Radan suunnittelua

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 08.03.2009 14:25

Tästä yritän lähteä liikkeelle rakentamisessa.
Liitteet
RATAvärit.JPG
(33.01 KiB) Tiedosto ladattu 557 kertaa

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jaska » 11.03.2009 15:52

Tuohon jäisi keskelle tilaa vaikka pienelle kaupungille tai kylälle tai metsälle tms. Vaikuttaa mielenkiintoiselta ratakaaviolta.
Jos käytät digitaalista kaksikiskojärjestelmää, joudut käsittääkseni eristämään tuon muutoin oikosulkevan risteyskohdan joka puolelta muovisilla kiskoliittimillä ja varustamaan sen osalla, joka vaihtaa eristetyn osuuden napaisuuden tarvittaessa itsekseen. Tämän osan toiminta ei ole minulle tuttua, kun omassa radassani ei ole silmukoita.

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 16.03.2009 21:17

Terve taas

Nyt näyttää siltä että ratani on pienentynyt kolme kertaa fyysisesti alustan osalta ja nyt löytänyt sen lopullisen
koon johon vaimokin on tyytyväinen. Nälkä kasvaa syödessä tai suunnitellessa.
Puhumattakaan siitä paljonko olen pohtinut ratapohjaa.
Alusta rupeaa olla valmis kohtapuolin ja voin ruveta pohtimaan, mitä rataa tulen ostamaan.
Yrittäkääpä ajaa tuossa radalla kynällä seuraten niin ainakin minä meni monta kertaa sekaisin.
Lähinnä se että missä suunnassa mennään.
Varmasti riittää siis mielenkiintoa hetkeksi tuosta radasta.
Liitteet
RATA 12.JPG
UUSIN RATA
(28.37 KiB) Tiedosto ladattu 451 kertaa

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jaska » 17.03.2009 19:25

Veikkaan, että joutuisi loiventamaan mäkiä hieman tuossa versiossa. Jotta radat voi olla päällekkäin, pitäisi olla ehkä 7 cm korkeusero. jos kallistuksena pyrkisi 2% rajaan se tarkoittaisi, että lähin vaihde, josta eri tasoille erkaannutaan olisi jossain 1,5 metrinpäässä ja toinen reitti laskisi 2% ja toinen nousisi 2% vaihteesta heti. Varsinkin oikeassa laidassa kurvissa taitaa tulla nyt tosi jyrkkää.

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 31.03.2009 10:26

Takakurvi hieman muutui ja speksit on nyt tälläiset R450, pituus noin 200cm jolle nousu sijoittuu eli prosenteissa noin vajaa 3.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jaska » 01.04.2009 22:21

3% nousua en kylläkään suosittelisi. Se on jo todella jyrkkä.

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 04.04.2009 07:18

No pakko se on kai teitä uskoa ja kavensin nousun 2,4% luokkaan. Siitä alemmas en edes saa sitä.
Pohja radalle rupeaa olemaan valmis. Lähetän kuvia kohta.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jaska » 04.04.2009 15:01

Jyrkkään mäkeen kannattaa varmaan laittaa myös yhden kiskopalan siirtymä, eli ettei siirrytä liian äkisti tasaiselta 2,4% nousuun. Siitä kun tulee sellainen keikahdus. Kannattaa laittaa vaikka yksi kiskopala 1,2% siihen väliin tasaamaan keikausta.

Zimonen

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Zimonen » 16.05.2009 14:24

Mikäs notta, kun koko foorumilla ei liitteet toimi?

jartsa

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jartsa » 17.05.2009 21:34

Jaska kirjoitti:Jyrkkään mäkeen kannattaa varmaan laittaa myös yhden kiskopalan siirtymä, eli ettei siirrytä liian äkisti tasaiselta 2,4% nousuun. Siitä kun tulee sellainen keikahdus. Kannattaa laittaa vaikka yksi kiskopala 1,2% siihen väliin tasaamaan keikausta.
Voi tuonkin tehdä käyttämällä esim.vanerisoiroa alustana,taipuu paljon jouhevammin ja helpommin katkeamatta kuin lastulevy.Nousuna pidän maksimina 2 prossaa metrillä,pidemmätkin junat liikkuvat näissä nousuissa.Haittana tietysti pidemmät nousut ja niiden vaatima tila.

Vastaa Viestiin