N rata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

N rata

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tässä on nyt N-ratapiha kasassa. Lappeenrannan ratakaaviosta väsätty. Tietty pitihän sitä lyhentää, mutta muuten siinä on jollakin tapaa kaikki raiteet.
Tänään laittelin kalustoa ja hyvin mahtuivat...jäi vielä pari raidetta tyhjäksi :D
Liitteet
rp3.jpg
rp3.jpg (64.21 KiB) Katsottu 9510 kertaa
rp2.jpg
rp2.jpg (71.14 KiB) Katsottu 9510 kertaa
rp1.jpg
rp1.jpg (72.3 KiB) Katsottu 9510 kertaa
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jhr »

Noin, nyt on kiskot laitettu rullalle. Moduleeita ei saanut toimimaan ja on todettava että moduulihomma on pitkään harrastaneille eikä missään nimessä itseni kaltaisille aloittelijoille.
Kiinteä N rata lienee mahdollinen saada toimimaan, mutta siitä ei ole kummemin hyötyä mikäli joutuu joskus muuttamaan jne.
Tuossa äkkiä palaa tuhansia euroja rahaa ilman, että on mitään toimivaa.
Ratapiha oli neljäs moduulikyhäelmä ja lopputulos sama kuin muissakin :D
n160
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 03.01.2009 10:58

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja n160 »

Todella ikävää, että noinkin näyttävä projekti jäi sitten toteutumatta. Tuossa taitaa kuitenkin olla kyseessä lohkorakenteinen kokonaisuus eikä varsinainen moduulirata.

N-mittakaavassa käytetään Suomessa NCF-moduulistandardia (ja taitaa jossain olla Ntrak-harrastajiakin). N Club Finland ry:n NCF-moduulistandardi ( http://www.n-club-finland.org/ ) nimenomaan sopii vähemmänkin kokeneille harrastajille, sillä sekä raiteiden kohdistus että sähkökytkennät on suunniteltu helpoiksi rakentajan kannalta.

Raiteet kohdistetaan tarkkuusvalmistetun jigin avulla, jolloin eri rakentajien moduulit sopivat yhteen yleensä ilman sen kummempia virittelyjä näyttelyissä. Moduulin sähköistyksessä vedetään moduulin päästä päähän kuusi johtoa, joiden päihin kiinnitetään banaanilittimet. Neljästä kiskojen virtaa kuljettavasta johdosta taas vedetään lanka kustakin sitä vastaavaan raiteeseen. Tämän helpompaa ei moduulin rakennus oikeastaan voi olla. NCF-moduulien puurunkoja varten on myös tarjolla rakennussarjoja, jollainen kootaan kuten IKEA:n huonekalu ja aikaa kuluu vain muutama minuutti, joten puutöiden osaamattomuuskaan ei ole ainakaan N-moduuleiden rakentamisen esteenä.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N rata dioprama

Viesti Kirjoittaja jhr »

Diorama etenee. Vielä paljon puuttuu vedenpuhdistamolta, mutta alkaa olla voiton puolella.
Osittain mallattu LPR:n puhdistamoa....
Liitteet
puhistamo2.jpg
puhistamo2.jpg (64.14 KiB) Katsottu 9191 kertaa
puhistamo1.jpg
puhistamo1.jpg (64.28 KiB) Katsottu 9191 kertaa
puhistamo.jpg
puhistamo.jpg (92.2 KiB) Katsottu 9191 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hieno on. Mikä modulissa tökkii.? Mekaaninen sovitus tuskin. Onko modulin ratapihan (vaihde-/kulkutie-)kytkennät modulikohtaisia, - kohtaisesti ohjattuja. Joitain sen enemmän digitietämättömän aatelmia: Jos digisysteemi, niin miten ohjataan. Voisiko peräti olla modulikohtainen läppäri, jota ohjataan yleisillä digikomennoilla jostain, ja joka komentaa ratapihaa. Tai sitten vaan ratapihakohtaiset digivermeet. Tuossa ratapihassa on paljon tavaraa, joten yksinkertaista ei taida olla, kulkutievalintoineen,-komentoineen, vaihteenkääntöineen. Ei taida paljon olla väliä sillä, mikä on radan mekaaninen muoto, moduli, tai kiinteä, tjms. Samat kujeet niissä.
jartsa

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

jhr kirjoitti: Kiinteä N rata lienee mahdollinen saada toimimaan, mutta siitä ei ole kummemin hyötyä mikäli joutuu joskus muuttamaan jne.
Tuossa äkkiä palaa tuhansia euroja rahaa ilman, että on mitään toimivaa.
Ratapiha oli neljäs moduulikyhäelmä ja lopputulos sama kuin muissakin :D
Moduulissa on se ongelmana,ne pitää saada toimimaan yhdessä.Ts. pienikin mittavirhe modulien välillä,kostautuu yhteensopimattomuutena.
Paras vaihtoehto onkin se kiinteä ratakokonaisuus.
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Hei

Ihmettelen myös mikä tuossa alkuperäisen kysyjän moduulihommassa tökki? Oliko kuitenkaan kyse ihan standardimoduleista tyyliin NCF-Finland? Ei näissä standardimoduleissa kohdistusjigineen pitäisi olla mitään ongelmia tyyliin mitä tuo nimim. "Jartsa" tuossa jälleen mutuilee "ne pitää saada toimimaan yhdessä".

No, herran pieksut, tottakai moduulien on toimittava yhdessä ja se ei todellakaan ole vaikea temppu kunhan vain jotakin modulistandardia noudattaa! Eikä tuo kokemukseni mukaan ole edes aivan aloittelijalle mitenkään vaikeata!

Terveisin
Kentsu
jartsa

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

magnuken kirjoitti: mitä tuo nimim. "Jartsa" tuossa jälleen mutuilee "ne pitää saada toimimaan yhdessä".

No, herran pieksut, tottakai moduulien on toimittava yhdessä ja se ei todellakaan ole vaikea temppu kunhan vain jotakin modulistandardia noudattaa! Eikä tuo kokemukseni mukaan ole edes aivan aloittelijalle mitenkään vaikeata!

Terveisin
Ketsup
Ei taas,tää :arrow: :twisted:
Vaikea ymmärtää kait ?Modulien kiinnityksien porauksissa pieni mittavirhe,NE EI SOVI toisiinsa.Tottakai ne sopii toisiinsa kun kairaat rasiaporalla reiät ja käytät tarpeeksi isoja prikkoja... :mrgreen:
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jhr »

En ole kattonu tätä topikkia aikoihin nin nyt tulee myöhäs vastaus.

Ei mulla tarkkuus riitä jigillä kohdistamaan kiskoja jne, mutta kun väsään modulin ja kiinnitän sen edelliseen ja sitten kohdistan pihdeillä kiskot että junat kulkee ok. Toimivat tosin vain omassa kotiradassa, mutta ei näitä ole aikomus roudata minnekkään.
Vaikka niitä kiskonpäitä vääntää hieman nin se ei toimivuuteen vaikuta. Hyvin on ratapiha toiminut.
Tänään sain taasen yhen NCF modulin lähes valmiiks eli kotirataan lisäpätkä :)
Nyt on ratapihan jatkeeksi kaksi NCF modulia, Algol ja "Vilen" modulit. Seuraavaksi jatkan Kauniaisten rakentamista.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jhr »

Yks uus moduili valmistumassa kotirataan.
Vilenin huoltoaseman osat tulee vastaloppuviikosta nin saa tehtyy loppuu.
Pallokentälle pitää väsää maalit jne ja muuta pientä pintaremppaa ja se alkaa kelpaa meikkikselle.
Liitteet
volkkari.jpg
volkkari.jpg (59.59 KiB) Katsottu 8777 kertaa
vilen.jpg
vilen.jpg (70.27 KiB) Katsottu 8777 kertaa
tie.jpg
tie.jpg (74.66 KiB) Katsottu 8777 kertaa
sitikka.jpg
sitikka.jpg (50.71 KiB) Katsottu 8777 kertaa
pappi.jpg
pappi.jpg (62.58 KiB) Katsottu 8777 kertaa
hämeenp.jpg
hämeenp.jpg (63 KiB) Katsottu 8777 kertaa
jartsa

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Taidettu kattoo "tankki täyteen" jaksoja urakalla,kun on pappi moponsa kanssa järvessä. :mrgreen:
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jhr »

Pitihän se taustatyö tehdä :D
joose_
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja joose_ »

Aivan mahtava idea! Aluksi en tajunnutkaan, että missä tuo moottoripyöräilijä oikein kurvailee, mutta kun Hämeenperä-kyltti löytyi niin jo vain rupesi aukeamaan! Ihan äärettömän hieno idea! :) Sai hymyn huulille!
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Hienolta näyttää! Pienet jujut, joita katsoja voi löytää mallista, ovat aina paikallaan! :)
jartsa

Re: N rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Se mopomies järvessä,ei kylläkään näytä et mopedi olis "pappatunturi" :wink:
Oikeasti sen pitäs olla se pappatuna..
Kyltissä olevat merkinnät lienee myös myöhemmältä ajalta ,autothan ovat 60-lukulaisia/vanhempia.
Tämä kyltin autenttisuus pisti vain silmään.
Vastaa Viestiin