Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

lauri 12

Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by lauri 12 »

Eli minua on jo pitemmän aikaa mietityttänyt tämä asia: voiko Märklinin vanhoilla 37540 ja 6514 muuntajilla saada ilman vaativia sähkötöitä saada kulkemaan kaksi junaa saman aikaisesti samalla radalla? Vai pitääkö ostaa uudempia muuntajia?
Nämä kyseiset Märklinin muuntajat ovat jostain 60-80-luvulta. Junat ovat ehkä samaltan ajalta ratapaloina toimivat M-raiteet.

Kiitos jo etukäteen!
jartsa

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by jartsa »

Muuntajat on oltava erotettuna toisistaan,eli samaa raidetta ei voi (tai saa)syöttää kahdella muuntajalla.Oma eristetty virtapiiri kiskoissa per muuntaja.Huom. näissä ac muuntajissa toisiot jos kytkee yhteen ,sitten kun ensimmäisen töpselin laittaa kiinni pistorasiaan,tulee siihen vielä irrallaan olevaan tuo 220volttia parhaassa tapauksessa.
lauri 12

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by lauri 12 »

Ok! Nyt tiedänkin miten saan ratapihalla kulkemaan vaihto veturin ja muualla kulkemaan "pää veturin": Ratapiha on erillistä verkkoa ja keskeltä menee päärata joka on eri virtaa...
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by ealab »

jartsa wrote:Muuntajat on oltava erotettuna toisistaan,eli samaa raidetta ei voi (tai saa)syöttää kahdella muuntajalla.Oma eristetty virtapiiri kiskoissa per muuntaja.Huom. näissä ac muuntajissa toisiot jos kytkee yhteen ,sitten kun ensimmäisen töpselin laittaa kiinni pistorasiaan,tulee siihen vielä irrallaan olevaan tuo 220volttia parhaassa tapauksessa.
Se on pahinta henkilö-/ sähköturvallisuusmielessä. Ei tuokaan riitä, pitäisi vielä huomioida pistokkeen oikea napaisuuskin. Oltava siis samanvaiheisesti liitetyt, muuntajien ensiö ja toisiopuolet, eikä vielä tämäkään riitä, muuntajien tulee olla sähköisiltä arvoiltaan täsmälleen samansuuruiset. Joten ei voisi tulla kyseeseen rinnankytketyt muuntajat, joista vain toista säädellään, tai molempia eri tavalla. Sitten on vielä kahden eri muuntajan raidevirtapiirin eristyskohta, joka tekee veturin yli kulkiessa omat säväyksensä jännitteisiin. Tällöinkin muuntajien on syytä olla samanvaiheisesti kytketyt.
lauri 12

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by lauri 12 »

Eli siis en ole oikein mikään sähköalan asiantuntia, mutta ymmärsin kuitenkin että varovainen pitää olla ja ei saa littää yhteydessä olevaan radan pätkään kahta muuntajaa. Ymmäärsinkö oikein?
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by PeS »

Oheisen kaavion mukaisesti olen sähköistänyt oman kahdella muuntajalla toimivan analogisen ratani. Sitä voit soveltaa myös Märklin-systeemiin, jolloin plussa on keskikisko. Homma toimii siten, että kolmiasentoisen kytkimen toisessa ääriasennossa pätkää syöttää ajolaite yksi ja toisessa ääriasennossa ajolaite kaksi. Keskiasennossa pätkä on pimeä, eli ei saa sähköä. Jaat siis koko ratasi toisistaaan eristettyihin pätkiin ja jokaista pätkää kohti tarvitaan yksi katkaisija. Märklin systeemissä riittää, että eristät keskinastan sähköisesti toisistaan. Asemaraiteille useampia pätkiä sen mukaan, miten haluat seisottaa vetureita asemalla. Katkoja on todennäkäisemmin liian vähän kuin liikaa. Asemaraiteen toisessa päässä olevan veturi voi olla piemeällä pätkällä, kun toisessa päässä ajetaan. Katkoilla voi sitten valita kätevästi myös juna ajoretin: esimerkiksi Junkkipuro asemalta Mänttipuroon ajolaitteella yksi: kaikki tämän reitin katkot käännetään ajolaitteelle yksi - muualla voidaan samaan aikaan ajella kakkosajolaitteella. Kytkimet asennetaan ohjaustauluun, johon voi maalata ratasi raidekaavion.
Image
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by EMD F7 »

Muuntajat täytyy olla kytketty sähköverkkoon niin, että kummankin napaisuus on sama. Pistotulpan asento pistorasiassa vaikuttaa tähän.
Kummastakin muuntajasta ruskea johto eli 0 tulee kiskoihin ja B sitten haluttuun veturin sähkönsyöttöön keskijohtimista.
Kytkennästä on kuva märklinin ohjekirjoissa, haen jostain sivulta sen tänne myös.
jartsa

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by jartsa »

Kehottasin nyt ensin hommaamaan Märklinin "Steuern-Schalten-Fahren"kirjan no:07420 saksankielinen tai 07421 englanti.Tässä kirjassa on käsitelty kuvin ja sanoin kaikki alkaen analogisesta digitaaliseen.Mallikauppa ja risteysasema myy n.30e hintaan,sitä lukemalla moni asia selvää.
OTOT:Tuo kytkinte käyttö johtaa vain jatkuvaan niiden edestakaiseen naksutteluun. :D
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by EMD F7 »

http://www.roundhouse.ch/Grafik/Maerkli ... tausch.gif
Eli muuntajien välille ei kytketä kuin toi ruskea nollajohto, jos muita on kytketty, silloin saa toisen muuntajan ollessa verkossa ja toisen irti tällin irtiolevan johdosta, koska se muuntaa jännitteen takasin 220-240VAC. Mulla on kotona sit seinässä 240V, jos joku alkaa siitä rutisemaan..
jartsa

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by jartsa »

EMD F7 wrote:Muuntajat täytyy olla kytketty sähköverkkoon niin, että kummankin napaisuus on sama. Pistotulpan asento pistorasiassa vaikuttaa tähän.
Kummastakin muuntajasta ruskea johto eli 0 tulee kiskoihin ja B sitten haluttuun veturin sähkönsyöttöön keskijohtimista.
Ei tarvitse napaisuuden pistokkeissa olla samoinpäin,ensiö ja toisio on erotettu galvaanisesti toisistaan,(mistäs muuten tiedät sen pistokkeen olevan oikein/väärinpäin)?Ainoastaan mittaamalla,ensin purettuasi muuntajasta kuoret pois.Toisiossa vaintoinen piuhoista voi olla liitettynä toiseen muuntajaan.Näin se menee.Analogisessa molempien muuntajien säätönupit oltava samassa asennossa virtapiiristä toiseen siirryttäessä.Muulloin tapahtuu kummia:virtapiiristä toiseen siirryttäessä veturi joko pysähtyy tai säntää "nupit kaakossa".
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by EMD F7 »

http://www.lctm.info/FileView/_files/Fo ... ooklet.pdf tossa on selitetty asiat!
Olkaa hyvät, valitettavasti englanniksi, mutta ilmaiseksi. Mutta muuntajien täytyy olla samassa vaiheessa, koska kun veturi menee virtapiiristä toiseen, voi muuten syntyä (korjaan) ~30v potentiaaliero
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by magnuken »

Tuo samavaiheisuus on tosiaankin tärkeätä jo ihan kaluston kestävyyden kannalta. Tuollaisten vaihtovirtalähteiden, kuten Märklinin muuntajien testaaminen samanvaiheisuuden suhteen on varsin helppoa.

Eli molemmat muuntajat säädetään samalle jännitteelle, esim 6V ja niiden "nollanavat" yhdistetään keskenään sähköjohdolla. Sitten vain toisella sähköjohdon pätkällä "pikaisesti napauttaen" yhdistetään niiden vaihenavat. Jos kunnolla kipinöi, niin ovat eri vaiheessa ja tällöin käännetään toisen muuntajan pistotulppa. Tuon jälkeen pistotulpat kannattaa merkitä vaikkapa kynsilakalla. Viksummin tuon testin tekee luonnollisesti mittaamalla muuntajien vaihenapojen yli jännite-ero yleismittarilla (AC alue). Kun ero on suunnilleen 0V, niin ovat samassa vaiheessa. Näin sitä toimittiin jo 1960-luvulla Märklinin vehkeiden kanssa. Silloinhan saattoi isommissa radoissa olla jopa 4-6 muuntajaa, kukin syöttämässä omaa rataosuuttaan.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by ealab »

Tuossa alkaa olla asiaa. Napaisuuden voi varmistaa myös sopivan merkkilampun, polttimon avulla, jos pimeä, ok. Märklinissä tällä yhteissamanapaisuudella ei sinänsä väliä, koska suunnanvaihto tapahtuu veturin sisällä*. DC- systeemissä samanapaisuus myös ehdoton, kun ajetaan eri syöttöosuuksien eristyksen yli. Koska siinäkin veturin virroitus yhdistää molemmat syöttöpuolet, ja jos toinen pään ajosuunta (vastaa väärää vaiheistusta) on päinvastoin, seurauksena on oikkari . Kun ajosuunnat ovat oikein, merkitystä on vain säätöjännite-eroilla, äkkinäiset nopeusmuutokset* vain. Kytkimien asennoista pitää huolehtia.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by PeS »

jartsa wrote:OTOT:Tuo kytkinte käyttö johtaa vain jatkuvaan niiden edestakaiseen naksutteluun. :D
Riippuu ratakaaviosta. Jos kyseessä on yksiraiteinen rata, niin linjallehan lähetetään vain yksi juna kerrallaan. On siis helppo valita katkaisijoilla reitti kahden aseman välille ja ajaa juna asemalta toiselle, jonka jälkeen tehdään jotain muuta. Tällaisissa keskusteluissa homman idea lienee se, että kysyjälle esitetään ongelmanratkaisuja, joista voi sitten valita. Mitäs jos itsekin esittelisit ratkaisumallin kahden ajolaitteen analogisen radan sähköistämiseksi (mikä oli alkuperäinen kysymys). Eristyksiä tarvitaan ja keinoja valita tietylle eristetylle pätkälle tietty ajolaite.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Kahden junan kulku vanhoilla muuntajilla

Post by ealab »

OTOT: Ajaminen voi olla yksinkertaisimmillaan vain yhden ajosäätimen* varassa, kun radassa ei ole raide-eristyksiä. Esim. pelkkä ovaali. Kun laitellaan enemmän todenmukaisuutta junakäyttäytymiseen, perinteisesti eristysten, kytkinten avulla, tai digitaalihommelein, niin tuleekin naputeltavaa. Siitä ei pääse yli, ei ympäri. Kyl niimpal kärssii saa.
*/ Tästäkin voi laistaa, jos härpäkkeet kiusaavat. Laitetaan vain juna kiskoille, ajomuuntajasta johdot kiskoon ja töpseli seinään, se on siinä! Ei säätimiä, kytkimiä! :)