Veturin led-valot

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1105
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja ealab » 16.12.2011 11:34

Superkirkkaat ledit saattavat olla liiankin voimakasvaloisia, vetureihin. Jos ovat suoraan näkyvissä. Kytkennässä on käytetty regulaattoria, jossa ei ole häviöjännitettä. Yleisesti led-valot alkavat palaa, kun jännite nousee yli niiden kynnysjännitteiden. Tässä jännitenousu stopataan 5V:een. Jänniterajoitus alkaa heti, kun jännite on noussut 5V:een. Tämä rauhoittaa kummasti valovoimakkuutta. Näin varsinkin DC-käytössä, digivetureissakin. Toimii siis korvauspistokkeellakin. Pelkästään digikäytössä valot voitaneen säätää muutenkin.
Piirroksessa on piirretty vain toisen ajosuunnan valot, myös nuo DC-käyttödiodit. Pistenumerot ovat digiliittimestä. Kytkentä on toimiva. Punainen led on takavalo toiseen päähän. Vastus-ledejä voi olla n-määrä, rinnankytkettyinä.
7:sta plussa regulle, josta lähtö valoille, yhteinen +5V. Suunnan mukaiset miinukset ovat ja 2:ssa ja 6:ssa. Diodit voi korvata pienellä kokoaaltotasasuuntaajalla. D3 ja D4 nostavat vähän lähtöjännitettä.
Kytkentä on nyt Hr11:ssä, Bjustromissa, 2000:ssa, Dr13:ssa, Sr2:ssa (3 + 2 kpl), SJ T43:ssa, Sv11:ssä ja molemmat Move51:t, tulee Tka7:aan, toimien DC- ja digikäytössä.
Liitteet
Led-valot.JPG
Led-valot.JPG (19.03 KiB) Katsottu 2392 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 31.05.2018 08:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1105
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja ealab » 23.05.2018 08:01

Nyt on yleensä tarkoitus saada veturin etu- ja takavalot palamaan yht´aikaa, suunnasta riippumatta. Tähän riittänee vain 2:n ja 6:n yhdistäminen. Koska molemmissa on, decoderissa, transistori, joka "vetää" valoilta tulevan sähkön "maihin", miinukseen. Antaa siis miinusta. Silloin voi hyvin toinenkin trankku olla maissa, rinnankytkettynä.? Yllä oleva kytkentä ei liity tähän juttuun.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 24.09.2018 18:26

Lainaan ketjua kun kysymykseni liittyy aiheeseen.

Rocon Br 185:n alustalle rakentamaani Sr1:een pitäisi nikkaroida led-valot.

Tilasin lämminvalkoisia, valmiiksi johdotettuja micro-kokoisia smd-ledejä. Näiden arvot ovat;

2,8V - 3,4V
AC/DC
15mA/20mA


Näille pitäisi tietää sopivat vastukset, jokaiselle omansa.
Koitin tätä laskeskella, ja sain tulokseksi 680 ohmia/E24(?)
Onko oikeellinen arvo?

Eikös DCC-käytössä valojen jännite piirilevyltä ole yleensä lähellä ratajännitettä ~16V?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1105
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja ealab » 24.09.2018 20:34

Unohda nuo nimellisvastusarvot. Niillä määritellään vai suurin sallittu virta. Käytän tyypillisesti 2k2-3k9-(1/8W)vastuksia. Sen enemmän laskeskelematta. Punaisissa isompia, koska näkyy muutenkin voimakkaasti. Tuo hinku nimellisarvoihin on taikauskoa, eikä niistä poikkeamisista linnaan joudu. :)
Viimeksi muokannut ealab, 29.09.2018 07:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 24.09.2018 20:56

ealab kirjoitti:
24.09.2018 20:34
Käytän tyypillisesti 2k2-3k9-(1/8W)vastuksia. Sen enemmän laskeskelematta.
Tarkoittaako tämä siis 2,2kohm ja 3,9kohm vastuksia?
Voitko laittaa linkkiä mistä kannattaa tilata?

Olen täysin noviisi aiheen tiimoilta, siksi kyselen. Haluaisin nuo valot kerrasta toimiviksi. Kettumainen homma niiden asentaminen, enkä mielelläni tekisi turhaan uudestaan. :roll:

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja kari-g » 26.09.2018 18:25

Elektroniikan komponentteja ml. vastukset löytyy ainakin näistä kaupoista:

- partco.fi (Hesassa)
- bebek.fi (Hesassa ja Lahdessa)
- spelektroniikka.fi (Oulu)
- radioduo.fi (Hesassa)
- elektrolinna (Hämeenlinna)
- uraltone.fi (Hesassa)
- yeint.fi (Yleiselektroniikka, Espoossa)
- elektori.com (Tampereella)
- starelec.fi (ent. Vaasan Elektroniikkakeskus, Vaasassa)

Nämä näin äkkiseltään tuli mieleen.
// kari

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1105
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja ealab » 27.09.2018 08:52

Systeemiin sopivia, pieniä, 125mW:n vastuksia ei löydä kaikista paikoista. Yksi on ELFA ja jos paikkakunnalla on sopimuskumppaniliik (Turussa Sme, sieltä voi tilata suoraankin), niin tilaamalla ja nouto liikkeestä. On edullisempaa. Omissa kohteissa on "normaali", 250mW:n vastus vähän jäykkä ja tilaa vievä. 125mW:n vastus, esim. 2k7 (2,7k) ei niillä virroilla ole "mikään lämmityslaite". :) Vetureissa ajovalot ovat näillä vastuksilla vielä hyvin kirkkaasti palavia. Olen joskus käyttänyt 4k7- 5k6-vastuksiakin, toimii. Varsinkin digivetureissa. Kuvassa Trix/ Sr1 työn alla. Sen piirilevyllä on valojen nauhaliittimet ja kun nyt valot tulevat koppaan, niin piti laittaa erillinen piirilevy valojen helppoa liitäntää varten.. Samoin telien liitännät, huoltoja ajatellen. Tulikin tilanne, jossa deco on viallinen. Siksi uuteen piirilevyyn sopiikin hyvin pistokepaikka. Vain 8 DIP-holkkia, tai holkkirimaa...pienet järjestelyt. Alkuperäiseen piirilevyyn jätetään toimintaan vain moottorin kontaktit. Jos jo alun perin deko olisi viallinen, niin sen levyn voisi hyvin tehdä vastaavasti uudella tavalla. Tai hankkia uusi deko.
Liitteet
20180427_184422.jpg
20180427_184422.jpg (288.69 KiB) Katsottu 552 kertaa

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 01.10.2018 18:24

Ei nuota 0.125W vastuksia tunnu oikein mistään löytyvän, paitsi jotain pinta-asenteisia. Mitä tuo wattimäärä käytännössä tarkoittaa? Miten eroaa tässä tapauksessa 1/8w ja 1/4w vastukset keskenään? Mikäli käytän helpommin saatavia 1/4wattisia aiemmin mainittujen ledieni kanssa, päteekö tuo sama ohmiluku?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1105
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja ealab » 01.10.2018 19:40

ELFA:sta olen tilaillut: SME Turku. Tulee postissakin. Joo, Ohmit on Ohmeja. Teho on tehonkestoa. 1/8W on tehonkestoltaan puolet varttiwatista. Kyse on lämpenemisestä ja -kestosta. Ledin virrat ovat niin pieniä, että vastuksessa ei synny merkillisiä tehohäviötä. Se muuttuu aina lämmöksi, määrä on eri juttu. Esim. sähkökiukaan vastus, tyyp. 2 kW on siten mitoitettu, että kuumenee punahehkuun asti, enempään lämmönnousuun ei olisi paukkuja, jos kivet oikein ladottu. Ja tämä 2kW on häviötehoa. Sen verran muuttuu lämmöksi.
Kyllä 1/4W voi käyttää, pitää vain hommat funtsia siten.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja kari-g » 01.10.2018 20:33

Tehdään pieni laskutoimitus:
Ledin kynnysjännite n. 3.0 V. Dekooderi antaa ulos lamppuliitännästä n. 15 V.
Vastukseen jää lämmöksi hukattavaksi 15-3 = 12 V. Mitoitetaan ledi n. 10 mA virralle (loistaa vielä liikaakin), niin etuvastus on 12 V / 0.01 A eli 1200 ohm (1.2 kohm). Jos tuohon laskuesimerkkiin käytetään milliamppeereja, niin tulos on sitten kilo-ohmeja ( 12/10 = 1.2).
Lämpöä vastuksessa syntyy 12 V * 0.01 A = 0.12 W. Neljänneswatin vastus ei lämpene juuri ollenkaan. Jos ledi loistaa liian kirkkaasti, niin suurennetaan vastusta esim. 1.8 ... 2.2 ... 2.7 ... 3.3 kohm. Helpoin tapa mitoittaa etuvastus on hankkia koko E12 vastussarja ( maksaa n. 12 €, 10 kpl kutakin kokoa), josta voi kokeilemalla hakea sopivan suuruisen vastuksen. Esim. täältä:
https://www.radioduo.fi/tuote/vastussar ... /KRES-E12/

//kari

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 254
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 01.10.2018 22:17

Kiitos vastauksista! Nyt alkaa homman logiikka aueta.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1105
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Veturin led-valot

Viesti Kirjoittaja ealab » 02.10.2018 07:21

Digivetureissa voikin hyvin käyttää suurempiohmisin vastuksia. Analogisissa on jännitevaihtelut. Vastukset näissä voi olla vähän pienempiohmisia. Kilo-Ohmeista kuitenkin kyse. Kun vähän näiden kanssa touhuaa, huomaa laskemiset turhiksi. Plänttää vaan kilo-Ohmeja. Siinä ei ledin värillä/kynnysjännitteellä ole käytännön merkitystä. Paitsi, jos ledistä pitää saada "kaikki irti", silloin tarvitaan ledin kynnysjännite ja suurin sallittu virta, sekä laskemista, josta kari-g hyvin kertoi.

Vastaa Viestiin