Page 15 of 19

Posted: 27.10.2007 22:40
by Jaska
Kävin minäkin Fremo-moduuleja katsomassa ja pari sanaa vaihtamassa heti aamulla. Suuri yleisö ei pörrännyt siellä silloinkaan ehkä kahdestakin syystä. Luokka oli vähän sivussa "tapahtumien keskipisteestä". Varsinaista liikennöintiä ei myöskään ainakaan sillä hetkellä ollut. Maastot oli monessa moduulissa aika pelkistetyt tai moduuli oli vielä kesken. Varmasti tilanne olisi ollut toinen, jos moduulit olisivat olleet vilkkaammassa kohtaa näyttelyä ja liikenne olisi ollut vastaavaa, kuin esim. turkulaisten radalla, joka keräsi erittäin runsaasti katsojia ympärilleen. Upea se olikin, vaikka tamperelaisena sitä on tietysti vaikeaa myöntää... :roll:

Posted: 28.10.2007 16:04
by mudhoney
Mie olin paikalla 12:30-16:00. Fremomoduuleja kävin useampaankin otteeseen katsomassa ja juttelin Painion Juhan kanssa pitkät tovit moduuleista ja varsinkin hänen Lapinlahti -projektistaan.

Turkulaisten rata oli kyllä hieno ja taitaa vain koko ajan parantua. Rata onehdottomasti päässyt jo samaan luokkaan Löylymäen kanssa, ellei ole jopa jo parempikin kun asemille löytyy oikeat esikuvatkin.

Kunhan saan purettua muistikortin sisällön koneelle niin voin näyttää räpsimiäni kuvia.

Posted: 28.10.2007 19:25
by kreikkalainen
mudhoney wrote: Mie olin paikalla 12:30-16:00. Fremomoduuleja kävin useampaankin otteeseen katsomassa ja juttelin Painion Juhan kanssa pitkät tovit moduuleista ja varsinkin hänen Lapinlahti -projektistaan.
Tämä asemaprojekti kehityy varmasti seuraavan ModelExpon asti, jos kaveri vain jaksaa. :roll:
mudhoney wrote:Turkulaisten rata oli kyllä hieno ja taitaa vain koko ajan parantua. Rata onehdottomasti päässyt jo samaan luokkaan Löylymäen kanssa, ellei ole jopa jo parempikin kun asemille löytyy oikeat esikuvatkin.
Tämä ei ole urheilukilpailu, vain harrastus, ei dopingaineita, ei mitä (...tai vähän :lol: ). Turkulaisten filosofia on erilainen, ympyrärata, historia, museotyyli, nostalgia, ym.
mudhoney wrote:Kunhan saan purettua muistikortin sisällön koneelle niin voin näyttää räpsimiäni kuvia.

Nyt kun mun muistikortti on tyhjä, milloin ottamme kuvia sun moduuleista? :oops:

Posted: 28.10.2007 19:54
by kreikkalainen
Jaska wrote: Kävin minäkin Fremo-moduuleja katsomassa ja pari sanaa vaihtamassa heti aamulla.
Hyvä, että edes pari sanaa oli vaihdettu. :lol:
Jaska wrote: Suuri yleisö ei pörrännyt siellä silloinkaan ehkä kahdestakin syystä.
Kolmas syy oli, koska en olut itse projektivastullinen tässä keikassa ja valitettavasti joku muu oli pääsuunnittelija.
Jaska wrote: Luokka oli vähän sivussa "tapahtumien keskipisteestä".
Tapahtumien keskipiste on aina Alppirata, koska sielä on jatkuva kaksinsuuntainen junaliikenne massiivisella vuoristoradalla, siksi täsä tapauksessa koulunjumppasali oli täynä.
Jaska wrote: Varsinaista liikennöintiä ei myöskään ainakaan sillä hetkellä ollut.
Pendolino myöhestyi taas varmasti samalla tavalla kuin oikeassa VR:n aikataulussa. :oops:
Ymmärsin, että moduulirata oli La. vasta klo. 13 valmis pystytetty.
Jaska wrote: Maastot oli monessa moduulissa aika pelkistetyt tai moduuli oli vielä kesken.
Myös saksalaisissa FREMO-treffeissa ei ole ihan kaikki moduulit valmis maisemoitu. Maailmaa ei ole täydellinen. Se on hyvä, jos näytetään myös keskenaraisia projekteja.
Jaska wrote: Varmasti tilanne olisi ollut toinen, jos moduulit olisivat olleet vilkkaammassa kohtaa näyttelyä ja liikenne olisi ollut vastaavaa, kuin esim. turkulaisten radalla, joka keräsi erittäin runsaasti katsojia ympärilleen.
Turkulaisten kerhorata ja Alppirata ja Löylymäki ja Fremo-rata emme voi suoraan vertaila, koska on erillaiset konseptit ja katsojamäärä ei voi aina olla se mittari.

Posted: 28.10.2007 20:30
by mudhoney
kreikkalainen wrote: Nyt kun mun muistikortti on tyhjä, milloin ottamme kuvia sun moduuleista? :oops:
Fallerin penkat on tuossa sängyn päällä. Sivutukien vanerit tulisi vielä hankkia niin sittenpä sitä voisi aloitella työstämisen. Ja elektroniikkaa varten tulisi käydä hankkimassa myös osia.

Posted: 28.10.2007 22:34
by Jaska
kreikkalainen wrote:Turkulaisten kerhorata ja Alppirata ja Löylymäki ja Fremo-rata emme voi suoraan vertaila, koska on erillaiset konseptit ja katsojamäärä ei voi aina olla se mittari.
Se on totta. Usein radan pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin joku muu, kuin olla näyttelyrata. Jos rata tuo tekijälleen vastinetta käytetylle rahalle ja ajalle, niin homma on täysin kunnossa. Lisäksi usein juuri rakentaminen on hauskaa.

Juuri tein autotallissa erästä moduulia, jossa on vähän reilummat maastonmuodot ja siihen tulee teräsristikkosilta, joka ylittää joen. Mukavaa puuhaa, vaikka ajamaan en ole vielä päässyt, kuin lattialla olevilla Rocon Geoline-kiskoilla.

Posted: 29.10.2007 11:40
by kreikkalainen
Jaska wrote:
kreikkalainen wrote:Turkulaisten kerhorata ja Alppirata ja Löylymäki ja Fremo-rata emme voi suoraan vertaila, koska on erillaiset konseptit ja katsojamäärä ei voi aina olla se mittari.
Se on totta.
Jokainen moduuliomistaja askartelee yleensä yksin Fremo-moduuli rakentamisessa ja vasta kun moduulirata on pystytetty treffeissa tai näyttelyssä, leikitaan yhdessä. Muut näyttelyssä upeasti esitetyt ratat on lopputulos kerhomaisesta toiminnasta. Fremo-moduuleja voidaan rakenta myös tiimina kerkotiloissa samalla tavalla, kun tehdään TaPRK:ssa: https://taprk.org/fin/layout/fremo/haukikangas.html

Posted: 29.10.2007 12:45
by markku55
Olen joskus miettinyt, mistä tuo Alppirata nimi tulee, vai onko niin, että rata kuvaa alppien maisemaan sijoittuvaa rataa? :oops:

Markku

Posted: 29.10.2007 16:52
by Jaska
markku55 wrote:Olen joskus miettinyt, mistä tuo Alppirata nimi tulee, vai onko niin, että rata kuvaa alppien maisemaan sijoittuvaa rataa?
Naulankantaan

Posted: 29.10.2007 19:17
by markku55
Kysymys perustui siihen, ettei maisemat mielestäni ole kovin vuoristoisen oloisia kuin osalla rataa. :wink:

Markku

Posted: 29.10.2007 20:51
by mudhoney
markku55 wrote:Kysymys perustui siihen, ettei maisemat mielestäni ole kovin vuoristoisen oloisia kuin osalla rataa. :wink:

Markku
Harvoinpa lohkoratoihin kovin suuria vuoria mahtuu rakentamaan. :wink:

Posted: 29.10.2007 21:44
by kreikkalainen
markku55 wrote:Olen joskus miettinyt, mistä tuo Alppirata nimi tulee, vai onko niin, että rata kuvaa alppien maisemaan sijoittuvaa rataa? :oops:

Markku
Myös y.m. radalla käytetty kalusto on suurin osin SBB, OeBB, DB, FS, SNCF...

Posted: 29.10.2007 21:55
by Jaska
mudhoney wrote: Harvoinpa lohkoratoihin kovin suuria vuoria mahtuu rakentamaan. :wink:
Taitaa onnistua vain Hampurissa, eikä lohkoratana :)

Sinne tulee parasta aikaa kaksi kerrosta korkeat alpit (eikä mitään tavallisen korkuisia kerroksia vaan korkeita kerroksia. Kuva ei oikein paljasta mitään, kun ei ollut kalansilmäobjektiivia.

Re: Märklin ja modulit

Posted: 23.11.2007 20:44
by markku55
Terve taas kaikki Märklin harrastajat!
En ole nähnyt mitään uutta tapahtuvan ainakaan sivustolla, mikä on tilanne?
Olen edelleen hieman suu ympyrkäisenä siitä mitkä on modulien vaatimukset ja määritelmät - onko jo olemasa koontia rakenneratkaisuista? :oops:

Markku

Re: Märklin ja modulit

Posted: 23.11.2007 21:13
by Hermanni
markku55 wrote:Terve taas kaikki Märklin harrastajat!
En ole nähnyt mitään uutta tapahtuvan ainakaan sivustolla, mikä on tilanne?
Olen edelleen hieman suu ympyrkäisenä siitä mitkä on modulien vaatimukset ja määritelmät - onko jo olemasa koontia rakenneratkaisuista? :oops:

Markku
On kyllä tiettyjä asioita sovittu, moduulistandardi on Fremo, päätyinä käytetään joko F96, E96 tai B96 päätymalleja.
Moduulin mittaa ei ole määrätty mutta suositus on 1080mm, mitta tulee siitä että perus suora kisko on 180mm, se kertaa 6...
Sähköliitännät moduulista toiseen tehdään 4mm banaaniliittimillä, jne...

Teenkin tänne pysyvän aiheen johon on kaikki tarvittavat speksit tarkoin kerrottu...

EDIT Mittavirheet korjattu..