Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Juki
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 02.11.2016 12:10

Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja Juki »

Meillä on suvussa kiertänyt kymmeniä vuosia vanha, mutta hieno pöytärata. Sitä ei ole vuosikausiin käytetty, vaan lähinnä säilytetty sitä hetkeä varten kun joskus löytyy aikaa kunnostaa se toimintakuntoon. No rata on jossain vaiheessa saanut rissasysteemin, jolla sen voi nostaa ylös pois tieltä. Sitä kautta rata on pudonnut katosta, mikä rikkoi mm. vuoristoa ja rakennuksia. Vetureitakin on kymmenkunta ja kaikki on hyvin tahmeita liikkumaan, jos liikkuvat ollenkaan. Kytkimet on huonossa/toimimattomassa kunnossa. Kaiken lisäksi rata on tehty lastulevyn päälle. Tosin sen alla on tukevan oloinen puurunko. Pöydän mitat ovat 3m * 1,2m. Varaosia, ratakiskoja, vaunuja yms. löytyy pari laatikollista. Paljon tekniikkaa pitää varmaankin uusia.

Rata on mielestäni hieno ja minulla siihen liittyy lapsuuden muistoja ja tunnearvoja vuosikymmenten takaa. En himoitse digitekniikkaa, vaan arvostan tässä tapauksessa vanhaa tekniikkaa. En myöskään ole juurikaan touhunnut näiden hommien kanssa, rata ollut muiden sukulaisten käytössä/käyttämättömissä.

Kysynkin nyt apua kokeneemmilta:
* minkälainen projekti radan ja kaluston kunnostaminen on?
* mistä löydän hyviä ohjeita kunnostukseen?
* kannataako rakentaa rata uudelle alustalle vanhan mallin mukaan?
* vai kannattaako rata laittaa kiertoon osaavampiin ja innokkaampiin käsiin? Mihin hintaan?

http://www.veturitalli.fi/download/file ... ew&id=2205
http://www.veturitalli.fi/download/file ... ew&id=2206
http://www.veturitalli.fi/download/file ... ew&id=2207
http://www.veturitalli.fi/download/file ... ew&id=2208
http://www.veturitalli.fi/download/file ... ew&id=2209
http://www.veturitalli.fi/download/file ... ew&id=2210
Liitteet
IMG_3936.JPG
IMG_3936.JPG (377.82 KiB) Katsottu 9113 kertaa
IMG_3938.JPG
IMG_3938.JPG (445.14 KiB) Katsottu 9113 kertaa
IMG_3939.JPG
IMG_3939.JPG (487.05 KiB) Katsottu 9113 kertaa
IMG_3925.JPG
IMG_3925.JPG (424.34 KiB) Katsottu 9113 kertaa
IMG_3929.JPG
IMG_3929.JPG (548.33 KiB) Katsottu 9113 kertaa
IMG_3920b.jpg
IMG_3920b.jpg (407.33 KiB) Katsottu 9909 kertaa
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hulppea rata. Pölyt pois ja hommiin, sitä olisi tiedossa! Kiskojen putsausta. Veturit alkavat liikkua paremmin, kun vanhat, kuivuneet voitelut putsaa ja voitelee uudestaan. Näin ei kannattaisi ajella, koska se rasittaisi moottoria suuremman virran takia. Saattaa jopa kuumeta, moottorit.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Juki kirjoitti:Kysynkin nyt apua kokeneemmilta:
* minkälainen projekti radan ja kaluston kunnostaminen on?
* mistä löydän hyviä ohjeita kunnostukseen?
* kannataako rakentaa rata uudelle alustalle vanhan mallin mukaan?
* vai kannattaako rata laittaa kiertoon osaavampiin ja innokkaampiin käsiin? Mihin hintaan?
Mahtava rata, jonka hienous piilee juuri edustamassaan aikakaudessa.

Mielestäni rataa ei kannata rakentaa uudelle alustalle, mikäli nykyinen runko on kunnossa (ei notkahtanut). Korjaat vain välttämättömimmät viat (rakennukset ja vuorten halkeamat).

Rata vaatinee perusteellisen puhdistuksen. Erityisesti vaihteet saattavat toimia tahmeasti, mikäli seisotusta on ollut vuosikausia pölylle alttiina. Muuntaja(t) kannattaa myös käydä läpi. Jos ne ovat tosi vanhoja, voi olla sähköiskun vaara. Uudenaikaiset muuntajat eivät ole kovin kallis investointi.

Kalustossa vaunuille riittää akseleista lian ja vanhan voiteluaineen poisto ja uudet voiteluaineet tilalle. Lenkkikytkinten säätö/vaihto tarvittaessa. Vetureita voit joutua huoltamaan hieman perusteellisemmin, mutta sama asia siellä. Vanha lika ja voiteluaine rataskoneistoista pois ja uutta tilalle. Samalla kannattaa tarkastaa moottorien hiilet. Uusia varaosia saa edelleen.

Laita kohteista, mitkä mielestäsi tarvitsee kunnostusta vaikka kuvia tänne foorumille, niin saat varmasti vinkkejä.

Ei kannata tuollaista rataa myydä. Uskon tuosta olevan tunnearvoineen enemmän hyötyä omassa käytössä. Loppukaneettina vielä kertaalleen oma mielipiteeni: rata kannattaa säilyttää mahdollisimman pitkälle sellaisena kuin se nyt on. Eli ei lisämaisemointia, eikä turhanpäiväistä modernisointia.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Juki
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 02.11.2016 12:10

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja Juki »

Kiitos vastauksista ja kannustuksesta. Kysyn vielä jos jollain on tiedossa hyvä veturien huolto-ohje? Suomen tai englannin kieli käy.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hyvä ohje on putsata ja voidella laakerit, rattaat, moottori. On yleisohje, eikä väliä, "miten päin jalkaterät" on. Systeemit avautuu tutkimalla, funtsimalla. Putsauksiin sopii hyvin esim. jarrukleaneri (CRC:n Bräkleen, tms) mieluiten ulkona tehden. Voiteluiksi hyvä öljy, vaikkapa GL-5-vaihteistoöljy. Tai varsinaisesti pr-käyttöön myytäviä, esim: Mestarimalleilta. Ja jos moottorin kollektori on pahasti ruvettunut, tai urille kulunut, niin sorvata voi, vähäsen. Kuluneet hiilet pitää uusia.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja Truman »

Luulen, että täälläkin monet lukijat kokevat tarvitsevansa hyvinkin tarkkoja kuvallisia tai youtube-tyyppisiä apuja vanhan kaluston huoltamiseen. Ainakin itse epäröin ryhtyä edes avaamaan vanhoja vetureita ilman jonkinlaista kouriintuntuvaa ennakkokäsitystä siitä mistä on kyse. Kaikki meistä kun eivät ole insinöörejä tai teknikoita ja kynnys käpistellä suht kalliita tai ainakin itselle kallisarvoisia pikku vempeleitä on korkea.

Esimerkiksi tuo hiilien vaihto: miten niihin pääsee käsiksi? Onko vaarana, että jotain rikkoutuu? Mistä löytyy uudet ja millaiset niiden pitäisi olla? Jne. jne. Entä mikä tuo kollektori oikein on?

Itselläni on odottamassa hommana digivastaanottimien asennus vetureihin ja vaikka sainkin niihin ohjeita, ne ovat aikaa sitten unohtuneet kun en heti ehtinyt tehdä. Monelle varmaan kuulostaa helpolta, mutta itseäni hermostuttaa että kämmään ja hirttää kiinni koko vehje.

Jotenkin se on tuo suunnittelu ja maisemanrakennus enemmän omaa hommaa.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Tuolta löytyy ainakin joihinkin Fleischmannin vetureihin osaluettelot: http://www.fleischmann-ho.nl/e/download ... sheets.htm Samasta paikasta löytyy myös käyttöohjelehtiset: http://www.fleischmann-ho.nl/e/download ... nuals.html

Samoista kuvista käy ilmi kiinnitysruuvien sijainnit ja muuta hyödyllistä tietoa. Enemmän Fleischmannista tietävät voi kertoa enemmän. Periaate kuitenkin on, että pitää tietää ensin oman veturin mallinumero, esim 4327, jonka jälkeen siihen liittyvää tietoa voi hakea netistä.
Truman kirjoitti:Esimerkiksi tuo hiilien vaihto: miten niihin pääsee käsiksi? Onko vaarana, että jotain rikkoutuu? Mistä löytyy uudet ja millaiset niiden pitäisi olla? Jne. jne. Entä mikä tuo kollektori oikein on?
Juurikin kyseisestä ohjelehtisestä katsotaan, miten oma veturi avataan. Vielä ei ole tullut yhtään Märklin veturia vastaan, jota ei saisi nätisti auki näiden ohjeiden mukaan. Kyseessä on suunniteltu huoltomahdollisuus. Ohjeessa on useimmiten myös kuvattu hiilien vaihto ja niiden varaosanumerot. Hiilet ovat pienen jousen painamana yleensä moottorin kilvessä kiinni.
Truman kirjoitti: Itselläni on odottamassa hommana digivastaanottimien asennus vetureihin ja vaikka sainkin niihin ohjeita, ne ovat aikaa sitten unohtuneet kun en heti ehtinyt tehdä. Monelle varmaan kuulostaa helpolta, mutta itseäni hermostuttaa että kämmään ja hirttää kiinni koko vehje.
Digikooderin mukana tulee yleensä johdotuskaavio, jonka mukaan se kytketään veturiin. Tämänkin ohjeen saa varmasti ladattua netistä, mikäli tiedät digivastaanottimen valmistenumeron. Jotkin vastaanottimet vaativat (suositellaan) myös moottoriin muutostöitä, varsinkin Märklin maailmassa. Homman vaikein osuus on yleensä löytää tila piirilevylle kotelon sisältä ja ikivanhojen hehkulamppukantojen vaihto...
Viimeksi muokannut Tony, 24.11.2016 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Onkin hankala antaa merkki-/mallikohtaisia ohjeita, jos ei kokemusta juuri niistä. Apua löytyy, kuten kerrottiin. Silti näissä ohjeissa pätee nämä yleisohjeet. Vetureita ei tarvitse pelätä, ei ne mitään "helvetinkoneita" ole :) Tekniikkaa vaan. Jos haluaa itse huoltaa, pitää kunnossa, sitten on hyvä kiinnostua ja perehtyä. Sillä kunnossapito on osa harrastusta. Moottoreiden virrantarve hoituu juuri kollektorien (myös kommutaattori on yksi nimitys) kautta. Kollektorin ja hiilien (harjat) kautta kulkee virta moottorin ankkurille, pyörijälle, sen käämeille. Sitten moottorin kenttämagneetti, staattori, seisoja, voi olla kestomagneettinen, DC-tasasähkömoottoreissa. Märklin-vetureissa (myös HAG-) AC-vaihtosähkömoottorit, käytetään kestomagneetin tilalla kenttäkäämitystä, jonka kautta tuo ankkurivirta kulkee ja joka tekee kenttämagnetismin. Uudemmissa digimärklineissä on jo DC-moottorit, samoin digikäyttöä varten moottorimuunnossarjoissa. On sitten oma lukunsa kollektorin varsinainen toiminta, tarkoitus. Ehkä netistä löytyy. Selittäminen tässä veisi paljon kirjaimia :), koska siinä myös tarvittaisiin jo perehtymistä sähköön. Ehkä vikistä löytyisi periaatteellista juttua.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mitä tehdä vanhan Fleischmann H0 radan kanssa?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Dekodereiden lisäksi on hyvä perehtyä DC-käyttöisissä NEM652-standardiin. (MOROP:sta löytyy muutkin standardit). Siinä kerrotaan johdinvärit ja liitinnumerot. Pelkästään näilläkin pärjää. Samoin Märklin-systeemin tästä poikkeava värijärjestelmä on hyvä tietää. Kullakin johdinvärillä on paikkansa, kohteensa.
Vastaa Viestiin