DIY vaihdemoottorit?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Moro kaikki!

Olen uusi käyttäjä tällä foorumilla ja vaikka harrastin paljon pienoisrautateitä 80-luvulla, niin pikku tauon jälkeen huomaan olevani asioista pihalla, kuin aloittelija konsanaan. Vanhat radat on levinneet ympäri maailmaa ja aloitus tapahtui miltei puhtaalta pöydältä. Toki jotain lättähattu-rakennussarjaa ym. tasavirralla toimivaa löytyi vielä arkistojen kätköistä.

Mukavaa todeta, että digitaalitekniikka, josta tuolloin jo joku visionääri taisi kerhoilloissa supatella, on lyönyt itseään jo läpi ja jopa kohtuulisen standardimuotoisena. DCC tulikin valittua perustaksi omaan uuteen projektiin.

Muutakin uutta näyttää olevan saatavilla. Kertokaapa oletteko tutustuneet tähän "memory wire" lankaan? Onko sille jo suomennettu joku osuva nimi ja saako sitä helpommalla, kuin Belgiasta tilaamalla? Vai onko joku muu hyvä tapa saada vaihteet kääntymään nätisti, äänettömästi ja edullisesti?
Tuolla esitellään ja myydään tätä ihmelankaa:
http://users.skynet.be/pro-rail/_privat ... cafam1.htm
Vaikuttaa melko kiehtovalta paitsi vaihteitten kääntelyyn, moneen muuhunkin tarkoitukseen.

-Jaska
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Vai onko joku muu hyvä tapa saada vaihteet kääntymään nätisti, äänettömästi ja edullisesti?
Itse meinaan toteuttaa vaihteiden kääntämisen servoilla, ovat suht halpoja (Alle 10€ kpl) ja liki ikuisia pienoisrautatiekäytössä.
Ensimäiseen ja viimeiseen vaatimukseen tuo servo sopii, täysin äänetön se ei ole (Sanoisinko että "sirisee" hiljaa käytettäessä).
Halpa ohjauselektroniikka on vielä haussa ko servoille.....
Saksanmaalla ovatkin hoksanneet saman idean http://www.viessmann-modell.com/en/prod ... ache_nr=2#
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Bilteman halvat releet on yksi vaihtoehto, mutta äänekäs ja turhan nopea ehkä. Tuo muistilanka vaikutti äärettömän simppeliltä toiminnaltaan ja jos se on niin kestävä ja hyvä, kun luvataan, voisin oikeastaan kokeeksi laittaa sitäkin joihinkin vaihteisiin. Ehkä se on parhaimmillaan siipiopastimissa ym. joissa se hitaus pääsee oikeuksiinsa. Jossain taidettiin mainita, että pituuden muutos kestää jopa monta sekunttia.

Tässä vielä toinen asiaan liittyvä linkki:
http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_en_4.htm
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Memory wire on suomeksi muistimetallilanka tai NiTi-lanka, koostumus pääasiassa on nikkeliä ja titaania. NiTilangan ja Bilteman kuten muidenkin monostabiilien releiden huono puoli on ,että toinen asento tarvitsee jatkuvan virran. Kun virta katkeaa, palautuu rele tai Niti-lanka lepoasentoon.

Servot ovat hyvä vaihtoehto vaihdemoottoreille. Conrad.de myy servoja 5,-/kpl ja siihen sopiva ohjauselektroniikka 13,-/kpl. Ohjausmodulilla voi säätää liikenopeuden ja päätyasennot.

http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zco ... romoutside

http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zco ... romoutside

Itse rakensin vaihdemoottorit tavallsista tasavirtamoottoreista, selostus niistä on kotisivuillani.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Itse rakensin vaihdemoottorit tavallsista tasavirtamoottoreista, selostus niistä on kotisivuillani.
Se näyttää hyvältä konstruktiolta ja olen muutenkin lukenut sivusi läpikotaisin mielenkiinnolla. Harmi vaan, ettei pajassani taida olla ihan yhtä monipuolisia työkaluja.

Tuo pikamallinnusjuttu oli sivullasi todella mielenkiintoinen. Osaatko sanoa, paljonko ottavat palveluna hintaa, jos toimittaa valmiin tiedoston ja tilaa veturiin kuuoret?
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Yleensä tuon kokoiset osat maksavat 50,- - 100,-. Ei-kiireellisenä kimppatilauksena voisi ehkä saada muutamalla kympillä.

Juha
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Viesti Kirjoittaja ealab »

Myös Conrad- vaihdemoottorit (http://www.conrad.de) ovat kelvollinen vaihtoehto. Ei myös maksa paljon. Niiden kääntö sujuu AC:lla helposti. Jännitelähteenä voi käyttää ylimääräistä Mä- muuntajaa, jonka jännite säädetään passeliksi/ v-käännöt sopivan hitaiksi. Tai laitetaan moottorien yhteiseen karvaan, kuhunkin, sarjavastus 22- 33 Ohm. Se voi vähän riippua vaihdekohtaisesti. Moottori radan alle ja siitä kääntövoima 0,3- 0,4 pianolangalla vaihteeseen. Riippuu läpiviennin pituudesta. Läpivienti Ms-putkessa, langan päissä vipuvarret. Tällä tavoin saadaan vaihde ns. aukiajettavaksi/ kieleen pieni kiinnipitovoima, kun lanka on joustava. Moottorin asennonvalvontakosketin voi käyttää relettä. Sen koskettimet hoitavat kärkiristikon virroituksen ja ilmaisut. Tarvittaessa.
Viimeksi muokannut ealab, 08.12.2008 14:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Mikä on syynä valmistaa näitä vaihdemoottoreita itse? Mitä sillä haetaan takaa, eli mitä ominaisuuksia saadaan verrattuna valmiisiin? Toki tietty tekemisen ilo. Hintaero näyttäisi olevan jonkinmoinen, tosin sen valmiin saa ilmeisesti halvemmalla kuin itse tekemällä. Itse olen hommannut noita tehdastekoisia paketteja, joten toivon niiden hoitavan hommansa kunnialla kun ne kytken lähiaikoina käyttöön.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tässä kuva mahdollisuudesta asentaa Conrad- moottorit
Liitteet
P3010070a.JPG
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Catiska kirjoitti:Hintaero näyttäisi olevan jonkinmoinen, tosin sen valmiin saa ilmeisesti halvemmalla kuin itse tekemällä.
No mulla tulee kustantamaan noin 3€ kpl nuo omatekoiset releestä muunnetut moottorit. Verrattuna vaikkapa Rocon vaihdemoottoriin 19€ on hintaero sentään jonkinmoinen. Tarvin näitä 15 kpl joten itse tekemällä säästän noin 240€. Lisää säästöä tulee edullisista käyttökytkimistä. Lisäksi pidän rakentelusta, joten teen itse ehdottomasti.
Joillekin on tärkeää, että vaihde kääntyy hitaasti esikuvaa jäljitellen. Tällaisia moottoreita voi olla hankalaa saada kaupasta, joten he tekevät usein nämä itse.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja Catiska »

OK. Minua hämäsi tuo yllä oleva hinta kun servo oli 5,- ja ohjauselektroniikka 13,- ja itse olen ostanut toistakymmentä Märklinin vaihdemoottoria hintaan 10,90 kpl. Mutta, tuo 3,- on toki selvästi halvempi. Ja totta jos tahtoo vaihteiden liikkuvan hitaasti, niin siinä jo yksin syytä kerrakseen.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Catiska kirjoitti:Märklinin vaihdemoottoria hintaan 10,90 kpl.
Eipä pahan hintaisia nuokaan. Servot kävi mielessä, mutta kun en tiedä niiden ohjaamiseen liittyvästä elektroniikasta mitään, niin en lämmennyt ajatukselle.
Joku kerta hommaan kyllä tuota ekassa viestissä mainittua lankaa, en vaihteita varten, mutta esim. semafoorit tai tasoristeyksen puomit liikkuisivat vaarmasti nätisti ja yksinkertaisella virityksellä.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

http://www.conrad.de näyttäisi myyvän vaihdemoottoreita hintaan 6,65/kpl tai 49,90€ /10kpl.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Conrad- moottoreihin voi asentaa vaihdekoskettimet. Jos on versio, missä ei niitä alunperin ole. Tarvitaan Omron D2F-1L, tai Camden CSSM101- mikrokytkimiä. Nämä voi laittaa kääntölaitekotelon sisälle. Kiinnitys päätyyn kahdella M2-ruuvilla ja reikiin sopivalla peltilevy-vastamutterilla. Ruuvien pituus vain levyn tasalle. Vastalevy mikrokytkimeen. Kotelon reiät hieman pitkulaisiksi, että voi tehdä koskettimen säädöt. Siten, että kytkin vaihtaa tilaansa, kun vaihteenkielet ovat n. keskiasennossa. Mikrokytkimen juotoskorvat voi/pitää katkaista niin tyvestä, että voi johtimet vielä juotella. Tulee säätövaraa.
Ps. Tuossa vähän ylempänä onkin kuva Conradin eräästä asennustavasta.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: DIY vaihdemoottorit?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Palataanpas astialle tämän kysymyksen tiimoilta...
Tein rataani releistä vaihdemoottorit. Ne eivät toimi riittävän luotettavasti, se on tässä käynyt selväksi. Nyt joudun uusimaan ne.
Suunnitelmissa on kääntää vaihteet servoilla. Ohjaukseen taidan valjastaa Arduinon. Arduinolle on valmis kirjasto servojen kääntelyä varten. Arduino pystyy myös lukemaan kytkintaulun kytkinten tilan ongelmitta. Vielä pitää tutkia, pärjäänkö 20€ perusversiolla vai tarviiko hommata Arduino Mega tai vastaava. Megassa on 54 I/O pinniä. Hintaluokka lienee 50€ paikkeilla. Samalla jätän itselleni mahdollisuuden ohjata vaihteita myöhemmin suoraan tietokoneesta käsin.
Vastaa Viestiin