Mudhoneyn lohkorata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Mudhoneyn lohkorata

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

No niin, pöytärata on nyt haudattu eli purettu mutta aloin jo purkuvaiheessa visioida osien hyötykäyttöä. Tarkoitus on palata ajassa taaksepäin ja periaatteessa rakentaa Fremomaisia lohkoja, kuitenkaan noudattamatta orjallisesti standardia. Omaan rakennushistoriaan mahtuivat aikoinaan aloittamani Märklin-moduulitkin mutta jotka silloin jäivät rakentamatta loppuun ja saivat uuden omistajan Etelä-Savosta.

Märklin-moduuliprojektin peruja ovat varastosta vieläkin löytyvät Ikean "IVAR"-hyllyjärjestelmän päätytikkaat, joista yhteen ehdin jo tehdä aikoinaan lovet moduulia varten. Tällöin moduulin leveys oli Fremo-standardin mukainen 500 mm, ensimmäinen työn alle tuleva lohkoni on 450 mm leveä ("Mikä ihmeen pakko se on aina tehdä oman mielen mukaan, eikö voisi käyttää valmiita standardeja?! 8) ), joten lovetus täytyy tehdä päätypuiden sisäpuolelle.

Ensimmäisen lohkon perustana on pöytäradan "yläkerta", 450x920 mm kokoinen vanerilevy. Ensimmäinen työ olikin muuttaa mitat symmetriseksi eli niin, että lohkosta tuli 450x900 mm kokoinen. Lohkon päädyistä päätin tehdä Fremo F96:n mukaisesti 100 mm korkean. Tämä siis lohkon alareunasta penkereen yläreunaan, jonka päälle tulee tukikerros ja kiskotus, tässä tapauksessa Märklin C. Vanhoista, yläkerran runkorakenteiksi tarkoitetuista osista sain päätytarpeet mutta sivutuet täytyi sirkkelöidä uudesta levystä.

Koska rakennusmateriaali on 9 mm vaneria, sirkkelöin sivutuet päätyjä 9 mm matalemmiksi eli 91 mm korkeiksi. Kokoonpanin lohkon osat toisiinsa pöytäradasta puretuilla kulmaraudoilla ja torx-ruuveilla. Näin laatikko syntyi kohtuullisen nopeasti ja on vielä purettavissakin yritysten ja erehdysten voimaantullessa.

Lohkon raidekaavioksi tulee pelkän kuormausraiteen sijasta linja-vaihde TKR-yhtiön yksityisraiteelle, siksi turvavaihdekin on tarpeellinen. Kuvasta poiketen turvavaihde muuttuikin oikeankätiseksi eli normaali liikennöintisuunta on suoraan eikä poikkeavan kautta, kuten turvavaihteissa Suomen rataverkollakin on tapana.

Ensimmäisen työskentelypäivän päätteeksi sahasin kannesta pois pistosahalla ylimääräiset palat, jotta avoimet penkereet saivat muotonsa ja maastonrakennuksen ei tarvitse lähteä kansilevyn tasosta. Turvavaihteen taakse jätin sen sijaan levyä rakennuksia ja tietä varten.

Todennäköisesti sahaan kuitenkin päätyjen yläosasta 9 mm pois niin, että vain penkereen profiili jää jäljelle. Seuraava työ on sovitella kaarteen loppu ja rakentaa uusi pääty.

Vastaa Viestiin