Sähkönsyöttö rataan

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Sähkönsyöttö rataan

Post by Tony »

Radan sähkönsyöttöön liittyen on tullut muutamia kysymyksiä mieleen. Kyseessä on siis Märklin Systems, joka on digitaalinen 3-kisko järjestelmä.

Olen lukenut, että rataan tulisi liittää oma sähkönsyöttönsä noin metrin välein. Miten tuo kannattaa tehdä? Olen ajatellut mielessäni sen niin, että jokaisella moduulilla olisi oma sähköväylä, jota oma boosteri voi tarvittaessa syöttää. Tähän väylään tullaan edelliseltä moduulilta banaaniliittimillä, jonka jälkeen olisi haaroitusrima. Tästä sitten jokaiselle rinnakkaisradalle oma syöttönsä. Mitä johdinpaksuutta suosittelisitte käytettävän? Ajatuksena olisi käyttää itse väylässä 2,5mm2 johtimia, jos vain banaaniliitin sellaiset nielee ja radan syöttöinä 0,75mm2 johtimia.

Entäpä eristys radassa moduulien välissä? Tarkoituksena on katkaista rata niin, ettei sähköistä kytkentää moduulista toiseen ole, eikä myöskään rinnakkaisraiteilla keskenään, mutta luonnollisesti laahaimet ja pyöräkerrat muodostavat kytkennän yli mennessään? Aiheuttaako tämä mitään toimenpiteitä, esimerkiksi erotusjaksoa?

Lisäksi tarkoitus olisi laittaa kaikki digitaalisesti ohjattavat lisälaitteet oman boosterin hoidettavaksi, joten moduulirataan tulisi myös toinen sähköväylä, jota kutsun lisälaiteväyläksi. Tätä siis syöttäisi yksi boosteri, tulevaisuudessa ehkä useampi. Tarkoituksena olisi, että tällä eliminoitaisiin kaikki valojen räpsymiset ja hidastukset junissa lisälaitteiden käytön aikana. Tyypillinen ongelma tällä hetkellä on se, että kun vaihdetta käännetään, kaikki muu liikenne radalla häiriytyy. Tämä väylä olisi toteutukseltaan samankaltainen kuin ensimmäinenkin väylä. 2,5mm2 johtimet moduulista toiseen banaaniliittimillä ja kytkentärimoilta johtimet lisälaitteille (K83, K84, C-vaihteiden dekooderit jne). Millaisia rajoituksia väylän pituudessa on oletettavissa? Uskoisin ensin valmistuvien kolmen moduulin tarpeisiin tuon riittävän hyvin? Lisätietona tähän vielä, että kaikki laitteet, jotka tarvitsevat jatkuvaa virtaa toimiakseen, esim rakennusten valaistus, saavat sen erillisistä muuntajista paikallisesti. Esimerkiksi jokaisen 60840 dekooderin lähtöjä syöttää oma muuntaja.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Sähkönsyöttö rataan

Post by jartsa »

Suositus on 3m:n välein,ei haitanne lyhemmät välit digitaaleissa.Ainoa miinus on syöttöraiteiden määrä,jotka pitää hommata,mikäli johtimia ei voi suoraan juottaa kiskoihin.2,5neliön kaapelit ovat hieman ylimitoitetut,1,5mm riittää hyvin.Joskaan ei ole haittaakaan vahvemmista johdoista,jos finanssipuoli antaa periksi. :mrgreen: Jos meinaa juottaa kiskoihin johtimet,siihen riittää pätkä "paukkista"sokerinpalaan asti.Siitä sitten jatkaa oman mielen mukaan haluamalla johdinvahvuudella.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Sähkönsyöttö rataan

Post by Tony »

jartsa wrote:Suositus on 3m:n välein,ei haitanne lyhemmät välit digitaaleissa.Ainoa miinus on syöttöraiteiden määrä,jotka pitää hommata,mikäli johtimia ei voi suoraan juottaa kiskoihin.2,5neliön kaapelit ovat hieman ylimitoitetut,1,5mm riittää hyvin.Joskaan ei ole haittaakaan vahvemmista johdoista,jos finanssipuoli antaa periksi. :mrgreen: Jos meinaa juottaa kiskoihin johtimet,siihen riittää pätkä "paukkista"sokerinpalaan asti.Siitä sitten jatkaa oman mielen mukaan haluamalla johdinvahvuudella.
Tuo noin metrin välein syöttö taisi tulla jostakin Märklinin kirjasesta. Koska ratani tulee koostumaan metrin pituisista moduuleista, syötön rakentaminen niille ei tuo lisäongelmia. Käytän aloitusmoduuleissa lähinnä C-kiskoa, joihin voi juottaa johtimet ratapenkan sisälle. Jotain "paukkista sokeripalaan" asti on omassa ajatuksessani kotoa löytyvää 0,75mm2 johtoa ja noi 2,5 neliön kaapelit tuli jo kolmelle ekalle moduulille hommattua.

Vieläkun saisi ratkaistua kunnolla tuon eristysjaksoasian, voisi ihan oikeasti alkaa naputtelemaan osia kiinni toisiinsa... :roll:
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Sähkönsyöttö rataan

Post by markku55 »

Viimeisessä toissapäivänä tulleessa Märklin Magazinessa oli kerrottu C-raiteiden eristämisestä, siihen on olemassa jotkin oranssit muovipalat joilla eristys tehdään.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Sähkönsyöttö rataan

Post by magnuken »

Itselläni on yhteisraidepituudeltaan noin 25 metrin DCC-digirata N-skaalassa. Ja monien virroitusongelmien vaivaamana laitoin hiljattain virransyötyn uusiksi. Nyt olen toteuttanut virransyötön radalleni (noin 18V vaihtovirta) neljään eri kohtaan kiskojen ulkosyrjiin juottamalla ihan tavallista litteätä kalustejohtoa 2 × 0.75 mm2 käyttäen. Pisin johtoveto virtalähteen jakorasiasta on noin 1,5 metriä ja hyvin tuntuu toimivan. Mitään mainittavia jännitteenalenemia radan eri osissa ei mittauksieni mukaan tunnu olevan. Aikaisemmin siis virran syöttö kyseiseen rataan tapahtui vain yhdestä kohtaa ja vieläpä niillä Minitrixin älyttämän ohuilla piuhoilla (olisiko luokkaa 0.10 mm2) Minitrixin virransyöttöraiteeseen.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Sähkönsyöttö rataan

Post by Tony »

markku55 wrote:Viimeisessä toissapäivänä tulleessa Märklin Magazinessa oli kerrottu C-raiteiden eristämisestä, siihen on olemassa jotkin oranssit muovipalat joilla eristys tehdään.
En saa jostakin syystä ikinä liitytyksi tuohon klubiin (saamattomuutta), joten kerropas tarkemmin tuosta eristyksestä. Mulla on kyllä niitä punaisia eristyspaloja, joita käytetään keskinastojen virrattomaksi saamiseksi. Mutta olikos tuossa artikkelissa jotakin mainintaa kytkennästä, kun 60212 CS ja 6017-boosteri kytketään samaan rataan?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Sähkönsyöttö rataan

Post by markku55 »

Tony wrote:
markku55 wrote:Viimeisessä toissapäivänä tulleessa Märklin Magazinessa oli kerrottu C-raiteiden eristämisestä, siihen on olemassa jotkin oranssit muovipalat joilla eristys tehdään.
En saa jostakin syystä ikinä liitytyksi tuohon klubiin (saamattomuutta), joten kerropas tarkemmin tuosta eristyksestä. Mulla on kyllä niitä punaisia eristyspaloja, joita käytetään keskinastojen virrattomaksi saamiseksi. Mutta olikos tuossa artikkelissa jotakin mainintaa kytkennästä, kun 60212 CS ja 6017-boosteri kytketään samaan rataan?
02 April/May 2009 magazinessa sivulla kerrotaan kuvatekstin yhteydessä seuraavaa:
Center Rail Separation
At the separation points the power feed is interrupted, thus isolating the center rail (track current feed). This is accomplished by slipping Märklin insulator shoes onto the power tab.
Kuvasta voi päätellä, että noita insulator shoes osia tarvitaan kaksi kappaletta per liitos.