Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 09.12.2017 18:48

Noniin. Juu tiesinkin tuosta että vain rocolle, mutta tuskin tuon sisään sujauttaminen kovin paljoa vaikeampaa on. Jokatapauksessa alustan olisin tehnyt itse. Kiitos lukuvinkistä, lukaisenpa tuon alustaosion vielä. Itse veturista sen verran että luultavasti menisin uudella valkovihreällä maalauksella. Tosin voisin tuolta tutkiakin tai käydä katsomassa ratapihalla mitä numeroita siellä liikkuu ko. värityksellä niin sitten tilaus osuu siihen. Pikaisella haulla ainakin 2602 on liikkunut turussa vähintään kerran :D

Kävin tänään varastolla katsomassa olemassaolevia foaminpalasia ja yllätys oli melkoinen, kun pala oli täsmälleen 60cm syvä ja 120cm pitkä! No kaivoin yhden neljästä palasta esiin ja sijoitin sen väliaikaisesti kahden tuolin päälle jotta pala pysyi vakaana ja aloin suunnittelemaan. Kipaisin sisältä hakemassa muutaman raiteenpätkän sekä tuon rocon sr2 veturin ja löytyi sieltä yksi isäni minulle ostama "suomalaistettu" peltinen Märklin vaunukin. (Mitähän tuo muistuttaa eniten ikkunajärjestykseltään?) Nopea pyöräkertojen vaihto ja hyvin liikkui. (Jos muuten löytyy hyviä pyöräkertoja jotka sopisi hyvin esimerkiksi tuohon vaunuun, niin saa vinkata.)

No kaivoin myös sitten jonkun saksalaismallisen asemalaiturin ja laitoin sen osoittamaan hieman mittakaavaa (Kupittaata ajatellen) ja jätin siihen sitten hieman tilaa leveämpää laituria varten. Yllättävän leveä tuo 60cm palanen. Aseman ja tien jälkeen jää yllättävän paljon tilaa maisemalle, joka tuossa kohdassa kyllä on vähintäänkin tylsä ja reunoilla on joko jyrkkä kallio tai nurmirinne. Laitan myös oheen kuvia pienestä mittailustani, aikaa minulla oli käytettävissä n.45min, joten mitään maailmaa mullistavaa en kerennyt tekemään. Pitää nyt laskeskella vaikka ihan tavallisen paperin avulla vielä tänään illalla miten tuo 4-kaistainen tie joka yhteisleveydeltään on n. 18cm? sopii tuohon. Jos ei, niin pitää keksiä jotain muuta.

Tein myös muutamia muita löytöjä. Löysin jonkun parkkipaikkamaton, harmaata maalia purkillisen, joitakin sirotteita ja 3 isompaa ja muutaman pienemmän katulampun. Niitä varmasti voisin hyödyntää radassani vaikka eivät täysin istukaan esikuvan maisemaan.
Liitteet
Photo 9.12.2017 15.59.05.jpg
Photo 9.12.2017 15.59.05.jpg (282.15 KiB) Katsottu 1746 kertaa
Photo 9.12.2017 16.00.47.jpg
Photo 9.12.2017 16.00.47.jpg (466.11 KiB) Katsottu 1746 kertaa
Photo 9.12.2017 15.49.37.jpg
Photo 9.12.2017 15.49.37.jpg (352.4 KiB) Katsottu 1746 kertaa
Photo 9.12.2017 16.03.42.jpg
Photo 9.12.2017 16.03.42.jpg (239.02 KiB) Katsottu 1746 kertaa

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 11.12.2017 23:26

Projekti etenee taas pikkuhiljaa. Tänään alkoi logistiikka ratahuoneen tyhjentämistä varten, ja sainkin aamulla heti pöydän vapaaksi tuota 60x120 moduulia varten. Tämä projekti jatkunee seuraavan kerran vasta 22.12 kuvien kera tottakai. Kiskotuksen luultavasti suunnittelen jo ennen sitä mahdollisuuksien mukaan.

Nyt kuitenkin palataan noihin Pikon kaksikerrosvaunuihin. Löysin käyttäjän MOU83:n mainiot pienoisrautatiesivut ja eritoten samoilla vaunuilla toteutetut kaksikerrosvaunut (https://sites.google.com/site/mou83npie ... erroksinen). Päätinkin alkaa leikkaamaan pahvista sivuja ja katon tukia, unohtui siivouksen tuoksinnassa ottaa paremmat materiaalit matkaan kotiin tultaessa. Haluaisin tehdä siirtokuvat sivuillakin näkyvissä olevan vihreän värityksen mukaan, ja kysyisinkin onko kenelläkään tuota vihreää kuosia joko niin tarkasti sivulta kuvattuna että sen voi siitä photoshopata arkille tai vaihtoehtoisesti jos jollakin tuollainen siirtokuva-arkki on vaikka kuvana niin olisin kiitollinen oikeaan suuntaan osoittamisesta. Tutkin koko viime yön vaunut.org:in kuvia, mutta en löytänyt mielestäni tarpeeksi sivusta kuvattua kuvaa.

No, takaisin vaunuihin. Ensin arvioin valokuvista ja mitoista oikean korkeuden ja leikkasin entisen katon muodosta sabluunan jonka avulla leikkaan uuden katon tukipalkit. tein niitä nyt noin 4kpl valmiiksi, katsotaan jos tarvitsee lisää. Sitten liimasin kaksi pahvinpalaa toisiinsa uuden kylkipaneelin prototyyppiä varten. Leikkasin telille aukon, mutta pieni mittavirhe iski vanhan vaunun takia, joten tein toiseen päähän uuden jossa virhettä ei ollut. Kahta pikaliimalla yhteen liimattua pahvinpalaa on helkkarin vaikea leikata liimauksen jälkeen joten tein vielä yhden prototyypin jossa palat on leikattu etukäteen pois jolloin saadaan IC vaunuista tuttu kaarevuus. Telejä pitää myös lyhentää hieman, jotta ne mahtuvat kääntymään helman takana, mutta tähän hätään ei ole mitään mullä nniitä saisi lyhennettyä. Jatketaan tästä huomenna. Vielä tuosta pahvin kanssa prototyypin tekemisestä sen verran, että jos on tarkka mittojen kanssa niin tuolla voi perjaatteessa tehdä oikein tarkkojakin peltiosia. Pahvissa myös se hyvä puoli että jos muutostarpeen havaitsee, niin voit piirtää suoraan pintaan jolloin muutosten tekeminen helpottuu merkittävästi. Joitain pienosia kuten katon sisään jäävät tukipalat aion jättää pahvisiksi, koska kaksi pahvinpalaa liimattuna yhteen "Loctite" pikaliimalla muistuttaa pienessä mittakaavassa hyvin paljon muovia ja on erittäin jäykkää. Ulkopinnat toki aioin tehdä muovista jokatapauksessa.

Edit: Jahas eipä tulekaan kuvia, foorumin liitetiedosto-ominaisuus on mitä ilmeisemmin rikki.
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/5yxa383aikri ... oKx_a?dl=0

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 14.12.2017 00:43

Noniin, pieni päivitys vielä tälle aamuyölle. Sain vihdoin ensimmäisen prototyypin Dv12 rungosta pikolle tehtyä, aamupäivällä menee tulostimeen. Laittelen tulostuksen loputtua luultavasti enemmän juttua. :D

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 16.12.2017 22:37

Lisää päivityksiä koskien Dv12:sta. Tilasin itselleni rocon BR218 veturin, sekä shapewaysiltä korin ja alustan. Kori ja alusta pitäisi tulla 27.pvä, rocon alustan ensi viikon aikana.

Pikon Br218 projekti on edennyt hyvin, sain tulostettua hytin, alustan sekä käyntisillan. Kaikista tuli oikein erinomaiset jopa huonolla tulostimella, mutta alustan suunnittelu, jonka aloitin käytännössä Juhan 3D tiedostosta ei toimi Pikon alustan kanssa. Aloitin siis tieni tästä (http://www.dlc.fi/~jte/Junat/Junakuvat/runko-oma1.jpg) ja latasin IGES-tiedoston tietokoneelleni jonka jälkeen muutin sen STL formaattiin. Latasin SketchUp Pro:n kokeiluversion (1kk) jonka jälkeen puolitin alustan ja kopioin moottoritelin pään myös toiselle puolelle. Tulostuksen jälkeen aloin sovittamaan purettua teliä paikalleen ja huomasin että tuossa Märklinin telille suunniteltu paikka on liian alhalla ja päädyinkin poistamaan telinpidikkeet. Tämän jälkeen aloin sahaamaan dremelillä itse runkoon hahloa johon Pikon telien pidikkeet sopivat ja joiden sisällä teli pääsee kääntymään vapaasti radan mutkien mukaan. Dremelöinnin loputtua oli aika testisovitukselle ja pienen lisädremelöinnin jälkeen teli istuikin mukavasti paikalleen. Tämän jälkeen maalasin telin harmaaksi balsanpalalla, pensselit kun unohtui varastolle. Lopuutuloksena yllättävän hyvä ja kuluneen näköinen pinta. Ohessa vielä kuva telikuoresta sovitettuna paikalleen. Piirsin nämä dremelöidyt kohdat jo uudelleen STL-tiedostoon, eli jos joku omistaa Pikon BR21X veturin ja haluaa sen uhrata kauniin Dv12:n alustaksi niin STL-tiedostoa alustasta voi kysellä minulta :)
Liitteet
IMG_0313.JPG
IMG_0313.JPG (198.39 KiB) Katsottu 1582 kertaa

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 18.12.2017 22:56

Lisää etenemistä Piko projektin suhteen. Kävi ilmi että huolellisesta suunnittelusta huolimatta moottori istui liian ylhäällä, joka taasen johti kardaaniakselin älyttömään kulmaan. Päätinkin sitten leikata lisää muovia pois alustasta joten nyt moottori on paikallaan rungon välissä. Nyt pitääkin vain muokata alkuperäiset kardaanit uuteen runkoon ja viimeistellä kolme juotosta ja veturin pitäisi olla toimintakuntoinen.

Moottorin kyljessä on myös pari naurettavasti juotettua osaa X jotka näkyy suttuisessa lähikuvassa. En näitä kuitenkaan aio/jaksa/ehdi irroittamaan, joten saavat jäädä tuohon ja väsään sitten koriin pienen sähkökaapin siihen päälle jos siltä tuntuu. seuraavaksi käyntisillan liimaus paikoilleen kunhan siihen tuon nimeltämainitsemattoman komponentin mentävä rako on saatu laikattua ja sitten johdot kiinni ja testaamaan.
Liitteet
IMG_0326.JPG
IMG_0326.JPG (252.75 KiB) Katsottu 1530 kertaa
IMG_0327.JPG
IMG_0327.JPG (211.74 KiB) Katsottu 1530 kertaa

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja LOK » 19.12.2017 00:35

ttm kirjoitti:Moottorin kyljessä on myös pari naurettavasti juotettua osaa X jotka näkyy suttuisessa lähikuvassa.
Kyseiset osat ovat keraamisia kondensaattoreita. Keraamiset kondensaattorit eivät välitä siitä, kummin päin ne asennetaan virtapiiriin eli niillä ei ole erikseen määriteltyä plus- ja miinuskantaa. Tämä vapaa asennettavuus on varmasti keskeinen ominaisuus analogisella tasavirtaradalla, jossa veturin ajosuunnan vaihto tapahtuu ajomuuntajalla kiskojen polariteettia vaihtamalla.

Keraamisista kondensaattoreista voi lukea lisää esim. suomalaisten elektroniikkaharrastajien kompo2010-nettisivuilta. Sivuilta löytyy myös havainnoilistavia kuvia.

En näe lähikuvasta, mihin keraamisten kondensaattoreiden päät on kytketty. Onko kondensaattorit kytketty sähkömoottorin napoihin tai niille johtaviin sähköjohtoihin? Itseäni alkoi näet kiinnostaa, mitä tarkoitusta kondensaattorit palvelevat. Jos kondensaattorit on kytketty sähkömoottoriin rinnan, niin kondensaattorit toiminevat veturisi lyhytaikaisina "hätäparistoina". Tämä parantaa ainakin teoriassa veturin toimintavarmuutta esim. likaisilla kiskoilla liikuttaessa. :?:
Viimeksi muokannut LOK, 19.12.2017 07:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisätty pieni täsmennys.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 19.12.2017 00:40

Kiitos tiedosta LOK! Palaan tähän aamulla paremman kuvan ja pienen tutkimuksen osalta.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1085
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.12.2017 09:01

Nuo kondensaattorit ovat kapasitanssiltaan hyvin pieniä. Niillä ei varaenergia-asioissa juhlita, ei siis mitään merkitystä siinä asiassa. Ovat varsinaisesti häiriönpoistossa(-radio, ym. häiriöt**), yhdessä noiden kuristinten (käämit) kanssa. Nämä ovat syytä jättää "rauhaan" . Voi hyvin siirtää piirilevylle. Niin ne ovat mm. Roco:n vetureissa. *Tämän ja vastaavan kokoisia konkkia käytetään yleensä radiolaitteissa. Mainituilta sivuilta löytynee myös asiaa kuristimista. **Tosin radiovastaanotto ja -lähetykset, joita voisi häiritä ovat kohta "menneen talven lumia". Eipä enää vanhalla vastaanottimella, radiolla pitkien-, keskipitkien-, ja lyhyine aallonpituuksineen ole paljon tekoa. "Eetteristä" ei löydy signaaleja, taajuuksia. Kokeilin juuri vanhalla matkaradiolla. Lyhyet aallot saattavat olla vielä jossain käytössä, johtuen kauaskantavuudestaan. Näiden sijaan nuo häiriönpoistot suojaavat dekoderia. Moottorin kommutointi (hiilet, kollektori, käämitys) mahdollisine kipinöinteineen lähettää radiotaajuista häiriötä, myös jännitepiikkejä.
50-60-luvuilla, keskipitkiltä kuunneltiin radio Luxemburgia ja merirosvoradiota. Ne olivat lähes ainoa, Suomessa kuunneltavat lähetykset pop-musiikin osalta. Myöhemmin alkoi hommat vapautua. Tätä ennen oli oikeastaan vain Yle:n Lahden pitkäaaltoasema, mastot yhä pystyssä.
Viimeksi muokannut ealab, 19.12.2017 09:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1085
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.12.2017 09:30

Tuolla sivulla mainittu konkkakuva, kondensaattorin kapasitanssi on 103Z. 10 ja 3 nollaa, pikofaradeina. Siis 10 nF, siis nanofaradeina. Z luultavasti jännitekestoarvo, se löytynee jostain taulukoista. F isona siksi, kun se on myös erisnimi. Henkilön Faradi, mukaan. Samoin perustein jännite V ja virta A, sekä mm. vastus Ohm. Kuvan konkat ovat rinnankytkettyjä, voisi korvata yhdellä, jossa olisi sama kapasitanssi, kuin molempien yhteenlaskettu... yleensä 3-4nF. Ei sitten paljon isompaa, koska se voisi alkaa kuormittaa digisysteemiä.
Viimeksi muokannut ealab, 23.12.2017 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 23.12.2017 02:08

Noniin, pahoittelut pienestä poissaolosta ja vaustauksen pitkittymisestä. LOK Kondensaattorit on juotettu suoraan moottorin napoihin, kaksin kappalein. ealab kiitos tiedoista! Jätän nuo toistaiseksi paikalleen, ja ohennan korin pakuutta tuon verran tai teen paikkaan pienen kaapin työvälineteknisistä syistä. Tämänhetkinen kolvi on aivan liian iso ja hankintalistalla on pienempi jolloin juotostarkkuus paranee huomattavasti. Nykyisellä juottaminen on kuin yrittäisi pelata biljardia tukilla.

Muuten projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että alusta alkaa olemaan kasassa, käyntisilta on liimattu ja kulkutestit on tehty. Kardaanit tein USB-kaapelin kuoresta jonka sisältä on poistettu kuparijohdot sekä eriste, pitää telit paikallaan ja on niin joustavaa että telien kääntyminen ei esty. Toimii mielestäi oikein hyvin eikä vaadi monimutkaista akselia telien kääntymisen mahdollistamiseksi.

Tilaamani Rocon veturi olikin BR215 43417, vaikka kuvauksessa oli 218. Avasin veturin sen heti saatuani ja huomasin että telit ovat pienellä muokkauksella sopivat Juhan alustalle, mutta moottori on suunnilleen yhtä leveä, kuin veturin alusta ei tule mahtumaan deeverin sisälle. Olisiko jommallakummalla LOK tai ealab ehdotuksia uudeksi moottoriksi ja niiden hankintapaikasta. Esimerkiksi tuo Pikon moottori sopisi leveydeltään. Piirilevykin pitäisi samalla uusia, vanha kun ei kovin uudenaikainen ole :D

Edit: Huomasinkin nyt tuon DV12-tekniikkaa ketjun. Tuossa olisi iso läjä joutilaana olevia CD-asemia, onnistuisikohan niiden hyödyntäminen?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1085
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab » 23.12.2017 07:41

Näitä ROCO:n moottoreita on asennettu kyljelleen. Iso läjä.. älä ainakaan hävitä, varsinkin jos ovat vanhempaa sukupolvea. Varsinkin niistä löytyy em. pitkulaisia moottoreita. Niistäkin on valittava pienempivirtaiset, isompijännitteiset. Sinkkukäyttöön sopii 9,6V:sta lähtien, parikäyttöön rinnankytkettyinä. Pienempijännitteiset parikäyttöön, sarjaankytkettyinä. Isompijännitteisten vapaavirta luokkaa <60mA. Asemista löytyy myös paljon muuta, jota kannattaa ottaa talteen. Enemmän asemissa taitaa kuitenkin olla ns. pannukakkumoottoreita, samoin kujein. Ja myös hyvin käyttökelpoisia. Vähän öljyä. Ps. Jos Sinulla on myös "korppuasemia", älä hävitä niitäkään. Ainakin itse olen niistä kiinnostunut.

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 23.12.2017 12:55

Tuota ei voi saada millään mahdutettua korin sisälle suuruutensa vuoksi. No, kuva kertoo enemmän kuin monta sanaa. ilmeisesti minun 215 on jotain ihan alkupään tuotantoa, modelwiki kertoi ensimmäisten valmistuneen 90-luvun puolivälissä. Korppuasemia pitäisi löytyä muutamakin kappale. Pois en ollut heittämässä!

Edit: Ja tosiaan, virta moottorille menee ylemmässä kuvassa moottorin vasemmalla puolella olevista kupariliuskoista jotka sitten koskettavat moottorin napoina toimivia kuparitappeja.
Liitteet
IMG_0385.jpg
IMG_0385.jpg (355.19 KiB) Katsottu 1383 kertaa
IMG_0384.jpg
IMG_0384.jpg (448.21 KiB) Katsottu 1383 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1085
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab » 23.12.2017 15:32

En tarkoittanutkaan näitä moottoreita historian hämäryydestä. Uudemmat moottorit ovat pienempiä. Ja sopivat kyljelleen. Jaahe juuri taisi näistä "antiikkimoottoreista" kertoa. Telit kyllä ok, metallisina, sinkkipainevalua. Uudemmissa muovia.

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm » 23.12.2017 15:50

Jep. Mikä tuohoin sopisi parhaiten tilalle. Piirilevykin pitäisi vaihtaa, siihen suosituksia?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1085
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab » 23.12.2017 21:33

Oikeastaan mikä tahansa, mekaanisesti ja sähköisesti sopiva moottori: Rocon uudempi, Mashima, ... Ei niillä mitään erityistä korvamerkkiä ole. piirilevyt nyt uusiksi, se on selvä. Varsinkin, jos digihommia. Itse voi hyvin tehdä liuskarasterilevystä, miel. lujitemuovipohjaisesta.

Vastaa Viestiin