Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Moderators: jhr, Hermanni

Azeli

Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Post by Azeli »

Tässä tää mun tuleva pikku rata. Kasattu vanhoista märklineistä. Ajaksi ja paikaksi tulee 1800luvun Suomi.
Tarkoitus ohjata 2-3 junaa ja päätin valita tämän ohjaimen 67025. rata on 2.5m pitkä ja 1m leveä vaihteita 3kpl.

Päivitän tätä ketjua aina ku tulee jotain tehtyä (paitsi jos ketään ei kiinnosta :| )
kommentteja/vinkkejä saa ja pitääki lähettää :wink:
Rautatie.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Post by magnuken »

Tuo ratasi layout on hyvin lähellä omaa hyvin pieneen tilaan ahdettua N-mittakaavan rataani.

Lähinnä tulee mieleen se, että tuota ratapihaa tuossa sinulla on hyvin nirkoisesti. Pystyisitkö sitä lisäämään aikaistamalla "Tavaramakasiinin" vaihdetta ja nipistämällä vaikkapa "Maatilalta" ja "Kylältä" hieman tilaa useampaan pistoraiteeseen?

Lisäksi, jotta radanvaihto sisä-ulko raiteiden välillä olisi sutjakkaampaa, niin lisäisin sinne vaikkapa radan alaosaan vaihteen sisäradalta ulkorataan. Tämän sisä->ulkorata vaihteen voi toki myös lisätä radan yläosaan vasemmalle puolen (näin meikäläisellä on radassaan).

Terveisin
Kentsu
Azeli

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Post by Azeli »

joo hyvä idea tuo pistoraiteiden lisääminen :) Mutta on aika nolo myöntää ettei mulla ole kuin 3 vaihdetta eikä viittis alkaa metsästelee huutonetistä :oops:
Ja pitää myös paikkansa että ratapiha näyttää tosi köyhältä ja kehitelin sitä vähän tiivistämällä aseman
ratapihaa siirtämällä pistoraiteen aseman lähettyville niin että takana olisi vain "maisemarataa".

Taakse mietin että sillä voisi olla tukkiuittojoki radan varrella ja tukit lastataan sitten tavarajunaan joka kuljettaa ne "tavaramakasiiniin" jonka voisi muuttaa "sahaksi" Eli tämmönen perus Suomalaisen syrjäkylän rautatie.

Tässä köyhän miehen ratani layaut Versio 2 :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Post by Psi »

Azeli wrote:joo hyvä idea tuo pistoraiteiden lisääminen :) Mutta on aika nolo myöntää ettei mulla ole kuin 3 vaihdetta eikä viittis alkaa metsästelee huutonetistä :oops:
Ja pitää myös paikkansa että ratapiha näyttää tosi köyhältä ja kehitelin sitä vähän tiivistämällä aseman
ratapihaa siirtämällä pistoraiteen aseman lähettyville niin että takana olisi vain "maisemarataa".

Taakse mietin että sillä voisi olla tukkiuittojoki radan varrella ja tukit lastataan sitten tavarajunaan joka kuljettaa ne "tavaramakasiiniin" jonka voisi muuttaa "sahaksi" Eli tämmönen perus Suomalaisen syrjäkylän rautatie.

Tässä köyhän miehen ratani layaut Versio 2 :lol:


Mainitsit ketjun alussa että teema on 1800-luvun Suomi. Vuoden 1912 historiikin kartassa on kaksiraiteista rataa vain Helsingistä Riihimäelle ja Viipurista Pietariin. Voisit käyttää kolme vaihdetta ehkä tehokkaammin tekemällä radasta yksiraiteisen ja panemalla siihen vain yhden aseman jossa on sivuutusraide ja yksi pitkä pistoraide (vaikka diagonaalisesti soikion nurkasta nurkkaan). Sivuutusraiteen avulla saat veturin junan pästä päähän ja jos ajat kahdella junalla voi junat kohdata tässä asemalla. Jos teet vaihtotöitä voit parkkeerata toisen junan vaikka radan takaosaan, ja sen osan radasta voisit vaikka maisemoida piiloon synkän metsän taakse.

Tapiolan vuodelaatikkoradan ideontia voisi ehkä käyttää tämänkin ratakaavion jatkojalostamiseen, yhdellä pistoraiteella pärjää aluksi ja vaihteita ja pistoraiteita raiteita saa lisättyä sitä mukaa kun ruokahalu kasvaa ja kukkaro antaa myöten.

http://www.taprk.org/fin/layout/bed/tmp.html

pekka
Azeli

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Post by Azeli »

Joo vois päätyä tuohon yksiraidesysteemiin.
Ja aloin itekki epäillä että viekö tuo kaksiraidesysteemini kokonaan ajamisen ilon ku junat vaan pyörii ympyrään. :P

Muuten mimmoista liikkuvaa kalustoa suosittelistte tarvitsisi 2 pientä tankkiveturia 3 matkustaja ja 3-4 tavaravaunua.


Akseli
jartsa

Re: Mun uus ja ensimmäinen ratani.

Post by jartsa »

Azeli wrote:Joo vois päätyä tuohon yksiraidesysteemiin.
Ja aloin itekki epäillä että viekö tuo kaksiraidesysteemini kokonaan ajamisen ilon ku junat vaan pyörii ympyrään. :P

Muuten mimmoista liikkuvaa kalustoa suosittelistte tarvitsisi 2 pientä tankkiveturia 3 matkustaja ja 3-4 tavaravaunua.


Akseli
Nuo 2 raidettahan mahdollistaa ajaa yhtaikasesti kahta eri junaa,samaan suuntaan molemmat/vastakkaisiin suuntiin.
Tuohon riittää hyvin muutama pieni veturi vaunuineen.
Mitään 4-akselista veturia ja vaunurypästä ei tuohon saa luonnollisest mahtumaan.
Pienet 2-akseliset vaunut on tuohon omiaan.
PS:Itse olen miettinyt kuinka 8-10 kpl neliakselista matkustajavaunua vetureineen sopii 5-6metriselle asemalle luontevasti,jokainen juna omille raiteilleen... :?: