Mudhoneyn lohkorata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 312
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Mudhoneyn lohkorata

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

No niin, pöytärata on nyt haudattu eli purettu mutta aloin jo purkuvaiheessa visioida osien hyötykäyttöä. Tarkoitus on palata ajassa taaksepäin ja periaatteessa rakentaa Fremomaisia lohkoja, kuitenkaan noudattamatta orjallisesti standardia. Omaan rakennushistoriaan mahtuivat aikoinaan aloittamani Märklin-moduulitkin mutta jotka silloin jäivät rakentamatta loppuun ja saivat uuden omistajan Etelä-Savosta.

Märklin-moduuliprojektin peruja ovat varastosta vieläkin löytyvät Ikean "IVAR"-hyllyjärjestelmän päätytikkaat, joista ehdin jo tehdä aikoinaan lovet moduulia varten. Tällöin moduulin leveys oli Fremo-standardin mukainen 500 mm, ensimmäinen työn alle tuleva lohkoni on 450 mm leveä ("Mikä ihmeen pakko se on aina tehdä oman mielen mukaan, eikö voisi käyttää valmiita standardeja?! 8) ), joten lovetus täytyy tehdä päätypuiden sisäpuolelle.

IMG_20200111_155956.jpg
IMG_20200111_155956.jpg (98.45 KiB) Katsottu 191 kertaa

Ensimmäisen lohkon perustana on pöytäradan 450x920 mm kokoinen vanerilevy. Ensimmäinen työ olikin muuttaa mitat symmetriseksi eli niin, että lohkosta tuli 450x900 mm kokoinen. Lohkon päädyistä päätin tehdä Fremo F96:n mukaisesti 100 mm korkean. Tämä siis lohkon alareunasta penkereen yläreunaan, jonka päälle tulee tukikerros ja kiskotus, tässä tapauksessa Märklin C. Vanhoista, yläkerran runkorakenteiksi tarkoitetuista osista sain päätytarpeet mutta sivutuet täytyi uudesta levystä.

P1125857.jpg
P1125857.jpg (168.65 KiB) Katsottu 191 kertaa
P1125858.jpg
P1125858.jpg (180.41 KiB) Katsottu 191 kertaa

Koska rakennusmateriaali on 9 mm vaneria, sirkkelöin sivutuet päätyjä 9 mm matalemmiksi eli 91 mm korkeiksi. Kokoonpanin lohkon osat toisiinsa pöytäradasta puretuilla kulmaraudoilla ja torx-ruuveilla. Näin laatikko syntyi kohtuullisen nopeasti ja on vielä purettavissakin yritysten ja erehdysten voimaantullessa.

P1125859.jpg
P1125859.jpg (170.28 KiB) Katsottu 191 kertaa
IMG_20200112_131045.jpg
IMG_20200112_131045.jpg (148.76 KiB) Katsottu 191 kertaa
P1125861.jpg
P1125861.jpg (140.63 KiB) Katsottu 191 kertaa

Lohkon raidekaavioksi tulee pelkän kuormausraiteen sijasta linja-vaihde TKR-yhtiön yksityisraiteelle, siksi turvavaihdekin on tarpeellinen. Kuvasta poiketen turvavaihde muuttuikin oikeankätiseksi eli normaali liikennöintisuunta on suoraan eikä poikkeavan kautta, kuten turvavaihteissa Suomen rataverkollakin on tapana.

P1125863.jpg
P1125863.jpg (169.66 KiB) Katsottu 191 kertaa

Ensimmäisen työskentelypäivän päätteeksi sahasin kannesta pois pistosahalla ylimääräiset palat, jotta avoimet penkereet saivat muotonsa ja maastonrakennuksen ei tarvitse lähteä kansilevyn tasosta. Turvavaihteen taakse jätin sen sijaan levyä rakennuksia ja tietä varten.

Todennäköisesti sahaan kuitenkin päätyjen yläosasta 9 mm pois niin, että vain penkereen profiili jää jäljelle. Seuraava työ on sovitella kaarteen loppu ja rakentaa uusi pääty.

IMG_20200112_154426.jpg
IMG_20200112_154426.jpg (155.47 KiB) Katsottu 191 kertaa
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 312
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn lohkorata

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

4,5 kuukauden tauon jälkeen hommat jatkui, työskentelyolosuhteetkin ovat mukavammat, kun ulkona on +20 ja sisälläkään verstaassa ei ole enää pakkasta.

Kaarteen loppu tarvitsi alleensa jatkopalan, jollaiseksi sahasin ja kokosin ylimääräisistä paloista 225x304 mm kokoisen laatikon. (225 mm on puolet isomman päädyn leveydestä 450 mm, joka taas oli puolet pituudesta 900 mm).

P5266100.jpg
P5266100.jpg (385.28 KiB) Katsottu 191 kertaa

Kulmaraudat olivat vähissä, joten päätin kokeilla kasaamista ruuveilla (myös ulkopuolelta). Kunhan käy selväksi etteivät puuosat tarvitse enää muutoksia, saumoihin voi sivellä myös puuliimaa.

P5266101.jpg
P5266101.jpg (316.56 KiB) Katsottu 191 kertaa

Sahasin myös leveämmästä päädystä penkereen korkeuden verran (9 mm) pois ja sipaisin myös kansilevystä hieman, jotta saumakohdassa kohtaavat ainoastaan pengerosat.

P5266102.jpg
P5266102.jpg (329.67 KiB) Katsottu 191 kertaa

Päivän työ tehtynä. Kunhan puutyöt ovat ohi, maalaan koko lohkorungon kauttaaltaan samalla maaston perusvärillä (ruskea akryylimaali). Seuraavana projektina olisi sovitella lohkoihin jalat.

P5266103.jpg
P5266103.jpg (420.7 KiB) Katsottu 191 kertaa
P5266105.jpg
P5266105.jpg (687.72 KiB) Katsottu 191 kertaa
P5266106.jpg
P5266106.jpg (532.86 KiB) Katsottu 191 kertaa
P5266107.jpg
P5266107.jpg (580.83 KiB) Katsottu 191 kertaa
tv_tyyppi
Konduktööri
Viestit: 84
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Mudhoneyn lohkorata

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Nättiä jälkeä. Miten toteutat lohkojen kiinnityksen ja sähköt? Meneekö se painovoiman ja yhteenliitettyjen palakisjojen varassa vai onko suunniteltu jonkinlaiset liittimet? (En tunne fremon standardeja, eli voi toki olla, että ne kattavat nuo kysymykseni!)
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 312
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn lohkorata

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Palakiskojen liittimien välityksellä (aivan kuten T-Trak -moduuleissa). Jos vielä mieli muuttuu, niin äkkiähän homma olisi vielä konvertoitavissa K-kiskoille. Tällöin kiskojen alle toki korkkinen tai vinyylinen penger. Päätyihin voisi silloin porata reiät Fremo standardien mukaisesti, tasata kiskotuksen päätyyn ja sähkönsiirrosta huolehtia lohkojen välillä banaaniliittimillä.
Vastaa Viestiin