Märklin ja modulit

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 250
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi » 17.08.2007 08:40

kreikkalainen kirjoitti: Jalkojen lyhyentäminen on suhtellisesti pieni vaiva.
No joo -- ei tullut kysymykseen kun ehdotin aikoinaan Kni-FREMO-yhteyttä. Piti pitää niin tarkasti FREMO-speksistä kiinni.

Onko muuten tietoa mitä Oulussa on saatu aikaan?

Oulussa on ymmärtääkseni ihan päteviä tekijöitä ja perinteitä -- muistuu mieleen mm. Matti Mäntyvaaran erinomainen moniste radanrakentamisesta jostain 1980-luvulta...

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 17.08.2007 09:14

Psi kirjoitti: Onko muuten tietoa mitä Oulussa on saatu aikaan?
Olen nähnyt vain digikuvia niiden FREMO-kehykset, eli vuoristomoduulit valitettavasti ilman maisemointi toistaiseksi. :cry:
Raportoidaan Oulupäivistä, heti kun delegaatio on takaisin sivilisaatiossa, eli KehäIII sisäpuolella. :oops:

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 372
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 22.08.2007 09:17

no niin, tässä taas ollaan elävien kirjoissa....
Menihän tossa pari viikkoa kipeenä, eli nyt jatkan omalta osaltani moduli hommaa :)

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 23.08.2007 08:34

jhr kirjoitti:no niin, tässä taas ollaan elävien kirjoissa....
Menihän tossa pari viikkoa kipeenä, eli nyt jatkan omalta osaltani moduli hommaa :)
Hieno jutto.
Karttoitusten varten olisi kiva, jos kolmekiskomoduuliradan projektiosallistujat ilmoitavat, vaikka veturitallissa, kuinka suju niiden askartelut ja mitä kaikki on Tamperen näyttelyn varten siihen asti valmiksi?
Tämä kysymys tai karttoitus on sen takia tärkeä, koska pian täytyy varata osastotilan Pienoisrautatiepäiville http://www.marklinclub.fi/.
Olisi myös hyvä, jos projektiosallistujat valitsevat oman ohjajan tai diktaatorin, joka koordinoi, delegoi ja kommunikoi M.C.o.F. kanssa.

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 27.08.2007 07:40

Anteksi, että häiritsen.
Haluaisin vain ilmoita, että ensim. 3-kiskomoduuli on valmis maisemoittu ja Viessmann-ylläjohtotolppat on pystytetty Sr2:lle.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 250
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi » 28.08.2007 20:05

kreikkalainen kirjoitti:Anteksi, että häiritsen.
Haluaisin vain ilmoita, että ensim. 3-kiskomoduuli on valmis maisemoittu ja Viessmann-ylläjohtotolppat on pystytetty Sr2:lle.
Valokuvia nettin!!!

pekka

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 29.08.2007 09:19

Psi kirjoitti: Valokuvia nettin!!!
On tullossa ensi viikko erillinen kuvallinen kotisivu Märklin-moduuliprojektista.

Kysymus: suostuuko Märklin-moduulirataharrastajat tekemaan yhteystyö tasavirtalaisten/kaksikiskolaisten kanssa Tamperella vai haluavat Märklinistit ihan ikioma näyttelyosasto?

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 372
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 30.08.2007 20:56

Nyt on ikävä kyllä kerrottava että oma projekti siirtyy tän sairastelun takia. Toivottavasti pääsis joulun kieppeillä väsäilemään.
Asiaa en ole unohtanut enkä luopunut mutta nyt ei vaan ole panoksia.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 354
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 30.08.2007 22:54

kreikkalainen kirjoitti: Kysymus: suostuuko Märklin-moduulirataharrastajat tekemaan yhteystyö tasavirtalaisten/kaksikiskolaisten kanssa Tamperella vai haluavat Märklinistit ihan ikioma näyttelyosasto?
Mielestäni yhdessä on aina paljon mukavempaa!

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 31.08.2007 12:03

Hermanni kirjoitti:
kreikkalainen kirjoitti: Kysymus: suostuuko Märklin-moduulirataharrastajat tekemaan yhteystyö tasavirtalaisten/kaksikiskolaisten kanssa Tamperella vai haluavat Märklinistit ihan ikioma näyttelyosasto?
Mielestäni yhdessä on aina paljon mukavempaa!
Nyt tämän viikonlopun aikana minulla on Oulussa aika, keskustelemaan tasavirtalaisten kanssa ja yritän otta selvä, kuinka paljo tila ne tarvitse ja kuinka monta moduulia ne tuo siinne.
Jos te vaihtovirtalaiset ja Märklinistit kerrotte pian minulle, kuinka monta moduulia jokainen teistä tuo ja minkätyyppisiä.
Siis puhun vain Tampere-keikasta, koska haluaisin suunnitela jonkulaisen yhdystetyn moduuliradan.
Ehkä tasavirtalaiset voisi aja point-to-point Pendelzugverkehr tylyllä ja vaihtovirtalaiset voisi aja edes-takaisin silmukasta silmukaan. Onko parempia ehdotuksia?

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 31.08.2007 12:24

jhr kirjoitti:Nyt on ikävä kyllä kerrottava että oma projekti siirtyy tän sairastelun takia. Toivottavasti pääsis joulun kieppeillä väsäilemään.
Asiaa en ole unohtanut enkä luopunut mutta nyt ei vaan ole panoksia.
Varmasti se riittää meille, jos olet ainakin hengissä mukana ja jos voisit kannusta muita. Mikä on ristiksen Arton projekti tilanne, kun hän halusi silloin tehdä 1440mm pitkän Märklin-moduulin?

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 31.08.2007 12:52

Hermanni kirjoitti:
kreikkalainen kirjoitti: Kysymus: suostuuko Märklin-moduulirataharrastajat tekemaan yhteystyö tasavirtalaisten/kaksikiskolaisten kanssa Tamperella vai haluavat Märklinistit ihan ikioma näyttelyosasto?
Mielestäni yhdessä on aina paljon mukavempaa!
Toisessa rautatiemuseo foorumissa huomasin, kun mainitsit sielä jotain FREMO:n H0pur-profiilista.

Suurin osa FREMO-harrastajista käyttää vain se speksattu perusprofiili, ei erikoisprofiileja, ei H0pur, ei fremo87, ei H0fine, koska emme ola eksperteja vain aloitelijat.

Itse teen yksinkertaisia FREMO-moduuleja for dummies. :oops:

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 354
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 04.09.2007 00:51

kreikkalainen kirjoitti:Toisessa rautatiemuseo foorumissa huomasin, kun mainitsit sielä jotain FREMO:n H0pur-profiilista.

Suurin osa FREMO-harrastajista käyttää vain se speksattu perusprofiili, ei erikoisprofiileja, ei H0pur, ei fremo87, ei H0fine, koska emme ola eksperteja vain aloitelijat.

Itse teen yksinkertaisia FREMO-moduuleja for dummies. :oops:
Joo niin tein ja aiemmin mainitsinkin samaisessa topicissa että meillä jotka puuhaamme märklin moduuleita fremo päädyillä ei ko ongelmaa kiskon korkeudesta ole, koska siis kaikki käyttää k-kiskoa päädyissä.

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 04.09.2007 09:21

Hermanni kirjoitti:
kreikkalainen kirjoitti:Toisessa rautatiemuseo foorumissa huomasin, kun mainitsit sielä jotain FREMO:n H0pur-profiilista.

Suurin osa FREMO-harrastajista käyttää vain se speksattu perusprofiili, ei erikoisprofiileja, ei H0pur, ei fremo87, ei H0fine, koska emme ola eksperteja vain aloitelijat.

Itse teen yksinkertaisia FREMO-moduuleja for dummies. :oops:
Joo niin tein ja aiemmin mainitsinkin samaisessa topicissa että meillä jotka puuhaamme märklin moduuleita fremo päädyillä ei ko ongelmaa kiskon korkeudesta ole, koska siis kaikki käyttää k-kiskoa päädyissä.
Just, päädyissä K-kiskoa ja moduulin sisällä K- tai M- tai C-kiskoa, kun rataosa omalla moduulilla on sähköisesti testattu. Se on turha, keskustela kiskokoodista 83 ja 75 tai pyöräprofiilista RP25, kun unohdetaan tavallisia kuolevia harrastajia. Ajatus on, että täyttyy ola suotseva aloitelijoiden kanssa ja hyväksya niiden C-palakiskot joululahjapaketista ja myös M-palakiskot isoisän perinnöstä, että kynnys moduulihommissa ei ole niin vaikea.
Vai sanommeko: "rommuta kaikki omistamassa olevat palakiskot ja hanki vain K-kiskoja uhrautamalla taskurahat"? Ajatelen siis junioreista ja ehkä myös kouluprojekteista.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 354
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 04.09.2007 22:21

kreikkalainen kirjoitti:Just, päädyissä K-kiskoa ja moduulin sisällä K- tai M- tai C-kiskoa, kun rataosa omalla moduulilla on sähköisesti testattu. Se on turha, keskustela kiskokoodista 83 ja 75 tai pyöräprofiilista RP25, kun unohdetaan tavallisia kuolevia harrastajia. Ajatus on, että täyttyy ola suotseva aloitelijoiden kanssa ja hyväksya niiden C-palakiskot joululahjapaketista ja myös M-palakiskot isoisän perinnöstä, että kynnys moduulihommissa ei ole niin vaikea.
Eikä se mikään ongelma ainakaan minulle ole jos saa vaikka M-kiskolla päädyn tehtyä, kunhan vain käy pulttikiinnitykseltään ja kiskon korkeudeltaan fremoon kiinni.
Tärkeää on vain tuo mitoitus ja että kiskot ovat päädystä tukevasti kiinni.
kreikkalainen kirjoitti:Vai sanommeko: "rommuta kaikki omistamassa olevat palakiskot ja hanki vain K-kiskoja uhrautamalla taskurahat"? Ajatelen siis junioreista ja ehkä myös kouluprojekteista.
Ei tietenkään, minulle ainakin kaikki kelpaa kunhan vain moduulit saadaan toisiinsa liitettyä, niin mekaanisesti kuin sähköisestikkin.

EDIT Niin pyöräkerrathan ei edes ongelma ole jos kalusto on märkliniä ja todennäköisesti märklin harrastajat ovat vaihtaneet kalustoonsa sopivat pyörät. ;)

Vastaa Viestiin