Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

osk
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2008 13:08

Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Viesti Kirjoittaja osk »

Moi

Onnistuin kesällä hankkimaan vanhan vanerialustalle rakennetun Märklin Toporama 7298 -radan. Tässä muutama kuva radasta heti hankinnan jälkeen:
Märklin 7298 Toporama alkuperäisessä kunnossa.
Märklin 7298 Toporama alkuperäisessä kunnossa.
20160818_Heinäkuu_1352_crop.jpg (167.75 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Pohjamatto irvistää saumasta
Pohjamatto irvistää saumasta
20160818_Heinäkuu_1353_crop.jpg (177.27 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Märklin 7298 Toporama alkuperäisessä kunnossa.
Märklin 7298 Toporama alkuperäisessä kunnossa.
20160818_Heinäkuu_1350_crop.jpg (174.92 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Rata ja rakennukset olivat saaneet jonkinverran ajan kuluessa "siipensä". Alusta ei ollut kovin jäykkä ja radan suurin ongelma oli siinä, että pohjamatto oli suurelta osin irti vanerista. Niinpä otimme rataosat kokonaan irti puhdistusta varten ja samalla totesimme, että pohjamatokin saa kokonaan irti, joitain paikkoja piti avittaa terävällä puukolla. Tästäpä syntyikin ajatus, että tehdään pohja kokonaan uudelleen ja mielellään vähän jäykemmäksi.

Alustan teko aloitettiin tekemällä CAD-suunnitelma tulevasta rakenteesta:
Audesk Inventor suunnitelma uudesta alustasta.
Audesk Inventor suunnitelma uudesta alustasta.
koppa_ja_jalat_crop.jpg (54.62 KiB) Katsottu 8435 kertaa
Tässä puuosien rakentelusta muutama kuva:
Puuosat valmiina liitettäviksi.
Puuosat valmiina liitettäviksi.
20161019_lokakuu_1732_crop.jpg (113.9 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Runko kokoonpantu, toisen pään jalat vielä kesken.
Runko kokoonpantu, toisen pään jalat vielä kesken.
20161025_lokakuu_1813_crop.jpg (763.76 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Jalkojen kiinnityksen rakenne. Puusarana on suojattu pienellä kupariputken palasella jalassa.
Jalkojen kiinnityksen rakenne. Puusarana on suojattu pienellä kupariputken palasella jalassa.
20161025_lokakuu_1815_crop.jpg (107.29 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Ristiliitosten teko onnistui vasta-alkajalta kohtuullisesti.
Ristiliitosten teko onnistui vasta-alkajalta kohtuullisesti.
20161025_lokakuu_1822_crop.jpg (91.64 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Puuosat lakattu ja vannenauhat asennettu diagonaaliin. Rakenne on nyt jäykkä ja lakkauksen kuivuttua voidaankin projektia jatkaa levyn toiselta puolelta, pohja on nyt valmis.
Puuosat lakattu ja vannenauhat asennettu diagonaaliin. Rakenne on nyt jäykkä ja lakkauksen kuivuttua voidaankin projektia jatkaa levyn toiselta puolelta, pohja on nyt valmis.
20161029_Märklin_1955_crop.jpg (102.42 KiB) Katsottu 7712 kertaa
Noiden viimeisessä kuvassa olevien vannenauhojen ja vanttiruuvien avulla rakenteesta tuli yllättävän jäykkä, vaikka puuosat ovat varsin pienikokoista (pääosin 15x35mm) materiaalia.

Nyt jään odottelemaan lakan kuivumista ja sitten pöydän voikin kääntää seisomaan omilla jaloillaan.

Nyt haussa olisi 1-2mm paksun korkkilevyn hankinta jostain, yksi vaihtoehto olisi vetää koko vanerin alueelle korkkilevy ennen Toporama-maton asennusta. Byggmax myy 10m x 1m (paksuus 1.2mm) korkkimattoa hintaan 29€, mutta valitettavasti toimitusaika on 5 viikkoa ja toimitushintaakin on parikymppiä. pitänee jatkaa etsintää parkettiliikkeistä. Vinkkejä korkkimatosta vastaanotetaan!!

Laittelen tänne jatkossa aina silloin tällöin kuvia siitä, miten yläpuolen rakentelu etenee.

- osk -
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Vakuuttavan ja ammattimaisen näköistä toimintaa!

Sopiiko kysyä miksi rakennat uuden pienoisrautatien Märklinin vanhalla m-raiteella? Hyvä olisi tässä kohtaa panostaa myös raiteisiin, kun runkokin on pieteetillä rakennettu kestämään aikaa. Toki m-raiteet ovat nykyäänkin aivan yhtä toimivia kuin ennenkin, lähinnä visuaalisessa mielessä on niistä aika ajanut ohi.

Biltema myy ohkaista kumikorkkimattoa hyllytavarana. Tarkoitettu kai joksikin moottoreiden tiivistemateriaaliksi. Voisiko siitä olla apua?
Woodland Scenics/Noch myy solumuovista ratapihojen alle tarkoitettua levymateriaalia. Itselläni on tätä tavaraa käytössä, ja suosittelen. Eristää ääntä mainiosti ja on todella helppoa työstää.

Hienoa että ratoja vielä rakennellaan!
Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Re: Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

No nyt on ainakin runkoon panostettu ja hyvin tehty! Jään suurella mielenkiinnolla odottelemaan päälirakenteita!
osk
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2008 13:08

Re: Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Viesti Kirjoittaja osk »

Samuelsson kirjoitti:Vakuuttavan ja ammattimaisen näköistä toimintaa!
Kiitoksia. Ammatimaisuus tästä on kaukana, tämä on ihan ensimmäinen kerta, kun koetamme rakennella mitään tämän kaltaista.
Samuelsson kirjoitti:Sopiiko kysyä miksi rakennat uuden pienoisrautatien Märklinin vanhalla m-raiteella? Hyvä olisi tässä kohtaa panostaa myös raiteisiin, kun runkokin on pieteetillä rakennettu kestämään aikaa. Toki m-raiteet ovat nykyäänkin aivan yhtä toimivia kuin ennenkin, lähinnä visuaalisessa mielessä on niistä aika ajanut ohi.
Ajattelimme tämän radan osalta säilyttää ajan tyylin. Pohjamatto "Toporama 7298" oli Märklinillä tuotannossa viitisen vuota vuodesta 1974 alkaen ja matto on täysin tarkoitettu M-kiskoille. Kyllähän muidenkin kiskojen geometrialla maton päälle saisi radan, mutta silloin tyyli särkyisi. Toisekseen meillä hyllyt notkuu M-sarjan osia, joten senkin puolesta M-sarjan rata on helpompi vaihtoehto. Jos tarkkaan katsoit noita ekoja kuvia alkuperäisestä radasta, niin osa kiskoista puuttuu ja näkyvillä on vain Toporama-mattoon painettu kiskon kuva.

Tavoite on myös tulevien rakennusten ja muun maisemoinnin osalta mennä 1970-luvun tyyliin. Näitä tarvikkeita emme ole vielä hankkineet ja vanhat rakennukset olivat niin huonokuntoisia, ettei niistä edes korjaamalla saa kelpoa. Rakennusten hankkiminen saa kuitenkin odottaa vielä hetken, ensin laitamme radan kuntoon.

Ohjausjärjestelmän suhteen emme pysy 70-luvun teknologiassa, vaan pohjavanerin alapuolelle "näkymättömiin" tulee digitaalitekniikkaa....
Samuelsson kirjoitti:Biltema myy ohkaista kumikorkkimattoa hyllytavarana. Tarkoitettu kai joksikin moottoreiden tiivistemateriaaliksi. Voisiko siitä olla apua?
Woodland Scenics/Noch myy solumuovista ratapihojen alle tarkoitettua levymateriaalia. Itselläni on tätä tavaraa käytössä, ja suosittelen. Eristää ääntä mainiosti ja on todella helppoa työstää.
Kävin jo eilen Biltemassa katsomassa noita kumikorkkimattoja, en ollut niihin (ja niiden hintaan) ihan varauksettoman ihastunut, mutta jos muuta ei löydy, niin niillä mennään.

Solumuovin käyttö vanerin ja Toporama-maton välissä hieman vieroksuttaa, en ole ihan varma siitä, miten hyvin matto pysyy solumuovissa kiinni pidemmän päälle.

- osk -
Viimeksi muokannut osk, 29.10.2016 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Viesti Kirjoittaja PeS »

Erittäin vakuuttavaa puutyötä — huolellisesti valmistetut liitokset. Ristijäykistämien vaikuttaa hyvältä idealta ja yksinkertaiselta toteutttaa.
PasiS
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Itse olen ostanut Kouvolan seudulta 3 millin korkkimattoa maalikauppa Värisilmästä. Mattoa myytiin noin neliön paloina nimellä "askelvaimennusmatto". On tarkoitettu ilmeisesti parketin alle ennen asennusta. Hintaa en muista ja viimeisestä ostoksesta on muutama vuosi. Kalliina en kuitenkaan pitänyt.
T:PasiS
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pöytärata - alkava projekti (Märklin H0)

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vastaava runko myös kotiradassani. Taittuvin jaloin. On vaan poikittaisilistojen päällä ja reunalautojen välissä 7cm uretaanieristelevyä. Penkereenä 7mm vanerista sahattuja. Ei ole niitä hiljaisimpia ratkaisuja, itse asiassa hyvin meluisa! Eristelevyn alla jokin puumateriaalilevy olisi hyvä vaimennuskin.
Vastaa Viestiin