Tapanin kellarirata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

jartsa

Re: Tapanin kellarirata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jaaha labbis :mrgreen:
mattih
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 19.09.2007 15:21

Re: Tapanin kellarirata

Viesti Kirjoittaja mattih »

Olet näemmä laittanut jossain välissä päivityksiä miten rata on kehittynyt, mutta jostain syystä ne kuvat eivät aukea. Olisi ollut kiva nähdä uudemmatkin kuvat.

Todella mukava tila teillä on kyllä radalle. Mitä kuvista voisi päätellä, niin tämä on siis kapeahko pitkulainen huone, jossa toisessa päässä on ovi?

En nyt malta olla sanomatta mitä minulle tuli mieleen nähtyäni tuon upean tilan. Itse kun pidän radoista, joissa voi liikennöidä ja simuloida "oikeaa" liikennettä, näkisin tuossa tilassa vielä suuren kasvupotentiaalin! Nyt rata on pöydällä huoneen keskellä, ja ympärillä on tilaa kiertää operoimassa rataa. Jos asetelman vaihtaisi toisinpäin, saisi tuohon mahtavasti lisää linjapituutta! Rata kiertäisi huoneen ympäri pitkin seiniä, ja keskelle huonetta jäisi tilaa operoida rataa. Jos halutaan säilyttää mahdollisuus ympyrärataan, mahdollisuuksia on monia. Vaihtoehtoina on esim irrotettava silta oven kohdalle, tai silmukat radan päihin. Silmukka voi olla joko kääntölenkki, jossa juna ajetaan ympäri palaten samaa raidetta, tai vaan lenkki, josta seinän viertä kulkee paluureitti radan toiseen päähän. Paluulenkki voi joko olla ihan näkösällä, tai ehkä mielummin vielä maiseman tai muun taustan takana.
Rataan saisi kummallekin pitkälle seinustalle hyvän kokoisen aseman, ja vielä linjaakin. Linjalle voisi vielä laittaa esim laiturin jossa hitaammat hitaammat henkilöjunat pysähtyisivä, tai pienen teollisuusraiteen. Tuo ICE2 voisi pysätyä vain pääasemalla (tai jos asemat ovat pieniä, niin sujahtaa ohi kovaa vauhtia ohittaen asememille väistäneiden tavarajunat ja hitaammat henkilöjunat.) Piilossa olevalla pätkällä voisi olla pieni piiloratapiha, minne pari junaa saa piiloon. Näin junat voisivat tulla radan toisesta päästä esiin, linjan jälkeen saapua asemalle, jatkaa taas linjaa pitkin seuraavalle asemalle, ja jatkaa matkaa kohti tuntematonta (takaisin piiloratapihalle). Digitaalisesti kun ajatte, olisi piiloratapihalle helppo tehdä automaattinen pysäytysraide, jonne voi antaa junan itse jatkaa matkaa sen jälkeen kun se katoaa näkyvistä.

Mutta niin, kenties valtaosa nuoremmista junailijoista, tai edes isommistakaan, ei näe tätä suunnitelmaa niin hienona kuin se mun ajatuksissani on :)

Laita toki päivityksiä tänne kun radanrakennus etenee!

-MattiH.
jartsa

Re: Tapanin kellarirata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Hyvältä näyttää,vaikkei olekkaan ihan omien mieltymyksien mukaista/maalaista.
Vastaa Viestiin