Virtaa Fleischmann rataan

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

dmk

Virtaa Fleischmann rataan

Post by dmk »

Ihan ensiksi haluan mainita, että pienoisrautatiet ovat itselleni aika vieraita laitteita, mutta muistan kyllä kuinka ratoja ihailin pikkupoikana. Parin viikon ajan olen netistä harrastajien sivuja selaillut ja joitain foorumeja lukenut, mutta termejä ja laitteita on paljon joten parempi kysyä asiasta tietäviltä suoraan.

Ongelma on siis seuraava... Appiukko kaivoi lapsuuden kodistaan vanhan, arviolta 60-luvulta olevan Fleischmann-junaratansa josta oli pojalleni(4v.) puhunut jo jonkin aikaa. Muuten laitteiden pitäisi olla kunnossa, mutta Säädin(laite jolla ilmeisesti junan nopeutta säädellään...joo termit hakusessa...) ei toimi. Poika odottaa kuin kuuta nousevaa, että juna alkaisi liikkumaan "omatoimisesti". Minkälaisella nykylaitteistolla siis rataan saadaan virtaa tulemaan? Pitääkö säätimen/muuntajan olla samaa merkkiä ja virtapuolelta samaa teholuokkaa kuin vanhat laitteet? Loppuun vielä pari kuvaa näistä vanhoista laitteista... :
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Virtaa Fleischmann rataan

Post by magnuken »

Tuon vanhan muuntajan kanssa täytyy olla todella varovainen. Siitä on eristykset saattanut vuosikymmenten saatossa rapistua ja sähköiskun vaara on suuri!

Sopiva muuntaja-nopeudensäädin yhdistelmä tuohon on esim. Fleischmann 6725. Se kustantaa saksalaisissa alan kaupoissa noin 50 euroa. Saattaapi se tai vastaava löytyä kotimaisistakin kaupoista.

Ps. Suomesta voi olla hankala läytää hyllytavarana sopivaa muuntajaa. Mutta yksi vaihtoehto on, että ostat halvan aloituspakkauksen, missä on muuntaja mukana.
Last edited by LOK on 16.12.2017 22:23, edited 1 time in total.
Reason: Toimimaton weblinkki ja kuvalinkki poistettu.
dmk

Re: Virtaa Fleischmann rataan

Post by dmk »

Kiitos ja kumarrus, magnuken! Laitoin ehdottamasi säädin/muuntaja -setin tilaukseen Risteysasemalta. Starttipakettikin oli vaihtoehtona, mutta radan omistaja haluaa vain saada vanhan radan toimintaan. Vetureita ja vaunuja on jo useampia odottamassa virtaa... :D
jartsa

Re: Virtaa Fleischmann rataan

Post by jartsa »

Tosta uudesta ei ole mitään hyötyä,ajolaitteella voi ajella korkeintaan kahta junaa yhtaikaa.Vanha ajolaite voi kiinnostaa keräilijöitä.Kiskot on samalta vuodelta varmaan kun muuntaja?1700 sarjan kiskoihin ei yhdistetä mitään uusia kiskoja ilman adaptereita,kumpaakaan ei ole myynnissä enään!
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Virtaa Fleischmann rataan

Post by magnuken »

Siitä uudesta muuntajasta/ajolaitteesta on nimenomaan se hyöty, että se on etenkin lasten käsissä turvallinen, päinvastoin kuin nuo kymmenet vuodet naftaliinissä maanneet muuntajat!

Tietenkin, koska on kyseessä analogiarata, niin eihän tuolla vanhalla eikä uudellakaan ajolaitteella pysty käskyttämään kuin yhtä veturia kerrallaan (ellei siis jaa rataa lohkoihin erinäköisin virtavipstaakein).
dmk

Re: Virtaa Fleischmann rataan

Post by dmk »

Joo siis tarkennan vielä sen verran, että tärkeintä tässä on vaan saada edes yksi veturi liikkeelle. Kiskot, juna(t) muuntaja ja ajolaite on samalta aikakaudelta.
jartsa

Re: Virtaa Fleischmann rataan

Post by jartsa »

Jos veturit ja vaunut on samalta ajalta kun muuntaja,varaudu ensin huoltaa ne kuntoon!
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Virtaa Fleischmann rataan

Post by ealab »

Samaa mieltä, kuin Jartsa. Vuosia vanhat voiteluaineet saattavat olla pikeentyneet-hartsiintuneet jumittaen paikkoja. Mm. moottorin ja rattaiden laakerit voivat kuormittaa moottoria saaden sen ajettaessa ylikuumenemaan. Joidenkin vanhojen (paristokäyttöisten) Fleisujen ajosäädin kärvähti helposti juuri tämän ja myös sen vuoksi, että moottorin kenttämagneetti vähitellen väsähti. Ja sai moottorin pääasiassa vain ottamaan virtaa.
Jos ei halua veturia purkaa huoltoa varten, niin tätä voisi kokeilla: "CRC":tä pieneen kuppiin, siitä jollain ohuella kärjellä laakereihin ja pyörittelyä. Kun norjistunut, sitten voiteluöljyä.