Märklin Suomirata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

Joo kyllä kuvan autot ovat 1:87 ja muovisia.
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

Jotain pieniä muutoksia tullut tähänkin. Tausta vaihtui PeS:ltä hankittuun pelto/metsämaisemaan, Jota ei ole vielä sen paremmin leikelty eikä maalailtu. Ainoastaan mallailtu paikoilleen. Myös muutama mänty on ilmestynyt kuvaan, tosin eivät ole vielä liimattuna paikalleen. Väriäkin näyttäisi Vielä paikka paikoin oksista puuttuvan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Pkh, 29.01.2009 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Persketti että olet saanut hyvän näköiseksi Märklinin M kiskot, näyttää fixattuna jopa paremmalta kuin C ja K kiskot konsanaan....
Eikös tuosta saisi Fremo M moduulin helpostikkin, vai onko jo?
Ylläpito
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

Hermanni kirjoitti:Persketti että olet saanut hyvän näköiseksi Märklinin M kiskot, näyttää fixattuna jopa paremmalta kuin C ja K kiskot konsanaan....
Eikös tuosta saisi Fremo M moduulin helpostikkin, vai onko jo?

Tätä ei ole tehty standardien mukaan, valitettavasti. Joten ei taida kovinkaan helposti olla liitettävissä muuhun kuin näihin omiin rakennelmiin. :)
jartsa

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Puut ovat aika luonnonmukaisia,oletkos ne itse valmistanut?Yhdessä kuvassa oli näkyvissä rauta/kuparilanka punosta puun tyvessä,siitä vain päättelin niiden olevan omatekoisia.
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

jartsa kirjoitti:Puut ovat aika luonnonmukaisia,oletkos ne itse valmistanut?Yhdessä kuvassa oli näkyvissä rauta/kuparilanka punosta puun tyvessä,siitä vain päättelin niiden olevan omatekoisia.
Männyt ovat osittain itse tehtyjä joissa myös rautalangasta runko. Runkoon on kiedottu teippiä ympärille, jonka jälkeen sivelty yleisliimaa pintaan ja ripoteltu siivilöityä multaa päälle ja lopuksi runko on vielä maalattu.
Ja tuo kuvassa näkyvä kuusi on tuollaisenaan kaupasta ostettu. Pitää tuolle rungolle tehdä jotain kun on aika luonnottoman näköinen tuollaisenaan.

Koivu on tehty maalaamalla valmiista puusta.
jartsa

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Pkh kirjoitti:
jartsa kirjoitti:Puut ovat aika luonnonmukaisia,oletkos ne itse valmistanut?Yhdessä kuvassa oli näkyvissä rauta/kuparilanka punosta puun tyvessä,siitä vain päättelin niiden olevan omatekoisia.

Koivu on tehty maalaamalla valmiista puusta.
Valmiista puumallista vai oikeasta"puusta" 8) :P Nuo puut tekis vaikkapa 2,5mm2 kuparilangasta,sais rungot paremmin juottamalla pysymään kasassa,ilman teippejä.Päälle paksuhko maali ja maalin ollessa tuoreena ripottelee tarvittaessa tuon pinnoitteen.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vuosien takaisissa "Pienoismalli"- lehdissä oli hyvät puuston teko- ohjeet. Siinä käytettiin monisäikeistä Cu- johdinta ja "jäkisteippiä", piippurasseja, tjms. Niillä sai aikaan varsin hyvännäköistä puustoa.
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

jartsa kirjoitti:
Pkh kirjoitti:
jartsa kirjoitti:Puut ovat aika luonnonmukaisia,oletkos ne itse valmistanut?Yhdessä kuvassa oli näkyvissä rauta/kuparilanka punosta puun tyvessä,siitä vain päättelin niiden olevan omatekoisia.

Koivu on tehty maalaamalla valmiista puusta.
Valmiista puumallista vai oikeasta"puusta" 8) :P Nuo puut tekis vaikkapa 2,5mm2 kuparilangasta,sais rungot paremmin juottamalla pysymään kasassa,ilman teippejä.Päälle paksuhko maali ja maalin ollessa tuoreena ripottelee tarvittaessa tuon pinnoitteen.
Siis valmiista 1:87 puumallista. :oops:
jartsa

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Ok,Noissa puunrakennushommissahan voi käyttää vaikka tuota mainitsemaani metodia,kuparijohdinta MLL tai AJ halutun paksuisena.Kuorimatta johdinta niissä on valmis tukirakenne muovikuoressa runkoa varten,alkumuotojen muokkaus epoksimuovipohjaisella pakkelilla tms.lopuksi sopiva sävytys pintaan.Oksisto taas kuorittuna kaapelina tehty.
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Onpas hieno! jos joskus itse pääsisi tuollaisen lopputulokseen... ehkä joku kaunis päivä niin voi käydäkin. Ehkä sitä päivää saa vielä odottaa. Jos harrastus jaksaa kantaa, niin silloinhan tulos on hyvä. Oletkos muuten tuon hurun itse tehnyt?
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

Eeli kirjoitti:Onpas hieno! jos joskus itse pääsisi tuollaisen lopputulokseen... ehkä joku kaunis päivä niin voi käydäkin. Ehkä sitä päivää saa vielä odottaa. Jos harrastus jaksaa kantaa, niin silloinhan tulos on hyvä. Oletkos muuten tuon hurun itse tehnyt?
Kiitos. Huru on Juha T:n valmistama.
http://www.dlc.fi/~jte/JunatFrameSet.html


Tämäkin on taas hieman muuttunut mm. rautatiemuseosta ostettu rintamamiestalo on rakenteilla ja tuloillaan maisemaan, punainen tupakin on vaihtanut paikkaa.
Kuvia tulee lähiaikoina.
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Pkh »

Noniin, laitetaas muutama uusi kuva taas näkyville. Jokohan tämä olisi se pysyvä ratkaisu talojen suhteen. :)
Kuva
Kuva

Rintamamiestalon sijainnin mallailua.
Kuva

Huuto.netistä löytyi Suomalaiseen maisemaan sopiva vanha scania.
Kuva

Kyllä sitä hommaa tuntuu piisaavan näinkin pienen pätkän detaljoimisessa. :)
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Pkh kirjoitti:Kyllä sitä hommaa tuntuu piisaavan näinkin pienen pätkän detaljoimisessa. :)
Niinpä, siksi moduulit onkin hyvä tapa harrastaa pienoisrautateitä, ei tunnu projektit kestävän ikuisuutta. ;)
Ylläpito
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin projektia pukkaa.

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti:
Pkh kirjoitti:Kyllä sitä hommaa tuntuu piisaavan näinkin pienen pätkän detaljoimisessa. :)
Niinpä, siksi moduulit onkin hyvä tapa harrastaa pienoisrautateitä, ei tunnu projektit kestävän ikuisuutta. ;)
Tässä on, mitä minä tekisin tässä tapauksessa, kun on niin hienosti maisemoitu:

1.) hanki erikoiskiskot "Übergangsgleis"
a.) toisella puolella M ja toisella K (2291)
b.) toisella puolella M ja toisella C (24951)
c.) toisella puolella C ja toisella K (24922)
kts. Märklin-luettelosta:
http://www.maerklin.de/media.php/de/pdf ... oginfo.pdf
http://www.maerklin.de/media.php/de/pdf ... oginfo.pdf


2.) tutki Fremon päätylevyn geometriaa ja rakenta sopivan kokoisen sovintomoduulin, toisella puolella M-kisko ja toisella K-kisko.
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h ... m-norm.pdf
(kts. viimeinen sivu dokussa matalasta päätyprofiilista)

Itse olen jo tehnyt koko vaiva, eli useamissa moduuleissa olen sekoitannut C-, K- ja M-kiskot ristinrastin ja Märklin-juna kulkee kevyesti, ihan sama analogisesti tai MobileStation kanssa. Silloin viime vuonna oli Hermannin silmukkamosuuli kytkety ja on toiminut:
http://www.taprk.org/img/show/mex_2008/IMG_3181.jpg
Vastaa Viestiin