Alumiinirakenteinen moduuli

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja PeS »

Hannu Luukannel Pienoisrautatiekerho ry:stä on kehittänyt alumiinirakenteisen Fremo-moduulin. Ideaa voi kuitenkin soveltaa mihin tahansa moduuli- tai lohkojärjestelmään.

Päädyt on jyrsitty kahdeksan millimetrin alumiinilevystä. Päädyt yhdistävät profiilit taas ovat messurakenteissa käytettävää profiilin. Päädyt yhdistetään profiileihin profiilin sisälle sovitettavaan alumiinmurikkaan, joissa on kierre päätyjen ruuvaamista varten. Murikka pysyy paikoillaan sokan avulla, joka on käytännössä pultti. Ratapenkereen voi liimata pitkittäissen profiilin päälle. Rakenteisiin voi eri tavalla kiinnittää muita materiaaleja. Rakenne on kevyt ja tukeva. Osat on teettetty ammattikoulussa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Vaikuttaa laadukkaalta, mutta samalla hintavalta tavalta toteuttaa tuollainen.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 59
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Kuinka hinnakas tuollainen sitten on? Hintaan vaikuttanee merkittävästikin kuinka monta osaa teetetään, vai kuinka?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Muistelen, että tuossa videossa https://www.youtube.com/watch?v=785beaQaRDY näkyvän vesivoimalademon runko tuli maksamaan reippaasti yli tonnin, mutta en ole varma muistanko oikein. Mutta onhan tuolla kokoa tietysti. Ja runko piti olla aika tukeva, jotta mallia voi siirrellä huoletta.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja PeS »

Moduulissa kallein osa on pääty ja profiilien sisälle asennettavat palikat, joiden päässä on kierre — näissä hintaan suurin vaikuttava tekijä on työ. Päädyt yhdistävä profiili on bulkkikamaa, jonka pätkityttäminen haluttuihin mittoihin ei ole merkittävä kustannuserä. Profiilin voi korvata muunlaisellakin profiililla tai neliskulmaisella tai suorakaiteen mallisella putkella — saatavuuden ja hinnan mukaan. Profiili kannattaisi ehkä valita sillä periaatteella, että sen sisälle olisi saatavilla valmis kierteellinen pulikka, jotta vältyttäisiin sen teettämiseltä. Messurakenteiden rakentamista varten on saatavilla erilaisia kiinnityspulikoita. Entä jos profiili korvattaisiin vaikka 40x40 mm:n alumiiniputkella — sen kumpaankin päähän voitaisiin lyödä valmis kierteellinen muovitulppa, jonka avulla päädyt voitaisiin kiinnittää pitkittäistukiin.

Päädyt voidaan jyrsiä CNC-koneella tai leikata laserilla. Piirustuksen voi tehdä itse tietokoneen ymmärtämään formaattiin, jolloin alihankkijan ei tarvitse käyttää aikaa piirustuksen tekemiseen. Toki hankittavan määrän suuruus vaikuttaa yksikkökustannukseen. Valmiin piirustuksen perusteella on helppo pyytää tarjouksia työtä tekeviltä yrityksiltä. Laserleikkauksen ja CNS-työn välistä hintaa voi samalla vertailla.

Vanerista tai MDF-levystä laserilla leikattuja pienoisrautatiekäyttöön suunniteltuja moduuli/lohkorakennussarjoja on nykyisin tarjolla runsaasti pitkin Eurooppaa — jopa yksi suomalainen yritysten valmstaa N-skaalan standardin mukaista sarjaa. Pelkästään Englannissa alan yrityksiä on jo toista kymnentä. Em. sarjojen hinta asettuu yleensä 50-80 euron tuntumaan koon mukaan.

Teetin aikoinaan kolmen millimetrin teräksestä lohkosovitteita. Osa leikattiin laserilla levystä, siihen porattiin tarvittavat reiät, joista osa jengattiin. Lisäksi sorvattiin kartiotapit, jotka kiinnitettiin hitsaamalla — myös kartioreikä porattiin. L-muotoon sovite väännettiin kanttikoneella. Kohtuullisesti siis duunia — yhden sovitteen hinta oli 15 euroa.
Kuva
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 59
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Jep, profiilina voisi käyttää perussuorakaidetta tai -neliötä. Tee-se-itse -miehet joilla on jyrsin pystyvät varmaankin tekemään metrin mittaisen Fremo -moduulin muutamalla kympillä, jos ei työlle laske hintaa. Suurin työ taitaa olla hankkia materiaali. Edullisemmin tietysti saa jos pystyy ostamaan ja kuljettamaan kokonaisen levyn ja täyspitkiä kankia. Yksityinen ihminen ei pahemmin saa tukkualennuksia. Päädyn voi tehdä myös latasta. Kokonaisesta levystä saa työstettyä mahdollisesti jo kymmeniä päätyjä. Romuliikkeistä voi etsiä pienempiä paloja.

Aika yksinkertainenhan tuo päätypala on, joten sellaisia tai vastaavanlaisia voi saada teetettyä edullisestikin.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja PeS »

lokomotiivi kirjoitti:Aika yksinkertainenhan tuo päätypala on, joten sellaisia tai vastaavanlaisia voi saada teetettyä edullisestikin.
En ole koskaan ymmärtänyt Fremo-päädyn muodon ideaa. Sehän voisi aivan hyvin olla suorakaide, jolloin erillinen penkka asennettaisiin päätyreunan päälle. Tällöin suorasivuinen pääty toimisi myös asema-alueilla ilman, että asemaa varten tarvittaisiin erillinen pääty. Tällöin suuresta levystä leikattaessa säästyisi materiaalia ja toisaalta päädyssä voi käyttää valmistaa lattaa.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 59
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

PeS kirjoitti:
lokomotiivi kirjoitti:Aika yksinkertainenhan tuo päätypala on, joten sellaisia tai vastaavanlaisia voi saada teetettyä edullisestikin.
En ole koskaan ymmärtänyt Fremo-päädyn muodon ideaa. Sehän voisi aivan hyvin olla suorakaide, jolloin erillinen penkka asennettaisiin päätyreunan päälle. Tällöin suorasivuinen pääty toimisi myös asema-alueilla ilman, että asemaa varten tarvittaisiin erillinen pääty. Tällöin suuresta levystä leikattaessa säästyisi materiaalia ja toisaalta päädyssä voi käyttää valmistaa lattaa.

Aivan sama asia oli itsellänikin mielessä. 100 mm latasta katkaisemalla saisi helposti päädyt. Näin todennäköisesti tekisin omaan käyttööni lohkot.

Tulkitsenko oikein kuvia? Näyttäisi ratapohjaprofiili olevan muutaman millin alempana kuin päädyn penkan profiilin yläpinta. Mikä lienee ajatuksena? Tuleeko siihen ohut ääntä vaimentava materiaali?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja PeS »

lokomotiivi kirjoitti:Tulkitsenko oikein kuvia? Näyttäisi ratapohjaprofiili olevan muutaman millin alempana kuin päädyn penkan profiilin yläpinta. Mikä lienee ajatuksena? Tuleeko siihen ohut ääntä vaimentava materiaali?
Näet oikein. Hannu kertoi, että ratapohjafrofiilin päälle on tarkoitus liimata kolmen millimetri MDF-levy lähinnä radan kiinnittämistä varten.
mattih
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 19.09.2007 15:21

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja mattih »

En oikein tajua logiikkaa? Tuosta päätyprofiilistahan vielä puuttuu pöykkyjen alle tuleva 4 mm kerros, joten miksi tuo poikittainen penkan tuki ei ole suoraan samalla tasolla päädyn kanssa, ja sitten se 3-4 mm viimeisin MDF-penkka yhtenäisenä koko moduulin läpi?

No mutta onhan tämä hieno uusi idea, toivotan onnea projektille ja seuraan mielenkiinnolla! :)

-MattiH.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja PeS »

mattih kirjoitti:En oikein tajua logiikkaa? Tuosta päätyprofiilistahan vielä puuttuu pöykkyjen alle tuleva 4 mm kerros, joten miksi tuo poikittainen penkan tuki ei ole suoraan samalla tasolla päädyn kanssa, ja sitten se 3-4 mm viimeisin MDF-penkka yhtenäisenä koko moduulin läpi?
Päädyn profiili ei muutenkaan taida olla ihan Fremon mukainen :D . Olennaista tässä projektissa on kuitenkin moduulin materiaali ja profiilien kiinnitystapa — se toimii hyvin ja moduulin rakenne on tukeva. Tältä pohjalta voi periaatteessa kehittää melkein mitä vaan.
mattih
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 19.09.2007 15:21

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja mattih »

Joo, eilen vasta kävin katsomassa tarkemmin, eipä ole ihan fremon mukainen ei :) Mutta seuraan mielenkiinnolla :)
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja Psi »

PeS kirjoitti:Moduulissa kallein osa on pääty ja profiilien sisälle asennettavat palikat, joiden päässä on kierre — näissä hintaan suurin vaikuttava tekijä on työ. Päädyt yhdistävä profiili on bulkkikamaa, jonka pätkityttäminen haluttuihin mittoihin ei ole merkittävä kustannuserä. Profiilin voi korvata muunlaisellakin profiililla tai neliskulmaisella tai suorakaiteen mallisella putkella — saatavuuden ja hinnan mukaan. Profiili kannattaisi ehkä valita sillä periaatteella, että sen sisälle olisi saatavilla valmis kierteellinen pulikka, jotta vältyttäisiin sen teettämiseltä. Messurakenteiden rakentamista varten on saatavilla erilaisia kiinnityspulikoita. Entä jos profiili korvattaisiin vaikka 40x40 mm:n alumiiniputkella — sen kumpaankin päähän voitaisiin lyödä valmis kierteellinen muovitulppa, jonka avulla päädyt voitaisiin kiinnittää pitkittäistukiin.--
FREMO-käytössä päätyyn kohdistuu voimakasta vetoa rataa koottaessa. Saattaako päätyyn lyötävät tulpat irrota ellei niitä lukita liimaamalla tai varmistamalla niiden paikallaanpysyminen jollain poikittaisella ruuvilla tai tapilla? Saattaako muovitulpan materiaalin pehmeys aiheuttaa joustoa ollessaan alumiiniputken ja alumiinipäädyn välissä?

Mikäli pitkittäiset tuet olisivat pakuseinäisempää ainesta, tai jotain umpikamaa saattaisi vastamuttereita käyttää kierrepaloina.

http://www.clasohlson.com/fi/Vastamutteri/11-1231-20

Tässä esimerkkirakenteessa tuo ei kuitenkaan liene sopiva, sillä vastamutteri saattaa luiskahtaa paikoiltaan, ja ohutseinäinen alumiiniprofiili voi deformoitua vastamutterin reijän reunoista jännityksestä. Jos ruuvin holkittaa, se voisi ehkä keskittää vastamutterin profiilin keskelle, ja estää luiskahtamisen, mutta vastamutteri lienee joka taauksessa liian lyhytkin tähän esimerkkirakenteeseen.

pekka
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja PeS »

Psi kirjoitti:FREMO-käytössä päätyyn kohdistuu voimakasta vetoa rataa koottaessa. Saattaako päätyyn lyötävät tulpat irrota ellei niitä lukita liimaamalla tai varmistamalla niiden paikallaanpysyminen jollain poikittaisella ruuvilla tai tapilla? Saattaako muovitulpan materiaalin pehmeys aiheuttaa joustoa ollessaan alumiiniputken ja alumiinipäädyn välissä?
Asia pitäisi kokeilla. Oma kokemukseni rajoittuu siihen, että rikkomatta en saanut teräsputkeen lyötyä kierretulppaa irti. Tulppia on saatavilla myös metallisina ja jopa hitsattavaa mallia. Jos näistä ei ole apua, niin sitten asia on ratkaistava Hannun ideoimalla tavalla, joka ainakin on kestävä.

Olen myös kuullut, että sellaista profiilia olisi saatavilla, jossa on koko matkaltaan kierre sisällä. Jos tällaista todellakin saa jostain, niin silloin sovitetta ei tarvita lainkaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Alumiinirakenteinen moduuli

Viesti Kirjoittaja Psi »

PeS kirjoitti:--Olen myös kuullut, että sellaista profiilia olisi saatavilla, jossa on koko matkaltaan kierre sisällä. Jos tällaista todellakin saa jostain, niin silloin sovitetta ei tarvita lainkaan.--
Toisaalta kierretanko, jonka päässä on jatkoholkit joihin päädyn ruuvi kiinnitetään voisi myös olla ratkaisu. Tämä ajatukseni tuskin toimii ellei jatkoholkkeja saa jotenkin kiilattua putken sisälle niin, ettei jatkoholkit, (ja päädyt) pääse mahdollisesti luistamaan ja liukumaan linjasta. Jos suorakaideprofiili olisikin U-profiilia? Silloin voisi kierteellisen murikan korvata tai kierteyttämättömällä murikalla, jonka voisi kiinnittää läpipultilla ja mutterilla U-profiiliin kiinni, ja päädyn samoin. Kulmarautakin kävisi...

pekka
Vastaa Viestiin