Radan suunnittelua

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 26.02.2009 19:01

Kokemusta itseasissa on yhden soikioradan verran jota rakensin 10 vuotta sitten. Rataa tuli rakennettua jokunen vuosi ja kokemusta kertyi ihan mukavasti kyllä siitä. Rata oli tosiaan kaksikiskojärjestelmää. Se mitä muista noista ajoista on pahimpana ainakin se, että juna likkui radalla aika huonosti, että 3-järm olisi siinä mielessä parempi.
Laajassa radassa nyt vaan on se hyvä puoli että siitä saa monipuolisemman lasten kannalta ja isän kannalta.
Mutta niinkuin sanoi jo aikaisemmin niin antakaa juuri tälläistä palautetta.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jaska » 26.02.2009 22:32

Jos pelkää virroituksen aiheuttavan päänvaivaa, niin siihen on jo keksitty ratkaisu. Toistaiseksi se on tosin vielä melko hintava valitettavasti, koska kilpailua ei taida olla. Lenz valmistaa Gold sarjan DCC dekoderia, jossa on niinsanottu USP (keskeytymätön signaalin prosessointi tai jotain) ja silloin veturi ottaa varavirtaa jonkinlaisesta kondensaattorista tai vastaavasta, jos yhteys kiskoon on lian tms. takia estynyt. Demovideon linkitin joskus johonkin aikaisempaan keskusteluun. Siinä veturi kulki paperiarkin yli eikä edes nykäissyt. Asennan goldit jahka halpenevat tai tulee kilpailevia halvempia vastaavia, koska myönnän, etten putsaa kiskoja ja kalustoa riittävän usein.

Se eristysjakso ei ole missään nimessä vaikea toteuttaa. Isäni opetti minulle noin 9v ikäisenä hieman sähköopin alkeita ja oikeastaan ne riittävät pitkälle tähän hobbyyn. Kun tuntee termin oikosulku, niin usein se jo riittää ja sellainen voi tulla kysymykseen minkä merkkisillä pienoisrautateillä tahansa ja muissakin sähkölaitteissa. (Tästä tietysti joku voisi heittää, että kannattaa harrastaa live-steam oikealla höyryllä toimivia...)

Eristystä joutuu miettimään myös, jos on tarkoitus hommata boostereita. Ne astuvat kuvaan, jos yksi yksikkö ei pysty syöttämään tarpeellista määrää virtaa kisoihin. Ja virtaahan syövät pääasiassa veturit ja valaistut vaunut. Tämäkin riippumatta kiskojen määrästä kaikissa tuntemissani digitaalisysteemeissä.

Tekniset ongelmat tuskin pilaavat asioita, koska niihin on ratkaisuja. Varmasti kannattaa ensiksi antaa ajatusten rönsyillä ja hakea juuri sitä omaa mielenkiinnon kohdetta ja painopistettä harrasstuksessansa. Omat tavoitteet pitäisi selkiyttää.

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 28.02.2009 19:59

Terve taas ratapohja vihdoin lyöty lukkoon ja alustan rakentaminen aloitettu. Materiaalina käytetty 50x38mm höylätty.
Liitteet
144 009.jpg
(63.99 KiB) Tiedosto ladattu 429 kertaa
144 008.jpg
(67.02 KiB) Tiedosto ladattu 426 kertaa
144 007.jpg
(68.8 KiB) Tiedosto ladattu 424 kertaa

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja markku55 » 28.02.2009 22:05

Et kai aio pitää osalla jalkojen alla karvamattoa ja osalla tukena suoraan lattiaan?

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 01.03.2009 06:26

Toi on pahasti vielä toi pohja kesken, mutta tosta se sitten lähtee. Ei tule mattoa alle.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ealab » 01.03.2009 07:46

Miten olisi muutamaan elementtiin jaettuna. Vielä helppoa. Mahdollisen siirtelyn kannalta. :)

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 01.03.2009 12:05

Kiitokset vinkistä mutta tajusin tehdä tuon itsekkin, että jaoin radan 3 palaan.

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 05.03.2009 20:12

Terve taas.

Projekti etenee ja kun vihdoin ratapohjan kasattua, mutta olen sitä jo pienentänyt monta kertaa. Itseasiassa ratapohjakin on pienentynyt kummasti. Laitan kuvia myöhemmin jo aikaan saadusta.
Rata 6.JPG
(16.28 KiB) Tiedosto ladattu 310 kertaa
Kuvassa on ylikulku tuossa missä raiteet risteävät.

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tony » 06.03.2009 07:56

Terve,

Tosi mukavan kokoinen tila sulla on tuota rataa varten käytettävissä. Ratasuunnitelmasi ovat eläneet ja nyt taitaa olla jo aika lukkoonlyöty suunnitelma. Itse en ole edes noin pitkällä omalla radallani. Muutama perusasia on itselläni asettunut kohdalleen, mutta kaikki muu on täysin avointa vielä.

Mutta muutama kommentti tuosta viimeisimmästä ratasuunnitelmastasi: Onko tuon kolmitievaihteen päähän tulossa veturitalli? Tuolla ratakaaviolla et pysty kääntämään kalustoa ympäri missään "kolmiossa", mutta eihän se toki ole välttämätöntä eikä aina edes esikuvanmukaistakaan. Jos pistoraiteille on tarkoitus suorittaa vaihtotyöliikennettä, tulee vaunut edellä ajoa aina asemalta asti, tai sitten veturi jää pussiin, koska ympäriajo ei ole missään muussa kohdassa mahdollista. Olisiko mahdollista muuttaa tuo "takasuoran" pistoraide ohitusraiteeksi? Tällöin pystyisit periaatteessa siinä vaihtamaan vaihtotyöveturin päästä toiseen.

Millaista liikennettä olet suunnitellut radalle? Lähinnä kiinnostaisi millaisilla junilla ja vetokalustolla meinaat ajella. En tarkoita siis sähköjärjestelmää vaan ajatko minkä mittaisilla tavara/henkilöjunilla, monta yhtäaikaista veturia jne...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.03.2009 08:30

Olisi myös mahdollisuus laittaa sivuraiteet ja "pussit" niin pitkiksi, kuin sopii. Esim: kuvassa ylhäällä pitkä pussi, siihen toinen raide rinnalle ja päähän vaihdepari niin, että mahtuu veturi perälle. Siinä voi masiinan ajaa letkan edestä toista myöten letkan toiseen päähän ja vetää letka pois. Tai toisessa pussissa odottaa masiina, joka ajetaan letkaan...tullut masiina jää toiseen pussiin, jne. Ja kun käytetään koplingin irrottimia.
Liitteenä kaavio omasta radasta.
Liitteet
H0ratakaavio lh 10a.JPG
(103.97 KiB) Tiedosto ladattu 282 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1088
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.03.2009 08:48

Näyttää A4 kokoon Paint:lla piirretty piirros kärsineen pienestä pikselimuutoksesta. Jotta tänne sopisi.

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 06.03.2009 09:28

Terve

Veturitallit tulevat tosiaan tuonne kolmivaihteelle. En ajatellut hommata kääntöpöytää vielä. Muutenkin tuo suunnitelma on sillä tavalla vielä auki, että meinaa tuon oikean pääradan mutkan viedä tunneliin kokonaisuudessa jolloin takasuoran pistoraiteet tulevat myöhemmässä vaiheessa käyttöön. Eli saan tavallaan toisen ympyränradan pääradan päälle. Täytyy vain sitten miettiä miten tulee sillat, tunnelit ja ratojen yhtymäkohdat. En osaa sanoa vielä minne tulee seisontaraiteet ja olisi kiva saada laskumäki tavaralle. Rataani tulee kyllä pieni asema koska sellainen nyt vaan on pakko olla rautatie infrastruktuurissa.
Vaikea on kun vielä opiskelen veturinkuljettajaksi ja on tullut nähtyä esikuvien mailmaa jonkin verran joka sekoittaa tätä mailmaan kun haluaisin kaiken. Voi olla että raiteistokaaviot hiotuvat vielä paremmiksi ja varmaan erilaiseksi kun tässä samalla oppii kun tekee. Hassua miten tuon pöydän koko on pienentynyt kokoajan sitä rakentaessa.

Aluksi ajattelin, että radallani kulkevat pelkät dieselveturit. Aion jossain vaiheessa tehdä dv12 armeijan radalleni nyt saa V100 hoitaa vaihtotyön ja raskaat tavarajunat.

Mutta kivannäköinen kaavio oli sinulla tuossa. Ja hyviä mietteitä taas kaikilta. Sitä vaan huomaa, että ei osaa kaikkea vielä miettiä loppuun asti.
Liitteet
Rata 6.JPG
(16.28 KiB) Tiedosto ladattu 263 kertaa
90d2e13b9bba8dc24c93a5f684400-orig.jpg
Näitä kavereita on aluksi kaksi

Makaroni

Muutoksen muutosta

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 06.03.2009 11:17

Dodii niinkuin kuvista näette pohja on muuttunut hieman. Ahneus käy lankeemuksen tieltä vain miten se meni?
PAkko oli pienentää. Saa nähdä miten rata lopulta muovautuu tuohon. Hyötypituushan tuolla on 4300mm eli kohtuu
iso toi 1,5v pojan huone. Leveyttä suurimmillaan noin 1000mm ja korkeuden tein lasten takia 750mm.
Liitteet
144 020.jpg
(40.77 KiB) Tiedosto ladattu 254 kertaa
144 019.jpg
(42.31 KiB) Tiedosto ladattu 254 kertaa
144 018.jpg
(43.36 KiB) Tiedosto ladattu 256 kertaa
144 017.jpg
(38.68 KiB) Tiedosto ladattu 254 kertaa

Makaroni

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Makaroni » 06.03.2009 12:04

Ja taas pohja, mutta tässä tunnelit.
Liitteet
rata6.JPG
(32.65 KiB) Tiedosto ladattu 258 kertaa

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Radan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jaska » 06.03.2009 12:15

Muistathan laskea, paljonko nousua/laskua radalle tulee. Nousu ilmaistaan yleensä prosenteissa, eli esim 2% nousu tarkoittaa, että metrin matkalla rata nousee 2 cm. Jos nousu on kovin jyrkkä, on ongelmia tiedossa. Toisaalta nousua on saatava riittävästi, kun rata menee eri tasossa, kuin toinen.

Vastaa Viestiin