Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

MOU83
Ratavartija
Viestit: 48
Liittynyt: 02.04.2009 16:51

Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja MOU83 »

Kuinkas kaksikiskojärjestelmään tehdään silmukkarakenne/-rakenteita? Siinähän varmaan pitää olla eristettynä jonkinlainen kiskonpätkä. Miten siihen hoidetaan virransyöttö ja mitä muita erikoistarvikkeita tarvitaan ko. hommaan. Esim Pikon tarvikkeilla. Kuvallahan asiaa voisi hyvin havainnollistaa, jos sellaista sattuu olemaan. :)
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Tässä on pari kuvaa tavasta tehdä eristetty silmukka kaksikiskoradalle.

Analogisesti kytkimellä toimiva silmukka

Kuva

Ja digitaalisesti (automaattisesti) toimiva silmukka

Kuva

Kuvien lähde (artikkeli kannatta muutenkin lukea) http://www.building-your-model-railroad ... iring.html
Toinen hyvä artikkeli radan sähköistyksestä löytyy wiringfordcc sivustolta http://www.wiringfordcc.com/track_2.htm

Kannattaa huomioida että koko junan pituudeltaan pitää sopia eristejaksolle, muutoin pyörät saattavat aiheuttaa oikosulun radalla.
Ylläpito
MOU83
Ratavartija
Viestit: 48
Liittynyt: 02.04.2009 16:51

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja MOU83 »

Mahtaakohan suoraan Pikon osista löytyä apua silmukkarakenteen tekoon. Mitkä on mahdollsiten osien tuotekoodit?
Vai pitääkö itse väsäillä jotain?
MOU83
Ratavartija
Viestit: 48
Liittynyt: 02.04.2009 16:51

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja MOU83 »

Foorumin toisen aiheen alla asiaan liittyvää keskustelua syntynyt, joka liittyy tämän aiheen käsittelyyn: viewtopic.php?f=29&t=328
Kiitoksia jo tässä vaiheessa aiheeseen liittyvistä asiantuntevista kommenteista.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Onkohan kukaan käytännössä kokeillut auto reversing modulea? Vekotin varmaan menisi sekaisin, jos ajaisi junan tuolle eristetylle pätkälle, pysähtyisi ja kääntäsi suunnan ja ajaisi takaisin samaa reittiä? Eli napojen ei pitäisikään nyt vaihtua.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja Psi »

Jaska kirjoitti:Onkohan kukaan käytännössä kokeillut auto reversing modulea? Vekotin varmaan menisi sekaisin, jos ajaisi junan tuolle eristetylle pätkälle, pysähtyisi ja kääntäsi suunnan ja ajaisi takaisin samaa reittiä? Eli napojen ei pitäisikään nyt vaihtua.
Miksi ihmeessä? Moduuli on periaatteessa varsin yksinkertainen: Jos palusilmukka menee oikosulkuun muun radan kanssa laite vaihtaa silmukan napaisuutta. Jos junan siis peruuttaa pois ei tapahdu mitään -- napaisuus on jo valmiiksi oikein päin.

pekka
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Entä jos tuo paluusilmukka onkin vain osa ympyrärataa, eli ympyrärataan lisätään tuollainen "kääntösilmukka"?
jartsa

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja jartsa »

markku55 kirjoitti:Entä jos tuo paluusilmukka onkin vain osa ympyrärataa, eli ympyrärataan lisätään tuollainen "kääntösilmukka"?
Kaksikiskojärjestelmästä oli kyse.Niissä pätee ne samat lait ku yleensä näis >dc vermeis,oli se kakskiskorata ympyrä tai joku muu.märklinit on taas erikseen. :lol:
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Just joo, kyllä meikäläinen tuon ymmärsi, mutta halusin esittää kysmyksen siitä, miten tuon "kääntösilmukan" sähköistys tehdään jos se liittyy osaksi ympyrärataa, ei siis pelkkänä paluusilmukkana.
Olen täysin valveutunut siitä, kuinka helppo kolmikiskoradan sähköistys on, ei tarvitse huomautella noin simppeleistä asioista :lol:
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja Psi »

markku55 kirjoitti:Entä jos tuo paluusilmukka onkin vain osa ympyrärataa, eli ympyrärataan lisätään tuollainen "kääntösilmukka"?
Tässä on ympyrärata johonka on liitetty paluusilmukka:

Koodi: Valitse kaikki

          ---------           ----
         /         \         /     \
        .           .       /       .
        |           |      /        |
        |           |     \         |
        '           '    /          '
         \         /    /          /
          ------------------|------
 +---+        ^                 ^
 | ^ |        |       +---+     |
 | O |--------+-------| X |-----+
 +---+                +---+
Tässä on rakennettu diagonaalinen raide ympyrän sisään joka ilman toimenpiteitä johtaisi oikosulkuun:

Koodi: Valitse kaikki

          -----------------------
         /                  /    \
        .                  \      .
        |                 /       |
        |                /^       |
        |               / |       |
        '              \  |       '
         \            /   |      /
          ----------------------
 +---+        ^            |
 | ^ |        |    +---+   |
 | O |--------+----| X |---+
 +---+             +---+
Paluusilmukkamoduulin toiminnan edellytys on että juna tai junat ei yhtaikaa ole eristetyillä kiskojatkoksilla. Yllä olevan kuvan tilanteessa voi käydä niin että diagonaalinen raide on liian lyhyt. Jos silmukan toinen kaarre tehdäänkin paluusilmukkamoduulilla syötettäväksi ei tätä ongelmaa ehkä tapahdu, kun kaarre on riittävän pitkä:

Koodi: Valitse kaikki



          ----------------|-----
         /                  /    \
        .                  \      .
        |                 /       |
        |                /        |
        |               /         |
        '              /          '
         \            /          /
          --------------|--------
 +---+        ^             ^
 | ^ |        |    +---+    |
 | O |--------+----| X |----+
 +---+             +---+

Tosin tässäkin on pidettävä huoli ettei useampi juna (tai liian pitkä juna) ylitä yhtaikaa useampaa eristyskohtaa.

pekka
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Kiitos Pekka, kaikesta yrittämisestäsi huolimatta en ihan noita kytkentöjä ymmärtänyt :oops:
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kaksikiskojärjestelmään silmukkarakenne/-rakenteita

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vastaavat kuvat löytyvät näistä aiemmista viesteistä, ovat vain eri tavalla piirrettyjä. :)