V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
vppelt68

V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » 08.03.2010 12:39

Terve.

Ajattelin laittaa yhden kuvan ja vähän sepustusta tänne kommentoitavaksenne. Varsinaisesta kotiradasta ei kai voi vielä puhua, koska mitään ei ole vielä tuolle ratapöydälleni kiinnitetty, itse asiassa just tälläkin hetkellä pöytä on tyhjä. Kuvassa pitäisi näkyä sommitelma radan näkyvän osan kiskotuksesta. Joudun raiteiden välisiä etäisyyksiä kasvattaakseni vielä hiukan trimmailemaan suoria osuuksia suuntaan jos toiseen. Olin jo tehnyt vakaan päätöksen, että rata mitoitetaan B- vaunuille enkä koskaan hankin täysimittaisia eli C- vaunuja. Ebaystä hankkimani Lilliputin 303mm pitkä Hupacin lepovaunu romutti tuon vakaan päätöksen. Onneksi penkatonta kiskoa on helppo lyhennellä tarpeen mukaan...

Ratapöydän koko on siis 234cm x 115cm. Valkoiseksi pohjamaalatun 74cm leveän etuosan ja vielä mustaksi maalaamattoman 40cm kapean takaosan välissä on 9mm ura tulevaa maiseman taustalevyä varten. Minimikaarresäde on parissa kohdassa 360mm, muuten kaarresäde on 422mm. Rata on teoriassa tasainen. Ei pisin, vaan vähiten lyhin, junapituus on aika tarkkaan 1400mm ja näitä mahtuisi radalle 4-5 kappaletta. Lisäksi tilaa on yhdelle noin 1100mm järjestelijälle ja sille 3 sarjaa vaihdettavia vaunuja, siis 4-5 kpl tavaravaunuja. Tilaa on siis maksimissaan viidelle läpiajettavalle junalle, joista yksi on nelivaunuinen matkustajajuna ja loput ei-järjesteltäviä tavarajunia, yhdelle dieselvetoiselle järjestelijälle ja olenpa ajatellut pendelöidä yhdellä veturiparilla ihan ilman vaunujakin, aina silloin tällöin. Keskiosan teollisuusraiteet palvelevat jotain melko geneeristä mutta uudehkoa teollisuuslaitosta. Takaosaan tulee maisemoimaton "piiloratapiha" jossa on kolme kappaletta noin 1400mm läpiajettavia raiteita ja kolme lyhyempää pistoraidetta järjestelijän, "veturijunan" ja mahdollisen lähiliikenteen sähkömoottorijunan käyttöön.

Jos jollain on väljät rajat sen suhteen, mitä kalustoa radallaan voi sallia, niin minulla ei... kosken kuitenkaan pysty taloudellisistakaan syistä keräämään kalustoa kovin paljoa, on se helpompaa rajata ajan ja paikan mukaan. Rautateiden avoin käyttö mahdollistaa kuitenkin niin laajan kirjon ja kirjavuuden, että värien puutteeseen ei homma tule kaatumaan :oops: Mitään sirkusjunia en kyllä halua värien puolesta kerätä, vaan malttia ja hyvää silmää täytyy käyttää vaunujen valinnassa. Esim. RALpin junaan olen hankkinut vaunuja, joissa on kyydissä neutraalihkon harmaita/valkoisia rekkoja. Hupacin harmaat vaunutkin tasapainottavat mukavasti. Paikka ja aika ovat siis tasaisempi osa saksankielistä Sveitsiä joskus vuosien 2006 ja 2008 välillä. Teema on pikemminkin jonkun kaupungin vilkkaimman keskustan ohittava sivurata kuin päärata, tuolloin vain pitää miettiä miten lyhyt EC:ni sopii kuviin :?:

Tiedän hyvin ahtaan tilan aiheuttamat rajoitukset. Näkyvissä olevaa tilaa en tule ahtamaan tuon täydempään raidetta tai monia rakennuksia. Korkeussuunnassakin on tarkoitus pysytellä kohtuuksissa ja välttää suurten vuorten rakentamista. Kuvan katsominen voi silti aiheuttaa lievää pahoinvointia. Suurin osa johtunee ahtaan tilan ja kuvan kääntämisen yhteysvaikutuksesta ja loput itse sommitelman kamaluudesta :mrgreen:

Palataan, kommentit ovat enempi kuin tervetulleita, terv. V-P

jartsa

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja jartsa » 09.03.2010 17:48

Tuo s-mutkittelu saattaa aiheuttaa ainakin vaunujen raiteilta putoomisia.Monessa rakentelua käsittelevässä oppaassa kehotetaan välttämään noita s-mutkia.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja ealab » 09.03.2010 19:35

Ei nuo mutkat niin pahalta näytä, onhan niissä suoranpätkää välissä. Pahinta voisi olla vaihteiden väliset s- mutkat ilman suoraa osuutta. Ne koettelevat lähikytkimiäkin. Mutta muuten käyrät ratapihat saattavat aiheuttaa ongelmia esim, veturin ajamalla kytketymisellä vaunujonoon. Lenkkikytkin saattaa toimia, lähikytkinkoplinkit suorastaan vaativat suoraa.

vppelt68

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » 10.03.2010 08:43

Kiitos palautteesta.
S- mutkista sen verran, että koeajoissa kalustoni on kyllä kulkenut niissä ihan sujuvasti. Eri asia on se, että pitemmät vaunut ovat todella ruman näköisiä kulkiessaan lähes jatkuvassa jyrkässä kaarteessa. Todeksi todistan senkin oletuksen, että vaunujen kytkeytyminen vaatii lenkkikytkimilläkin sormiapua, ei siis hyvä.
Pohdinta ja harjoittelu jatkuu... mutta jatkan varmaan mallilla, jossa etuosan kaarteet korvataan suorilla/suoremmilla osilla, pitää muistaa nämä käytännön asiat jotka ratkaisuun vaikuttivat, jos ja kun perusovaali alkaa harmittaa.

Terv. V-P

jartsa

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja jartsa » 11.03.2010 18:43

Jos ei suora asema miellytä,tee koko asemasta hieman kaareva fleksikiskoilla taikka sitten vain toinen pää.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja markku55 » 11.03.2010 19:07

Karjaalta syntyisin kun olen, pidän karjaan asemaa hienona esimerkkinä "luonnollisesta" ratapihasta.
Karjaan aseman tuloraiteet Helsingin suunnasta on loivalla kaarteella tehtyjä ja itse asemalaitureiden kohdalla raiteet on suoria kunnes jatkuvat kohti Hankoa tai Turkua.
Olen "aina" ihaillut asemia joilla raiteet on muuta kuin suoria ja vaihteiden jyrkillä mutkilla varustettuja. :D

jartsa

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja jartsa » 12.03.2010 21:32

Tuossa kaarevassa asemassa joutuu asemalaiturit tekemään itse,mitään valmista ei liene olemassakaan jota voi hyödyntää.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja markku55 » 13.03.2010 17:46

Ei kai tuo asemalaiturin teko ole mikään ongelma, vaihtoehtoja on useita ja lopputulos ihan kiiinni siitä kuinka paljon uhraa aikaa ja mikä kelpaa.

jartsa

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja jartsa » 14.03.2010 16:58

Onko pöytä oltava just suorakaiteen muoto?Ilmeisesti jos se on jo tehty.Seinän viertä pitkin pikku pätkä, L tai T-muotoinen kappale vielä lisänä jos vaan mahtuu.

vppelt68

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » 15.03.2010 12:56

Terve, kiitos vastauksista.
Pöytä todellakin on suorakaiteen muotoinen, enkä aio siihen lisäkkeitä rakennella. Vaikka radan perusmuoto onkin se tuttu turvallinen ovaali, yhdessä tasossa ja suorakaiteen muotoisella pöydällä, älkäätten pelätkö että se johtuisi siitä, etten olisi ollut tietoinen tai harkinnut vaihtoehtoja. Tähän mennessä kiinni ruuvatut ratkaisut perustuvat 40+v äijän 15+ vuoden aikana ahnaasti lukemalla ja kuuntelemalla keräämään tietoon. KISS.
Meillä on vaimoni jokavuotinen kevätsuursiivous taas menossa, joten ratahommat on jääneet vähän vähemmälle... eilísiltana kuitenkin kokosin radan kokeillakseni tuota täyssuoraa vaihtoehtoa. Eihän se oikeastaan sen hassummalta näyttänyt, kuin kaarevatkaan. Toisessa kuvassa on teollisuusraiteita kasattu ihan muuten vain - noin mielikuvituksettomasti ne eivät tule, eihän tuon ratkaisun edellyttämä teollisuuslaitoskaan olisi missään suhteessa radan teemaan, ja veisi sitä paitsi miljoonan euron edestä vaunujakin!

jartsa

Re: V-P:n tuleva mahdollinen joskus toteutuva kotirata

Viesti Kirjoittaja jartsa » 15.03.2010 18:40

Joskus tuo vanha ja hyväksi todettu "pussi eurooppalaista peruskauraa" on parempi kuin uusi "pussi suomalaista spesiaalikauraa". :mrgreen: Noista kuvista ei ilmene tuleeko radasta kaksiraiteinen?Voiko siinä 2 junaa ajella erisuuntiin yhtaikaa.Ne teollisuusraiteet sopii hyvin tohon,ehkä hieman viistoon keskellepäin,siihen joku tavaramakasiini.
Ot :miljuunalla vaunuja,ei ne sopis nuille raiteille alkuunkaan. :D

Vastaa Viestiin