Ongelma: Roco multiMAUS ja itse asennettu DCC-dekooderi

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Jos laitteet toimivat oikein, sinulla pitää olla siis kaksi asiaa kunnossa:
1) Veturissa pitää olla osoite määriteltynä. Se ei saa olla sama osoite muun veturin kanssa. Veturin osoitteen määrittelyn varmaan osaat jo tehdä, kun olen sen tuossa jo aikaisemmin selostanut.
2) Ohjaimessa pitää olla nimetty veturiasetus (Nimi alunperin oli ICE jos olet sen poistanut). Veturiasetus voidaan myös tehdä:
Nuoli sivulle kunnes lukee NEW ja joku numero. OK
Nyt näytössä vilkkuu kursori ja voit kirjoittaa näppiksellä nimen. (Samaan tyyliin kuin tekstaria näpyttelisi)
Lopuksi taas OK
Näytössä lukee L ja joku numero vilkkuu. Näppäile sama numero, kuin haluamasi osoite oli.
Näytössä lukee SS (speed-steps) Nuoli sivulle vaihtaa tämän 128 mitä ainakin itse käytän.
OK
Sitten väännät nupista ja juna lähtee!? :D
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Olli kirjoitti:saada se toimimaan ja aloittamaan harrastus...
Toimiiko jo?
Yksi mahdollinen ongelma vielä on tuo SS asetus (Speed steps). Se pitää olla sama sekä ohjaimen asetuksessa että dekooderissa. Voit koittaa laittaa sen molempiin eri asentoihin ja katsoa kummalla toimii. Itse käytän ehdottomasti 128 speedsteps asetusta, koska näin nopeuden säätö menee pienissä pykälissä.
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Olli »

Jaska kirjoitti:
Toimiiko jo?
Ei toimi. En enää tiedä mitä tuolle pitäs tehä vai lopettaa koko harrastus.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Minulle tulee sääli Ollia, voisko ajatella, että joku osaava harrastaja tapaa Ollin joko ihan privaatisti, tai sitten jossain harrastustilaisuudessa tai vaikkapa messuilla?
Voihan olla, että tuo setin veturi ei ole kunnossa, ja silloinhan on kyse takuumenettelystä.
Toinen mahdollisuus on, että toimitat veturin myyjälle, ja hänen on hoidettava veturi kuntoon tai vaihdettava uuteen. Ei käyttöönotto saa olla näin vaikeata!

Terv. Markku
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Olli »

markku55 kirjoitti:Minulle tulee sääli Ollia, voisko ajatella, että joku osaava harrastaja tapaa Ollin joko ihan privaatisti, tai sitten jossain harrastustilaisuudessa tai vaikkapa messuilla?
Mahdollista olisi ainakin Model-Expossa tai Rautatiemuseon tapahtumassa.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Olli kirjoitti:
markku55 kirjoitti:Minulle tulee sääli Ollia, voisko ajatella, että joku osaava harrastaja tapaa Ollin joko ihan privaatisti, tai sitten jossain harrastustilaisuudessa tai vaikkapa messuilla?
Mahdollista olisi ainakin Model-Expossa tai Rautatiemuseon tapahtumassa.
Luulen, että kummassa vaan saisit apua ongelmaan joltakulta. Itse en ole vielä tarkistanut pääsenkö paikalle. Varmasti silti löytyy henkilöitä, jotka ovat vielä enempi perillä näistä kuin minä. Näin tekstejä kirjoittelemalla on hirveän vaikeaa auttaa enempää. Se, että ohjelmoitaessa dekooderia kuuluu naksahduksia veturista viittaisi siihen, että käskyt meneisi perille sinne dekooderiin. Toisaalta tässä on jo käyty puoli manuaalia läpi ja silti ei vaan toimi. Koititko Olli eri speed step asetuksia? Muokkaat sitä ICE nimettyä veturiasetusta...

Nuoli ylös + MENU
LOCO
EDIT
Nuoli sivulle kunnes ICE ja OK
Nimeä ei muuteta vaan OK
nuoli sivulle kunnes pääset muuttamaan SS asetusta.

Tämä on vissiin viimeinen oljenkorsi näin "etäapuna" näkemättä tilannetta.

Pakkaa tarvittavat osat mukaan kun seuraavalla kerralla käyt jossain joko pienoisrautatieliikeessä tai sitten tapahtumassa. Joku voisi vilkaista tilannetta. Kannattaa ottaa mukaan junan lisäksi kaikki virtalähdejutut ohjaimineen.
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Olli »

Siis nyt selvisi missä vika oli: olin kiinnittänyt vain dekooderin enkä sitä pientä osaa! Nyt juna kulkee todella hienosti! Valot eivät silti pala mutta juna kulkee.

EDIT: Suuret kiitokset Jaskalle joka on auttanut todella paljon. Nyt onnistuu ohjaimen käyttäminen sekä dekooderin asentaminen.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja ealab »

Pieni osa= pistokeliitin? Onko oikein päin? Muuten valot eivät toimi.
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Olli »

ealab kirjoitti:Pieni osa= pistokeliitin? Onko oikein päin? Muuten valot eivät toimi.
Eipä auttanut, mutta ei se haittaa. Tärkeintä on että juna liikkuu. Ja muutenkin ajan yleensä moottorimaton ohjausvaunu edellä.

Ostin muutes tänään uuden veturin, ja osoitteen vaihto ja muut sujuivat aivan ongelmitta!
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Olli kirjoitti:Tärkeintä on että juna liikkuu. Ja muutenkin ajan yleensä moottorimaton ohjausvaunu edellä.
Hienoa, että sait toimimaan! Toivotaan vielä, että valoasiakin ratkeaa. Kai painoit ohjaimesta valot päälle? :D Nehän on aluksi pois päältä ja tarvii erikseen laittaa päälle siitä valonapista eli sama, kuin OK. Ja ykkönen tuuttaa.
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Olli »

Jaska kirjoitti:
Olli kirjoitti:Tärkeintä on että juna liikkuu. Ja muutenkin ajan yleensä moottorimaton ohjausvaunu edellä.
Hienoa, että sait toimimaan! Toivotaan vielä, että valoasiakin ratkeaa. Kai painoit ohjaimesta valot päälle? :D Nehän on aluksi pois päältä ja tarvii erikseen laittaa päälle siitä valonapista eli sama, kuin OK. Ja ykkönen tuuttaa.
ICE:ssä ei toiminut, mutta toisessa veturissa toimi nuo valot siis. tyyttiä ei taida olla kun ei ole äänidekooderia...
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Olli »

Sorry tuplaposti, mutta saisikos noita ohjaimen asetuksia muutettua niin, että siinä näkyy veturien nimet ja niistä voi ohjata? Nyt siinä on numerot L0001-L9999. Niin veturien nimet olis hyvä saada siihen.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Ohjaimessa veturin nimeä muutetaan näin:
nuoli ylös + menu
lukee LOCO ja OK
Nuoli sivulle kunnes EDIT ja OK
Nuoli sivulle kunnes lukee muokattavan vetuurin nimi ja OK
Sitten vain muutetaan nimeä. Nuoli vasemmalle peruuttaa ja kirjoittaminen menee tekstarin näpyttelyn tapaan.
Lopuksi OK ja sitten muutaman kerran STOP, että tullaan valikosta ulos.
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja Olli »

Tuplapostia taas....

Sain valo-ongelman ratkaistua! No dekooserhan siinä oli ollut väärin päin. :lol: Hienolta näyttää kun toisessa päässä valot palavat punaisina.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Apua aloitteljalle!

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Olli kirjoitti:Tuplapostia taas....

Sain valo-ongelman ratkaistua! No dekooserhan siinä oli ollut väärin päin. :lol: Hienolta näyttää kun toisessa päässä valot palavat punaisina.
Nytkö kaikki pelaa niinkuin pitääkin?
Vastaa Viestiin