Märklin Mobile Station ja Boosteri

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Onko kenelläkään tietoa valmistaako kukaan Märklin Mobile Station yhteensopivaa boosteria? Vielä ei ole virta loppunut kesken, mutta varmaan kohta sekin tapahtuu. Itse en ole ainakaan Märkliniltä löytänyt sopivaa, vai pitääkö ostaa Central Station?
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Tällaistako tarkoitit: märklin 60172

Eikös tuo käy suoraan?
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu ja kadonnut kuva poistettu.
Ylläpito
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja Tony »

Märklin mobilestation yhteensopivaa boosteria ei taida olla. Märklin on miettinyt asian niin, että Central station toimii pääohjaimena ja siihen sitten kytketään noi boosterit. Tosin toi 60172 boosteri ei ole vieläkään valmis tuotantoon ja Märklin ratkaisu tällä hetkellä on sovituspala vanhan Control Unit 6021-yhteensopivan boosterin ja Central Stationin väliin. Itselläni on Central station pääohjaimena ja kolme kappaletta Mobile stationeita kytkettynä siihen. Virta riittää lattiaradalla muutamalle veturille (6-10), joista ajossa yleensä 4 yhtäaikaa.

Intellibox taitaa olla jo vanhentunut ohjain. Uudemman saa Esulta, mutta en enää muista mikä sen nimi on.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja Catiska »

OK, kiitos selvennyksestä. Samaan olen päätynyt itsekin, eli lienee hommaan sen Central Stationin ja kytken siihen sitten kaveriksi kaksi Mobile Stationia. Mitä tarvitsen liittääkseni nuo pikku pulikat tuohon isompaan ohjaimeen? Toiseen minulla on jo se adapterikaapeli, toisen ilmesesti voi kytkeä siihen isoon kapulaan?
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja Tony »

Catiska kirjoitti:OK, kiitos selvennyksestä. Samaan olen päätynyt itsekin, eli lienee hommaan sen Central Stationin ja kytken siihen sitten kaveriksi kaksi Mobile Stationia. Mitä tarvitsen liittääkseni nuo pikku pulikat tuohon isompaan ohjaimeen? Toiseen minulla on jo se adapterikaapeli, toisen ilmesesti voi kytkeä siihen isoon kapulaan?
Tarvitset kaikkiin "orja" Mobile Stationeihin sen adapterikaapelin. En nyt ulkoa muista, monta päätettä voi kytkeä yhtäaikaa Central Stationiin (ehkä 3 kpl), mutta voit kytkeä niitä myös niihin 60125 kytkentäboxeihin tai 24088 liitoskiskoihin. Mutta selvennykseksi vielä: kaikki mobilestationit tarvitsevat sen adapterikaapelin, kun ne kytketään Central Stationiin.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Jeps, kiitos tiedosta. Saa tilattua kaikki samalla kertaa. Yksi adapteri pitää hommata lisää. Virtalähde minulla onkin jo riittävä omaan käyttöön, eli 60VA ja vaihteille sitten se pienempi.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Tossa jokin aika sitten mulla hajosi toi boosterina käytetty 66045. Muualla vihjataan että digiajolaitteiden yleisin vika on transistorien hajoaminen. Kuumaksi ne ainakin tuli kun avasin kopan ja kokeilin. Sinä päivänä kyllä ukkosti, voisiko ola syynä, mene ja tiedä. En ole vielä yrittänyt korjata. Laitan tämän tiedoksi kun boostereita täällä muutenkin mietitään.

Toisessa ketjussa jo kerroin, että ilmeisesti 60172 olis tulossa mallistoon lokakuussa.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki kadonneelle sivustolle poistettu.
osk
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2008 13:08

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja osk »

Hypätään hieman aiheen sivuun, eli onko kellään kokemuksia ESU:n boosterista ECoSBoost (http://www.esu.eu/index.php?id=13)? Valmistajan mukaan se näyttäisi olevan yhteensopiva Central Stationin kanssa ja virtaakin isommassa mallissa on ihan riittävästi (8A). Onnistuuko liittäminen Central Stationiin suoraan ilman mitään kommervenkkejä?

Hintaa tuolla ECoSBoostilla on vähän turhan paljon, Saksassa 4A mallista pyydetään 200EUR ja 8A mallista 380EUR.


- Olli -
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin Mobile Station ja Boosteri

Viesti Kirjoittaja Tony »

Tony kirjoitti:Tosin toi 60172 boosteri ei ole vieläkään valmis tuotantoon ja Märklin ratkaisu tällä hetkellä on sovituspala vanhan Control Unit 6021-yhteensopivan boosterin ja Central Stationin väliin.
Voi kyynel sentään, että voi olla vaikeaa saada tuo boosteri markkinoille. Nyt Märklin on kehittänyt uuden 60213 CS:n ja siihen sopivan boosterin, jotka ovat jo markkinoilla. Ilmeisesti tämä pitää tulkita niin, ettei tuo 60172 ikinä tule saataville. No jos tässä käy niin, että pitäisi CS vaihtaa uudempaan, niin tulee sitten mietittyä jotain ihan eri ohjainta kuin Märkliniä. :evil:
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Vastaa Viestiin