Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

Tipitii
Ratavartija
Posts: 12
Joined: 15.12.2008 10:12

Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by Tipitii »

Hei!

Appiukon eBay-kauppojen myötä meille on kertynyt jonkun verran käytettyä Märklin-kalustoa. Tänään kasasimmekin komean radan ja piti lähteä ajelemaan digitaalisesti. Vastaan tuli kuitenkin muutama ongelma:

1. Yhtenä veturina on M 34880 BR 044 (paketin päällä "mit Universalelektronik...") Kun laitoin sen raiteille, lähti se liikkeelle hurjaa vauhtia ja pysähtyi Mobile Stationin Stop-napilla. Mobile Stationin "Datenbankista" sain valittua 34880:n, mutta siitä huolimatta en saanut veturia kontrolliin. Ideoita? Onko mahdollista, että aikaisempi omistaja olisi vaihtanut veturin osoitteen tms?

Ohjainsysteemi on OK, koska "Deutsche Bundesbahn 18 473" -höyryveturi toimii hienosti Mobile Stationilla.

2. Noita DB 18 473 -vetureita on kaksi kappaletta. Miten saan ne erotettua toisistaan?

3. Huomenna Joulupukki tuo Rocon SR2:n. Miten saan sen Mobile Stationin ohjaamaan sitä?

Etukäteen kiittäen

Tipi
Last edited by Tipitii on 23.12.2008 22:47, edited 1 time in total.
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by EMD F7 »

Kyllä Rocolta on Sr2:en Märklin versio. Mulla on sellanen. Oletuksena osote on 3. Mut mulla ei siinä toimi valot, jos käyttää MS:ää eli mobile stationia. Asiasta olen maininnut ao ketjussa täällä..
jartsa

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by jartsa »

EMD F7 wrote:Kyllä Rocolta on Sr2:en Märklin versio. Mulla on sellanen. Oletuksena osote on 3. Mut mulla ei siinä toimi valot, jos käyttää MS:ää eli mobile stationia. Asiasta olen maininnut ao ketjussa täällä..
Ajattelenkin,sitten kait eritavalla kuin Märklinistit :oops: ,dekooderithan on aina koodattu tehtaalta tullessaan osoitteeseen 3.Taitaa tuo olla aina ylitsepääsemätön kysymys 2-kisko/3-kiskostandardeissa,toimiiko vai ei toimi,erilaisten raidevirroitusvalmistajien välillä.Kytkimetkin valmistajien välillä ovat joskus niin ja näin,ainakin Märklinin osalta.Ei haluta myydä muihin merkkeihin yhteensopivaa kalustoa,jos ei ole Märklin.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by JuhaTelimaa »

34880-veturissa on deltadekooderi. Se on ilmeisesti sitä tyyppiä, jossa ei ole automaattista analogitunnistusta ja veturin dekooderi on off-off-off-off -asennossa eli analogisessa moodissa. Jos näin on, täytyy dekooderista valita joku deltaosoite, esim. on-off-off-off (osoite 78) ja käyttää sitä MS:n kanssa.


juha
jartsa

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by jartsa »

JuhaTelimaa wrote:34880-veturissa on deltadekooderi. Se on ilmeisesti sitä tyyppiä, jossa ei ole automaattista analogitunnistusta ja veturin dekooderi on off-off-off-off -asennossa eli analogisessa moodissa. Jos näin on, täytyy dekooderista valita joku deltaosoite, esim. on-off-off-off (osoite 78) ja käyttää sitä MS:n kanssa.


juha
Aika hankalalta tuo kuullostaa,Fleischmann DCC-dekoderi tunnistaa automaattisesti DC:n,ilman eri asetuksia.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by Tony »

jartsa wrote:
JuhaTelimaa wrote:34880-veturissa on deltadekooderi. Se on ilmeisesti sitä tyyppiä, jossa ei ole automaattista analogitunnistusta ja veturin dekooderi on off-off-off-off -asennossa eli analogisessa moodissa. Jos näin on, täytyy dekooderista valita joku deltaosoite, esim. on-off-off-off (osoite 78) ja käyttää sitä MS:n kanssa.


juha
Aika hankalalta tuo kuullostaa,Fleischmann DCC-dekoderi tunnistaa automaattisesti DC:n,ilman eri asetuksia.
No enpä tiedä onko tuo nyt niin hankalaa. Koppa auki ruuvimeisselillä veturista ja samalla ruuvarilla vaihtaa tuon osoitteen oikeaksi. Samointeinhän sinne voi sitten asentaa uudemman MFx dekooderin ja kestomagneettimoottorin, jos tuota pitää rankkana puuhana. Luulen, että tässä harrastuksessa on kyllä paljon hankalampiakin juttuja kuin Dekooderin asettaminen...
Tipitii wrote:
2. Noita DB 18 473 -vetureita on kaksi kappaletta. Miten saan ne erotettua toisistaan?

Tipi
Tämä riippuu siitä, millainen Dekooderi veturissa on. Jos tiedät, mikä Märklin tuote se on, niin voin sanoa tarkemmin, miten osoite asetetaan.

Vaihtoehto 1) Helpoimmillaan tuota ei tarvitse edes tehdä, mikäli veturissa on MFx dekooderi.
Vaihtoehto 2) Veturissa on 60922 tai vastaava Dekooderi. Laita vain se veturi, jonka osoitteen haluat muuttaa radalle. Mene MS:n "edit" tilaan ja vaihda osoite. Veturin tulisi väläytellä valojaan merkiksi uudesta ohjelmoinnista. Tämän jälkeen kannattaa vaihtaa veturin nimi, jotta erotat ne toisistaan.
Vaihtoehto 3) Veturissa on 60902 tai vastaava dekooderi. Avaa koppa ja aseta sopiva osoite kahdeksasta dippi-kytkimestä, tähän tarvitset vastaavan dekooderin käyttöohjeen, jotta tiedät osoitteen "selkokielisenä"
Vaihtoehto 4) Veturissa on 6080 tai vastaava dekooderi. Avaa koppa ja valitse sopiva osoite neljästä dippi-kytkimestä Juhan ohjeiden mukaisesti.
jartsa wrote:Ajattelenkin,sitten kait eritavalla kuin Märklinistit :oops: ,dekooderithan on aina koodattu tehtaalta tullessaan osoitteeseen 3.Taitaa tuo olla aina ylitsepääsemätön kysymys 2-kisko/3-kiskostandardeissa,toimiiko vai ei toimi,erilaisten raidevirroitusvalmistajien välillä.Kytkimetkin valmistajien välillä ovat joskus niin ja näin,ainakin Märklinin osalta.Ei haluta myydä muihin merkkeihin yhteensopivaa kalustoa,jos ei ole Märklin.
En ota suoraan kantaa tuohon Rocon Sr 2 veturiin, koska minulla ei sellaista ole. Omaan muutaman Brawan veturin ja kaksi Trixin veturia, jotka olen saanut toimimaan kelvollisesti Märklin radalla. Trixit olivat helppoja, koska Märklin valmistaa Trix tuotenimellä kaksikiskokalustoa. Brawan kaksi veturia aiheutti aikoinaan mulle harmaita hiuksia, koska myyjä väitti niiden toimivan Märklin Systemsissä ilman ongelmia. Tosiasia oli, että näihin piti vaihtaa uudemmat dekooderit, jotta ne toimivat kunnolla. Ilmeisesti ne olisivat toimineet Märklin Systemsissä, jos olisin ensin ohjelmoinut ne vanhemmalla Märklin Digitalilla, mutta tälläistä ohjainta mulla ei ole. Uusimman Brawan veturin ostin periaatteella, että vaihdan siihen kuitenkin piirin, mutta sepäs toimikin ilman säätöä ihan ohjekirjan mukaan. Eli siis osoite vain ohjaimeen ja ajelemaan.

Mitä tulee noihin kytkimiin, niin ainakin mun Märklin kalusto on 90%:sti varustettu NEM tuppeloilla joihin voi laittaa kenen tahansa valmistajan kytkimet. Kalustosta vain vanhimmat yksilöt ja sitten jotkin pojalle hommatut Hobby-sarjan vaunut ja veturit ovat ilman tuppeloita. Ja tietysti ne vaihtotyöveturit, joissa on Märklinin oma TELEX-kytkin.

Tälläkin foorumilla turhan usein ihmiset ovat jääneet jonnekin 60-80-luvuille, jolloin Märklin oli vielä puhdasta AC:tä ja kaikki muut olivat vaihtaneet DC:lle. Puhutaan joistakin M-kiskoista jne...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by mattih »

EMD F7 wrote:Kyllä Rocolta on Sr2:en Märklin versio. Mulla on sellanen. Oletuksena osote on 3. Mut mulla ei siinä toimi valot, jos käyttää MS:ää eli mobile stationia. Asiasta olen maininnut ao ketjussa täällä..
Oireet viittaavat siihen että dekooderi on liittimessään väärin päin, kokeile kääntää dekooderin liitin toisin päin.

-MattiH.
jartsa

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by jartsa »

mattih wrote:
EMD F7 wrote:Kyllä Rocolta on Sr2:en Märklin versio. Mulla on sellanen. Oletuksena osote on 3. Mut mulla ei siinä toimi valot, jos käyttää MS:ää eli mobile stationia. Asiasta olen maininnut ao ketjussa täällä..
Oireet viittaavat siihen että dekooderi on liittimessään väärin päin, kokeile kääntää dekooderin liitin toisin päin.

-MattiH.
Dekooderi on yleensä entinen,kun liitin kytketään väärinpäin.
mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Mobile Station ja vetureiden tunnistus - apua!

Post by mattih »

jartsa wrote:Dekooderi on yleensä entinen,kun liitin kytketään väärinpäin.
Onko sulla perusteluja moiseen väitteeseen?

8-pinninen NEM 652 dekooderiliitin, joka tuossakin veturissa on, on tärkeimmiltä syötöiltään keskipisteeseensä nähden symmetrinen liitin. http://www.wiringfordcc.com/decoder_plug.jpg

Keskipisteeseensä nähden vastakkaisille puolille tulee siis:
Pinnit 1 & 5 = moottorin syöttö
Pinnit 4 & 8 = kiskoilta tuleva syöttö
Pinnit 2 & 6 = Veturin valaistus (etuvalo 6, takavalo 2)
Pinnit 3 & 7 = 3 on AUX (Rocon veturissa ei minnekään kytketty), 7 on kaikkien funktiolähtöjen yhteinen Plus-napa.

Dekooderin liittimen kytkeminen väärin päin ei näin ollen vahingoita dekooderia. Jos dekooderi on väärin päin, on sillä digikäytössä kaksi oiretta:
- Valaustuksen plus-napa on liittimen pinnissä joka ei ole mihinkään kytketty, joten valaistus ei toimi.
- Kun ajolaitteesta laitat veturin menemään eteenpäin, se meneekin taaksepäin, ja päinvastoin.

-MattiH.