Sähkömoottori

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jhr »

Kuka valmistaa hyviä pieniä sähkömoottoreita? Katselin Bebecin sivuilta mutta eipä näyttänyt olevan.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja ealab »

Koetapa hankkia viallisia CD- asemia. Pieniä erityisesti läppärien asemista. Niissä on laadukkaita masiinoita. Joskus jopa kelvollisia rattaita. Pieniä koneruuveja. Kovateräsakseleita, yms. Vaan käyttöjännitteet voivat olla 5- 9V. Kuitenkin ottavat vähän virtaa ja vääntävät. Uudessa Conrad- luettelossa on myös pienmoottoreita. Pienimmät ovat samoja, joita on kännyköiden värinähälytyksissä. Netistä hakien merkkituotteitakin, Faulhaber, Escap, jne, maksavat paljon.
jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jsiren »

Sarjassamme kaikkea ne englantilaiset keksivät:

Nigel Lawton http://www.nigellawton009.com/6V6mmx10m ... otors.html myy pieniä moottoreita ja voimansiirto-osia. Ted Scannell http://www.clag.org.uk/axle-hung.html on rakennellut näistä ajomoottori-vetoakseli-yhdistelmiä. Neliakseliseen sähköveturiin tulisi siis neljä moottoria. Yhdistelmän vetokyvystä tai nopeudesta en osaa sanoa mitään, mutta lisäpainojen mahtumisen kanssa ei ainakaan pitäisi olla ongelmia, kun veturin kori voisi olla vaikka umpimetallia... :mrgreen:

Ei, en ole kokeillut käytännössä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja ealab »

Mukavia pikkupaketteja. Vaan epäilyttää remmivedon rasitukset ja voimantarve. Paljon jäisi vetäville pyörille. Bachmann:n Russian Decapod/ Truman /Tr 2: moottori tykkäsi hyvää, kun remmivedon paikalle laitoin muutaman rattaan. Siinä menetettiin vain hiljaisempi käynti. Nyt kulkee pienemmällä virralla.
jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jsiren »

ealab kirjoitti:Mukavia pikkupaketteja. Vaan epäilyttää remmivedon rasitukset ja voimantarve. Paljon jäisi vetäville pyörille. Bachmann:n Russian Decapod/ Truman /Tr 2: moottori tykkäsi hyvää, kun remmivedon paikalle laitoin muutaman rattaan. Siinä menetettiin vain hiljaisempi käynti. Nyt kulkee pienemmällä virralla.
Mielenkiintoinen tieto. Kyllä kai tuon kaliiperin rattaitakin olisi saatavissa...
jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jsiren »

jsiren kirjoitti:
ealab kirjoitti:Mukavia pikkupaketteja. Vaan epäilyttää remmivedon rasitukset ja voimantarve. Paljon jäisi vetäville pyörille. Bachmann:n Russian Decapod/ Truman /Tr 2: moottori tykkäsi hyvää, kun remmivedon paikalle laitoin muutaman rattaan. Siinä menetettiin vain hiljaisempi käynti. Nyt kulkee pienemmällä virralla.
Mielenkiintoinen tieto. Kyllä kai tuon kaliiperin rattaitakin olisi saatavissa...
Löysin linkeistäni vielä tällaisen: http://homepage.ntlworld.com/gray.hicks ... motor.html

Heppu teki teräksestä ajomoottori+vetoakseliyksikön (P4, raideleveys 18,83 mm). Systeemi näyttää siltä, että se olisi mahdollisesti sovitettavissa H0-pyörävälille rattaita ohentamalla ja laakeriväliä kaventamalla. Nyt jos olisi pylväspora... :wink:
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja ealab »

jsiren kirjoitti:
ealab kirjoitti:Mukavia pikkupaketteja. Vaan epäilyttää remmivedon rasitukset ja voimantarve. Paljon jäisi vetäville pyörille. Bachmann:n Russian Decapod/ Truman /Tr 2: moottori tykkäsi hyvää, kun remmivedon paikalle laitoin muutaman rattaan. Siinä menetettiin vain hiljaisempi käynti. Nyt kulkee pienemmällä virralla.
Mielenkiintoinen tieto. Kyllä kai tuon kaliiperin rattaitakin olisi saatavissa...
Rattaiden saanti saattaa olla hankalaa. Olen Saksan eBaysta huudellut Roco:n ratassarjoja, vetotelejä. Ei löydy aina. Myös purkaen aina, kun vain saa jostain irti...
Trumaniin sopisi seuraavat rattaat: z8-Z16-z16-z20/m0,4. Tämä ratasmoduli 0,4 taitaa olla yleisin H0-vetureissa. Tällä välityksellä, välityssuhde lisääntyisi, vauhti olisi alkuperäisluokkaa, mutta moottori laulaisi vapaasti lähes täysillä, veisi vähän virtaa. Ja vauhtipyöräkin näkyisi olevan olemassa. Alkuperäinen remmiveto kuormittaa vauhtipyörän heti seis. Vaihtoehtona voisi olla myös, en ole kokeillut: z9-z16-z16-z18. Uusi pääakseli puslineen vanhasta korppuasemasta. Tklk:n kerhojulkaisussa "Tenderi 1/2008" on kuva ja selostus rattaistosta. Puslat voi myös huullottaa sorvissa/porakoneessa, niin sopisi suoraan alkuperäiseen paikkaan.
Jos ratasboxin akselivälit eivät istu, tai muutoksen vuoksi voi kylkilevyt katkaista minisahalla. Olisi helppo kolvilla säätää akseliväliä. Tähän tarvitaan 2 pidempää akselia, jotta saadaan akselit säädettyä linjaan ja kohtisuoraan. Ratasboxi voi olla aiheellista sitoa paikalleen pienen kumityynyn avulla, pysyy, kun runkopuoliskot kiinnitetään. Koska voi pitää ääntä, jos on löysästi paikassaan.
Kaksi veturia on muutettu.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Oma Trumannini kulkee remmivedolla vallan mainiosti ja hiljaisesti. Ainoastaan matoruuvin käyttämä hammasratas pyörien akselilla piti vaihtaa z20:een alkuperäisen z18 sijaan, välystä oli alunperin liikaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja PeS »

Valmiiden vaihteistopakettien tekijöitä on nykyään niin runsaasti, että eipä juuri kannata enää vaihteistoa ryhtyä kasaamaan pelkistä ratttaista, paitsi tietenkin silloin, jos valmis vaihtelaatikko ei malliin sovi. Tunnettuja valmistajia ovat mm. North West Short Line, Exacto Scale, Black Beetle, Hollywood Foundry, Weinert. Välityssuhteet yleensä alkaen 1:15 -> 1:40. Alennusvaihdelaatikonkin (esim. 1:2) tällaisiin voi kytkeä, joten tarvittaessa päästään vaikka 1:80-välityssuhteeseen. Joissakin laatikoissa moottorikin saattaa olla valmiiksi kytketty, kunten esimerkiksi Weinertin laatikossa. Englannissa on lisäksi lukemattomia vaihdelaatikkosarjojen kauppaajia, jolloin itse loota on taivuteltava syövytysosa ja mukana seuraa tarvittavat rattaat, matoruuvi sekä laakerit. Jopa Englannissa tarjolla on laakerointimahdollisuudet sekä tuumapohjaisille että millimetripohjaisille akseleille. Vaihdelaatikko on pyöräkertakohtainen, mutta useamman akselin saa vetämään yhdistämällä laatikot teräsakselilla yhteen.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tuo hammasvälys voi johtua alkuperäisistä vain millin levyisistä messinkilaakeririnkuloista. Ne näkyvät myös syövän akselia mukavasti. Jämptimmät, leveämmät, siten pienemmin pintapainein toimivat puslat saanee helposti 3,5":n korppuasemista purkamalla. Alkuperäinen välityssuhde on 1: 1,2 ja ratasvälitys n. 1:2,5, siis tuplaantuu. Mitä tekee moottorille: kiertää tuplavarveilla, kuluttaa siten paljon vähemmän virtaa, kuumenee myös paljon vähemmän. Olen kuullut savujen noususta, kun on alkuperäisvälitys. Moottori on kyllä turhan pieni. Jälkimmäisessä veturissani onkin muuten laadukas Bühler- moottori. Se on 3-napainen ja vaatii alkaakseen pyöriä, isomman jännitteen potkuksi. Sitten kyllä toimii vähän pienemmälläkin. Kokeiltu, kun moottori on hyppysissä. Vaikea saada lähtemään liikkeelle pehmeästi, nytkähtämättä. "Kehumani" CD- moottorit ovat toista maata. Toimivat pehmeästi pyörien ja vääntäen jo r/s. Jaksosäätimellä varsinkin. Näitä moottoreita, sopivia löytääkseen pitäisi purkaa useita CD-asemia/CD/DVD- koneistoja. Mittaamalla moottorin tyhjäkäyntivirran 12V:lla. Jos on tyyp.30mA, niin moottoria voi hyvin käyttää suoraan 12V. Jos >40mA, niin silloin varsinkin tuplamoottoriratkaisuissa moottorien sarjaankytkentä. Yhdessä moottorissa voi käyttää etuvastusta jännitteen alentamiseen, mutta se heikentää myös vääntöä. Saisi kyllä aikaan "luistoneston", ei sudi ja vauhti putoaa ylämäissä. Tuplamoottorit pitää olla samannumeroiset. "Helppoa" ja haastellista, varsinkin saada jostain näitä asemia.
jartsa

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jartsa »

ealab kirjoitti:Mukavia pikkupaketteja. Vaan epäilyttää remmivedon rasitukset ja voimantarve.
Enempi mietityttää hihnavedon toimivuus.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja ealab »

Siinähän se jo oli mainittu, toimivuus. Jos tarkoitat kestävyyttä, niin ei hätiä. Tuon hammashihnan sisäinen rakenne on sama, kuin muiden vastaavien, kuituvahvistettu. Ongelma vaan näyttäisi olevan remmin jäykkyys, ainakin uutena, vaatii oman osansa moottorin voimasta.
Kyllä valmiit vaihteistopaketit ovat hyvä valinta. Siinä onnistuu laakista mm. akseliväli/hammasvälykset. Kun itse tehden homma on millin kymmenyksistä kiinni; ahdistaako, vai rutiseeko rattaat, joissa pitää olla vielä samat hammasprofiilit. Akselien "päivitys" näihin valmiisiinkin lienee kannatettavaa. Silloin, kun akseliksi riittää n.21mm:n pituus. Laakerineuloista.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja ealab »

JuhaTelimaa kirjoitti:Oma Trumannini kulkee remmivedolla vallan mainiosti ja hiljaisesti. Ainoastaan matoruuvin käyttämä hammasratas pyörien akselilla piti vaihtaa z20:een alkuperäisen z18 sijaan, välystä oli alunperin liikaa.
Näyttää siltä, että näin on, rattaan jäljistä päätellen. Mistä sopiva ratas? Suorahampaisia olisi. Remmiveto on miellyttävän äänetön verrattuna DIY-rattaistoon, ja ehkä remmi norjistuu enemmän käytön myötä...!
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Hammasrattaita on tosiaan vaikeaa hankkia. Oman vinohampaisen z20:n sain Wikbergin Kaitsulta.

juha
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tuli laitettua matoruuvin rattaaksi Z19. Alkoi rattaat päistää. Alkuperäinen Z18 vaan takaisin! Jospa hammasvälys riippuukin III-akselin ripustuksesta. Kun laitimmaiset akseli kantavat, niin tämä roikkuu pystysuuntaisen välyksen takia. Olen muuttanut laakerointeja, että III:kin pyörät ottaa osaa vetoon, kantavat. Näissä lienee syy ratasongelmiin. Välirataspakettia on päivitetty, 4 ratasta, m 0,4, Z9, z16, Z16 ja Z18 sopivat hyvin. Vähän riippuu rattaiden hammaskorkeuksista, vaikka olisikin sama hammasluku. Ei paljon kuormita, pelkkä moottori 12V:lla 40mA, rungon rattaisto mukana 50mA. Koko veturi ajokunnossa n. 100mA.
Vastaa Viestiin