Märklin ja modulit

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Noin...olen päättänyt tehdä näillä näkymin kaksi modulia eli asema-alueen. Viime yö meni kahden korville vaunut.orgissa ratapihakuvia etsiskellen, mutta ei tuntunut löytyvän sopivaa :(

Hakusessa olisi 4-5 raiteinen sähköistetty ratapiha, jossa esim. raakapuun lastauspaikka tai muuta. Tuollaisia asemia oli vaikka "huru mykke", mutta sähköistämättömillä rataosuuksilla :roll:
Hanko-Hyvinkää välillä oli esim Rajamäki jne mutta kun ei sitten ole sähköistetty...tai Vilppula...Kolho....sama vika :?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Kun oli puhetta ajolangoista, niin enpä ainakaan itse ole keksinyt kovin järkevää tapaa. Tietty jos olis pelkät tolpat eikä sitä lankaa lainkaan? Vai miten se liitoskohta toteutuisi? Mä taidan omassa projektissani unohtaa ajolangat kokonaan vaikka ne kyllä hyvältä näyttäisikin.
Märklinin tehdastekoiset ajolangat vain "napsautetaan" paikoilleen johtimen kannattimiin.
Tärkeää vain on tolppien sijoittelu moduulin päässä, sen kun pitää olla tasan 180mm moduulin reunasta mitattuna, silloin pitäisi ajolangan käydä paikalleen.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Hermani kirjoitti:
Tärkeää vain on tolppien sijoittelu moduulin päässä, sen kun pitää olla tasan 180mm moduulin reunasta mitattuna, silloin pitäisi ajolangan käydä paikalleen.

Jos näin tehtäisiin, tulisi yksi tolppa sijoittaa keskellä elementtien saumaa ja se on varmasti hankalaa, eli ei siis 180mm päätyreunasta, vaan 90mm päätyreunasta.

Markku
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

markku55 kirjoitti:Jos näin tehtäisiin, tulisi yksi tolppa sijoittaa keskellä elementtien saumaa ja se on varmasti hankalaa, eli ei siis 180mm päätyreunasta, vaan 90mm päätyreunasta.

Markku
Ei vaan kyllä oikein laskin, Märklinin ajolanka (osanumero 70360) on 360mm pitkä, eli kummallekin puolelle sitä tulisi 180mm.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

Eikös märklinillä ole sellaista säädettävää ajolankaelementtiä? Sillä sais sitten korjattua kasautuvat virheet. Hyvä muista että jos rata ei ole absoluuttisen suora tai jonkun mittanauhassa 90/180/360mm on hieman eri mittainen kuin muilla menee ajolanka mutkalle tai niin tiukalle että se soi riippuen virheestä.
pekka

Tapiolassa vanhaa moduulirataa tehtäessä lähdettiin oikeastaan kehittämään yleisstandardia, ja siksi kaikkea ei tehty ihan "vimpan päälle". mms kiskojen katkaisua ei mitattu työntömitalla niin että liitoskisko olisi aina tasan 50mm, vaan lähdettiin siitä että tässä tulee heittoja ja sitten tehtiin eri mittaisia liitoskiskoja jotka merkattiin vastusten värikoodin mukaisin väripistein pituuden viimeisen numeron mukaan.

Kuva
Tässä kuvassa on kaksi 52mm liitoskiskoa.

pekka
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Terve Hermanni,

Kirjoitit:
Ei vaan kyllä oikein laskin, Märklinin ajolanka (osanumero 70360) on 360mm pitkä, eli kummallekin puolelle sitä tulisi 180mm.

Olet oikeassa, minä oletin sen paremmin tarkistamatta, että ajolangat on 180mm pitkiä (itselläni ei koskaan ole ollut ajolankoja käytössä), sorry.

Tästäkin syystä modulien pituuksien tulee olla 360mm jaolla, ei 180mm jaolla!

Markku
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Onko nyt menossa luova tauko vai mistä on kysymys kun on niin hiljaista?
Toivottavasti rakentelu vie niin paljon aikaa, ettei ehditä viestejä lähetellä!

Markku
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Ehei, ei tässä toimettomana ole oltu :)
Tässä vaan kasailen ideoita ja eri vaihtoehtoja....

Ajattelin kokeilla tehdä modulin tai pari 4mm vanerista jossa on poikittaistuet noin 360 jaotuksella. Pituudeksi ajattelin 1080mm. Eilen kun asiaa pohdittiin, niin voisiko siitä tulla tarpeeksi tukeva, että se ei vääntyisi ajanoloon.
Päätyihin ajatelin apinoida FREMO:sta kiinnityskohdat jolloin siihen voi myös yhdistää FREMO modulin jos jollakin sellainen on, myös kiskonkorkeuden mittaan modulin alareunasta kuten FREMO:ssa.

Ideana oli myös että kulmapaloissa ennen ja jälkeen kaarretta puolikkaat suorat niin lienee helpompi kohdistaa paikalleen suora kuin kaarre...

Edelleen myös etsiskelen sopivaa asemaa minkä voisi tehdä modulille.

Het kun vaan saan aikaa sahauttaa sopivat palat niin nikkaroin parit modulit....ainut että työnteko ilkeesti jarruttaa harrastamista :roll:
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

jhr kirjoitti:Ehei, ei tässä toimettomana ole oltu :)
Tässä vaan kasailen ideoita ja eri vaihtoehtoja....

Ajattelin kokeilla tehdä modulin tai pari 4mm vanerista jossa on poikittaistuet noin 360 jaotuksella. Pituudeksi ajattelin 1080mm. Eilen kun asiaa pohdittiin, niin voisiko siitä tulla tarpeeksi tukeva, että se ei vääntyisi ajanoloon.
Ehdotan että valitset materiaaliksi esmes 9mm vanerin. 4mm on hieman ohutta. Muista että sen on kestettävä M8 pulteilla kiristäminen viereisiin moduuleihin, ja että siihen voi kohdistua kaiken näköistä vääntöä, vetoa ja puristusta jos se on osana isompaa kokonaisuutta.

Jos haluat pysyä 4mm levyssä niin suosittelen jonkin sortin kotelorakenteen tekoa, eli niin että moduulissa on pitkittäisiä koteloita tai että koko moduuli muodostaa kotelon. Ota joku päältä avoin pahvilaatikko ja kierrä sitä toisesta päästä, ja huomaan että laatikko antaa periksi. Jos avoin sivu on suljettu, ei laatikko enää vääntyile niin paljoa. Umpinainen laatikko on hankala jalkojen kiinnityksen, kaapeloinnin yms kannalta. Alapintaan voi tietysti leikata aukkoja, mutta vanerikin voi ohuena lommahtaa. Ajattele se välipuiden jako niin, että väliin vielä sopii käsityökaluin.

Päädyssä ehdottomasti vähintään 9mm vaneria!

pekka
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Juu, tossa itlasella ei enää järki juossut kun kirjoitin, eli tietty 9mm vanerista päädyt, eikä neljän niinkuin raapustin. Ja se tuki juttu olisi se noin 360mm eli mahtuu työkalun kanssa sinne väliin jos tarvista olis.
Ainakin ratapihaosuudelle tulee vaneri kansi moduliin mutta alhaalta avonainen.
...tai suunnitelmissa olisi tehdä noin...meneekö mettään en tiedä.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Viesti Kirjoittaja Psi »

jhr kirjoitti:-- Ainakin ratapihaosuudelle tulee vaneri kansi moduliin mutta alhaalta avonainen. --
Eikä siihen kanteenkaan sitä neljää milliä! Se ei pysy tuolla jännevälillä suorana ja soi tautisesti! Oltko harkinnut kotelo- tai kennorunkoa?

Isojen poikien moduuliradalla The Sipping & Switching Society of N.C. ison veden takana on mielenkiintoisia vanerirunkoja. Tuolla on oikein vaihekuvaselostus vanerisen kennorakenteisen ratarungon rakentamisesta ... jaa se onkin siirretty omalle sivustolleen...

pekka
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton linkki poistettu.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Psi:n informoimilta sivustoilta löytyy hienoja moduliratoja joista ainakin muutama on ympyrärata. Kaikkialla ei näköjään ympyrärata ole kielletty!

Markku
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Jotenkin tuosta vohvelirakenteen värkkäilystä tulee mieleen, että siinäpä työläs ja materiaalia hukkaava menetelmä rungon tekoon, mutta voihan olla, että tekijän mielestä homma on hauskaa ja varastossa riittää levyä...
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Näin insinöörinä voisin kyllä puolustaa "vohvelirakennetta", sillä siitä saa varmasti melko jäykän suhteessa painoon ja tuolla alapuolisella levyllä jossa on pyöreänurkkaiset suorakaiteen muotoiset reiät on huomattava vaikutus kokonaisuuden jäykkyyden paranemiseen.

Väittäisin, että taustalla on joko insinööri tai sitten pitkänlinjan ammattimies joka on kokemuksen kautta oppinut tekemään keveitä ja jäykkiä rakenteita.

Aikoinaan kun tein kilpapurjeveneeseeni miehistölle sääntöjen mukaiset säilytyskaapit, käytin hieman samanlaista tekniikkaa. Jänneväliltään parimetrisen hyllykaapin lujuus oli hyvä (tuettu vain päistään), ei notkumista lainkaan ja se oli kevyt kantaa ulos kun säännöt salli varustelemattomammalla veneellä kilpailemisen.

Markku
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Juu, kyllä se varmasti hyvä rakenne on, koska se on jäykkä ja kevyt. Äänekkyydestä en osaa sanoa juuta tai jaata. Ja vissiin rakenne on myös kevyt. Ja jos noille levyn runsaslukuisille hukkapaloille vielä löytyy mielekästä käyttöä, niin silloinhan sekään ei ole mikään ongelma. Itsellä voisi olla keksimistä, mihin nuo hukat käyttäisi.
Vastaa Viestiin