Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

jhautani
Matkustaja
Posts: 9
Joined: 16.02.2012 21:20

Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jhautani »

Tere,

työn alla Märklinin K-kiskolla varustettu digirata ja ohjaamiseen olen ajatellut Mobile Station 2:ta tai vastaavaa. Mitä vaihtoehtoja on tarjolla MB2:n lisäksi? En halua satsata vielä tässä vaiheessa CS:ään tai muihin sen hintaluokan ohjaimiin vaan etsin huokeampaa ratkaisua.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by Tony »

jhautani wrote:Tere,

työn alla Märklinin K-kiskolla varustettu digirata ja ohjaamiseen olen ajatellut Mobile Station 2:ta tai vastaavaa. Mitä vaihtoehtoja on tarjolla MB2:n lisäksi? En halua satsata vielä tässä vaiheessa CS:ään tai muihin sen hintaluokan ohjaimiin vaan etsin huokeampaa ratkaisua.
Avaapa hieman tuota, että mitä aiot ohjaimella ohjata? Mikäli tarvitset ohjaimen vain ohjataksesi 1-4 junaa, voisi tulla kyseeseen jopa Märklin Delta ohjain. Toinen kelpo ratkaisu on MS1 (Märklin 60652). Mikäli myös vaihteet ja muut solenoidit ohjataan ohjaimella, on vaihtoehtoina MS 2 (60653), Control Unit (6021) tai sitten jonkin toisen valmistajan ohjaimet. Noita 6021-ohjaimia saa suhteellisen edullisesti käytettyinä.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jhautani
Matkustaja
Posts: 9
Joined: 16.02.2012 21:20

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jhautani »

Tarkoitus on pistää kaikki mahdollinen digiohjaukselle.
Junien(veturien) määrä on alussa puolisen kymmentä, mutta varmaankin lisääntyy ajan myötä :)
Lähinnä etsin ohjaimia, joissa on suurin piirtein samat ominaisuudet kuin MS2:ssa. Kiinnostusta on myös mahdollisuuteen ohjata rataa PC:n kautta.
jartsa

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jartsa »

Jos kaikki on tarkoitus ohjata diginä,en näe mitään järkeä ostaa aluksi jotain halvempaa perusmallia ja hieman myöhemmin paremmin varusteltua.
Kerran se kalliimpi kirpasee,ja on sitten enempi mahdollisuuksia,yleensä näissä kalliimmissa on se PC-mahdollisuus valmiina.
jhautani
Matkustaja
Posts: 9
Joined: 16.02.2012 21:20

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jhautani »

Kyllä alussa pistää oikeasti miettimään hintalappu. CS: 600-700€ vs MS2: 100-150€. Erotuksella saa pitkän pätkän raidetta, pari veturia tai ratapihallisen vaunuja.
Ja mitä olen MS2:n speksejä katsonut, ne riittävät täysin siihen, mitä olen ajatellut rakentaa. Samoin PC:n kautta ohjaus onnistuu myös MS2:lla, kun käyttää sopivaa softaa; näin olen itselleni antanut ymmärtää pikaisen googlauksen perusteella.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by Tony »

jhautani wrote:Kyllä alussa pistää oikeasti miettimään hintalappu. CS: 600-700€ vs MS2: 100-150€. Erotuksella saa pitkän pätkän raidetta, pari veturia tai ratapihallisen vaunuja.
Olen samaa mieltä, ettei CS-ohjainta kannata harrastuksen alussa hankkia. Tosin pitää sanoa, että esim CS1 ohjain on hyvinkin monipuolinen ja sen hintalappu tällä hetkellä pyörii noin 300EUR luokassa. Myös vanhempia CS2 ohjaimia saa hintaluokkaan <500EUR.
jhautani wrote: Ja mitä olen MS2:n speksejä katsonut, ne riittävät täysin siihen, mitä olen ajatellut rakentaa. Samoin PC:n kautta ohjaus onnistuu myös MS2:lla, kun käyttää sopivaa softaa; näin olen itselleni antanut ymmärtää pikaisen googlauksen perusteella.
Tuosta minulla ei ole mitään tietoa. MS 2 ohjaimessa ei muistaakseni ole mitään rajapintaa, johon voisi PC:n suoraan liittää, joten tuo kannattaa tarkastaa tarkasti ennen kuin olettaa näin olevan. En silti sano, etteikö se mahdollista olisi.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jhautani
Matkustaja
Posts: 9
Joined: 16.02.2012 21:20

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jhautani »

Aikani aihetta googlattua tulin päätökseen, että unohdan kokonaan MS2:n (jossa ei toisiaankaan ole PC-linkkiä) ja menen suoraan PC- ohjaukseen. Harkinnan alla tällä hetkellä kaluston ja laitteiden ohjaajaksi on SPROG 3, jossa näyttäisi virta riittävän alkuvaiheessa (2,5 A), eikä siihen sopiva boosterikaan ole hinnalla pilattu. Tilatiedon ohjaukseen löysin LDT HSI-88:n. Molemmat ovat tuettuja Rocrailissa, jolla suunnitelmassani tullaan kaikkea ohjaamaan.
Jos jollakin on kommenttia tai kokemuksia vastaavasta, niin otan niitä mielelläni vastaan.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by magnuken »

Tuo SPROG 3 on kyllä mielenkiintoinen silta (interface) DCC:n ja tietokoneen USB:n välillä.

Mutta miten ajattelit sitten sen varsinaisen käskytyksen radallle hoitaa PC:n kautta? Ilmeisesti sen Open Source Java JMRI softan kautta? No, onhan tuossa muitakin mahdollisuuksia.

Mainittakoon vielä, että itse olen näitä PC-ohjauksia kokeilut sen erittäin monipuolisen Doehler & Haasin Future_Central_Control purkin kautta. Se siis osaa kaikki ne tavanomaiset SX, SX2, DCC, MM protokollat ja tietty USB-liitäntä tietokoneelle. Lisäksi kyseinen purkki tuetaan hyvinkin monen junasoftan kautta!

http://www.mttm.de/ShopMTTM/product_inf ... ntrol.html
jhautani
Matkustaja
Posts: 9
Joined: 16.02.2012 21:20

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jhautani »

Kuten edellisessä viestissäni mainitsin (ehkä hieman epämääräisesti tosin), ajattelin käyttää ohjaukseen Rocrailia. Ainakin sen mukaan mitä olen sen speksejä selannut, pitäisi aiemmin mainittu yhdistelmä toimia moitteetta; molemmat (SPROG ja HSI-88) ovat täysin tuettuja ko. ohjelmistolla. Sprogin mukanahan tosiaan tulee JMRI, mutta mikään ei pakota käyttämään sitä, jos parempiakin on tarjolla (itselläni on jonkin sortin kokemusperäinen kammo/fobia/inho kaikkia Java-pohjaisia sovelluksia vastaan :P)
Näillä näkymin hankinta tulee ajankohtaiseksi parin kuukauden sisällä, mikäli mistään ei tule yhdistelmää täysin tyrmäävää tietoa.
jartsa

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jartsa »

Uhlenbrock IB basic,PC-liitäntä ja sisäänrakennettu 3A:n boosteri(MM ja DCC-protokollat).
WDP:llä on tätä laitetta tukevia ohjelmistoja PC:lle.
Uhlenbrock.de ja WDP.de(Peter Peterlin).Kokeile googlata näitä!
jhautani
Matkustaja
Posts: 9
Joined: 16.02.2012 21:20

Re: Mobile Station 2:ta vastaava ohjain

Post by jhautani »

Tulipa sitten hommattua Sprog III ohjaimeksi ja ESU SwitchPilot vaihteita yms. ohjaamaan, kuten aiemmin suunnittelinkin. Eikä näköjään tarvitse katua. Molemmat toimivat hienosti Rocrailin kautta. Eikä olleet hinnalla pilattuja: Sprog 100 € (mukana 2.6 A virtalähde) ja Switchpilot reilu 30 €. Switchpilotin ohjaamille laitteille saa lisävirtaa ulkoisesta virtalähteestä, ja siihen käytän tällä hetkellä vanhaa Märklinin 6631 ajomuuntajaa. Virta riittää hienosti ainakin kahden vaihteen kääntöön yhtäaikaa.

Tilatietoon kaavailema LDT:n HSI-88 on vielä tulossa, joten siitä myöhemmin.