Lattiaradat

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja ealab »

Märklin voi kyllä rämistä. Lähinnä rattaiden osalta. Yksi syy siihen on voitelemattomuus. Näin juuri 3029:n, joka oli aivan finaalissa. Virroitin " puhkikulunut, rattaat vinksinvonksin kuluneiden laakereiden vuoksi, hiilet lopussa, jne. Veturi ei ole koskaan ollut auki! Tällaista perussarjaa 60- luvulta myytiin äskettäin huutokaupassa. Lähtöhinta 100€! Oli siinä vähän lisäraiteitakin ja pari, kolme epäkuntoista lisävaunuakin. Kovasti meklari kehui laatua!
Ps. Pari, kolme pikkuveturia on korjattu: uusia akseleita 2,5mm:n kiilloitetusta teräksestä. Se toimii hyvin pienikitkaisesti. Tätä löytyy mm. puretusta korppuasemasta. Sanon terästä siksi, että Mä:n alkuperäiset akselit ovat luultavasti tavallista akseliterästä, joka ei ole kovaa.
Anntz

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Anntz »

Hei vaan kaikki veturitallilaiset!
Luin tässä noita lattiaratoja ja tuli mieleen, että itselläni on rata sängyn alla 16mm vanerista, pyörät vanerin alla, helppo liikutella. Mitat ovat noin 180cm-80cm. Siihen saa hyvin aloitusradan (aika isonkin :shock:) ja sisäpuolelle rataa voi sitten kivasti tehdä ratapihan. Veturimalli on Märklinin H0 MA29130 ja hyvin se siinä kulkee toistaiseksi. Sitten vielä kysyisin arkaluontoista asiaa, että minkälaista laajennussarjaa kannattaisi tuohon malliin ja noihin mittakaavoihin hankkia? Olisi hyvä jos jotain halpaa ja laadukasta olisi tarjolla ja kun kerran olette harrastaneet tätä jo monia vuosia (minä taas vasta viikon :wink: ) niin olisi kiva saada jotain kokemuksia noista laajennussarjoista.
Vielä sellainen juttu jos ihmettelette jos siellä on kirjoitusvirheitä tai jotain muuta kysyttävää niin sellainen ilmoitusasia on vain että olen 12-vuotias jos joku sattuu ihmettelemään. :mrgreen:
Vastaattehan pian.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Anntz kirjoitti:Sitten vielä kysyisin arkaluontoista asiaa, että minkälaista laajennussarjaa kannattaisi tuohon malliin ja noihin mittakaavoihin hankkia? Olisi hyvä jos jotain halpaa ja laadukasta olisi tarjolla ja kun kerran olette harrastaneet tätä jo monia vuosia (minä taas vasta viikon :wink: ) niin olisi kiva saada jotain kokemuksia noista laajennussarjoista.
Rataanko laajennusta kaipaisit, jos niin niin tarvitsisi tietää minkälaista märklinin kiskoa sinulla tällä hetkellä on?
Märklin M = metallisella sorapenkalla olevaa ns peltikiskoa, C kisko taas on muovisella sorapenkalla olevaa kiskoa ja K kisko on ilman penkkaa oleva Märklinin kisko (vain pelkät ratapölkyt).
Muita rakennuksia ja tarvikkeita löytyy harrastealan kaupoista, kauppoja on listattu foorumille tänne.
Ylläpito
Anntz

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Anntz »

Joo sitä laajennusta kaipaisin ja minullä on kyseistä C-mallia. Käynkin heti katsomassa niitä kauppoja täältä foorumilta jos löytyisi sopiva laajennuspaketti. :mrgreen:
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Tervetuloa, Anntz!
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Tony »

Anntz kirjoitti:Joo sitä laajennusta kaipaisin ja minullä on kyseistä C-mallia. Käynkin heti katsomassa niitä kauppoja täältä foorumilta jos löytyisi sopiva laajennuspaketti. :mrgreen:
Käyttäjällä Markku55 oli ainakin taannoin Märklin tavaroita myynnissä ja muistelisin hänellä olleen C-kiskojen laajennussarjojakin. Pääset varmasti edes hiukan halvemmalla, jos ostat noita vähän käytettyinä kuin kaupan tiskiltä. Markku varmaan kommentoikin omasta puolestaan sinulle, mitä hänellä vielä on myynnissä.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Anntz

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Anntz »

Kiitos vinkistä ja tervetulokomiteasta. Kyselenkin Markulta jos olisi niitä C-sarjan laajennuskiskoja. Varmaan hyvässä kunnossa luulisi olevan.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Terve Anntz,
Oikeastaan minulla ei ole laajennussettejä, vaan ns. starrtisettejä, joita tietysti voi ihan samalla tavalla yhdistää toisiinsa kuin laajennussettejäkin.
Tulin juuri kyynärpään leikkauksesta, joten tuon säilytyskomeron tutkiminen on nyt vaikeaa, mutta yritän etsiä noita aiemmin kertomiani myyntilistoja ja katsoa mikä oli se viimeinen, eli edullisin hinnoittelu.
Jos sulla ei ole kiirettä, niin palaisin mieluumiin ensi viikolla kunhan saan nämä lääkehöyryt päästä pois.
Anntz

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Anntz »

Juu ei minulla oikeastaan mikään kiire ole. Päästele höyryt ihan rauhassa ulos nin katostaan sitten.
pete

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja pete »

luulin olevani ainoa harrastaja joka keräilee tavaraa ja "haaveilee" omasta radasta. no mulla oli 80-90 luvun vaihteessa tehty silloiseen anoppilaan rata jossa oli jo maisemointikin loppusuoralla... ja sit tapahtu se mitä tiedän tapahtuneen monille muillekin. no erohan se siinä sitte, sahaessa pöytää kappaleiksi tuli ihan tippa silmään, ei sillä että se ero kirpaisi vaan se rata. siitä toivuttuani päätin että en ala rakentamaan mitään ennenkuin on "varma" asuinpaikka, no mikä nyt on vieläkään mikään varma, mutta kuitenkin. 15 vuotta oli harrastus takaraivossa ja 4 v takaperin tein päätöksen, radalle oli rakennettava talli... suostuteltaessa vaimoa jouduttiin tasapeliin, minä sain 40m2 tallin ja se sai 40m2 autokatoksen. nyt rata on siinä vaiheessa että pöydälle kasataan eri vaihtoehtoja joista päätetään lasten kanssa mikä niistä on sopivin. raily kyllä löytyy suunnittelu ohjelmista mutta en ole ollut sen kanssa "yhteisymmärryksessä". rataa on 70-luvulta lähtien useilta eri valmistajilta sekä eri mittakaavoja. nyt olen päivän lueskellut foorumin viestejä ja alkanut taas poltteleen 24/7 radan kanssa touhuaminen. mutta kunhan edes tän sairasloman ajan kerkeisi päivät olemaan veturitallissa.
Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Saku »

Ei voi kun olla kateellinen niille, joilla on oikeasti tilaa harrastaa ja tehdä, oli se sitten junia tai mitä tahansa yleensäkin. Toivottavasti itsellekin löytyis vierashuoneesta nurkka junille. Ehdotus on jo lähetetty hallitukselle.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Huomaan, että olen luvannut asioita jotka on jääneet tekemättä.
Olen nyt kuvannut suuren osan kalustoani, ja loput on Märklinin, Fallerin jne koodeilla netistä löydettävissä.
Pyrin pistämään kaikille tiedoksi mitä meikäläiseltä löytyy myytävää, ehkä jo viikonloppuna :oops:
Anntz

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Anntz »

Saku kirjoitti:Ei voi kun olla kateellinen niille, joilla on oikeasti tilaa harrastaa ja tehdä, oli se sitten junia tai mitä tahansa yleensäkin. Toivottavasti itsellekin löytyis vierashuoneesta nurkka junille. Ehdotus on jo lähetetty hallitukselle.
Mulla on sama juttu. Ideoita löytyisi mutta tilaa ei :cry:
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja jhr »

Voihan tehdä N-mittakaavan radan....se on kooltaan noin neljäsosa HO radasta.
Anntz

Re: Lattiaradat

Viesti Kirjoittaja Anntz »

jhr kirjoitti:Voihan tehdä N-mittakaavan radan....se on kooltaan noin neljäsosa HO radasta.
Hyvä ehdotus ja idea, mutta voi olla vaikeaa, kun on kaikki rahansa laittanut H0-hon :mrgreen:
Vastaa Viestiin