöräkerran kokoamistyökalu on myös kätevä varsinkin, jos laippojen välisen etäisyyden voi säätää käytetyn laippaprofiilin mukaan.
Puller.jpg
Puller.jpg (196.13 KiB) Katsottu 7627 kertaa
G.W.Modelsilla on tällainenkin malli.
GWPuller.JPG
GWPuller.JPG (231.86 KiB) Katsottu 7612 kertaa
Wheel puller -työkaluja on lukuisia erimerkkisiä saatavilla. Ohessa muutama esimerkki. Ei niitä kannata alkaa tekemään — ellei sitten muuten vaan tykkää tehdä niitä.
http://www.micromark.com/miniature-gear ... ,8011.html
http://www.modelrailroading.nl/miscella ... uller.html
http://www.micromark.com/wheel-and-gear ... ,9767.html

Postimyyntiliike Walthersin hakukone antaa "wheel puller" -hakusanalla seuraavat tulokset.
https://www.walthers.com/catalogsearch/ ... eel+puller
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Työkaluja: Ulosvetimet

Viesti Kirjoittaja ealab »

:) Niinpä. Tuon "putkimallin" tein yhtäkkiä hetkelliseen tarpeeseen. Kun moottorissa matoruuvin ja laakerin väli oli >2mm, siihen ei olisi sopinut isompireikäinen/paksumpi. Koska D 3,5mm Ms-matoruuvin kierteet olisivat kärsineet. Olosuhteista johtuen nuo tehdastekoiset ovat samansorttisia! :) Eikä paljon ole eroa raskaampiin ulosvetäjiin, samat periaatteet. Putkimalli nyt syntyi melko helposti vanhasta, ruosteisesta putkenpätkästä, mutta "umpirautamallissa" oli töitä, kun sen niin tein, 2000-luvun alkupuolella. Lisäksi tehdastekoisessa "putkimallissa" on kestävämpi, pitempi runkokierreosa. Juuri siksi ja ruuvin parempaa ohjausta varten. Eikä vaarnaan kärkilaakerisyvennystä kovin äkkiä tehty.
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Työkaluja: Ulosvetimet

Viesti Kirjoittaja LOK »

Kiitokset linkeistä. Epäilinkin, ettei H0-pienoismalleille sopivaa ulosvedintä voi ostaa Suomesta. Itselleni tämä ei ole ylitsepääsemätön ongelma, mutta nuoremmille tai heikomman kielitaidon omaaville harrastajille varmasti jo melkoinen este kokeilla veturin rakentamista "tyhjästä".

Tässä on ehkä hyvä suorittaa pieni laskuesimerkki ulosvetimen (tai minkä tahansa muun pienoismallityökalun) kustannuksista, jos tarvike pitää hankkia ulkomailta. Juhan linkkaamien ulosvetimien tapauksessa kokonaishinnaksi tulisi seuraavaa:

vajaa 30 € itse työkalusta
+ 19,90 € lähetyskuluista
+ mahdolliset pankin veloittamat korvaukset SEPA-maksusta
YHT. noin 50 €

Työkalun hinta melkein tuplaantuu kaikkien oheismaksujen johdosta. :( Samasta kaupasta pitäisi kerralla ostaa paljon tavaraa itselle tai toteuttaa useamman harrastajan yhteistilaus, jotta oheismaksujen osuus sulaisi järkevän kokoiseksi.

PeS:n linkkaamien tarvikkeiden tapauksessa hinnat karkaavat varmaan vielä voimakkaammin käsistä, koska pankit veloittavat paljon korkeampia palvelumaksuja ei-euromääräisistä ulkomaanmaksuista (jopa 30 € omassa pankissani). Vaihtoehtoisesti luottokortin omistaminen saattaa olla välttämätöntä ostosten onnistumiseksi. Lisäksi kuvioihin astunee vielä Suomen tulli veroineen. :?:

Olisiko kukaan kiinnostunut kauppaamaan ulosvetimiä oheisen kululaskelman jälkeen? :idea:
LOK
lakivija[at]hotmail.com
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Työkaluja: Ulosvetimet

Viesti Kirjoittaja PeS »

PayPal on edullinen tapa maksaa. PayPal sopii vaikka opiskelijoille, joilla ei välttämättä ole mahdollista saada luottokorttia. Olen tilannut säännöllisesti tarvikkeita Walthersilta ja Micro-Markilta lähes 20 vuoden ajan, koska tarvikkeiden saatavuus kyseisissä lafkoissa on hyvä — edullisimpia ne välttämättä eivät ole. Maksu luottokortilla. Tilisiirrot ulkomaankaupassa ovat osaltani erittäin harvinaisia. Toisaalta euroalueella tilisiirto maksaa saman kuin kotimainen tilisiirto.

Pienoisrautatietarvikkeista ei tarvitse maksaa tullia, mutta arvonlisävero maksetaan EU:n ulkopuolelta tulevista kamoista. Tosin joskus kamat saattavat yllättäen tulla suoraan kotiovelle ilman ALV-muodollisuuksia. Amerikkalaiset tuotteet eivät sisällä arvonlisäveroa. Jos kotitalouskuluttaja taas ostaa vastaavat kamat Euroopan unionin sisämarkkinoilta, sisältää tuotteen hinta aina myyjämaan arvonlisäveron.

EU-alueella kamat tunnetusti liikkuvat vapaasti ilman rajamuodollisuuksia. Amerikkalaisen verottoman tuotteen roudaaminen Suomeen tai saman amerikkalaisen tuotteen hankkiminen vaikkapa Englannista verollisella hinnalla on taloudellisen optimoinnin kannalta lähes samanarvoista em. syistä. Esimerkkinä tästä voisi ottaa amerikkalaisen Walthers/Shinoharan vaihteen. Sen ostaminen USA:sta tai Englannista maksaa suurinpiirtein yhtä paljon. Suurin merkittävä tekijä hankinnassa on euron ja dollarin tai euron ja punnan välinen vaihtokurssin tila. Tässä tapauksessa hankintaa ohjaa se, kumman varastosta ne kamat löytyvät, joita tarvitaan.

Hankintaa ohjaa ainakin osaltani ennen kaikkea saatavuus, eli sieltä hankitaan, mistä tuote on helpoiten saatavilla. Jos saatavuus on olennaisin asia, on yhdentekevää maksaako se kympin enemmän tai vähemmän. Jos jonkun tuotteen hinnanmuodostus todellakin käyttäytyy tuolla tavalla kuin olet laskenut ja tarvitsisin kyseisen tuotteen, niin sitten maksaisin siitä 50 euroa. Tosin valitsisin kyllä edullisemman maksutavan kuin mitä laskelmassasi esität. Rakensin taannoin 1:76-mittakaavaisen lentokonemallin, jossa on aivan onneton tähtimoottori. Löysin Hollannista after market -osana hartsivalumoottorin, jonka hinta oli 5,50. Kuljetuskustannukset Suomeen olivat 20 euroa. 25,50 oli mielestäni kuitenkin passeli hinta osasta, jota en olisi voinut valmistaa samalla kokonaishinnalla.
Vastaa Viestiin