HO Tka 7

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: HO Tka 7

Post by ealab »

OT: Russian Decapod:n remmi onkin hammashihna. Se ei niitä herkimmin pyöriviä. Tiedossani on Truman:n moottorin kuumentumista. Itse ratkaisin asian muuttamalla mm. remmin hammasrataspaketiksi. Näin myös välityssuhde liki tuplaantui, silti veturin kulkunopeus ei juuri pudonnut. Vauhtipyörästäkin alkoi olla hyötyä. Kun välitysrasitus väheni, putosi myös moottorin ottaman virta, kierrokset kasvoivat.....Siis kuormituksen vähentyminen ja siten kierrosten kasvu on yksi virtaa pudottava asia. Muutenkin Pes:n asian mukaisesti koetan huolehtia mahdollisimman alhaisesta virrasta, mitaten. Korvamerkkiä ei näillä asioilla ole. Alhaisempi rasitus myös säästää moottorin hiiliä, kollektoria. Ps. RussDeca:ssa mainitaan olevan moottorissa 5-napainen ankkuri, mitä vielä, molemmissa 3-napaiset, eri merkkiset moottorit.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: HO Tka 7

Post by PeS »

ealab wrote:OT: Russian Decapod:n remmi onkin hammashihna. Se ei niitä herkimmin pyöriviä. Tiedossani on Truman:n moottorin kuumentumista. Itse ratkaisin asian muuttamalla mm. remmin hammasrataspaketiksi. Näin myös välityssuhde liki tuplaantui, silti veturin kulkunopeus ei juuri pudonnut. Vauhtipyörästäkin alkoi olla hyötyä. Kun välitysrasitus väheni, putosi myös moottorin ottaman virta, kierrokset kasvoivat.....Siis kuormituksen vähentyminen ja siten kierrosten kasvu on yksi virtaa pudottava asia. Muutenkin Pes:n asian mukaisesti koetan huolehtia mahdollisimman alhaisesta virrasta, mitaten. Korvamerkkiä ei näillä asioilla ole. Alhaisempi rasitus myös säästää moottorin hiiliä, kollektoria. Ps. RussDeca:ssa mainitaan olevan moottorissa 5-napainen ankkuri, mitä vielä, molemmissa 3-napaiset, eri merkkiset moottorit.
Kiinnostaa kovasti, millä tavalla olet muuttanut Russian Decapodin voimansiirtoa. Avasin aiheelle uuden topicin Veturit ja Vaunut-osion alle.