Märklin ja modulit
Moderators: jhr, Hermanni
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 409
- Joined: 07.02.2006 18:34
Noin...olen päättänyt tehdä näillä näkymin kaksi modulia eli asema-alueen. Viime yö meni kahden korville vaunut.orgissa ratapihakuvia etsiskellen, mutta ei tuntunut löytyvän sopivaa
Hakusessa olisi 4-5 raiteinen sähköistetty ratapiha, jossa esim. raakapuun lastauspaikka tai muuta. Tuollaisia asemia oli vaikka "huru mykke", mutta sähköistämättömillä rataosuuksilla
Hanko-Hyvinkää välillä oli esim Rajamäki jne mutta kun ei sitten ole sähköistetty...tai Vilppula...Kolho....sama vika
Hakusessa olisi 4-5 raiteinen sähköistetty ratapiha, jossa esim. raakapuun lastauspaikka tai muuta. Tuollaisia asemia oli vaikka "huru mykke", mutta sähköistämättömillä rataosuuksilla
Hanko-Hyvinkää välillä oli esim Rajamäki jne mutta kun ei sitten ole sähköistetty...tai Vilppula...Kolho....sama vika
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 415
- Joined: 07.02.2006 18:05
Märklinin tehdastekoiset ajolangat vain "napsautetaan" paikoilleen johtimen kannattimiin.Jaska wrote:Kun oli puhetta ajolangoista, niin enpä ainakaan itse ole keksinyt kovin järkevää tapaa. Tietty jos olis pelkät tolpat eikä sitä lankaa lainkaan? Vai miten se liitoskohta toteutuisi? Mä taidan omassa projektissani unohtaa ajolangat kokonaan vaikka ne kyllä hyvältä näyttäisikin.
Tärkeää vain on tolppien sijoittelu moduulin päässä, sen kun pitää olla tasan 180mm moduulin reunasta mitattuna, silloin pitäisi ajolangan käydä paikalleen.
-
- Lämmittäjä
- Posts: 315
- Joined: 24.02.2007 09:36
Hermani kirjoitti:
Tärkeää vain on tolppien sijoittelu moduulin päässä, sen kun pitää olla tasan 180mm moduulin reunasta mitattuna, silloin pitäisi ajolangan käydä paikalleen.
Jos näin tehtäisiin, tulisi yksi tolppa sijoittaa keskellä elementtien saumaa ja se on varmasti hankalaa, eli ei siis 180mm päätyreunasta, vaan 90mm päätyreunasta.
Markku
Tärkeää vain on tolppien sijoittelu moduulin päässä, sen kun pitää olla tasan 180mm moduulin reunasta mitattuna, silloin pitäisi ajolangan käydä paikalleen.
Jos näin tehtäisiin, tulisi yksi tolppa sijoittaa keskellä elementtien saumaa ja se on varmasti hankalaa, eli ei siis 180mm päätyreunasta, vaan 90mm päätyreunasta.
Markku
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 415
- Joined: 07.02.2006 18:05
Ei vaan kyllä oikein laskin, Märklinin ajolanka (osanumero 70360) on 360mm pitkä, eli kummallekin puolelle sitä tulisi 180mm.markku55 wrote:Jos näin tehtäisiin, tulisi yksi tolppa sijoittaa keskellä elementtien saumaa ja se on varmasti hankalaa, eli ei siis 180mm päätyreunasta, vaan 90mm päätyreunasta.
Markku
-
- Lämmittäjä
- Posts: 331
- Joined: 24.02.2007 12:32
Eikös märklinillä ole sellaista säädettävää ajolankaelementtiä? Sillä sais sitten korjattua kasautuvat virheet. Hyvä muista että jos rata ei ole absoluuttisen suora tai jonkun mittanauhassa 90/180/360mm on hieman eri mittainen kuin muilla menee ajolanka mutkalle tai niin tiukalle että se soi riippuen virheestä.
pekka
Tapiolassa vanhaa moduulirataa tehtäessä lähdettiin oikeastaan kehittämään yleisstandardia, ja siksi kaikkea ei tehty ihan "vimpan päälle". mms kiskojen katkaisua ei mitattu työntömitalla niin että liitoskisko olisi aina tasan 50mm, vaan lähdettiin siitä että tässä tulee heittoja ja sitten tehtiin eri mittaisia liitoskiskoja jotka merkattiin vastusten värikoodin mukaisin väripistein pituuden viimeisen numeron mukaan.
Tässä kuvassa on kaksi 52mm liitoskiskoa.
pekka
pekka
Tapiolassa vanhaa moduulirataa tehtäessä lähdettiin oikeastaan kehittämään yleisstandardia, ja siksi kaikkea ei tehty ihan "vimpan päälle". mms kiskojen katkaisua ei mitattu työntömitalla niin että liitoskisko olisi aina tasan 50mm, vaan lähdettiin siitä että tässä tulee heittoja ja sitten tehtiin eri mittaisia liitoskiskoja jotka merkattiin vastusten värikoodin mukaisin väripistein pituuden viimeisen numeron mukaan.
Tässä kuvassa on kaksi 52mm liitoskiskoa.
pekka
-
- Lämmittäjä
- Posts: 315
- Joined: 24.02.2007 09:36
Terve Hermanni,
Kirjoitit:
Ei vaan kyllä oikein laskin, Märklinin ajolanka (osanumero 70360) on 360mm pitkä, eli kummallekin puolelle sitä tulisi 180mm.
Olet oikeassa, minä oletin sen paremmin tarkistamatta, että ajolangat on 180mm pitkiä (itselläni ei koskaan ole ollut ajolankoja käytössä), sorry.
Tästäkin syystä modulien pituuksien tulee olla 360mm jaolla, ei 180mm jaolla!
Markku
Kirjoitit:
Ei vaan kyllä oikein laskin, Märklinin ajolanka (osanumero 70360) on 360mm pitkä, eli kummallekin puolelle sitä tulisi 180mm.
Olet oikeassa, minä oletin sen paremmin tarkistamatta, että ajolangat on 180mm pitkiä (itselläni ei koskaan ole ollut ajolankoja käytössä), sorry.
Tästäkin syystä modulien pituuksien tulee olla 360mm jaolla, ei 180mm jaolla!
Markku
-
- Lämmittäjä
- Posts: 315
- Joined: 24.02.2007 09:36
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 409
- Joined: 07.02.2006 18:34
Ehei, ei tässä toimettomana ole oltu
Tässä vaan kasailen ideoita ja eri vaihtoehtoja....
Ajattelin kokeilla tehdä modulin tai pari 4mm vanerista jossa on poikittaistuet noin 360 jaotuksella. Pituudeksi ajattelin 1080mm. Eilen kun asiaa pohdittiin, niin voisiko siitä tulla tarpeeksi tukeva, että se ei vääntyisi ajanoloon.
Päätyihin ajatelin apinoida FREMO:sta kiinnityskohdat jolloin siihen voi myös yhdistää FREMO modulin jos jollakin sellainen on, myös kiskonkorkeuden mittaan modulin alareunasta kuten FREMO:ssa.
Ideana oli myös että kulmapaloissa ennen ja jälkeen kaarretta puolikkaat suorat niin lienee helpompi kohdistaa paikalleen suora kuin kaarre...
Edelleen myös etsiskelen sopivaa asemaa minkä voisi tehdä modulille.
Het kun vaan saan aikaa sahauttaa sopivat palat niin nikkaroin parit modulit....ainut että työnteko ilkeesti jarruttaa harrastamista
Tässä vaan kasailen ideoita ja eri vaihtoehtoja....
Ajattelin kokeilla tehdä modulin tai pari 4mm vanerista jossa on poikittaistuet noin 360 jaotuksella. Pituudeksi ajattelin 1080mm. Eilen kun asiaa pohdittiin, niin voisiko siitä tulla tarpeeksi tukeva, että se ei vääntyisi ajanoloon.
Päätyihin ajatelin apinoida FREMO:sta kiinnityskohdat jolloin siihen voi myös yhdistää FREMO modulin jos jollakin sellainen on, myös kiskonkorkeuden mittaan modulin alareunasta kuten FREMO:ssa.
Ideana oli myös että kulmapaloissa ennen ja jälkeen kaarretta puolikkaat suorat niin lienee helpompi kohdistaa paikalleen suora kuin kaarre...
Edelleen myös etsiskelen sopivaa asemaa minkä voisi tehdä modulille.
Het kun vaan saan aikaa sahauttaa sopivat palat niin nikkaroin parit modulit....ainut että työnteko ilkeesti jarruttaa harrastamista
-
- Lämmittäjä
- Posts: 331
- Joined: 24.02.2007 12:32
Ehdotan että valitset materiaaliksi esmes 9mm vanerin. 4mm on hieman ohutta. Muista että sen on kestettävä M8 pulteilla kiristäminen viereisiin moduuleihin, ja että siihen voi kohdistua kaiken näköistä vääntöä, vetoa ja puristusta jos se on osana isompaa kokonaisuutta.jhr wrote:Ehei, ei tässä toimettomana ole oltu
Tässä vaan kasailen ideoita ja eri vaihtoehtoja....
Ajattelin kokeilla tehdä modulin tai pari 4mm vanerista jossa on poikittaistuet noin 360 jaotuksella. Pituudeksi ajattelin 1080mm. Eilen kun asiaa pohdittiin, niin voisiko siitä tulla tarpeeksi tukeva, että se ei vääntyisi ajanoloon.
Jos haluat pysyä 4mm levyssä niin suosittelen jonkin sortin kotelorakenteen tekoa, eli niin että moduulissa on pitkittäisiä koteloita tai että koko moduuli muodostaa kotelon. Ota joku päältä avoin pahvilaatikko ja kierrä sitä toisesta päästä, ja huomaan että laatikko antaa periksi. Jos avoin sivu on suljettu, ei laatikko enää vääntyile niin paljoa. Umpinainen laatikko on hankala jalkojen kiinnityksen, kaapeloinnin yms kannalta. Alapintaan voi tietysti leikata aukkoja, mutta vanerikin voi ohuena lommahtaa. Ajattele se välipuiden jako niin, että väliin vielä sopii käsityökaluin.
Päädyssä ehdottomasti vähintään 9mm vaneria!
pekka
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 409
- Joined: 07.02.2006 18:34
Juu, tossa itlasella ei enää järki juossut kun kirjoitin, eli tietty 9mm vanerista päädyt, eikä neljän niinkuin raapustin. Ja se tuki juttu olisi se noin 360mm eli mahtuu työkalun kanssa sinne väliin jos tarvista olis.
Ainakin ratapihaosuudelle tulee vaneri kansi moduliin mutta alhaalta avonainen.
...tai suunnitelmissa olisi tehdä noin...meneekö mettään en tiedä.
Ainakin ratapihaosuudelle tulee vaneri kansi moduliin mutta alhaalta avonainen.
...tai suunnitelmissa olisi tehdä noin...meneekö mettään en tiedä.
-
- Lämmittäjä
- Posts: 331
- Joined: 24.02.2007 12:32
Eikä siihen kanteenkaan sitä neljää milliä! Se ei pysy tuolla jännevälillä suorana ja soi tautisesti! Oltko harkinnut kotelo- tai kennorunkoa?jhr wrote:-- Ainakin ratapihaosuudelle tulee vaneri kansi moduliin mutta alhaalta avonainen. --
Isojen poikien moduuliradalla The Sipping & Switching Society of N.C. ison veden takana on mielenkiintoisia vanerirunkoja. Tuolla on oikein vaihekuvaselostus vanerisen kennorakenteisen ratarungon rakentamisesta ... jaa se onkin siirretty omalle sivustolleen...
pekka
Last edited by LOK on 17.12.2017 23:31, edited 1 time in total.
Reason: Toimimaton linkki poistettu.
Reason: Toimimaton linkki poistettu.
-
- Lämmittäjä
- Posts: 315
- Joined: 24.02.2007 09:36
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 585
- Joined: 09.01.2007 10:58
-
- Lämmittäjä
- Posts: 315
- Joined: 24.02.2007 09:36
Näin insinöörinä voisin kyllä puolustaa "vohvelirakennetta", sillä siitä saa varmasti melko jäykän suhteessa painoon ja tuolla alapuolisella levyllä jossa on pyöreänurkkaiset suorakaiteen muotoiset reiät on huomattava vaikutus kokonaisuuden jäykkyyden paranemiseen.
Väittäisin, että taustalla on joko insinööri tai sitten pitkänlinjan ammattimies joka on kokemuksen kautta oppinut tekemään keveitä ja jäykkiä rakenteita.
Aikoinaan kun tein kilpapurjeveneeseeni miehistölle sääntöjen mukaiset säilytyskaapit, käytin hieman samanlaista tekniikkaa. Jänneväliltään parimetrisen hyllykaapin lujuus oli hyvä (tuettu vain päistään), ei notkumista lainkaan ja se oli kevyt kantaa ulos kun säännöt salli varustelemattomammalla veneellä kilpailemisen.
Markku
Väittäisin, että taustalla on joko insinööri tai sitten pitkänlinjan ammattimies joka on kokemuksen kautta oppinut tekemään keveitä ja jäykkiä rakenteita.
Aikoinaan kun tein kilpapurjeveneeseeni miehistölle sääntöjen mukaiset säilytyskaapit, käytin hieman samanlaista tekniikkaa. Jänneväliltään parimetrisen hyllykaapin lujuus oli hyvä (tuettu vain päistään), ei notkumista lainkaan ja se oli kevyt kantaa ulos kun säännöt salli varustelemattomammalla veneellä kilpailemisen.
Markku
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 585
- Joined: 09.01.2007 10:58
Juu, kyllä se varmasti hyvä rakenne on, koska se on jäykkä ja kevyt. Äänekkyydestä en osaa sanoa juuta tai jaata. Ja vissiin rakenne on myös kevyt. Ja jos noille levyn runsaslukuisille hukkapaloille vielä löytyy mielekästä käyttöä, niin silloinhan sekään ei ole mikään ongelma. Itsellä voisi olla keksimistä, mihin nuo hukat käyttäisi.