Surinaan apua/ Käyrää lisää

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by ealab »

Kiitos neuvosta! Liitteenä Dc- suodatuskytkennän käyrämuotoja. Josko onnistuisi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by Jaska »

1000uF kondensaattori poisti kaikki surinat releistäni. Investointi tuli maksamaan vaatimattomat puoli euroa. Kiitos! :D
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by Jaska »

Sellainen havainto vielä, että ihan maksimikuormituksella (kaikki vaihteet yhtä aikaa sivulle) surina palaa kuvioihin. Mutta kuinka todennäköistä on, että toistakymmentä vaihdetta on tasan yhtäaikaa sivulle käännettynä... :D Ehkä jos lisäisi vielä toisen kondensaattorin, se riittäisi.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by Hermanni »

Tai jos lisäisit suoraan ohjauspöytään yhden järeämmän virransyöttöön, ei tarvitsisi koko "palettia" käydä läpi.
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by ealab »

Ei olisi hassumpi ajatus käyttää jännitevakavoitua jännitelähdettä. Tällainen löytyy mm. rakennussarjana, kotelotta, muuntajatta, K7203, Vellemann:lta. Saisi täysin hurinavapaan jännitteen. Mutta kyllä myös jämerämpi vastaava, kuin nyt on käytössä, isommalla/ useammalla konkalla, toimii. DC- ajosäätimenä samalta valmistajalta K8004- sarja on hyvä. Se on tasajännite- pulssinleveysmuunnin.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by ealab »

Jaska wrote:Sellainen havainto vielä, että ihan maksimikuormituksella (kaikki vaihteet yhtä aikaa sivulle) surina palaa kuvioihin. Mutta kuinka todennäköistä on, että toistakymmentä vaihdetta on tasan yhtäaikaa sivulle käännettynä... :D Ehkä jos lisäisi vielä toisen kondensaattorin, se riittäisi.
Konsteja on useita, sanoi... A: Kondensaattorin lisäys tasaa jännitettä, mutta muuntajan virranantokyvystä riippuisi jännitteen keskimääräinen taso. B: Voisi mm. jakaa piirit vaikka kahdelle virtalähteelle. C: voisi myös käyttää "sisäsiistiä , pientä lyijyakkua virtareservinä. Siinä hurinat häipyisivät. Tämä vaan vaatisi tarkan säätöjännitteen omaavan virtalähteen/ laturin. D: Laita releille pienempi pitojännitesysteemi. Se on yleensä n. puolet vetojännitteestä. Samalla pienenisi virran tarve ja hurinaongelma paranisi? E: jokaiseen kääntömoottorireleeseen käämin rinnalle oma konkka. Vaatisi sarjadiodin, ettei konkka pääsisi purkautumaan takaisin päin virransyöttöön/ muihin paikkoihin. Tämä konkka ( muutama sata uF- 1000uF?/ >25V) saisi samalla aikaan pienen releen päästöhidastuksen/ vaihteen kääntöhidastuksen. Joten vaihteen käännön alkuun toiseen suuntaan tulisi pieni viive/ kääntö pehmenisi. Voisit yrittää kokeilla!
Tämä päästöhidastusaika on laskettavissa: T= RC, jossa R on käämin vastus ja C on kapasitanssi. Tätä aikaa voi viritellä C:n kanssa olevalla sarjavastuksella. Joka on laskettava yhteen käämin vastuksen kanssa. Esim. 300 Ohm ja 1000uF= 0,3 sek. Se on ensimmäinen ns. T-aikajaksoista, joka on 63%:n jännitepudotus käyttöjännitteestä. Samoin siitä 3 seuraavaa T:tä kukin 63% aina edellisestä jännitejäämästä , joiden jälkeen konkka katsotaan purkautuneeksi kokonaan.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by Jaska »

No käytännössä en kyllä tee tälle ongelmalle mitään. Ongelman esiintymistodennäköisyys on satunnaisesti käännellyille vaihteille (15 kpl ja 2 asentoa / vaihde) ~0,003%. Kun releet on asennettu niin päin, että suora vaihde ei kuluta virtaa ja käännetty kuluttaa, ei ole mitenkään tavallista, että koko radan kaikki vaihteet sattumoisin olisi käännetyssä asennossa yhtäaikaisesti. Ja jos on, niin silloin sen hurinan varmasti sen hetken kärsiikin.

Asia tulee tosin ajankohtaiseksi, jos lisään samaan virtalähteeseen kuormaa entisestään. Sitten joudun varmaankin ostamaan isomman kondensaattorin tai laittamaan nykyisen kaltaisia kaksi rinnan. Tai se edellä mainittu akku tasaamaan.
jartsa

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by jartsa »

Jaska wrote:No käytännössä en kyllä tee tälle ongelmalle mitään. Ongelman esiintymistodennäköisyys on satunnaisesti käännellyille vaihteille (15 kpl ja 2 asentoa / vaihde) ~0,003%. Kun releet on asennettu niin päin, että suora vaihde ei kuluta virtaa ja käännetty kuluttaa, ei ole mitenkään tavallista, että koko radan kaikki vaihteet sattumoisin olisi käännetyssä asennossa yhtäaikaisesti. Ja jos on, niin silloin sen hurinan varmasti sen hetken kärsiikin.

Asia tulee tosin ajankohtaiseksi, jos lisään samaan virtalähteeseen kuormaa entisestään. Sitten joudun varmaankin ostamaan isomman kondensaattorin tai laittamaan nykyisen kaltaisia kaksi rinnan. Tai se edellä mainittu akku tasaamaan.
Vaihteissa on ne rajakytkimet,ei pitäisi surista kummassakaan asennossa.Kytkennöissä on oltava jotain häikkää,rajakytkimet puuttuu vaihdemoteista jne..
Tasasuuntaamaton "päristää" moottoreita,tasasuunnattu ei.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by Psi »

jartsa wrote:Vaihteissa on ne rajakytkimet,ei pitäisi surista kummassakaan asennossa.Kytkennöissä on oltava jotain häikkää,rajakytkimet puuttuu vaihdemoteista jne..
Tasasuuntaamaton "päristää" moottoreita,tasasuunnattu ei.
Jartsa: Todennäköisesti Jaskalla on autoreleet vaihdemoottoreina, ei tavanomaisia kaksoiskelavaihdemoottoreita, koska nämä hänen vaihdemoottorinsa vievät jatkuvasti virtaa ollessaan poikkeavalle raiteelle käännettyinä. Autoreleet on tasavirralla käytettäviä, toisin kuin esimerkiksi Fleischmannin vaihdemoottorit, joidenka sisäänrakennetut ja varsin heppoiset rajakatkaisijat palaa pilalle tasavirtakäytöllä, kun ne eivät kestä tasavirran katkaisua.

Jaska: Voit tietysti myös käyttää useampaa virtalähdettä yhteismaa-periaatteella ja jakaa vaihteet eri virtalähteiden käännettäväksi. Olethan muuten pannut vaihdemoottori-releiden kelojen rinnalle kipinänsammutusdiodit? Pidentävät kytkimien ikää.

pekka
PekkaH
Konduktööri
Posts: 61
Joined: 30.12.2011 13:07

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by PekkaH »

Jotenkin epäilisin että Jaskalla on homma jo hallinnassa, tuo viesti kun on jo yli neljä vuotta vanha... :D
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by ealab »

:) Hallinnassa tai ei, silti nuo jutut pitävät paikkansa ja ovat hyvää tietoa. Kunhan sitten löytyvät tietoa etsivälle. Nuo autoreleet ovat hurina/pärinäherkkiä. Kevyt ankkuri ja voimakas vasta/palautusjousi ja vielä kielten käyttöjousi?. Sopivalla jännitteellä ankkuri ei pysykään kelan navassa kiinni, vaan pääsee nousemaan vähäisemmän jännitteen jaksossa. Siinä sitten pärrää.
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by Jaska »

Auton releistä muunnellut vaihdemoottorit toimivat, mutta liian epäluotettavasti. Siispä ne menevät vaihtoon. Luultavasti korvaan ne servoilla, joita laitan ohjaamaan ehkäpä arduinon. Sitten kun taas ehtii... :)
jartsa

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by jartsa »

Jaska wrote:Auton releistä muunnellut vaihdemoottorit toimivat, mutta liian epäluotettavasti. Siispä ne menevät vaihtoon.
Onneksi on juuri valmistajan niihin tarkoittamat vaihdemoottorit itsellä,ei tule ongelmia.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by PeS »

jartsa wrote:Onneksi on juuri valmistajan niihin tarkoittamat vaihdemoottorit itsellä,ei tule ongelmia.
Et kai vaan tarkoita Fleischmannin vaihdemoottoreita — ne ovat yksinkertaisesti kelvottomia. Mittausten perusteella ne kestävät noin tuhat kääntökertaa, jonka jälkeen ne ovat entisiä. Tapiolan kerhon Märklin radalle asennetut uudet C-vaihteidn moottorit ovat myös yllättävän kehnoja rimpuloita.

Varsinaiseen vaihdemoottorikäyttöön tarkoitettuja moottoreita on useita erinomaisia, jos ei halua tai osaa viritellä moottoreita itse vaikkapa servomoottoreista, joita olen niitäkin nähnyt Tapiolan radalla käytössä — näyttävät toimivan hyvin.

Oheisessa listassa on mielestäni kokeilemisen arvoiset "kunkut".
Tortoise http://www.circuitron.com/
Cobalt
http://www.dccconcepts.com/index_files/ ... _motor.htm
Swictchmaster
http://www.builders-in-scale.com/bis/sm-home.html
Hoffman (Conradin motti on tämän halpiskopio)
http://finneyandsmith.co.uk/finneyandsmith/hoffman.htm
Fulgurex
http://www.dccsupplies.com/shop/product ... cts_id=284
Switch Tender
http://www.micromark.com/switch-tender- ... ,8394.html

Tilligin 86110 toimii myös hyvin, mutta sen kotelorakenne ei vaikuta kovin tukevalta. Toistaiseksi en osaa sanoa sen pitkäikäisyydestä.
Solenoidit ovat selvästi halvempia. Gaugemasterin solenoidit toimivat hyvin, jos käytössä on vaihde, jonka kieli pysyy paikoillaan jousen avulla. Myös Pecon solenoidi toimii suhteellisen hyvin, vaikka paketti pitääkin koota useammasta eri palikasta. Conradin motti lienee ylivoimaisesti halvin, mutta laadussa olisi parantamisen varaa. Vanha kunnon RAX on vahva kuin mikä ja liikeradan pituutta voi säätää uudempien slow motion -mottien tapaan, mutta valitettava epäluotettava RAX on — vipu tuppaa jumiutumaan ääriasentoihinsa.
jartsa

Re: Surinaan apua/ Käyrää lisää

Post by jartsa »

PeS wrote:
jartsa wrote:Onneksi on juuri valmistajan niihin tarkoittamat vaihdemoottorit itsellä,ei tule ongelmia.
Et kai vaan tarkoita Fleischmannin vaihdemoottoreita — ne ovat yksinkertaisesti kelvottomia.
Tulikos tämä omien kokemuksien syvällä rintaäänellä?
Vai huhujen mukaan?

Ikävä kyllä kaikki mun vaihteet ovat jo varustettu sillä fleisun solenoidi motilla,näin äkkiseltään arvolta yli 200kpl. 8)
Juu kaikki ovat vielä uusia..