Kiskojen juottaminen

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

mni

Kiskojen juottaminen

Viesti Kirjoittaja mni »

Eka rata, sormi suussa!

Minulla on Arnoldin kiskoa, johon en saa tinaa tarttumaan millään. En tiedä mitä materiaalia Arnoldin kisko on, mutta se on ilmeisesti kemiallisesti tummennettu ulkonäkösyistä. Olen myös kokeillut hioa juotettavat pinnat puhtaiksi, mutta tuloksetta. Sen verran olen aikaisemmin juottanut, ettei kylmäjuotoksesta ole kyse.

Rata on pienehkö 120 x 80 cm kahdeksikko + teollisuusraiteet. Analoginen DC järjestelmä ja mittakaava N. Kumpaankin lohkoon tulee sähkönsyötöt useaan kohtaan, joten kovin montaa rataliitosta ei syöttöjen välille jää. Näin ollen ajattelinkin, että voisiko kiskot jättää juottamatta toisiinsa, ja luottaa siihen että virroitus pelaa aina jotakin kautta. Minkä verran juottamattomiin liitoksiin on odotettavissa ongelmia vuosien myötä?

t.mikko
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Kiskojen juottaminen

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

mni kirjoitti:Eka rata, sormi suussa!

Minulla on Arnoldin kiskoa, johon en saa tinaa tarttumaan millään. En tiedä mitä materiaalia Arnoldin kisko on, mutta se on ilmeisesti kemiallisesti tummennettu ulkonäkösyistä. Olen myös kokeillut hioa juotettavat pinnat puhtaiksi, mutta tuloksetta. Sen verran olen aikaisemmin juottanut, ettei kylmäjuotoksesta ole kyse.
Niin sanotulla alumiinitinalla (Tarkoitettu alumiinin juottamiseen) saattaisi tuo onnistua.
mni kirjoitti:Minkä verran juottamattomiin liitoksiin on odotettavissa ongelmia vuosien myötä?

t.mikko
Tuskin ongelmia tulee jos käytät yhden valmistajan kiskomateriaalia, eri valmistajien kiskoja keskenään liittäessä saattaa tulla galvaaninen ilmiö (Hapettumaa) kiskojen eri metalleista johtuen.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kiskojen juottaminen

Viesti Kirjoittaja Psi »

mni kirjoitti:Minulla on Arnoldin kiskoa, johon en saa tinaa tarttumaan millään. En tiedä mitä materiaalia Arnoldin kisko on, mutta se on ilmeisesti kemiallisesti tummennettu ulkonäkösyistä.
Muistaakseni ne on terästä, ja siksi kaiketi aika haastavaa juotettavaa. Joskain syystä http://www.ntrak.org Ntrak muistaakseni on kieltänyt Arnoldin kiskon käytön pääraiteessa
mni

Re: Kiskojen juottaminen

Viesti Kirjoittaja mni »

Kiitos vastauksista.
Hermanni kirjoitti:Tuskin ongelmia tulee jos käytät yhden valmistajan kiskomateriaalia, eri valmistajien kiskoja keskenään liittäessä saattaa tulla galvaaninen ilmiö (Hapettumaa) kiskojen eri metalleista johtuen.
Vaan onhan tässä nytkin kiskot ja liittimet eri materiaalia, vaikka molemmat ovat saman firman tuotteita.
Psi kirjoitti:Muistaakseni ne on terästä, ja siksi kaiketi aika haastavaa juotettavaa. Joskain syystä http://www.ntrak.org Ntrak muistaakseni on kieltänyt Arnoldin kiskon käytön pääraiteessa
Jep, terästä on. Tieto löytyi vanhasta Arnoldin kuvastosta. Joka tapauksessa, minulla on käytössä vain Arnoldin kiskoa, enkä ole kaikesta huolimatta aikeissa vaihtaa merkkiä. Täytyy vain laittaa tarpeeksi tiheään sähkönsyöttöjä.

t.mikko
Vastaa Viestiin