Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm »

Noniin, monen vuoden tauon jälkeen kärpänen iski uudelleen ja löysin tieni tällekin foorumille. Tarkoituksena olisi siis nyt alkuun kysellä hieman taustoja, mitä tehdä ja mitä ei.

Tosiaan viimeksi olen viitisen vuotta sitten koskenut yhteenkään radanpalaan, joten tietotaito nykymenon suhteen on hieman hukassa. Joskus muinoin minulle kertyi huomattava määrä raidetta merkkiää X, joka sitten lopulta erittäin heikolla sähkönjohtokyvyllään (puhutaaan nyt siis karmeasta pätkimisestä) lopetti innostukseni. Ongelmana nään nyt sen, että pitää päättää mennäänkö analogisella vai digitaalisella systeemillä ja mistä aloittaa. Tilaa kyllä löytyy joten se ei välttämättä ole mikään iso ongelma. Vanhat veturit ja kiskot ovat siis toki tallella, suurin osa Rocon valmistamia, mutta silti kiinnostaisi vaihtaa Märklinin rataan kun se ilmeisesti edelleenkin on hyvinkin laadukas? Toisaalta harmittaisi heittää muut radanpalat pois ja mahdollisesti unohtaa olemassaoleva kalusto vain ratojen vaihtamisen takia.

No itse radasta. En ole vielä ihan varma kuinka paljon tilaa on, mutta luultavasti hyvinkin isohko osa huoneesta. Tarkoituksena olisi myös tehdä suomalainen 2010-> kaupunkimaisema vetureineen ja vaunuineen, joten tähän teemaan saa tottakai ehdottaa vetureiden ja vaunujen aihioita, sekä rakennuksia. Juha Telimaan mallit löysinkin jo (https://www.shapeways.com/shops/telimaa) ja näitä luultavasti voisi hyödyntää. Löysin myös tuolta sr3 muunnossarjan jossa siis uusi katto. Mestarimalleilta kisko-kalle kiinnostaa myös kovasti, onko siihen jotain hyvää pohjaa olemassa? Luultavasti jonkinlainen rinkula tarkoitus tehdä, jossa sitten olisi hieman isompi ratapiha ja pienempi pysäkki. Mahdolista on myös tehdä kahteen kerrokseen jossa alemmassa kerroksessa ei ole maisemointia ja josta sitten toisesta päästä juna menee "maan alle" alempaan kerrokseen ja palaa lähtöpisteeseen. Näin voisi saada mahdollisen vaikutelman jonka saa esimerkiksi Helsingin päärautatieasemalta turkuun päin jossa on monta asemaa peräkkäin ja sitten juna palaa maan alla lähtöpisteeseen. Pitää miettiä tarkemmin vielä eri vaihtoehtoja

Näillä mennään. Kiskot on siis pakko vaihtaa johonkin suuntaan ja kalustoa hankittava lisää. veikkaan että rakennus on mahdollista aloittaa uudenvuoden aikoihin ja sitä ennen pitäisi siis hankkia jonkun sortin aloituspakkaus joltakin valmistajalta. Ehdotuksia saa ja pitääkin esittää, mielenkiinnolla jäään odottelemaan mitä saadaan aikaan. Rocolta siis löytyy sr2 malli joten sen hyödyntäminen on plussaa!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiskoissa sinänsä mitään vikaa, luultavasti. Yleisimpiä vikasyitä: löysät jatkosliittimet, hapettuneet, likaiset kiskot. Siihen liittyy myös kaluston virroittavien pyörien puhtaus. Kyse on sähköisestä kontaktista. Märklin-systeemi ei ole aivan niin tarkka näistä, silti niissäkin.... Vaikuttaa myös raiteen asennus, linja. Mitään suurempia kaltevuusmuutoksia ei oikein sovi. Kisko-Kallen muunnossarja on tarkoitettu Rivarossin Breuer-raidetraktorille.
ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm »

Tosiaan siis kiskot oli aina puhtaat ja ihan normaaleissa kulmissa joten siitä huono kontakti ei johtunut. Liittimet olivat raiteen sisään työntyviä ja ne ei vältttämättä aina ilmeisesti ottanut kontaktia ja tästä syystä mielellään heiveisin ne menemään :D vetokalusti itsessään on aina pidetty hyvässä kunnossa. Kiitos rivarossi vinkistä. Pitää yrittää metsästää tuollainen jostain. Voisin tässä viikonlopun aikana käydä mittailemassa tuon tilan jonka saan käyttööni tätä varten ja yrittää piirtää jonkin sortin suunnitelman raiteista jne.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ttm kirjoitti: 30.11.2017 16:29 Tosiaan siis kiskot oli aina puhtaat ja ihan normaaleissa kulmissa joten siitä huono kontakti ei johtunut. Liittimet olivat raiteen sisään työntyviä
Mitä ilmeisemmin wanhaa DDR Pikon teräspellistä kantattua kiskoa siis? Suosittelen lämpimästi

A: Pitäytymään DC-järjestelmässä.

B: Vaihtamaan raiteet laadukkaampiin, eli sellaisiin joissa kiskoprofiili on jyrsittyä(tai vedettyä, mikä oikeaoppinen menetelmä ikinä onkaan), ja teräksen tai messingin sijaan uushopeaa.

Varmasti syy takelteluun on juurikin tuo raidemateriaalisi.
Viimeksi muokannut Samuelsson, 02.12.2017 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm »

Ilmeisesti juurikin tätä raidetta oli. Ei sitä ainakaan jyrsitty ollut, mutta silloin 13 vuotiaana hinta oli luultavasti sopiva :D Mikäs raidetta suosittelisitte?

DC-järjestelmässä pysyminen on kyllä varmasti viisain vaihtoehto.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ttm kirjoitti: 30.11.2017 19:01 Mikäs raidetta suosittelisitte?
Yleensä "Suomi-malleissa" käytetään amerikkalaisen RP25 -normin pyöräkertoja, jotka eroavat eurooppalaisista hieman matalamman pyöränlaipan osalta.

Tämä matalampi laippa saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia eurooppalaisten normien mukaan mitoitetuissa vaihteissa, jotka on suunniteltu ajettavaksi risteyskappaleen yli pyöränlaipan varassa.
Tällaisten vaihteiden saatavuus toisaalta on Suomessakin hyvä, ne toimivat eurooppalaisen tehdasvalmistetun kaluston kanssa täydellisesti, eivätkä yleensä ole järin tyyriitä. Varteenotettavia vaihtoehtoja ovat näissä ainakin Roco Line code 83, Piko A, Fleischmann Profi ja Trix C-gleis(?) Näistä kaksi jälkimmäistä ovat hieman "leikkikalumaisempia", mutta toisaalta myös tukevia ja kestävät kovaakin käyttöä ja lattialle kasattavia leikkejä.

Teksteistäsi on pääteltävissä että suunnitelmissasi olisi liikennöidä myös suomalaisella (rakennussarja)kalustolla.
Tällöin kannattaa ehdottomasti hankkia vaihteet jotka ovat suunniteltu toimimaan sekä keskieurooppalaisen tehdaskaluston, että suomalaisen rakennussarjakaluston RP25 -pyöränormien kanssa. Tällaiset vaihteet ovat Suomesta huonosti saatavilla, mutta eu:n sisältäkin löytyy kauppoja jotka moisia myyvät, mikäli ei jenkeistä halua syystä tai toisesta tilata.

Mikäli aiot digitalisoida ratasi, suosittelen hankkimaan "DCC-friendly" -merkittyjä vaihteita. Näissä on eristetty, "sokea" risteys, josta pienet 2-3 -akseliset ryömivät veturit eivät tykkää, vaan sammuvat linjalle. Pidemmät telivehkeet toimivat kyllä ongelmitta, ja pienemmätkin yleensä, kunhan mennään vauhdilla risteyksen yli. Näiden "DCC-friendly" -vaihteiden käyttöön otto ei vaadi mitään esivalmisteluja tms kommervenkkejä.

Mikäli haluat sähköistää risteyskappaleen, se vaatii tietotaitoa ja hieman syventymistä sähkötekniikkaan, mutta toisaalta palkitsee paremmin toimivana virroituksena pienten vetureiden kanssa. "DCC-friendlyn" vaihteen risteys on yleensä myös sähköistettävissä valmistajasta riippuen.

Varteenotettavia vaihteita rataasi olisivat mm. Walthers/Shinohara, Atlas, Peco, Tillig Elite ja Micro Engineering. (Edit; Micro engineering vain RP25!) Näiden saatavuus yleisesti on mainio.

Vaihteiden kiskoprofiilin korkeus sitten määrittää muun raidemateriaalin valinnassa. Yleisesti käytetyn code 83 -raiteen kiskoprofiilin korkeus on 2,1mm, jota myös euroopassa käytetään. Voit siis käyttää radassasi esimerkiksi Itävaltalaisen Rocon suoria ja kaarteita aivan hyvin vaikka Amerikkalaisten vaihteiden kanssa.
Rocoa myy suomessa ainakin kolme kivijalkaliikettä.

Google kertoo aiheesta lisää.
Viimeksi muokannut Samuelsson, 16.12.2017 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Nuo RP-25-laipat muuten, mutta yleensä normi-NEM-vaihteissa vähän putoavat, kolahtavat. Kun laipat ei kanna ja vaihderisteys sen verran "väljä", että pyörän kosketus risteyksessä jää vajaaksi. Kuvassa uusi, "tiukempi" risteys Rocon code 83-vaihteisiin. Muutama tehty ja vaihdettu. Näissä menee nätisti, myös NEM- pyörät.
Liitteet
P9200769.JPG
P9200769.JPG (94.39 KiB) Katsottu 10348 kertaa
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja LOK »

Tervetuloa ttm Veturitalliin omasta puolestani! :)

Pääsimme tässä viestiketjussa nopeasti "asian ytimeen" eli monessa aikaisemmassa viestiketjussa esiintyvään laippa- ja vaihdekeskusteluun. :wink: Alla muutama linkki viestiketjuihin, joista voi olla hyötyä vaihteiden ostopäätöstä tehtäessä:

Walthers ja Atlas-vaihteiden erot?
Tillig Elite Code 83
RP25-pyöräkerrat ja kiskotus
Sv12/Dv12 on valmistunut! (Täällä on otsikosta huolimatta hyvää juttua mm. vaihteista ja Suomi-kalustosta)

Jos tämän sivuston hakuun laittaa vaikka termin "RP25" tai "Walthers", niin aiheesta on löydettävissä enemmänkin tiedon murusia. Samuelsson tosin tiivisti olennaisen vaihteista hyvin yläpuolelle. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että erityisesti kaksiakselinen (Suomi)-kalusto suistuu RP25-pyöräkerroilla varustettuna erittäin herkästi esim. Fleischmannin jyrkissä kaarrevaihteissa.

Vaihteiden lisäksi Suomi-kalustolla saattaa esiintyä valmiskalustoa voimakkaampia rajoitteita minimikaarresäteiden kanssa. Tämä seikka kannattaa huomioida radan suunnittelussa.

Oletko ttm harkinnut radan toteuttamista FREMO-FIN-standardin mukaisesti? Ainakin osan kotiradasta voisi toteuttaa FREMO-FIN-moduuleina, jolloin kotirata voisi osallistua näyttelyihin osana laajempaa ratakokonaisuutta. Moduulipohjainen rakenne helpottaa kotiradan käsittelyä myös esim. asunnosta muutettaessa.

Roco on kotisivujensa mukaan lopettanut H0-Sr2-vetureiden sarjatuotannon. Kauppojen varastoista Sr2-veturit tuntuvat myös loppuneen. Esim. Amazon-verkkokaupan Sr2-ilmoituksissa lukee tätä kirjoitettaessa: "Currently unavailable. We don't know when or if this item will be back in stock."

Helsinkiläisen Mallikaupan sivuilla näyttää toisaalta olevan vielä H0-mittakaavan Vectron-veturia (USr3) myytävänä, jos moderni suomalainen H0-valmiskalusto on kiinnostuksen kohteena. 2010-luvun radalle USr3 sopisi erittäin hyvin, sillä kyseinen koeveturi seikkaili Suomen rataverkolla vuosina 2015-2016. Kuvia veturista löytyy mm. Vaunut.orgista.

Terveisin,
LOK

EDIT: linkit korjattu.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm »

Kiitos ealab ja Samuelsson hyvistä kiskotusvinkeistä, pitää tutkia hieman ja tarkemmin kun päästään projektissa pidemmälle. Kiitos myös LOK ja vastaankin tässä siis enimmäkseen sinulle. Tosiaan, Fremo-moduuleita harkitsin hyvin pian edellisen viestini jälkeen. Tarkemmin asiaa pohdittuani vaikuttaa siltä, että moduulisuus olisi paras idea näin lyhyellä tähtäimellä, joka taas mahdollistaa rakentamisen aloituksen melkeinpä heti. Täytyy nyt ensin yrittää katsoa noiden moduulien speksit ja rakennella vaikkapa joulun aikana nyt ensimmäinen moduuli sopivaan vaiheeseen.

Sr2 siis löytyy jo, kävin tänään vanhempien luota tuon kaivamassa ja huoltamassa. (Kuva:https://www.dropbox.com/s/3wwaguflu87b5 ... 6.jpg?dl=0) Hyvin tuntui liikkuvan edelleen. Vaikka tuota ei oikein olekkaan suomalaistettu kunnolla, niin aion tuon kappaleen pitää kyllä ihan vakiona ja ostan sitten vaikka toisen re460 veturin jonkun muun firman väreissa ja "viherrän" sen ja poistan virroittimen suojat jne. Ensin kuitenkin ajattelin suomalaistaa BR218 veturin josta siis olisi tarkoitus tulla dv12. Varasin Turun kaupunginkirjastosta ajan 3D tulostimelle ensimmäisen alustaprototyypin tulostusta varten kuun puoliväliin joten tämä projekti on siis jo käynnissä. Itse luovuttajaveturin pitäisi saapua ensi viikolla jos hyvin käy. Kiitokset myös Juha Telimaan sivuille josta nuo 3D tiedostot vielä löytyvät. Korin varmaan tilaan tässä piakkoin kyllä, tulostamiseen menee hieman liian kauan kirjastolla tekemiseen.

Vectronin ajattelin myös luonnollisesti hankkia kun sille aikaa löytyy. Pohdin tämänkin "vihertämistä" vaikkapa Pikon Vectronista, joka on hyvinkin kohtuuhintainen. (http://www.hobbypoint.fi/piko_sahkoveturit Sivun alaosa) Löysin myös Shapewaysilta erään H0 Vectronin katon modaus-sarjan, joka vaikutti hyvältä.

Rakennussarjoista sen verran että niitä pitää katsoa mahdollisuuksien mukaan kun tulee vastaan. Alkuvaiheessa luultavasti mennään vielä tehdaskalustolla kunnes ensimmäinen moduuli on valmis, jonka jälkeen niitä voi katsoa enemmän.

Kysyisinkin vielä tässä lopuksi muutamaa asiaa. Onko tuosta Fremo standardista jotain tarkkoja mittoja joita tulisi noudattaa? Tarkoitan siiis jotain teknistä piirrosta itse moduulista, en vain päädystä. En ainakaan pikaisella selailulla sivustolta tuollaista löytänyt löytänyt. Toinen kysymyksen arvoinen asia on varmastikin, mitä 2010-luvun kaupunkimaisemaa olisi järkevää alkaa mallintamaan? Kupittaa olisi tietysti yksi hyvä vaihtoehto jos täältä kotiseudulta haluaisi jotain tehdä, mutta toisaalta Pasilan työmaa kiinnostaisi jotenkin itseäni :D
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja LOK »

ttm kirjoitti:Sr2 siis löytyy jo... - Vaikka tuota ei oikein olekkaan suomalaistettu kunnolla, niin aion tuon kappaleen pitää kyllä ihan vakiona ja ostan sitten vaikka toisen re460 veturin jonkun muun firman väreissa ja "viherrän" sen ja poistan virroittimen suojat jne.
Itselläni on myös Rocon vihreä Sr2, jonka säilytän kaikista detaljivirheistään huolimatta alkuperäisessä ulkoasussa. Minulle Rocon Sr2 on keräilykappale, jota ei aleta muokkaamaan. Ulkoisesti virttyneet valmismallit voivat sitä vastoin mennä muokattaviksi, jolloin mallit saavat uuden elämän harvinaisina Suomi-malleina. :)

ttm kirjoitti:Onko tuosta Fremo standardista jotain tarkkoja mittoja joita tulisi noudattaa? Tarkoitan siiis jotain teknistä piirrosta itse moduulista, en vain päädystä.
FREMO-FIN-standardi on hyvin joustava moduulin mittojen sekä muodon suhteen. Eräs fremolainen selosti minulle Pienoisjunatreffeillä, että FREMO-moduulin mitat kannattaa valita seuraavasti: Tehdään joko niin pieni moduuli, että yksi ihminen sen voi kantaa, tai tehdään niin suuri moduuli, että kenellekkään ei tule mieleen lähteä sitä yksin kantamaan. Moduulit pysyvät kuulemma tällä tavoin ehjinä näyttelyitä koottaessa ja purettaessa. :wink: Todella isot kokonaisuudet (esim. Juha Telimaan "Santavaara") voidaan toteuttaa joukkona lohkoja, jotka sopivat toisiinsa vain tietyssä järjestyksessä. Päätylohkoissa on sitten tavalliset FREMO-päädyt, jotta kokonaisuus sopisi muiden FREMO-FIN-moduulien kanssa yhteen. Kokonaisuuden keskimmäiset lohkot voivat siis olla paljon leveämpiä kuin FREMO-FIN-päädyt. FREMO-päätyä leveämpien lohkojen käyttö voi olla erittäin hyödyllistä rakennettaessa uskottavaa kaupunkimaisemaa tai Santavaaran kaltaista asemamiljöötä useine raiteineen ja satamineen.

FREMO-FIN-moduulin ulkomitat voivat siis olla varsin vapaavalintaiset, mutta moni muu asia on moduuleissa tarkoin säädeltyä ja standardisoitua. Päätypalan ohella FREMO-FIN-moduulistandardi 1.00 (H0) määrittelee mm.

- moduulin sähköistyksen toteutuksen
- moduulien kiinnityksen toisiinsa
- raiteen korkeuden lattiasta mitattuna
- raidemateriaalin (mukaan lukien vaihteet)
- minimikaarresäteet

...sekä paljon muita yksityiskohtia. Tällä hetkellä standardi määrittelee hyväksytyiksi aikakausiksi esim. vain 1950-1980-luvut, mutta todennäköisesti standardi muuttuu modernimmalle aikakaudelle suopeammaksi nuorempien harrastajien lukumäärän kasvaessa. (Tiukat esikuvarajoitukset olivat tiettävästi seurausta siitä, että alkuun saataisiin riittävän paljon samaa aikakautta edustavia moduuleja näyttelyihin.)

Moduulien ja lohkojen runkojen suunnitteluun kannattaa myös panostaa, sillä esim. puusta valmistettujen FREMO-FIN-moduulien tiedetään toisinaan elävän varsin voimakkaasti kosteus- ja lämpötilamuutosten seurauksena. Eläminen mm. vaikeuttaa moduulien sovittamista toisiinsa ja saattaa toisinaan jopa vääntää maisemoidun radan piloille (useamman harrastajan kanssa todettu asia :( ). Ohessa inspiraation lähteeksi linkki, jossa ongelmia aiheuttava moduulirungon puu on korvattu alumiinilla: https://veturitalli.fi/viewtopic.php?f= ... f97#p10164

Toivottavasti pääset noilla tiedoilla alkuun. Veturitallin fremolaisilta toivoisin korjauksia ja täsmennyksiä, jos kirjoittamissani tiedoissa on virheitä. (En ole FREMO-FIN-jäsen.)

Terveisin,
LOK
LOK
lakivija[at]hotmail.com
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tiettävästi alumiinitikas, tai-pätkä voisi myös sopia rungoksi Fremolle? Tästä tikas-konstista on mm. PeS kertonut.
ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm »

Mielenkiintoista, kiitokset selvennyksistä. Katsoinkin tuota "Santavaara" rakennusblogia ja etenkin sitä piirrosta sivun ylälaidassa jossa hyvin havainnollistettu muotoa. Voisin lukittautua ideaan että toteutan radan tai ainakin osan siitä "Santavaara"-tyylisesti hyödyntämällä suunnilleen samaa moduulijakoa. Rataosuus tottakai maiseman ohella erilainen, mutta runko.

Käytän kyllä luultavasti puuta alumiinin sijaan, sillä ainakin toistaiseksi minulle puun työstäminen on huomattavasti helpompaa. Alumiinia voisin harkita hieman myöhemmässä vaiheessa jos tämän työtavan suhteen tapahtuu merkittävää edistystä tai valmiita päätypaloja tulee saataville.

Nyt maisemointiasioihin. Katselin tuossa eilisellä ilmakuvia näistä paikoista ja tulin huomanneeksi että Pasilan raidekokonaisus nykyisellään taitaa olla hieman liian laaja järkevän moduulin tekoon. Paikaksi olisi siis täten muodostumassa Turun suora alkaen Kupittaan asemasta. tämän rakentaminen taitaa olla jopa hyvin yksinkertainen projekti esikuvan radan suoruuden takia eikä sitä varten pitäisi juuri hankkia välttämättä heti uutta kiskoa tai paljoakaan vaihteita. Ehkä suurin ongelma kupittaan valitsemisessa on korkea kallio radan vieressä. Toisaalta tämä antaa moduulille mukavan taustan katsottaessa ns. katsojan puolelta. Kupittaa on siitä hyvä kohde että alue muuten on hyvin moderni ja esim. NEO:n talon mallintamisesta tulee varmasti oikein mukava projekti :D Pinen varauksen tähän kuitenkin laitan, eli jos tulee parempia ideoita niin on mahdollista edelleen vaihtaa suunnitelmaa.

Nyt sitten vain kartoittamaan tarvikehankintoja. Yritän päästä rakentamisen makuun tosiaankin tässä vielä tämän kuun aikana ja voisin koittaa räpeltää jonkinlaisen kehikkosuunnitelman. Ajattelin alustavasti ei fremopäädyllisten keskimoduulien pituudeksi 120cm x2 ja syvyydeksi/leveydeksi 60cm. Miltä tämä kuulostaa?
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja LOK »

ttm kirjoitti:Nyt maisemointiasioihin. - ...Pasilan raidekokonaisus nykyisellään taitaa olla hieman liian laaja järkevän moduulin tekoon. Paikaksi olisi siis täten muodostumassa Turun suora alkaen Kupittaan asemasta. tämän rakentaminen taitaa olla jopa hyvin yksinkertainen projekti esikuvan radan suoruuden takia eikä sitä varten pitäisi juuri hankkia välttämättä heti uutta kiskoa tai paljoakaan vaihteita. Ehkä suurin ongelma kupittaan valitsemisessa on korkea kallio radan vieressä. Toisaalta tämä antaa moduulille mukavan taustan katsottaessa ns. katsojan puolelta. Kupittaa on siitä hyvä kohde että alue muuten on hyvin moderni ja esim. NEO:n talon mallintamisesta tulee varmasti oikein mukava projekti :D Pinen varauksen tähän kuitenkin laitan, eli jos tulee parempia ideoita niin on mahdollista edelleen vaihtaa suunnitelmaa. - Ajattelin alustavasti ei fremopäädyllisten keskimoduulien pituudeksi 120cm x2 ja syvyydeksi/leveydeksi 60cm. Miltä tämä kuulostaa?
Kyseessä olisi siis oheisten linkkien esittämä alue?

Sairaala Neo (Wikipedia-artikkelin kuva)
Neo-rakennuksen rautatien puoleista kylkeä (Vaunut.org-kuva)
Yleiskuvaa Kupittaan asemasta (Vaunut.org-kuva)

En pysty kuvista hahmottamaan Neo-rakennuksen mittoja, mutta 60 cm:n lohkoleveys tuntuisi liian pieneltä täysimääräisesti 1:87-skaalassa mallinnetulle Neo-rakennukselle: ei välttämättä mahtuisi edes Neo-sairaalaa lähin raide lohkolle. :!: Lohkon pitäisi olla ehkä 120 cm syvyyssuunnassa, jotta Neo ja liikennöinnin kannalta keskeiset osat asemaa saataisiin mahtumaan lohkolle (Neo taakse ja raiteisto etualalle). Vaihtoehtoisesti Neo voitaisiin rakentaa vain osittain moduulille (tai tilan säästämiseksi H0-mittakaavaa pienempään skaalaan). Neon takana oleva maasto ja lohkolle mahtumattomat Neon osat olisivat varmaan taustapahville tulostettua valokuvaa?

Muotonsa puolesta sairaala olisi ihan kiehtova pienoismalliaihe. Asema-alueen yleisilme olisi sinänsä sangen helppo mallattava: Paljon suoria betoni-, lasi-, sepeli- ja asvalttipintoja, vähän luonnollista pusikkoa sekä muita luonnon muotoja. Vanha asemarakennus toisi vähän vaihtelua muutoin harmaasävyiseen maailmaan.

Kaupunkimaiseman mallintamisen ongelmista sekä hienouksista voi lukea esim. Samuelssonin pieni Suomi-rata -ketjusta. Itselläni ei ole aiheesta käytännön kokemusta.

Jos kyseessä olisi ensimmäinen kotirataprojektini, niin lähtisin liikkeelle jostain hyvin pienestä ja yksinkertaisesta kohteesta. Itsellä olisi haaveena rakentaa alkuun noin 50 cm x 50 cm kokoinen FREMO-FIN-moduuli, jossa olisi vain yksiraiteista päärataa halkomassa peltoaukeaa tai suomalaista metsää. Radan varressa oleva opastin ja pellolla/metsässä kulkeva ilmajohto plus pari puuta olisivat moduulin yksityiskohtia. Perniön viljavaraston raiteen kohdilla oleva maisema - tai vastaava - olisi siis oma aloitusprojektini. Saisin näin opeteltua moduuli/lohkorakentamisen sekä maisemoinnin saloja ennen isomman haasteen aloittamista. Pienen ja yksinkertaisen projektin parissa voisi myös satsata laatuun, koska projektin hintalappu pysyisi varmasti alle nelinumeroisena (Opiskelijabudjetti täällä :oops: ). Pieni harjoittelumoduuli voisi lopulta jäädä dioraamaksi ja muistoksi harrastuksen alkutaipaleesta.
LOK
lakivija[at]hotmail.com
ttm
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 30.11.2017 14:32

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja ttm »

Noniin, muutaman päivän tauon jälkeen projekti etenee. Tänään saapui oheisen kuvan mukainen pikon BR218 vetoinen Regio vaunuinen aloituspakkaus josta tarkoitus lähteä suomalaistamaan. Veturissa isoin projekti tottakai, tämäkin hyvässä aikataulussa ja vaunut saa luvan kelvata niinään aluksi ainakin.

Tosiaan opiskelijabudjetilla tämäkin projekti menee joten ei mitään älyttömän kalliita hankintoja ole mahdollista tehdä. Mielestäni tämä BR218 vaikuttaa hyvältä lähtökohdalta DV12 projektiin huokean hinnan myötä ja onhan siinä plussana muutama kiskonpala ja virtaraide pientä ajelua varten. Ensimmäisen moduulin rakentaminen pääsee alkuun todennäköisesti 22.12 jota ennen suunnitellaan hieman tarkemmin tuota maisemaa.

Ja tosiaan LOK tuo on juurikin se alue josta puhutaan. Mietin että alueen rajaisi radan vieressä kulkevaan autotiehen joka on 4 kaistaa sekä aseman puolelta neon ulkoseinään, jolloin itse sairaala tulisi nimenomaan pahville. Mielestäni tämä olisi mielenkiintoinen alue jo senkin takia että saadaan hieman sitä kaupungin harmaata. Rataa olisi tarkoitus laajentaa tämän jälkeen luultavasti turun suuntaan joten kyllä sinne saataisiin vihreääkin. Toiselle puolelle asemaa tulisi toinen moduuli fremopäädyllä jossakin vaiheessa jolloin asemakokonaisuus olisi mahdollista liittää muihin moduuleihin.
Näillä nyt eteenpäin toistaiseksi. Voisin vielä myöhemmin tänään tilata shapewaysiltä DV12 korin. Onko jotain preferenssiä minkä sarjan kori on hienoin, kun siellä näyttää kaikkia olevan?
Liitteet
Photo 8.12.2017 20.49.50.jpg
Photo 8.12.2017 20.49.50.jpg (507.75 KiB) Katsottu 9278 kertaa
LOK
Lämmittäjä
Viestit: 210
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Pitkästä aikaa harrastuksen parissa

Viesti Kirjoittaja LOK »

ttm kirjoitti:Mielestäni tämä BR218 vaikuttaa hyvältä lähtökohdalta DV12 projektiin huokean hinnan myötä...
Juha on kehittänyt H0-Dv12-veturiensa alustat tiettävästi vain Rocon Br216/Br218-veturien teleille, moottoreille ja voimansiirrolle. Pikon Br218-veturin komponentit eivät välttämättä istu alustaan tai koppaan sisälle. Aiheesta on juttua Uusia dieselmalleja.. -ketjussa.

ttm kirjoitti:Voisin vielä myöhemmin tänään tilata shapewaysiltä DV12 korin. Onko jotain preferenssiä minkä sarjan kori on hienoin, kun siellä näyttää kaikkia olevan?
Tähän kohtaan sopinee Kummelin sitaatti "Tervetuloa valintojen maailmaan". :wink: Kaikkihan ne on hienoja. Valintaa tehtäessä kannattaa pohtia seuraavia seikkoja:

- Minkä Dv12-yksilön haluaisit mallintaa ja mille aikakaudelle? Jos olet tarkka historiallisten seikkojen suhteen, niin voit esim. Vaunut.orgista selvittää, mitkä Dv12-yksilöt ovat vielä 2010-luvulla ovat olleet liikenteessä, erityisesti Turun suunnalla. Veturit ovat myös yksilöllisiä: joissakin on radio-ohjausvarustelu erilaisine astimineen ym.

- Mihin väritykseen haluat Dv12:n toteuttaa? Osa vetureista on edelleen punaisia ja osa vihreävalkoisia. Taas päästään historiallisissa seikoissa yksilötasolle, jos halutaan olla hyvin tarkkoja.

- Miten aiot toteuttaa Dv12-veturin siirtokuvamerkinnät? Vihreävalkoisessa versiossa ei nopeasti tutkittaessa ole tarvetta valkoisille siirtokuville kuin ohjaamon kyljissä (kuva: http://vaunut.org/kuva/123390?tag0=1%7CDv12%7C). Vihreän värin ja mustat keulanumerot voi toteuttaa kotona printatuin siirtokuvin, jolloin erillisiä valkoisia siirtokuvia ei välttämättä tarvita (Esim. Juhan sinisten vaunujen valkoiset merkinnät on toteutettu kotikonstein tällä tempulla). Punaisen version toteutukseen tarvitaan valkoisia siirtokuvia ja siten painopalvelua. Siirtokuvat-ketju auttanee asiassa, jos siirtokuvien teettämisestä ei ole vielä kokemusta.

Dv12-vetureihin ei taida olla valkoisia siirtokuvia kaupallisesti saatavana irtotavarana. Tmi Mestarimallien valikoimasta löytyy muistaakseni joitakin Dv12-vetureihin sopivia syövytemerkkejä.


Moduuleista/lohkoista:

Maiseman suunnittelussa kannattaa pyrkiä sommittelemaan moduulien/lohkojen saumakohdat esim. siten, että saumakohtien päälle tulee vaikkapa irrotettavissa olevia rakennuksia. Näin saumat häiritsevät mahdollisimman vähän silmää. 120 cm pitkät moduulit/lohkot kuulostavat ihan hyvältä suunnittelun lähtökohdalta pituuksiksi: Saumakohtia ei näin tule rataan liikaa, mutta toisaalta moduulit/lohkot ovat myös kannettavissa ulos asunnosta. Moduulien/lohkojen pituudet voivat vaihdella maaston vaatimusten mukaisesti, jolloin voi välttyä esim. kallion kohdalle tulevalta saumalta.

Enempää en osaa aiheista varmaan kertoakaan. Kun saat ensimmäisen moduulin/lohkon valmiiksi, niin voitkin sitten opastaa minua moduulirakentamisen saloissa! Muista ottaa työvaihekuvia. :)

Terveisin ja menestystä projekteillesi toivottaen,

LOK
LOK
lakivija[at]hotmail.com
Vastaa Viestiin