Millainen muuntaja?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

Junailijan poika

Millainen muuntaja?

Post by Junailijan poika »

Olen saanut pikkupoikana -60 luvun puolivälissä Fleischmannin FAVORIT 1111 paketin (HO).Monien ja useiden vuosien käyttämättömyyden jälkeen hieman tässä taannoin testailin vieläkö veturit liikkuu.Liikkeelle lähti,jokseenkin vaivaisesti hieman "sähköhajuineeen",mutta liikkuu kuitenkin.Nyt ajatuksena olisi alkaa rakentamaan autotalliin "aikuisena" omaa maisemoitua rataa.Kysymyksiä olisi paljonkin ja niitä olen tältä palstalta hieman lueskellut,nyt ajankohtaisin kysymykseni olisi kuinka ja millaisilla muuntajilla rataa pitäsi alkaa rakentamaan.Alkuperäispaketissa on on vain yksi muuntaja suunnanvaihtajalla mallityypiltään 710.Kuinka monta ja millaisia muuntajia pitäisi/tarvitsisi hankkia,samoin muutenkin huomioitavia asioita sähköistämisissä.Ei digiä,vaan vanhaa perinteistä koskessa tuotettua sähköä olen ajatellut.Haluaisin kuitenkin pitää lähtökohtana lapsuudessa saamaani pakettia ja siihen aikanaan hankittuja lisärataosia,vetureita,vaunuja sekä taloja ym. rekvisiittaa.Hyviä vinkkejä kaivataan jotta säästyisin hölmöiltä ja turhilta hankinnoilta.Saksan Ebay sivuilta katselin tarjolla olevia muuntajia,onko kokemuksia/tietoa mikä tyyppimerkintä soveltuisi?Toki kaikki huolto-ohjeet vetureille ja vaunuille ovat tervetulleita.Oma projektini siis vielä toistaiseksi pahvilaatikoissa,mutta into ja ajatus sen toteuttamisesta polttelee.Apua kaipailee Junailijan poika.
jartsa

Re: Millainen muuntaja?

Post by jartsa »

Tuon ikäiseen pakettiin ei riitä perushuolto,veturi ainakin tarvitsee täydellisen puhdistuksen ja uuden voitelun sopivilla öljyillä/vaseliineilla.Kiskot on myös putsattavat huolellisesti alkoholiperustaisella aineella,älä käytä mitään tinneripohjaisia aineita.Nämä vahvemmat aineet haurastuttaa lisää kiskojen muoviosia.Ja mikäli muoviosat on likaisia tiskiaine (fairy)on sopiva tuohon.Muuntajat Märkliniä lukuunottamatta sopii,pitää olla 2-kisko DC muuntaja.Pari vanhaa muuntajaa saattaa olla mulla jossain,mikäli omaa hieman juotostaitoja ja sähkötekniikkaa sen voi itsekkin tehdä.