Virran siirto kaluston välillä

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Virran siirto kaluston välillä

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Veturit ei kai virroita koskaan liian hyvin, vaikka mitä tehdään. Olen erittäin laiska kiskojen ja pyörien putsaaja, myönnetään! Kun jotkut junarungot (esim. moottorivaunut) ovat suhteellisen kiinteitä ja virroittavia pyöriä on muuallakin, kuin veturissa/vetovaunussa, tuli mieleen yhdistää virta kaluston välillä. Netistä löytyy mm. korvaavia kytkimiä, joista virta siirtyy, mutta jotenkin vaikuttaa hankalilta ja ei ole niistä mitään kokemusta. Lisäksi en tiedä soveltuuko tällainen ns. lähikytkimen tilalle. Mulla oli ajatuksena laittaa normalin kytkimen lisäksi sinne mikroliitin, josta virta menisi koko rungon läpi ja saisi hyödynnettyä jokaisen virroittavan pyörän. Samalla saisi toteutettua vaunujen sisävalaistuksen ilman, että jokaisessa välivaunussa tarvisi olla omia virroittavia pyöriä. Järjestelmänä on DCC ja näin ei kai pitäisi olla ongelmia eristettyjen rataosien välillä (jos ei sitten halua ajaa kääntösilmukasta, jonka eristetyn osan pituus on pienempi, kuin junan pituus). Miltä kuullostaa?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Virran siirto kaluston välillä

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Kyllähän niitä joitakin on, Rocolla on neljällä kontaktipinnalla.
Ja Märklinillä yhdellä kontaktipinnalla.....
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki kadonneeseen sivuun poistettu.
Ylläpito
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Virran siirto kaluston välillä

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Ilmeisesti Märklinissä maadoitus otetaan sitten vaunuihinkin pyöristä ja sen laahaimen tilalle tulee kytkimestä virtaa? Minulla loppui hinku testata pieniä jo ostamiani liittimiä, kun pieni vääntely muutti virroittimet kaapiviksi, kuten tuolla oli opastettu ja nyt kaikki pelittää viimeisen päälle! Tosin kun rupean laittamaan valoja vaunuihin, saatan samalla asentaa ne pienet liittimetkin.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu.
Vastaa Viestiin