Radan rakennus alkoi 09.04.2006

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 04.08.2007 09:21

Tänään ohjelmassa kiskojen maalausta ja ylivihreän nurmen kevyttä sävyttämistä....ja sitten "grand slam"...eli radan viimenen pala paikalleen ja kiskojen puhdistus ja koeajoa :)

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 04.08.2007 11:29

Toivotaan, että palat napsahtaa nätisti yhteen!
Mulla on taas tuossa tarkoitus askarrella ulkona. Keli näyttää siihen sopivalta. Taidan ottaa kameralla parit kuvat ja laittaa tilannetta vähän näkyville taas vaihteeksi.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 05.08.2007 17:07

Hän on niin onnellinen :D
Laitoin viimesen palan kiinni ja siihen "hätäkiskotuksen" ja tässä nyt ajettu about pari tuntia...ja toimii ok :)
Hieman pitää putsaa liimajämiä kiskoilta, mut se ei nyt ole tätä hurmosta pahemmin jarrutellut.
Ratapihakin toimii ok....eli tässähän pitää kaivaa vaunuja esille.

Aika hyvältä vaikutta toi pikon Digi 1 kaukosäädin systeemi. Ostin sellasen Ebaystä ja nyt testaillu nin kiva kun ei roiku johot säätimessä :)
Jaa, pidemmittä puheitta takas ajelemaan :D

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 05.08.2007 17:21

jhr kirjoitti:tässä nyt ajettu about pari tuntia...ja toimii ok :)
Ei kun videot hyrräämään ja YouTubeen uusi filminpätkä? Edellinen on tullut katsottua aika moneen kertaan läpi!

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 05.08.2007 17:47

Nyt ei kerkee, nyt ei kerkee....Hekumoissa välillä ajanu pelkällä veturilla :D
Joo, pitää hakee kaikki pahvilaatikot ja ottaa vaunut esille ja tehä "huoltoraide" jos on joku vaunu saanu siipeensä säilytyksessä, niin korjausraiteelle odottamaan huoltoo :)

Lahjoin pikkulikat jädellä niin ne meni kauppaan ostaan tinapaperia nin tänään saan tehtyy uudet kalliot....vois kans laittaa vikat vaihteet paikalleen...eli tehdasalueelle lähtevä ja sepelikasalle/raakapuunlastauspaikalle toinen.

Vois muuten lahjoo ne uudelleen, että menisivät keräämään ohuita koivun tai jonkun muun oksia niin vois iltapuhteina väsätä tukkipinoja :)

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 05.08.2007 20:11

Tässä joutuu purkaan reilu puol metriä kun on sellanen notkelma radassa ja siinä vaunut tahtoo irrota.
Seki notkelma tuli ihan sen takia, kun käytin vanhoja paloja kun oli rahoitus aika ohutta, nin kaikki ei välttämättä ollu samanlaisia tukirakenteita.
Noo...ei tossa kauaa nokka tuhise kun se on purettu ja uudelleen hiekotus siltä kohtaa. Muuten toimi mallikaasti koko rata.

Myös kiskoja pitää putsata lisää, näkyy selvästi muutamat liimaroiskeet ja nissä töksähtää jos ihan matelemalla menee, mut muuten vaihteidenkin yli menee loistavasti :)

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 05.08.2007 20:43

Sitä taitaa tuntea pian itsensä lapseksi jälleen. Eka ajellaan soikiota monta tuntia, mutta sitten aletaankin jo tehdä vaihtotöitä ja seuraavaksi laaditaan radalle aikataulut ja arvotaan vaunut. :D

Millonkahan sitä vanerikauppaan ehtis...

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 05.08.2007 21:20

no niin, notkelma korjattu :)
Just hiekotin pätkän uusiks ja liimaa perään...antaa nyt kuivua aamuun :)
Nyt kallioden tekoon :)

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 06.08.2007 16:50

Kerrotko vielä, miten teet kallion? Tinapaperista ensin muotti?

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 06.08.2007 16:55

Joo tinapaperin ensin mytistän läjään ja kun sen sitten oikoo niin siihen jää kalliomaisia kupruja. Kun kuprut on mieleisiä niin laitan "tinapaperimuottiin" kipsivelliä...noin sentin paksuudelta ja sitten vaan odottelee kuivuimista. Mitän enempi rutistaa tinapaperia sitä uskottavamman näkönen kalliosta tulee....

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 06.08.2007 22:29

jhr kirjoitti:Mitän enempi rutistaa tinapaperia sitä uskottavamman näkönen kalliosta tulee....
Lähteekö tinapaperi myös mukisematta irti?

Kolisiko koeajeluissasi kalusto moduulien saumoissa? Mulla on ollut aika kolinaa niissä kohdin. En tosin ole vielä mitenkään muotoillut kiskonpäitä.
Miten muuten olit toteuttanut ne kiskoliitokset? Onko kiskoliittimet vai FREMO-tyylinen messinkiruuvijuotos?

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 06.08.2007 22:35

Kyl sen tinapaperin saa siitä helposti pois. Muutamissa kohissa missä on pienempää kalliolohkaretta nin joutuu ottaan pinseteillä mut ei iso homma.

Oon tehny oman ratani periaatteessa moduleina mutta saumoissa silti kiskoliittimet eli ei kuulunu mitään kummempaa ääntelyä.
Tän tein joo, että jos joskus joudun purkamaan nin saan paloteltua vaikkakin on kiskoliittimet....tosin sitten onkin ihmettelemistä kun yritän kasata uudelleen mut sillo pitää tehä erillinen virrotus ja yhistää piuhat eikä kiskoliittimiä.

Tosin siihen märklin modulirataan aion kokeilla viilata päitä viistoon, että ne periaatteessa menee limittäin ja osuu aina kohalleen.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Radan rakennus alkoi 09.04.2006

Viesti Kirjoittaja jhr » 31.10.2007 21:23

Noin, olkapäätä on korjattu ja nyt taas vähitellen pääsee väsäilemään.
Ratapihallekin on ilmestynyt pari letkaa. Jokaisen vaunun käyn läpi ennen ratapihalle laittoa että kaikki nippelit jne on paikallaan ja toimii.
Samalla olen myös vanhentanut muutamia vaunuja ja vetureita. Pitää joskus?!? tehä kotisivu ja tunkea sinne kuvia radasta.
Liitteet
tallinkuva2.jpg
tallinkuva.jpg

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Radan rakennus alkoi 09.04.2006

Viesti Kirjoittaja jhr » 10.11.2007 20:17

Radan väsäys on sujunut hivenen eteenpäin. Eilen iltasella oli koeajossa (ensimmäinen kertaa vesivahingon jälkeen) lättä, Ukko Pekka ja Alstikka. Lätässä oli jotain virroitusongelmia, mutta tokenivat pienen ruuvailun jälkeen. Ukko Pekka kulki kuin unelma myös Rocon vaihteissa 8)

Alstikasta yllätyksekseni löytyi decoderi. Ei kyllä ole harmainta hajua koska sen siihen ole virittänyt.....alankohan tulla vanhaksi ja muisti mennä??
Se kulki myös aika hyvin paitsi kun laitoin vauhtipyörät niin ilmeni jonkin sortin suunnitteluvirhe eli teli ei käänny riittävästi, mutta senkin saa korjattua jahka ehtii....toisaalta teli ei muutenkaan kääntynyt riittävästi. Suunnitellessa olsii voinut tehdä syvennykset niin olsi ollu reilusti tilaa telin kääntymiselle.
Lättä ja Alstikka ovat aivan liian kevyitä eli niihin on nyt suunnitteilla kunnon pohjat niin tulee painoa lisää.
Tänään voisi maisemoida lisää :)

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 148
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Radan rakennus alkoi 09.04.2006

Viesti Kirjoittaja Jimi » 13.05.2008 14:09

Vau. Näyttääpä upealta. Laitahan lisää kuvia näytille :)

Vastaa Viestiin